Elnyerte az uniós támogatást a második balatoni komp-projekt

Négy évnyi előkészítő munka után uniós támogatást nyert a második balatoni kompjárat projektjének elindítása.

A Új Magyarország Fejlesztési Terv közlekedési operatív programjából (KÖZOP) juthat 100 százalékos támogatáshoz az új kompjárat megvalósíthatósági tanulmányának elkészítése, amelyhez hamarosan - a kiértesítést követő támogatási szerződés aláírását követően - közbeszerzési eljárást indít a hajózási cég.

Lain Ferenc a projektgazda Balatoni Hajózási Zrt. műszaki igazgatója elmondta, a térségben felmerült igény miatt már négy éve dolgoznak a projekt előkészítésén, több millió forintot elköltve minden lehetséges előtanulmányra, de az eddigi taktika nem vált be. Sem régiós szinten, sem részeire bontva nem sikerült uniós támogatást nyerni a beruházáshoz. A mostani döntés egyelőre maximum 50 millió forintig terjedő támogatásról szól, de nagy áttörést jelent, hiszen jelzi, hogy mind a kormányzat, mond az irányító hatóság támogathatónak tarja a beruházást. A további támogatás így kifejezetten szakmai alapon, a részletes társadalmi vita után, a megvalósíthatósági tanulmány alapján dőlhet el - tette hozzá.

Korábbi tájékoztatás szerint a második balatoni komp ügye már régóta élvezi a régió vezető szervezeteinek támogatását, azonban a közlekedési tárcáét csak az elmúlt fél évben nyerte el. A mellette szóló érvelések szerint közlekedési, környezetvédelmi előnyökkel járna, és újabb turisztikai vonzerőt teremtene az üdülőrégióban.

A Fonyód-Badacsony között tervezett kompátkelő csökkentené a szántódi rév és a Tihanyi-félsziget, valamint a tó nyugati településeinek terhelését, közvetlenebb összeköttetést biztosítva déli part mentén haladó M7-es autópálya és az északi part között. Az 5,5 kilométeres Fonyód-Badacsony közötti távot az új kompjárat 20 perc alatt tenné meg. A meglévő kikötők, utak átalakítása, hajók beszerzése, valamint a járulékos infrastrukturális beruházások mai áron 7,5-8 milliárd forintba kerülnek. Az új 60-65 méter hosszú komphajók 48-50 autó és az egyéb terheléstől függően 350-1.000 utas szállítására lennének képesek. Az előtanulmányok szerint ezen a személyhajózási útvonalon jelenleg évente 100-120 ezer utas közlekedik. A személyforgalom átvételével önfenntartó lehet az új kompjárat, a szállított gépjárművek utáni bevétel pedig már hasznot hozna. A becslések szerint a szántódi rév gépjárműforgalmának 20-25 százaléka, évi 70 ezer autó terelődne át az új kompjáratra, és minimum még egyszer ennyi jármű szállítására lenne igény évente.

Lain Ferenc közlése szerint sürget az idő, hogy ne vesszen el még egy év a megvalósításig, ezért szeretnék legkésőbb április végéig lebonyolítani a közbeszerzést. Egy teljes balatoni szezon közlekedési viszonyainak, terhelhetőségének pontos mérésére van ugyanis szükség a megvalósíthatósági tanulmányhoz. A beruházás a további támogatása esetén két éven belül készülne el, vagyis ha a részletes tanulmányok igazolják a létjogosultságát, leghamarabb 2013-tól közlekedhet a második balatoni kompjárat - mondta a szakember. (MTI)


Elindult a Scoot Bécs-Szingapúr járata

Elindult a Scoot Bécs-Szingapúr járata 

Ünnepélyes keretek között fogadták Bécsben a Scoot első közvetlen szingapúri járatát.
Több ország is csatlakozott a spanyolok poggyász csatájához

Több ország is csatlakozott a spanyolok poggyász csatájához 

Tizenkét ország fogyasztóvédelmi szervezete csatlakozott a spanyol kezdeményezéshez.
IATA: Erősödő nyereség a szélsőséges időjárás ellenére is

IATA: Erősödő nyereség a szélsőséges időjárás ellenére is 

A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) szerint a légitársaságok a gazdasági és geopolitikai bizonytalanságok ellenére is erős nyereséggel számolhatnak 2025-ben.
Újabb légitársaságok az uniós tiltólistán

Újabb légitársaságok az uniós tiltólistán 

A listára valamennyi Suriname-ban és Tanzániában engedélyezett légi fuvarozó felkerült.
Épülhet a repülőtéri gyorsvasút

Épülhet a repülőtéri gyorsvasút 

A beruházás előkészítése az ezt részletező kormányhatározat alapján elkezdődött, a koncessziós pályázatokat fél éven belül kiírhatják.
Kompjárat indult Dubrovnik és Kotor között

Kompjárat indult Dubrovnik és Kotor között 

A politikus közölte, az új kompjárattal erősíteni kívánják a baráti és gazdasági kapcsolatokat a két ország között.
Krétára indít charterjáratot Debrecenből a Kartago Tours

Krétára indít charterjáratot Debrecenből a Kartago Tours 

Az utazásszervező új úti céllal bővítette debreceni indulású ajánlatait.
Új korszak kezdődik a low cost légitársaságnál

Új korszak kezdődik a low cost légitársaságnál 

A Wizz Air célja, hogy 2029-re kizárólag új generációs, neo gépeket üzemeltessen.
Repülési élmény autista gyerekeknek

Repülési élmény autista gyerekeknek  

Autizmussal élők számára szerveztek repülési próbát a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
Így nőtt a római nemzetközi repülőtér forgalma egy év alatt

Így nőtt a római nemzetközi repülőtér forgalma egy év alatt 

2019 óta tízmillióval emelkedett az érkezők és indulók száma, hosszabb távon pedig 60 millió fölötti utasforgalmat akarnak elérni.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.