„A járatok száma nem nő” – írtuk márciusi cikkünk alcímében, s bár a szakértők többsége május közepén is csak szezonrövidüléseket jósolt, s az operátorok is a végsőkig kivártak a negatív döntések meghozatalával, május utolsó heteiben kiderült: a 30 járatot érintő szezonrövidülés mellett 27 charter végképp eltűnt az éppen aktuális júniusi naptárból. A törlések legnagyobb vesztesei a görögországi szigetek, pontosabban Korfu, Rodosz és Zakinthosz, ahová kilenc magyar chartergéppel fog kevesebb repülni az idén. A nagyobb desztinációk közül Spanyolország négy, Egyiptom két járatot vesztett, s bár Törökország esetében öt gép is törlésre került, a kieső kapacitásokat négy új járat pótolja, így összességében a mérleg csak mínusz egy. Az induló állomásokat sem kímélte a változás: a jelek szerint Debrecenből idén nem indul charter Mallorcára, míg a Robinson Tours burgaszi gépe, a sármelléki FlyBalaton repülőtér újranyitásának köszönhetően, Bécs helyett végül mégis hazánkból indul majd. A sok negatívum mellett azonban nem csak a balatoni charternek örülhetnek a magyar utasok, hiszen 19 új sort is találunk a naptárban. Az újonnan bekerült gépek nagyobb része törölt charterek helyét pótolja, de van köztük öt teljesen új célpontra közlekedő járat is. Ennek leginkább a spanyol partokat kedvelők örülhetnek, hiszen Gran Canaria, Ibiza és Malaga három új úti cél a naptárban, de az észak-ciprusi Erkan és a törökországi Bodrum szintén nem szerepelt még márciusi összesítésünkben. Tehát a fennmaradó 14 új charter mindegyike valamelyik törölt járatot igyekszik pótolni, de még ez sem elég ahhoz, hogy a nagy tour-operátorok megússzák átszervezések nélkül.
Ha összehasonlítjuk, hogy az egyes irodák a naptár hány sorából és milyen minőségükben – gépgazda vagy albérlő – hiányoznak, illetve hogy hány új gépen és minőségben szerepelnek, azt vehetjük észre, hogy a legtöbb utazásszervező talán felismerte annak a veszélyét, hogy a gazdasági válság hazánkban közel sem csendesülő hullámai miatt egyedül valószínűleg képtelen lenne megtölteni a járatait. Éppen ezért egyre több az albérlő, míg a gépgazdák száma valamelyest csökkent. A márciusi és a jelenlegi naptárakat összevetve a legnagyobb változást talán a Thomas Cook Air menetrendjében találjuk. A törlések miatt elvesztett két gépgazdai és hat bérlői pozíciója helyett 16 járat esetében új albérlőként, egy esetében új gépgazdaként szerepel. Hasonló arányokat mutat a TUI éppen aktuális naptára is: a törölt és új járatokat egybevetve összességében öt új bérlői hellyel bővült, egy gépgazdaival pedig visszaesett. Bérlői helyeit bővítette két esetben az 5Kontinens Utazási Iroda is, de a Best Reisen új naptára az előzőektől eltérő tendenciát mutat. A cég kiesett gépeit és az új chartereit figyelembe véve egy új bérlői és négy új gépgazdai státusszal gyarapodott. A két, egymással teljesen szemben álló trendből egyelőre csak a piaci stratégiák közötti különbséget lehet leszűrni, ám lapunk márciusi és jelenlegi naptárait szembeállítva jól látható, hogy az utazásszervezők a kapacitások optimalizálására törekszenek. Egyes információk szerint ennek érdekében felmerült egy, a versenytársak közötti kerekasztal összehívása is, ami tudomásunk szerint lapzártánkig nem történt meg. Pedig nagy valószínűséggel szükség lenne rá, hiszen néhány célország esetében talán még mindig túl magas az egymást teljesen átfedő charterjáratok száma.