Életszerűtlen szigor

Nemrégiben újraírták az online reklámozást érintő jogszabályokat, és a változtatások közül jónéhány az utazási irodákat is érinti. Az új szabályozásnak is vannak gyenge pontjai; nem minden van egyértelműen kifejtve, és az előírások néhol nem életszerűek.

A főbb szabályok változatlanok maradtak. A fogyasztónak mindig tudnia kell, hogy reklámot lát, tilos erőszakos, másokat veszélyeztető, a környezetet, természetet károsító magatartásra ösztönözni, a gyermekek és a fiatalkorúak fejlődését károsítani, vagy a hiszékenységüket kihasználni. Tiltott a pornográf és a tudatosan nem észlelhető hirdetés alkalmazása. Az összehasonlító reklám lehetséges, de csak azonos rendeltetésű árukat lehet összemérni lényeges tulajdonságuk alapján. A reklám nem sérthet jó hírnevet, nem lehet szolgaian utánzó és megtévesztő. Elkészítésekor elvárás a szakmai gondosság – ennek pontos definiálása a szakmára vár –, és tilosak a fekete listás gyakorlatok. Ez azt jelenti, hogy tiltottak azok az akciók, amelyek tételesen fel vannak sorolva a reklámtörvényben; ide tartozik például az, hogy egyértelműen kell közölni a szolgáltatások árát, és egy cég nem tüntetheti fel magát valamilyen kódex aláírójának. Ezekben az esetekben a hatóságnak ki kell szabnia a bírságot. Mindezek érvényesek az online reklámozásra is, de néhány dologra érdemes külön felhívni a figyelmet.

Fontos például, hogy a weblapokon a hirdetések mellett (a bannerek mellett is!) fel kell tüntetni, hogy hirdetés. A tudnivalók másik része az e-dm-ek, sms-ek, mms-ek és faxok kiküldésére vonatkozik. Az alaptétel az, hogy reklámtartalmú üzenetet csak a címzett hozzájárulásával lehet küldeni. A domain-név vagy egy közlemény közzététele – például, hogy egy időszakban az iroda nincs nyitva – önmagában nem reklám. Reklámnak minősül egy üzenet vagy egy hírlevél már akkor is, ha egyetlen bannert tartalmaz, sőt akkor is, ha szerepel benne a küldő cég logója vagy neve – azaz lényegében mindig. Ebben az esetben két alapvető előírást kell betartani: egyrészt biztosítani kell az ingyenes és indoklás nélküli lemondás lehetőségét, amiről a címzettet is értesíteni kell, másrészt az adatok kezelőjének rendelkeznie kell a címzett előzetes (és kifejezett, egyértelmű) hozzájárulásával. Az engedélykérő levél is spam, tehát telefonon vagy személyesen kell engedélyt kérni.

Az megfelel, ha valaki egy weboldalon regisztrálva jelentkezik, mert például szeretne hírlevelet kapni. Egyéb esetekben a hozzájáruló nyilatkozatok lehetnek írásosak vagy hangfelvétel is szóba jöhet – bár ez csak akkor érvényes, ha az ügyféllel közlik, hogy rögzítik a beszélgetést. Ezeket a hozzájárulásokat elvileg ma is bármikor kérheti az ellenőrző hivatal, a Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) az adatok kezelőjétől. Ha nincsenek meg, a jogsértő magatartás beszüntetésére kötelezi a rajtacsípett céget – azaz ha hírleveleket küldött, akkor például annak leállítására –, és pénzbírságot szab ki. Markovich Réka, a Magyar Reklámszövetség (MRSZ) főtitkára néhány esetről tud, amikor az NHH százezer forintos nagyságrendű büntetést szabott ki, de ezt mindig figyelmezetés előzte meg. A vizsgálatok általában bejelentésre kezdődnek. Ez származhat magánszemélytől, de fegyver lehet a konkurencia kezében is. Május 31-étől szigorúbbá válik a szabályozás: attól kezdve csak akkor érvényes a hozzájáruló nyilatkozat, ha az ügyfél lakcímét is tartalmazza. Van, amikor ez sem elég: ha egy utazási iroda például egy bortúrára hívja fel a figyelmet e-mailben, azt is tudnia kell bizonyítani, hogy a címzett nagykorú. (Felvetődik a kérdés: biztos, hogy nagykorú, aki azt állítja?) Egyetlen kivétel van a szabály alól: ha a küldemény az [email protected] címre érkezik, bár mérlegelést követően az NHH ebben az esetben is indíthat eljárást.

