Az EP közlekedési és turisztikai bizottsága azért kezdeményezte a vitát, mert az alacsony költségekkel működő, úgynevezett fapados légitársaságok önkényesen határozzák meg a fedélzetre felvihető poggyászok méretét és súlyát, így az Európán belüli légi közlekedés egysége sérül.
Kósa Ádám hozzászólásában elfogadhatatlannak nevezte a kialakult helyzetet, és mielőbbi cselekvést sürgetve javasolta az egységes irányelv létrehozását. A néppárti politikus felhívta a figyelmet az egységesítés néhány elengedhetetlenül fontos utasjogi és fogyatékosságügyi aspektusára is.
"Nap mint nap több millió utas életét nehezíti meg, hogy a fedélzetre felvihető csomagoknál sokszor ellentmondó információk találhatóak a légitársaságok honlapján, vagy az utasok a reptéren szembesülnek azzal, hogy poggyászaik adott esetben túlméretezettek, túlsúlyosak. A légitársaságok pedig aránytalan mértékben szabnak ki pótdíjakat. Az utasok nemegyszer megalázó helyzetbe kerülnek csomagjaik méretének megvizsgálásakor" - részletezte Kósa Ádám a problémákat.
Bánki Erik fideszes európai parlamenti képviselő hozzászólásában rámutatott: a diszkont légitársaságok néhány éve bevezetett gyakorlata nagyon nehezen követhető az utasok számára más légitársaságokhoz képest, mivel a repülőjegyek megvásárlásakor az árak mellett minden egyéb feltételt is össze kell hasonlítaniuk, ami rendkívül nehézzé teszi a tájékozódást.
Gurmai Zita szocialista EP-képviselő a vita kapcsán kiadott közleményében leszögezte: "ha a piaci viszonyok nem képesek megvédeni a fogyasztók érdekeit, akkor az Európai Uniónak kell ezt megtennie, a kézipoggyászokra vonatkozó szabályozás harmonizálásával, amely valamennyi utasnak ésszerű mennyiségű fedélzetre vihető csomagot engedélyezne, beleértve a reptéri boltokban vásárolt termékeket is".
Forrás: MTI