Erős lobbianyaggal rukkolt elő a Magyar Utazási Irodák Szövetsége

Örökzöld témák és vadonatúj problémák is megjelennek abban a lobbianyagban, amelyet a Magyar Utazási Irodák Szövetsége a napokban juttatott el a szakmát felügyelő tárcához.

A szakmai szövetség több mint egy tucatnyi ügyben kíván lobbizni a közeljövőben.Ezek között konkrét kérdések (pl. adózás, jogszabály-alkotás) és általános  elvek (a magyar utazási irodák védelme, tervezhetőség, kiszámíthatóság, szakmai egyeztetések) is szerepelnek. A témák jelentős része évek óta napirenden van - pl. ifa szabályozása, hipával kapcsolatos gondok -, változást azonban eddig nem sikerült elérnie az ágazati érdekképviseletnek. 

A közleményük arról tájékoztat, hogy a "Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) 2015-ben elsősorban az alábbi lobbi témákat tartja a szakmai érdekérvényesítés szempontjából kiemelt feladatának:

• A magyar utazási irodák védelme

A jellemzően kis és középvállalkozásként működő magyar utazási irodák saját országukban kerülnek újra és újra egyre hátrányosabb versenypozícióba. A szakma jellemzője a határokon átnyúló szolgáltatások széles köre. Sajnos, az utóbbi években a magyar irodák a hazai szabályozás következtében jelentős versenyhátrányba kerültek. Ha ez nem változik, akkor a magyar piacot a külföldön dolgoztató és adózó idegenforgalmi szereplők fogják uralni. Nem szeretnénk pozitív diszkriminációt, csak a negatív megszüntetését. Ebbe beletartozik a HIPA, a reklámadó, a pályázati pénzek felhasználhatatlansága, a jogszabályok betartatása (engedély nélküli utazásszervezés), a kiszámíthatatlan és váratlan döntések, a szakmai konzultációk hiánya, vagy a főváros turisztikai helyzete stb.

• A Magyar Turizmus Zrt. marketing keretének jelentős mértékű növelése

Megfelelő mértékű költségkerettel jelentősen javulhatnának a Magyarországra történő beutazás számai a befektetett költség többszörös megtérülése mellett. A marketing keret növelése ui. alapfeltétele annak, hogy a többi turisztikai céllal befektetett forint megtérüljön. Szintén fontos a külképviseletek szellemi és anyagi hátterének jelentős megerősítése, hiszen a külképviseletek az ország marketing alappillérei.

• Fővárosi turisztikai marketing szervezet létrehozása/megerősítése (BFTK?) és a szervezet számára megfelelő költségkeret biztosítása

Budapest turizmusának fellendítéséhez elengedhetetlen egy kizárólag a fővárossal foglalkozó és megfelelő anyagi forrásokkal rendelkező szervezet.

• Tervezhetőség és kiszámíthatóság

Elsősorban a kellő időben meghozott döntések fontosak ahhoz, hogy a vállalkozók, az utazási irodák működése tervezhető legyen. Az idegenforgalmi év mindig április első napjától március utolsó napjáig tart. Az utazási irodák többsége már sokszor az idegenforgalmi év kezdete(!) előtt tíz hónappal az egész évre vonatkozó szerződéseket ír alá. Amellett, hogy az EUR árfolyamának ingadozása is óriási kockázatot jelent, gyakran nehezítik meg ad hoc, utolsó pillanatban, sokszor a hatályba lépés előtt néhány nappal meghozott döntések az utazási irodák működését (mint pl. a belépőjegyek árának emelkedése, ld. Parlament látogatás, autópálya matricák díjának változtatása, üzletek vasárnapi bezárása, stb.)

A turistabuszok parkolása évek óta problémás Budapesten

• Pályázati források elérhetősége utazási irodáknak is

Az utazási irodák fejlődésének motorja lehetne, ha a pályázati kiírások számukra is igénybe vehetőek lennének, különös tekintettel az informatikai- és eszköz fejlesztésekre és a marketing célú kiadásokra (pl. külföldi vásárokon történő megjelenés), amely Magyarország marketingjére is pozitív hatással lehetne és később jelentős bevételt is eredményezhet • Jogszabályi környezet rendezése Az utazási irodák működését érintő jogszabályok tervezeteinek véglegesítése a szakmai szempontok figyelembe vételével és az EU-s irányelvekkel összhangban. 2008 óta nem történtek módosítások, ugyanakkor a gazdasági, társadalmi, informatikai változások ezt feltétlenül indokolnák.