A lakcím nyilvántartására vonatkozó előírás életszerűtlen, hiszen a regisztrálóról gyakran csak az e-mailcímét tudja a küldő, és nincs is szüksége más adatra. Ráadásul sért is egy másik törvényt, hiszen az adatkezelési törvény azt mondja, hogy az adatokat csak meghatározott céllal lehet gyűjteni. Több nagy kiadó az MRSZ-szel összefogva kérte az Igazságügyi és Rendészeti Minisztériumtól a szabályozás megváltoztatását, de hivatalos választ még nem kaptak.

Az online reklámozásra vonatkozó jogszabályok

• 2008. évi XLVII. törvény a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról
• 2008. évi XLVIII. törvény a gazdasági reklámtevékenység alapvető feltételeiről és egyes korlátairól
• 2001. évi CVIII. törvény az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások és az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások egyes kérdéseiről

 


Jó hír az autósoknak: halasztják az M7-es felújítási munkálatait

Jó hír az autósoknak: halasztják az M7-es felújítási munkálatait 

Annak érdekében, hogy nyáron, a Balaton felé, és onnan Budapest irányába tartó hétvégi csúcsforgalomban legalább emiatt ne legyen fennakadás.
Wizz Air: azonnali járattörlések Tel-Aviv és Amman irányába

Wizz Air: azonnali járattörlések Tel-Aviv és Amman irányába 

A légitársaság bejelentette, hogy azonnali hatállyal, egyelőre június 20-ig, felfüggesztette a Tel-Avivba és Ammanba irányuló járatait.
Izrael: teljes légtérzárlat és járattörlések sora a péntek hajnalban kipattant izraeli-iráni konfliktus miatt

Izrael: teljes légtérzárlat és járattörlések sora a péntek hajnalban kipattant izraeli-iráni konfliktus miatt 

Izrael lezárta légterét – a Ben Gurion repülőtérre, és egész Izrael fölé nem engednek fel- vagy leszálló gépeket a hatóságok.
Lezuhant egy indiai utasszállító 242 emberrel a fedélzetén – egy túlélőt kórházban ápolnak

Lezuhant egy indiai utasszállító 242 emberrel a fedélzetén – egy túlélőt kórházban ápolnak 

A gépen 242 fő utazott (230 utas, 12 főnyi személyzet), akik közül 169 indiai, 53 brit, 7 portugál és 1 kanadai állampolgár volt.
Mol Bubi: új elektromos kerékpárok érkeznek

Mol Bubi: új elektromos kerékpárok érkeznek 

És a BKK kivezeti a féléves Mol Bubi-bérletet.
Bővíti hálózatát az airBaltic

Bővíti hálózatát az airBaltic 

A bővítés több utazási lehetőséget kínál az utasoknak a téli szezonban.
Csökkenő nyereség  és kihívások a Wizz Airnél

Csökkenő nyereség és kihívások a Wizz Airnél 

A légitársaság még az elemzői várakozásnál is gyengébb üzemi eredménnyel zárta pénzügyi évet.
Miképp lehet kerekesszékeseknek Amerikába utazni?

Miképp lehet kerekesszékeseknek Amerikába utazni? 

Nem csak az idősekről van szó: az Egyesült Államokban több százezren szenvednek fiatalon is olyan kórokban, amelyek – sokszor egész életükre – akadályozzák a mozgásukat vagy tájékozódásukat.
Mesél a török légitársaság

Mesél a török légitársaság  

Érkezik a Turkish Airlines Podcast második évada.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.