Életszerűtlen szigor

Nemrégiben újraírták az online reklámozást érintő jogszabályokat, és a változtatások közül jónéhány az utazási irodákat is érinti. Az új szabályozásnak is vannak gyenge pontjai; nem minden van egyértelműen kifejtve, és az előírások néhol nem életszerűek.

A főbb szabályok változatlanok maradtak. A fogyasztónak mindig tudnia kell, hogy reklámot lát, tilos erőszakos, másokat veszélyeztető, a környezetet, természetet károsító magatartásra ösztönözni, a gyermekek és a fiatalkorúak fejlődését károsítani, vagy a hiszékenységüket kihasználni. Tiltott a pornográf és a tudatosan nem észlelhető hirdetés alkalmazása. Az összehasonlító reklám lehetséges, de csak azonos rendeltetésű árukat lehet összemérni lényeges tulajdonságuk alapján. A reklám nem sérthet jó hírnevet, nem lehet szolgaian utánzó és megtévesztő. Elkészítésekor elvárás a szakmai gondosság – ennek pontos definiálása a szakmára vár –, és tilosak a fekete listás gyakorlatok. Ez azt jelenti, hogy tiltottak azok az akciók, amelyek tételesen fel vannak sorolva a reklámtörvényben; ide tartozik például az, hogy egyértelműen kell közölni a szolgáltatások árát, és egy cég nem tüntetheti fel magát valamilyen kódex aláírójának. Ezekben az esetekben a hatóságnak ki kell szabnia a bírságot. Mindezek érvényesek az online reklámozásra is, de néhány dologra érdemes külön felhívni a figyelmet.

Fontos például, hogy a weblapokon a hirdetések mellett (a bannerek mellett is!) fel kell tüntetni, hogy hirdetés. A tudnivalók másik része az e-dm-ek, sms-ek, mms-ek és faxok kiküldésére vonatkozik. Az alaptétel az, hogy reklámtartalmú üzenetet csak a címzett hozzájárulásával lehet küldeni. A domain-név vagy egy közlemény közzététele – például, hogy egy időszakban az iroda nincs nyitva – önmagában nem reklám. Reklámnak minősül egy üzenet vagy egy hírlevél már akkor is, ha egyetlen bannert tartalmaz, sőt akkor is, ha szerepel benne a küldő cég logója vagy neve – azaz lényegében mindig. Ebben az esetben két alapvető előírást kell betartani: egyrészt biztosítani kell az ingyenes és indoklás nélküli lemondás lehetőségét, amiről a címzettet is értesíteni kell, másrészt az adatok kezelőjének rendelkeznie kell a címzett előzetes (és kifejezett, egyértelmű) hozzájárulásával. Az engedélykérő levél is spam, tehát telefonon vagy személyesen kell engedélyt kérni.

Az megfelel, ha valaki egy weboldalon regisztrálva jelentkezik, mert például szeretne hírlevelet kapni. Egyéb esetekben a hozzájáruló nyilatkozatok lehetnek írásosak vagy hangfelvétel is szóba jöhet – bár ez csak akkor érvényes, ha az ügyféllel közlik, hogy rögzítik a beszélgetést. Ezeket a hozzájárulásokat elvileg ma is bármikor kérheti az ellenőrző hivatal, a Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) az adatok kezelőjétől. Ha nincsenek meg, a jogsértő magatartás beszüntetésére kötelezi a rajtacsípett céget – azaz ha hírleveleket küldött, akkor például annak leállítására –, és pénzbírságot szab ki. Markovich Réka, a Magyar Reklámszövetség (MRSZ) főtitkára néhány esetről tud, amikor az NHH százezer forintos nagyságrendű büntetést szabott ki, de ezt mindig figyelmezetés előzte meg. A vizsgálatok általában bejelentésre kezdődnek. Ez származhat magánszemélytől, de fegyver lehet a konkurencia kezében is. Május 31-étől szigorúbbá válik a szabályozás: attól kezdve csak akkor érvényes a hozzájáruló nyilatkozat, ha az ügyfél lakcímét is tartalmazza. Van, amikor ez sem elég: ha egy utazási iroda például egy bortúrára hívja fel a figyelmet e-mailben, azt is tudnia kell bizonyítani, hogy a címzett nagykorú. (Felvetődik a kérdés: biztos, hogy nagykorú, aki azt állítja?) Egyetlen kivétel van a szabály alól: ha a küldemény az [email protected] címre érkezik, bár mérlegelést követően az NHH ebben az esetben is indíthat eljárást.

