Elnyerte az uniós támogatást a második balatoni komp-projekt

Négy évnyi előkészítő munka után uniós támogatást nyert a második balatoni kompjárat projektjének elindítása.

A Új Magyarország Fejlesztési Terv közlekedési operatív programjából (KÖZOP) juthat 100 százalékos támogatáshoz az új kompjárat megvalósíthatósági tanulmányának elkészítése, amelyhez hamarosan - a kiértesítést követő támogatási szerződés aláírását követően - közbeszerzési eljárást indít a hajózási cég.

Lain Ferenc a projektgazda Balatoni Hajózási Zrt. műszaki igazgatója elmondta, a térségben felmerült igény miatt már négy éve dolgoznak a projekt előkészítésén, több millió forintot elköltve minden lehetséges előtanulmányra, de az eddigi taktika nem vált be. Sem régiós szinten, sem részeire bontva nem sikerült uniós támogatást nyerni a beruházáshoz. A mostani döntés egyelőre maximum 50 millió forintig terjedő támogatásról szól, de nagy áttörést jelent, hiszen jelzi, hogy mind a kormányzat, mond az irányító hatóság támogathatónak tarja a beruházást. A további támogatás így kifejezetten szakmai alapon, a részletes társadalmi vita után, a megvalósíthatósági tanulmány alapján dőlhet el - tette hozzá.

Korábbi tájékoztatás szerint a második balatoni komp ügye már régóta élvezi a régió vezető szervezeteinek támogatását, azonban a közlekedési tárcáét csak az elmúlt fél évben nyerte el. A mellette szóló érvelések szerint közlekedési, környezetvédelmi előnyökkel járna, és újabb turisztikai vonzerőt teremtene az üdülőrégióban.

A Fonyód-Badacsony között tervezett kompátkelő csökkentené a szántódi rév és a Tihanyi-félsziget, valamint a tó nyugati településeinek terhelését, közvetlenebb összeköttetést biztosítva déli part mentén haladó M7-es autópálya és az északi part között. Az 5,5 kilométeres Fonyód-Badacsony közötti távot az új kompjárat 20 perc alatt tenné meg. A meglévő kikötők, utak átalakítása, hajók beszerzése, valamint a járulékos infrastrukturális beruházások mai áron 7,5-8 milliárd forintba kerülnek. Az új 60-65 méter hosszú komphajók 48-50 autó és az egyéb terheléstől függően 350-1.000 utas szállítására lennének képesek. Az előtanulmányok szerint ezen a személyhajózási útvonalon jelenleg évente 100-120 ezer utas közlekedik. A személyforgalom átvételével önfenntartó lehet az új kompjárat, a szállított gépjárművek utáni bevétel pedig már hasznot hozna. A becslések szerint a szántódi rév gépjárműforgalmának 20-25 százaléka, évi 70 ezer autó terelődne át az új kompjáratra, és minimum még egyszer ennyi jármű szállítására lenne igény évente.

Lain Ferenc közlése szerint sürget az idő, hogy ne vesszen el még egy év a megvalósításig, ezért szeretnék legkésőbb április végéig lebonyolítani a közbeszerzést. Egy teljes balatoni szezon közlekedési viszonyainak, terhelhetőségének pontos mérésére van ugyanis szükség a megvalósíthatósági tanulmányhoz. A beruházás a további támogatása esetén két éven belül készülne el, vagyis ha a részletes tanulmányok igazolják a létjogosultságát, leghamarabb 2013-tól közlekedhet a második balatoni kompjárat - mondta a szakember. (MTI)


Budapest Airport vállalás – indul a zajvédelmi program következő üteme

Budapest Airport vállalás – indul a zajvédelmi program következő üteme 

A Budapest Airport (BA) ezt a speciális programot az érintett kerületek és települések polgármestereivel konzultálva alakította ki.
IATA-jelentés: nőtt a globális utasforgalom

IATA-jelentés: nőtt a globális utasforgalom  

Az április 30-án megjelent sajtóközlemény 2025. márciusi globális légiutasforgalom adatait ismerteti.
Ausztriában jön a Railjet vonatok új generációja

Ausztriában jön a Railjet vonatok új generációja 

A növekvő kereslet és a megváltozott utazási szokások miatt Ausztriában egyre nagyobb szerepet kapnak a fejlesztések.
Jemeni húszik: folytatjuk a támadást az izraeli légtér ellen

Jemeni húszik: folytatjuk a támadást az izraeli légtér ellen 

Eddig huszonhét rakétát indítottak a húszik Izrael légtere ellen, és bejelentették, hogy folytatják a támadást.
Karbantartási hiba a KLM-nél – járatokat törölnek

Karbantartási hiba a KLM-nél – járatokat törölnek 

Járatokat töröl a holland légitársaság repülőgépeinek karbantartási hibája miatt, jelentette a Dutch News című, angol nyelvű holland hírportál.
Rakétatalálat érte a tel-avivi reptér környékét – a légitársaságok törölték izraeli járataikat

Rakétatalálat érte a tel-avivi reptér környékét – a légitársaságok törölték izraeli járataikat 

A jelentések szerint jemeni húszi területről lőtték ki a rakétát.
Friss jelentés az Emirates és a flydubai partnerségi együttműködéséről

Friss jelentés az Emirates és a flydubai partnerségi együttműködéséről 

Az Emirates és a flydubai szolgáltatásai iránti erőteljes kereslet 36 százalékos utasszám-növekedést eredményezett egy év alatt.
Környezetszennyező privátrepkedések Ausztriában

Környezetszennyező privátrepkedések Ausztriában 

Megdöbbentő adatokat közölt az osztrák Wiener Zeitung friss beszámolója.
Átadták a HungaroControl új távoli toronyirányítási rendszerét

Átadták a HungaroControl új távoli toronyirányítási rendszerét 

A fejlesztéssel a cég az első olyan léginavigációs szolgáltató a világon, amely helyhez kötöttség nélkül tudja irányítani egy-egy repülőtér terminálforgalmát.
Környezetbarát hangárt alakítanak ki az amszterdami reptéren

Környezetbarát hangárt alakítanak ki az amszterdami reptéren 

A KLM a környezeti hatások csökkentése érdekében új módszereket vet be egyik hangárjának felújítása során.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.