Életszerűtlen szigor

Nemrégiben újraírták az online reklámozást érintő jogszabályokat, és a változtatások közül jónéhány az utazási irodákat is érinti. Az új szabályozásnak is vannak gyenge pontjai; nem minden van egyértelműen kifejtve, és az előírások néhol nem életszerűek.

A főbb szabályok változatlanok maradtak. A fogyasztónak mindig tudnia kell, hogy reklámot lát, tilos erőszakos, másokat veszélyeztető, a környezetet, természetet károsító magatartásra ösztönözni, a gyermekek és a fiatalkorúak fejlődését károsítani, vagy a hiszékenységüket kihasználni. Tiltott a pornográf és a tudatosan nem észlelhető hirdetés alkalmazása. Az összehasonlító reklám lehetséges, de csak azonos rendeltetésű árukat lehet összemérni lényeges tulajdonságuk alapján. A reklám nem sérthet jó hírnevet, nem lehet szolgaian utánzó és megtévesztő. Elkészítésekor elvárás a szakmai gondosság – ennek pontos definiálása a szakmára vár –, és tilosak a fekete listás gyakorlatok. Ez azt jelenti, hogy tiltottak azok az akciók, amelyek tételesen fel vannak sorolva a reklámtörvényben; ide tartozik például az, hogy egyértelműen kell közölni a szolgáltatások árát, és egy cég nem tüntetheti fel magát valamilyen kódex aláírójának. Ezekben az esetekben a hatóságnak ki kell szabnia a bírságot. Mindezek érvényesek az online reklámozásra is, de néhány dologra érdemes külön felhívni a figyelmet.

Fontos például, hogy a weblapokon a hirdetések mellett (a bannerek mellett is!) fel kell tüntetni, hogy hirdetés. A tudnivalók másik része az e-dm-ek, sms-ek, mms-ek és faxok kiküldésére vonatkozik. Az alaptétel az, hogy reklámtartalmú üzenetet csak a címzett hozzájárulásával lehet küldeni. A domain-név vagy egy közlemény közzététele – például, hogy egy időszakban az iroda nincs nyitva – önmagában nem reklám. Reklámnak minősül egy üzenet vagy egy hírlevél már akkor is, ha egyetlen bannert tartalmaz, sőt akkor is, ha szerepel benne a küldő cég logója vagy neve – azaz lényegében mindig. Ebben az esetben két alapvető előírást kell betartani: egyrészt biztosítani kell az ingyenes és indoklás nélküli lemondás lehetőségét, amiről a címzettet is értesíteni kell, másrészt az adatok kezelőjének rendelkeznie kell a címzett előzetes (és kifejezett, egyértelmű) hozzájárulásával. Az engedélykérő levél is spam, tehát telefonon vagy személyesen kell engedélyt kérni.

Az megfelel, ha valaki egy weboldalon regisztrálva jelentkezik, mert például szeretne hírlevelet kapni. Egyéb esetekben a hozzájáruló nyilatkozatok lehetnek írásosak vagy hangfelvétel is szóba jöhet – bár ez csak akkor érvényes, ha az ügyféllel közlik, hogy rögzítik a beszélgetést. Ezeket a hozzájárulásokat elvileg ma is bármikor kérheti az ellenőrző hivatal, a Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) az adatok kezelőjétől. Ha nincsenek meg, a jogsértő magatartás beszüntetésére kötelezi a rajtacsípett céget – azaz ha hírleveleket küldött, akkor például annak leállítására –, és pénzbírságot szab ki. Markovich Réka, a Magyar Reklámszövetség (MRSZ) főtitkára néhány esetről tud, amikor az NHH százezer forintos nagyságrendű büntetést szabott ki, de ezt mindig figyelmezetés előzte meg. A vizsgálatok általában bejelentésre kezdődnek. Ez származhat magánszemélytől, de fegyver lehet a konkurencia kezében is. Május 31-étől szigorúbbá válik a szabályozás: attól kezdve csak akkor érvényes a hozzájáruló nyilatkozat, ha az ügyfél lakcímét is tartalmazza. Van, amikor ez sem elég: ha egy utazási iroda például egy bortúrára hívja fel a figyelmet e-mailben, azt is tudnia kell bizonyítani, hogy a címzett nagykorú. (Felvetődik a kérdés: biztos, hogy nagykorú, aki azt állítja?) Egyetlen kivétel van a szabály alól: ha a küldemény az [email protected] címre érkezik, bár mérlegelést követően az NHH ebben az esetben is indíthat eljárást.

A lakcím nyilvántartására vonatkozó előírás életszerűtlen, hiszen a regisztrálóról gyakran csak az e-mailcímét tudja a küldő, és nincs is szüksége más adatra. Ráadásul sért is egy másik törvényt, hiszen az adatkezelési törvény azt mondja, hogy az adatokat csak meghatározott céllal lehet gyűjteni. Több nagy kiadó az MRSZ-szel összefogva kérte az Igazságügyi és Rendészeti Minisztériumtól a szabályozás megváltoztatását, de hivatalos választ még nem kaptak.

Az online reklámozásra vonatkozó jogszabályok

• 2008. évi XLVII. törvény a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról
• 2008. évi XLVIII. törvény a gazdasági reklámtevékenység alapvető feltételeiről és egyes korlátairól
• 2001. évi CVIII. törvény az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások és az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások egyes kérdéseiről

 


Bárki által elérhető nagysebességű internet a lett légitársaság fedélzetén

Bárki által elérhető nagysebességű internet a lett légitársaság fedélzetén 

A lett airBaltic légitársaság az első, amely ingyenesen bevezeti a SpaceX Starlink nagysebességű internetet az Airbus A220-300-as flottáján.
Előzetes kártérítés landolt a torontói repülőgép-baleset utasainál

Előzetes kártérítés landolt a torontói repülőgép-baleset utasainál  

A Delta Air Lines 30 000 amerikai dollárt (11.500.000 forint) ajánlott fel minden utasnak, aki a hétfőn Torontóban kényszerleszállást végrehajtó repülőgépen tartózkodott.
Latin-Amerikában is ott robognak a zöld buszok

Latin-Amerikában is ott robognak a zöld buszok 

A Flix erősíti jelenlétét a latin-amerikai buszpiacon.
Jól indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren

Jól indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren 

Minden idők legmagasabb januári utasforgalmával indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
Feltűnőbb színt kapnak a szegedi villamosok

Feltűnőbb színt kapnak a szegedi villamosok 

A szürke Tram-train járatok élénk sárga színben pompáznak ezentúl.
Jön az új KRESZ?

Jön az új KRESZ? 

A 27 oldalas dokumentum célja a jelenlegi, nehezen átlátható szabályrendszer korszerűsítése és a mai közlekedési szokásokhoz igazítása.
Minden, ami eddig tudható a Torontóban landoló és átforduló gépről – VIDEÓVAL

Minden, ami eddig tudható a Torontóban landoló és átforduló gépről – VIDEÓVAL 

A baleset egy erős havazást követően történt.
Ezeket az utakat jobb, ha két napig elkerüli

Ezeket az utakat jobb, ha két napig elkerüli  

Kedden és szerdán lezárások lesznek Budapesten delegáció közlekedése miatt.
BKK: hamarosan indul a Flórián téri felüljárók felújítása

BKK: hamarosan indul a Flórián téri felüljárók felújítása 

Március elsejétől lezárják a déli hidat.
Törökország új, nagy sebességű vasúti összeköttetést indít

Törökország új, nagy sebességű vasúti összeköttetést indít 

Az új nagysebességű vonat mindössze 3 óra alatt összekapcsol két fő európai várost.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.