Elnyerte az uniós támogatást a második balatoni komp-projekt

Négy évnyi előkészítő munka után uniós támogatást nyert a második balatoni kompjárat projektjének elindítása.

A Új Magyarország Fejlesztési Terv közlekedési operatív programjából (KÖZOP) juthat 100 százalékos támogatáshoz az új kompjárat megvalósíthatósági tanulmányának elkészítése, amelyhez hamarosan - a kiértesítést követő támogatási szerződés aláírását követően - közbeszerzési eljárást indít a hajózási cég.

Lain Ferenc a projektgazda Balatoni Hajózási Zrt. műszaki igazgatója elmondta, a térségben felmerült igény miatt már négy éve dolgoznak a projekt előkészítésén, több millió forintot elköltve minden lehetséges előtanulmányra, de az eddigi taktika nem vált be. Sem régiós szinten, sem részeire bontva nem sikerült uniós támogatást nyerni a beruházáshoz. A mostani döntés egyelőre maximum 50 millió forintig terjedő támogatásról szól, de nagy áttörést jelent, hiszen jelzi, hogy mind a kormányzat, mond az irányító hatóság támogathatónak tarja a beruházást. A további támogatás így kifejezetten szakmai alapon, a részletes társadalmi vita után, a megvalósíthatósági tanulmány alapján dőlhet el - tette hozzá.

Korábbi tájékoztatás szerint a második balatoni komp ügye már régóta élvezi a régió vezető szervezeteinek támogatását, azonban a közlekedési tárcáét csak az elmúlt fél évben nyerte el. A mellette szóló érvelések szerint közlekedési, környezetvédelmi előnyökkel járna, és újabb turisztikai vonzerőt teremtene az üdülőrégióban.

A Fonyód-Badacsony között tervezett kompátkelő csökkentené a szántódi rév és a Tihanyi-félsziget, valamint a tó nyugati településeinek terhelését, közvetlenebb összeköttetést biztosítva déli part mentén haladó M7-es autópálya és az északi part között. Az 5,5 kilométeres Fonyód-Badacsony közötti távot az új kompjárat 20 perc alatt tenné meg. A meglévő kikötők, utak átalakítása, hajók beszerzése, valamint a járulékos infrastrukturális beruházások mai áron 7,5-8 milliárd forintba kerülnek. Az új 60-65 méter hosszú komphajók 48-50 autó és az egyéb terheléstől függően 350-1.000 utas szállítására lennének képesek. Az előtanulmányok szerint ezen a személyhajózási útvonalon jelenleg évente 100-120 ezer utas közlekedik. A személyforgalom átvételével önfenntartó lehet az új kompjárat, a szállított gépjárművek utáni bevétel pedig már hasznot hozna. A becslések szerint a szántódi rév gépjárműforgalmának 20-25 százaléka, évi 70 ezer autó terelődne át az új kompjáratra, és minimum még egyszer ennyi jármű szállítására lenne igény évente.

Lain Ferenc közlése szerint sürget az idő, hogy ne vesszen el még egy év a megvalósításig, ezért szeretnék legkésőbb április végéig lebonyolítani a közbeszerzést. Egy teljes balatoni szezon közlekedési viszonyainak, terhelhetőségének pontos mérésére van ugyanis szükség a megvalósíthatósági tanulmányhoz. A beruházás a további támogatása esetén két éven belül készülne el, vagyis ha a részletes tanulmányok igazolják a létjogosultságát, leghamarabb 2013-tól közlekedhet a második balatoni kompjárat - mondta a szakember. (MTI)


TUI Airline Day – fókuszban a légi közlekedés

TUI Airline Day – fókuszban a légi közlekedés 

A TUI Magyarország április 9-én első alkalommal rendezte meg légügyi témában partnertalálkozóját a pesti Dumaszínházban.
Idén is robog Csíksomlyóra az expresszvonat

Idén is robog Csíksomlyóra az expresszvonat 

Idén is elindul a Székely Gyors és a Csíksomlyó Expressz a csíksomlyói pünkösdi búcsúba a Kárpáteurópa Utazási Iroda és a MÁV Személyszállítási Zrt. szervezésében.
Vezérváltás az airBalticnál

Vezérváltás az airBalticnál 

Martin Gauss lemondott posztjáról – a körülmények miatt, amelyet az alábbiakban ismertetünk.
Slow train: az új trend

Slow train: az új trend  

Néha azok a legemlékezetesebb utazások, amelyeken lassan haladunk.
Ideiglenes forgalomkorlátozások a fővárosban

Ideiglenes forgalomkorlátozások a fővárosban 

Gyűlést jelentettek be az Erzsébet hídra, jelentős fennakadásokra kell kedd délutántól számítani.
Szlovák szigor: határellenőrzés Magyarország és Ausztria felé

Szlovák szigor: határellenőrzés Magyarország és Ausztria felé 

A döntés néhány nappal azután született, hogy egy újabb településen is kimutatták a száj- és körömfájás fertőzést.
Bővülő légi kapcsolatok: fókuszban az amerikai járatindítások

Bővülő légi kapcsolatok: fókuszban az amerikai járatindítások 

Valentínyi Katalin (Budapest Airport) aktualitásokról, a jövőbeli tervekről az MSZÉSZ budapesti régióülésén.
Ha Ausztria felé indul, ezzel számoljon

Ha Ausztria felé indul, ezzel számoljon 

Jelentős a torlódás a magyar-osztrák határszakasz több átkelőjénél.
airBaltic: új megoldás a módosítások kezeléséhez

airBaltic: új megoldás a módosítások kezeléséhez 

A lett légitársaság bejelentette új fejlesztését.
Új prémium turista osztály ennél a légitársaságnál

Új prémium turista osztály ennél a légitársaságnál 

Idén nyártól az EVA AIR Bécs–Tajpej járatain utazók élvezhetik az új Prémium Turista osztály kényelmét.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.