• Hatékony fellépés az engedély nélkül történő utazásszervezés ellen

Ennek megoldása több jogszabály módosítását is igényli. Fontosnak tartjuk, hogy az engedély nélküli utazásszervezés szankciója elrettentő legyen, valamint, hogy megfelelő hatékonysággal működjön a végrehajtás is.

• Budapest turizmusát gátló tényezők felszámolása, megoldása

A turizmus bővüléséről alkotott nemzeti elképzelés és Budapest jelenlegi közlekedési fejlesztése között óriási az ellentét. A mostani közlekedési, parkolási helyzet szinte ellehetetleníti az utazási irodák működését. Bár jelentősen csökkent, de változatlanul jelen vannak a taxis visszaélések, hajléktalanok a turisztikailag frekventált területeken, köztisztasági gondok. Komoly problémát okoz: autóbuszos (turistabuszok) közlekedés és parkolás, szállodák előtti ki- és beszállás személygépkocsival vagy autóbusszal

• SZÉP kártya felhasználásának biztosítása szállásfoglalás esetén az utazási irodáknak is

Ne csak csomag foglalása esetén legyen felhasználható, hanem önmagában külön a szállásfoglalásra is.

• Magyar viszonyokra optimalizált légitársaság létrehozása a MALÉV helyett

Ez jelentősen elő tudná segíteni a MICE szegmens erősödését (hiszen a fapados légitársaságok ugyan rengeteg turistát hoznak Budapestre, de az incentive és kongresszusi turizmus szempontjából ez kevésbé jelent lehetőséget) és összességében több, magasabb költési hajlandósággal rendelkező külföldi vendéget hozna Magyarországra. Egy nemzeti légitársaság a kiutaztató irodáknak is komoly előnyt jelenthetne. Egyrészt a budapesti székhelyű légitársaságnak kedvezőbb a menetrendje a kiutazás szempontjából, másrészt a konkurencia miatt a külföldi légitársaságok csökkentenék áraikat.

• Kongresszusi központ építése

A beharangozott nagy befogadó képességű kongresszusi központ körül igen nagy a csend. A szakma szeretne konkrétumokat megtudni, mikorra és milyen formában várható a megépülése, mert a nagy létszámú kongresszusokat évekkel korábban kezdik el szervezni, tehát a kongresszus szervező cégek csak akkor tudják értékesíteni a kapacitást, ha már tudható, hogy mikor lehet a központtal valóban számolni.

HIPA: a helyi iparűzési adó súlyosan hátrányos helyzetbe hozza az 500 millió forint fölötti forgalmat elérő repülőjegy értékesítő irodákat, mivel ezen összeg felett 15 % adót kell fizetniük, tekintet nélkül arra, hogy az irodák ezt képtelenek kitermelni a repülőjegy forgalmuk után elért 1-2 %-os árrésből. Megoldás a korábbi, normál adózás visszaállítása.

IFA: a törvénytervezetben leírtakkal ellentétben az önkormányzatok által beszedett idegenforgalmi adó csak és kizárólag valóban turisztikai fejlesztésekre legyen felhasználható. • Budapesti Tavaszi Fesztivál időpontjának módosítása Jelentős turisztikai forgalomélénkítő hatása lehetne a Budapesti Tavaszi Fesztiválnak, amennyiben annak megrendezése a turisztikai szezon kezdete előtti időpontra esne, valamint ha a program lényegesen korábban ismert lenne, így az utazási irodák ajánlataiban már konkrét műsor szerepelhetne.

• Szakmai egyeztetések, konzultációk a nagyobb beruházások előtt

A MUISZ örömmel osztja meg tapasztalatát, mondja el szakmai véleményét egy-egy, a turizmust is érintő nagyobb beruházás előtt, létesítmények, fejlesztések előkészítése során. A tervezési fázisban könnyebb egy-egy módosító javaslatot figyelembe venni, mint utólag, sokszor nagy nehézségek árán a már befejezett beruházásokon változtatni.

• A turizmus valóban húzóágazat legyen!

A fejlődéshez szemléletváltásra van szükség. Ahhoz, hogy Magyarország turizmusa valóban húzóágazat legyen, elengedhetetlen a megfelelő anyagi befektetés, az országos turisztikai marketing szervezet büdzséjének jelentős megemelése, a vállalkozók és a szakma igényeinek, véleményeinek figyelembe vétele, a rendszeres szakmai konzultációk. Az utazási irodák bevonása a pályázati lehetőségekbe szintén alapfeltétele a fejlődésnek, csakúgy, mint a fővárosi marketing szervezet megerősítése. A befektetett összegek többszörösen megtérülnének, ha erre kellően odafigyelnénk. A külföldi tapasztalatok és statisztikák szerint csak olyan országokban növekszik hosszantartóan a turizmusból származó bevétel, ahol az ágazat által kitermelt pénz jelentős részét vissza is forgatják az ágazatba."


