Vajon van-e élet Ferihegyen a Malév után? Hogyan változtak az utazási szokások azt követően, hogy nincs többé nemzeti légitársaság? Vajon eltűntek-e a repülővel érkező amerikai turisták azt követően, hogy mind a Delta, mind az American Airlines megszüntette new yorki járatát? Hogyan foglalják le és mikor az utazók a repülőjegyet, vajon utazási irodánál veszi-e vagy maguk intézik a foglalást és fizetést is interneten keresztül? Igaz-e, hogy megduplázódott a német egyetemisták száma a légi utasok között, amióta csődbe ment a Malév? Kik és mennyiért utaznak a fapados légitársaságok járatain?
Ilyen és ehhez hasonló, igen részletes és országokra lebontott adatsorokat tartalmaz az a 250 oldalas vizsgálati jelentés, amit a Budapest Airport a meglévő repülőtéri adatbázisa alapján, valamint az egyes légitársaságok utasainak célirányos kérdőíves felmérésének adatiból állítottak össze. Mivel a legtöbb idegenforgalmi statisztika sokszor becslésen vagy matematikai modellek alkalmazásán (is) alapul, a Budapest Airport vizsgálatának legnagyobb előnye, hogy rendkívül reprezentatív és nagyon pontosan tükrözi a megváltozott utazási szokásokat. A most közzétett jelentés, a jobb használhatóság érdekében 2010 elejétől kezdve tartalmazza féléves bontásban az egyes országok utasainak jövedelmi helyzetét, korosztályát, utazási szokásait, jegyvásárlási gyakorlatának változásait. A kiadvány egyben áttekintést nyújt valamennyi légitársaság valamennyi prognosztizált járatáról Budapestről az idei nyári menetrendi időszakra is, amely természetesen csak az október végi menetrend váltással ér véget.
A Budapest Airport vizsgálata a 28 legfontosabb küldő ország adatainak elemzését tartalmazza. A statisztikából egyebek mellett kiderül, hogy a légi turizmusban 2012 első hat hónapjában is a britek vezetnek, ők adják a beutazók 12 %-át, miközben az országos turizmusban vezető németek visszaszorultak a második helyre a maguk 11 %-ával. Az olaszok stabilan tartják harmadik helyüket a maguk majdnem 11%-ával, viszont Hollandia hetedik helye az 6 %-al egyértelműen a KLM visszatérésének és a Transavia diszkont társaság új amszterdami járatának, valamint a Wizz Air és a Ryanair eindhoveni járatának elképesztő népszerűségének köszönhető. A vizsgálat is alátámasztja azt a feltételezést, hogy a diszkont légitársaságok arányának ötven százalék fölötti teljesítménye 2012 első hat hónapjában elsősorban a háromcsillagos szállodák, a diákszállók és a panziók forgalmát erősítette meg soha nem látott mértékben.
„Mi magunk is meglepődtünk az adatok részletes elemzése közben, számos közkeletű tévhitet eloszlatott bennünk a felmérés, pedig mi naponta dolgozunk ezekkel a légitársasági adatokkal. Igaz, ennyire célirányos, ennyire a beutazó forgalomra kihegyezett felmérést még nem készített senki korábban a repülőtéren.” – hangsúlyozta Patrick Bohl, a Budapest Airport légitársasági üzletfejlesztési vezetője. A légiközlekedési kutatócsoportot is vezető szakember hozzátette: „Úgy gondolom, hogy ez a vaskos adatsor segíthet igazán eligazodni az idegenforgalmi szakembereknek, a szállodák, az utazási irodák vezetőinek ebben a Malév utáni légiközlekedési világban, ennek alapján lehet felépíteni a jövő évi üzleti terveket és egyáltalán, a turizmusban érdekelt vállalkozások stratégiáját.”
A Budapest Airport speciális kiadványa, a „Légi turizmus számokban” rövidesen kapható lesz a Budapest Airport légiközlekedési igazgatóságán nyomtatott és digitális változatban is.