Fehér Könyv készült a Malévról

Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszter sajtótájékoztatón mutatta be a Malév jelenlegi helyzetéhez vezető okokat összegző Fehér Könyvet 2011. december 5-én, Budapesten. A tárcavezető kiemelt kormányzati célként említette, hogy Magyarországon Budapest központú nemzeti légitársaság működjön, amely biztosítja a nemzetgazdasági érdekek hatékony érvényesülését is. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium azzal a céllal állította össze a Fehér Könyvet, hogy részletesen bemutassa, miként jutott el a Malév a jelenlegi súlyos helyzetébe, megnevezze a felelősöket, és e tények feltárásával jusson közelebb a megoldáshoz - közölte honlapján a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium hétfőn. (A Fehér Könyv színesben olvasható a Turizmus Online oldalán is.)

A Malév cégcsoport 2600 munkavállalót foglalkoztat, 500 hazai vállalkozással áll rendszeres szerződéses kapcsolatban. A légitársaság a központi költségvetés bevételeihez közvetlen és közvetett módon évi mintegy 70 milliárd forinttal járul hozzá. Döntő részben külföldről származó árbevételei miatt az ország egyik legjelentősebb exportőre, a Budapest Airport forgalmának 40 százalékát biztosítja. A Malév közel 3 millió utast szállít évente 23 ezer járatpáron és 45 desztinációba repül közvetlenül. Létezése a külföldről érkező beruházási, befektetési döntések egyik alaptényezője, hozzájárul az ország regionális szerepének erősítéséhez. A vállalat működése tehát makrogazdaságilag egyértelműen indokolt, ezért a kormány úgy ítéli meg, hogy szükség van nemzeti légitársaságra – hangsúlyozta Fellegi Tamás.

A Fehér Könyv az elmúlt tíz év mulasztásai közé sorolja, hogy nem létezett hosszú távú megoldási terv a vállalat fenntartható finanszírozására és működtetésére. Az értékes vagyonelemeket (pl. üzemanyag kiszolgálási üzletág, Heathrow slot, Hyatt Regency tulajdonrész) kiárusították, így 2007-re nem maradt számottevő vagyona a légitársaságnak. A vállalat felélte saját tőkéjét, a cég értéke jelentős mértékben csökkent.

Az elhibázott privatizáció és reprivatizáció

eredményeképpen előnytelen, visszás szerződések és hitelek terhelik a Malévot. A privatizáció gyakorlatilag úgy zajlott, hogy a vevő nem tett bele és nem kockáztatott saját pénzt, ugyanakkor minden visszafizetéssel kapcsolatos kötelezettséget végeredményben visszaterhelt a Malévre. Lényegében az történt tehát, hogy a Malév megvásárolta saját magát orosz ernyő alatt, ráadásul az irányítási lehetőségeit és pénzét elveszítve teljesen kiszolgáltatottá vált. A magántulajdonban töltött időszakban a légitársaság a végletekig eladósodott, önálló működésre gyakorlatilag képtelenné vált. A visszaállamosítással annak költségvetési hatásain túl a korábbi kormány a helyzet kezelésének gazdasági és politikai felelősségét áttolta a jelenlegire.

Az Európai Bizottság versenyjogi vizsgálatot indított a 2007-2010 közötti időszakban nyújtott hitelekkel, tőkeemeléssel kapcsolatban. Elmarasztaló határozat esetén a cégnek kamatos kamattal kell visszafizetnie a tulajdonosi juttatást, közel 100 milliárd forint értékben. A kormányváltást követően azonnal megindult a kárfelmérés, a légitársaság átvilágítása, a lehetséges partnerek keresése. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kezelte a tiltott támogatás ügyében indított uniós eljárást, gondoskodott a vállalat életben tartásáról - így a közlemény. A Malév a megörökölt problémák miatt azonban folyamatos pénzügyi infúzióra szorul, működése a jelenlegi struktúrában hosszútávon nem fenntartható.

Fellegi Tamás elmondta: a minisztérium előrehaladott tárgyalásokat folytat több pénzügyileg stabil, európai szakmai befektetővel egy versenyképes nemzeti légitársaság létrehozása céljából. A kormány azonban nem értékesíti a Malévot az Európai Bizottság versenyjogi vizsgálatának lezárása előtt, így a majdani tranzakciót nem áll szándékában az idei évben lebonyolítani. A szaktárca a továbbiakban is mindent megtesz a légitársaság életben tartása és minél hatékonyabb működtetése érdekében.

A közlemény szerint az eddigi intézkedések kedvező hatásai máris megmutatkoztak a közelmúltban a romló körülmények ellenére is figyelemre méltóan javuló kereskedelmi eredményekben. A Malév utolsó negyedéve mintegy hétmilliárd forint többletbevételt hozott az előző év azonos időszakához képest, a járatok kihasználtsága pedig 75% felett volt, ami meghaladja az európai átlagot is – tette hozzá a nemzeti fejlesztési miniszter.

Budai és a tettesek

A tárcavezető bejelentette, hogy a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium által feltárt tények alapján Budai Gyula elszámoltatási kormánybiztos ismeretlen tettesek ellen feljelentést tesz a Fehér Könyvben bemutatott egyes ügyekben.


Krétára indít charterjáratot Debrecenből a Kartago Tours

Krétára indít charterjáratot Debrecenből a Kartago Tours 

Az utazásszervező új úti céllal bővítette debreceni indulású ajánlatait.
Új korszak kezdődik a low cost légitársaságnál

Új korszak kezdődik a low cost légitársaságnál 

A Wizz Air célja, hogy 2029-re kizárólag új generációs, neo gépeket üzemeltessen.
Repülési élmény autista gyerekeknek

Repülési élmény autista gyerekeknek  

Autizmussal élők számára szerveztek repülési próbát a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
Így nőtt a római nemzetközi repülőtér forgalma egy év alatt

Így nőtt a római nemzetközi repülőtér forgalma egy év alatt 

2019 óta tízmillióval emelkedett az érkezők és indulók száma, hosszabb távon pedig 60 millió fölötti utasforgalmat akarnak elérni.
Wizz Air: csalók élnek vissza a légitársaság nevével!

Wizz Air: csalók élnek vissza a légitársaság nevével! 

Csalók próbálnak pénzt kicsalni az utazóközönségtől.
Új logisztikai csomópontot nyitott a lett légitársaság

Új logisztikai csomópontot nyitott a lett légitársaság  

A régió egyik legmodernebb áruszállító HUB-ja üzemel ezentúl a rigai reptéren.
HungaroControl: paradigmaváltás, fejlesztések és még több légiforgalmi irányító

HungaroControl: paradigmaváltás, fejlesztések és még több légiforgalmi irányító 

Május 26-án Turi Ferenc vezérigazgató és Bárány Ákos kommunikációs és marketing igazgató a nyári csúcsszezonra való felkészülésükről tartott beszámolót.
Kutyafogadó a római reptéren

Kutyafogadó a római reptéren 

A Dog Relais az első olyan kutyáknak szánt fogadóhely, amelyet olasz repülőtéren hoztak létre.
Autóbuszkiállítás és buszvezetés a BKV óbudai garázsában

Autóbuszkiállítás és buszvezetés a BKV óbudai garázsában 

Május 24-én az Óbudai autóbuszgarázsban folytatódik a BKV idei nyílt napjainak sorozata.
Privát lakosztályok a felhők felett

Privát lakosztályok a felhők felett 

Az Emirates újabb fejlesztéseket vezet be prémium utasai számára a „Fly Better” ígéret jegyében.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.