Életszerűtlen szigor

Nemrégiben újraírták az online reklámozást érintő jogszabályokat, és a változtatások közül jónéhány az utazási irodákat is érinti. Az új szabályozásnak is vannak gyenge pontjai; nem minden van egyértelműen kifejtve, és az előírások néhol nem életszerűek.

A főbb szabályok változatlanok maradtak. A fogyasztónak mindig tudnia kell, hogy reklámot lát, tilos erőszakos, másokat veszélyeztető, a környezetet, természetet károsító magatartásra ösztönözni, a gyermekek és a fiatalkorúak fejlődését károsítani, vagy a hiszékenységüket kihasználni. Tiltott a pornográf és a tudatosan nem észlelhető hirdetés alkalmazása. Az összehasonlító reklám lehetséges, de csak azonos rendeltetésű árukat lehet összemérni lényeges tulajdonságuk alapján. A reklám nem sérthet jó hírnevet, nem lehet szolgaian utánzó és megtévesztő. Elkészítésekor elvárás a szakmai gondosság – ennek pontos definiálása a szakmára vár –, és tilosak a fekete listás gyakorlatok. Ez azt jelenti, hogy tiltottak azok az akciók, amelyek tételesen fel vannak sorolva a reklámtörvényben; ide tartozik például az, hogy egyértelműen kell közölni a szolgáltatások árát, és egy cég nem tüntetheti fel magát valamilyen kódex aláírójának. Ezekben az esetekben a hatóságnak ki kell szabnia a bírságot. Mindezek érvényesek az online reklámozásra is, de néhány dologra érdemes külön felhívni a figyelmet.

Fontos például, hogy a weblapokon a hirdetések mellett (a bannerek mellett is!) fel kell tüntetni, hogy hirdetés. A tudnivalók másik része az e-dm-ek, sms-ek, mms-ek és faxok kiküldésére vonatkozik. Az alaptétel az, hogy reklámtartalmú üzenetet csak a címzett hozzájárulásával lehet küldeni. A domain-név vagy egy közlemény közzététele – például, hogy egy időszakban az iroda nincs nyitva – önmagában nem reklám. Reklámnak minősül egy üzenet vagy egy hírlevél már akkor is, ha egyetlen bannert tartalmaz, sőt akkor is, ha szerepel benne a küldő cég logója vagy neve – azaz lényegében mindig. Ebben az esetben két alapvető előírást kell betartani: egyrészt biztosítani kell az ingyenes és indoklás nélküli lemondás lehetőségét, amiről a címzettet is értesíteni kell, másrészt az adatok kezelőjének rendelkeznie kell a címzett előzetes (és kifejezett, egyértelmű) hozzájárulásával. Az engedélykérő levél is spam, tehát telefonon vagy személyesen kell engedélyt kérni.

Az megfelel, ha valaki egy weboldalon regisztrálva jelentkezik, mert például szeretne hírlevelet kapni. Egyéb esetekben a hozzájáruló nyilatkozatok lehetnek írásosak vagy hangfelvétel is szóba jöhet – bár ez csak akkor érvényes, ha az ügyféllel közlik, hogy rögzítik a beszélgetést. Ezeket a hozzájárulásokat elvileg ma is bármikor kérheti az ellenőrző hivatal, a Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) az adatok kezelőjétől. Ha nincsenek meg, a jogsértő magatartás beszüntetésére kötelezi a rajtacsípett céget – azaz ha hírleveleket küldött, akkor például annak leállítására –, és pénzbírságot szab ki. Markovich Réka, a Magyar Reklámszövetség (MRSZ) főtitkára néhány esetről tud, amikor az NHH százezer forintos nagyságrendű büntetést szabott ki, de ezt mindig figyelmezetés előzte meg. A vizsgálatok általában bejelentésre kezdődnek. Ez származhat magánszemélytől, de fegyver lehet a konkurencia kezében is. Május 31-étől szigorúbbá válik a szabályozás: attól kezdve csak akkor érvényes a hozzájáruló nyilatkozat, ha az ügyfél lakcímét is tartalmazza. Van, amikor ez sem elég: ha egy utazási iroda például egy bortúrára hívja fel a figyelmet e-mailben, azt is tudnia kell bizonyítani, hogy a címzett nagykorú. (Felvetődik a kérdés: biztos, hogy nagykorú, aki azt állítja?) Egyetlen kivétel van a szabály alól: ha a küldemény az [email protected] címre érkezik, bár mérlegelést követően az NHH ebben az esetben is indíthat eljárást.

A lakcím nyilvántartására vonatkozó előírás életszerűtlen, hiszen a regisztrálóról gyakran csak az e-mailcímét tudja a küldő, és nincs is szüksége más adatra. Ráadásul sért is egy másik törvényt, hiszen az adatkezelési törvény azt mondja, hogy az adatokat csak meghatározott céllal lehet gyűjteni. Több nagy kiadó az MRSZ-szel összefogva kérte az Igazságügyi és Rendészeti Minisztériumtól a szabályozás megváltoztatását, de hivatalos választ még nem kaptak.

Az online reklámozásra vonatkozó jogszabályok

• 2008. évi XLVII. törvény a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról
• 2008. évi XLVIII. törvény a gazdasági reklámtevékenység alapvető feltételeiről és egyes korlátairól
• 2001. évi CVIII. törvény az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások és az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások egyes kérdéseiről

 


Az Airbus legújabb típusa a Wizz flottájában

Az Airbus legújabb típusa a Wizz flottájában 

A Wizz Air a világon az első diszkont légitársaság, amely forgalomba állítja az Airbus legújabb típusát.
Változások a Budapest Airport 2. Terminál parkolójánál

Változások a Budapest Airport 2. Terminál parkolójánál 

Terminál Parkolóban, a terminálhoz legközelebbi 30 kijelölt parkolóhelyen új utasfelvételi- és kiszállítási zóna került kialakításra.
MUISZ: az ECTAA határozottan fellép az utaztatók védelmében

MUISZ: az ECTAA határozottan fellép az utaztatók védelmében  

Az Air Belgium csődje ismét rávilágított az utazási irodák, utazásszervezők és utasok kitettségére.
airBaltic: jelentés az idei első negyedévről

airBaltic: jelentés az idei első negyedévről 

Stabil bevétel, csökkenő veszteség, 1,3 millió utas.
SIA Csoport: éves összegzés a 2024. évi teljesítményről

SIA Csoport: éves összegzés a 2024. évi teljesítményről 

A Csoport bevétele 527 millió dollárral (+2,8%) nőtt az egy évvel korábbihoz képest, és így 19 540 millió dolláros rekordot ért el.
Új kompjárat Málta és Szicília között

Új kompjárat Málta és Szicília között  

Az út körülbelül két órát vesz igénybe.
Erősen indult a balatoni hajóforgalom a szezonnyitó óta

Erősen indult a balatoni hajóforgalom a szezonnyitó óta 

A tavaszi szünet sikerét követően a májusi hosszú hétvége is minden várakozást felülmúlt a balatoni hajózásban.
Már készül a balatoni főszezonra a MÁV

Már készül a balatoni főszezonra a MÁV 

Pályafelújításokkal készül a balatoni főszezonra a MÁV, ezért erre a hétre időzítették a vágányzárat Székesfehérvár és Lepsény között.
Belépési korlátozások a madridi repülőtéren

Belépési korlátozások a madridi repülőtéren 

A közleményben nem tértek ki arra, hogy a korlátozást pontosan mikortól vezetik be.
Leáll a máltai légitársaság

Leáll a máltai légitársaság 

A leállás magyarországi járatpárokat is érint.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.