Nem közlekednek a TGV-szerelvények, pedig kezdődik a nyári olimpia

Nem közlekednek a TGV-szerelvények, pedig kezdődik a nyári olimpia 

Röviddel a nyári olimpiai megnyitó kezdete előtt nagyszabású támadás érte a francia vasutat, amelynek célpontja a TGV-hálózat megbénítása.
Búcsú a Volánbuszoktól, jönnek helyettük a MÁV Személyszállítási Zrt közlekedési eszközei

Búcsú a Volánbuszoktól, jönnek helyettük a MÁV Személyszállítási Zrt közlekedési eszközei 

MÁV Személyszállítási Zrt. néven folytatja tovább tevékenységét a Volánbusz Zrt. és a MÁV-Start Zrt.
Eltökélt a fenntartható légi közlekedés érdekében a holland légitársaság

Eltökélt a fenntartható légi közlekedés érdekében a holland légitársaság 

Folyékony hidrogén üzemű tesztrepülésen kezd dolgozni a KLM.
Újabb nagy bejelentést tett a Wizz Air: komoly mérföldkőhöz érkeztek

Újabb nagy bejelentést tett a Wizz Air: komoly mérföldkőhöz érkeztek 

Négy új útvonalat és járatbővítést jelentett be a Wizz Air, ezzel a valaha volt legnagyobb légitársaságává nőtte ki magát Magyarországon a rendelkezésre álló helyek számának tekintetében.
A klímaaktivisták elintézték Európa egyik legforgalmasabb repterét

A klímaaktivisták elintézték Európa egyik legforgalmasabb repterét 

Németország legforgalmasabb repülőtere, a frankfurti repülőtér csütörtök reggel több órára felfüggesztette a járatokat, miután klímaaktivisták a kifutópályákra ragasztották magukat.
Nemzetközi design díjak a BAHART új hajóinak

Nemzetközi design díjak a BAHART új hajóinak 

Az esztétikus kialakítású és a legkorszerűbb emissziós előírásoknak megfelelő négy új hajó alig néhány hónappal forgalomba állítása után máris rangos nemzetközi elismeréseket vívott ki.
Kibertámadás érte Split repülőterét

Kibertámadás érte Split repülőterét 

Több tucatnyi repülőgép nem tudott felszállni hétfő este a horvátországi Splitben zsarolási célú kibertámadás miatt, közölte a horvát közlekedési minisztérium.
Az autóval közlekedőknek zárva, a gyalogosoknak nyitva a dunai rakpart

Az autóval közlekedőknek zárva, a gyalogosoknak nyitva a dunai rakpart  

Július 26-tól augusztus 18-ig lezárásra kerül a rakpart teljes területe az autós közlekedés számára és a forgalom helyét a gyalogosok veszik át.
Borrekord a tengeren

Borrekord a tengeren 

Több mint száz díjat nyert ez a hajótársaság.
Babaápolási cikkek, fagyi és ajándékcsomag az ülésen - így várja ez a légi társaság legkisebb utasait

Babaápolási cikkek, fagyi és ajándékcsomag az ülésen - így várja ez a légi társaság legkisebb utasait 

A világ legnagyobb nemzetközi légitársasága pontosan tudja, hogy a gyermekekkel utazók plusz kihívásokkal néznek szembe, épp ezért számos családbarát szolgáltatással könnyíti meg repülőútjukat.

Interjú

Pesti István: Kiderül, kiben van meg az a plusz, amire érdemes odafigyelni

Pesti István: Kiderül, kiben van meg az a plusz, amire érdemes odafigyelni 

A két Michelin-csillagos étterem konyháját vezető séffel többek közt a versenyről és megosztó ételekről beszélgetünk, és mesél arról is, miért nem követi a trendeket.
Dubicz Borászat: Abban hiszünk, hogy az ikonikus múlt és a modern jövő jól összeegyeztethető

Dubicz Borászat: Abban hiszünk, hogy az ikonikus múlt és a modern jövő jól összeegyeztethető 

Az idei újdonságokról és megújulásról a borászat tulajdonosával, Dunai Ágnessel beszélgettünk.
Csernus Imre: „Szeretnék már jönni-menni, mint egy falevél”

Csernus Imre: „Szeretnék már jönni-menni, mint egy falevél” 

Csernus Imrével szőlőről, borokról és a vidéki életről beszélgettünk, és nemrég megjelent könyve kapcsán egy kicsit rólunk, magyarokról is.