A lakcím nyilvántartására vonatkozó előírás életszerűtlen, hiszen a regisztrálóról gyakran csak az e-mailcímét tudja a küldő, és nincs is szüksége más adatra. Ráadásul sért is egy másik törvényt, hiszen az adatkezelési törvény azt mondja, hogy az adatokat csak meghatározott céllal lehet gyűjteni. Több nagy kiadó az MRSZ-szel összefogva kérte az Igazságügyi és Rendészeti Minisztériumtól a szabályozás megváltoztatását, de hivatalos választ még nem kaptak.

Az online reklámozásra vonatkozó jogszabályok

• 2008. évi XLVII. törvény a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról
• 2008. évi XLVIII. törvény a gazdasági reklámtevékenység alapvető feltételeiről és egyes korlátairól
• 2001. évi CVIII. törvény az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások és az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások egyes kérdéseiről

 


Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők

Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők 

A lettek az elmúlt hónapban újabb sikert értek el az utasszám és a járatkihasználtság tekintetében.
Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren

Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren 

Növelte utasforgalmát és javított eredmény mutatóin az év első három negyedévében az egyebek között Bécs schwechati repülőterét is üzemeltető Flughafen Wien Gruppe.
Új járatot indít a Ryanair

Új járatot indít a Ryanair 

2025 tavaszától indulnak a járatok Budapest és Castellón között.
Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását

Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását 

A két fél a következő évre szóló, karbantartási projektre kötött keretmegállapodása nemcsak a légiközlekedésben való együttműködést, hanem a magyar-szerb gazdasági és diplomáciai kapcsolatok erősítését is tükrözi.
SIA: járatsűrítés Jakarta és Szingapúr között

SIA: járatsűrítés Jakarta és Szingapúr között 

Szorosabb együttműködési megállapodást kötött a Garuda Indonesia és a Singapore Airlines.
Rosszabbak a szingapúriak eredményei, mint tavaly, de nincs okuk panaszra

Rosszabbak a szingapúriak eredményei, mint tavaly, de nincs okuk panaszra 

Hiszen a Singapore Airlines (SIA) friss jelentéséből kiderül, hogy a 2024/25-ös pénzügyi év első hat hónapjában a 19,2 millió utast szállítottak, ami 10,8 százalékos éves növekedést jelent az előző év azonos időszakához képest.
Féléves mérleg az Emirates-nél

Féléves mérleg az Emirates-nél 

A vállalatcsoport közzétette a 2024-2025-ös pénzügyi év első félévének eredményeit: új rekordot döntött a csoportszintű nyereség és árbevétel.
Szinte egyszerre jött a légitársaság új repülőgépe és egy előkelő elismerés

Szinte egyszerre jött a légitársaság új repülőgépe és egy előkelő elismerés 

Ez a harmadik Airbus A220-300-as szállítás a idei évben, a légitársaság által megrendelt 50 darab Airbus A220-300 repülőgép egyike.
Végre egy jó hír a MÁV-val kapcsolatban!

Végre egy jó hír a MÁV-val kapcsolatban! 

Erdőkertesen szállt fel és a Nyugati Pályaudvarra tartott egy gazdátlan kutya.
Növekvő utasforgalom a török légitársaságnál

Növekvő utasforgalom a török légitársaságnál 

2024 harmadik negyedévében 5,4 százalékkal növelte utasforgalmi kapacitását a Turkish Airlines. A légitársaság összesen 24,5 millió utast szállított, és 1,3 milliárd USD főtevékenységből származó nyereséget ért el.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.