Ferihegy: ne csak a fapadosokat dicsérjük!

Többnyire a Ferihegy forgalmi előterét kettészelő bódévárost emeltető fapadosokról szól a dicshimnusz, ha a ferhihegyi repülőtér forgalmi adatait vizsgáljuk. Annál kevésbé a Malév kényszerű pusztulását kihasználó hálózati légitársaságkról. (Az Utazó cikkéből szemezgettünk, és hozzátettünk még ezt-azt). 

Meglehet, egyikőjük sem azzal állított be a Malév-csőd másnapján, hogy megmenti a magyar turizmust, munkahelyeket teremt, százat, ezeret, de sokuk mégis jelentős járatsürítéseket hajtott végre, hogy központi reptereiken keresztül szórják a Ferihegy vonzáskörzetének utasait a nagyvilágba.

Francia-holland

Mint azt Melles Botond, az Air-France-KLM magyarországi igazgatója Az Utazónak elmondta: a Malév kiesése hatalmas űrt hagyott maga után a magyar piacon, amit a fapados légitársaságok nem tudtak teljes mertékben kitölteni.  A KLM mellett az Air France hűséges code-share partnerét veszítette el Párizs felé, és két évbe tellett, amíg sikerült visszaállítani a Malév-együttműködés idején együtt repült ideális menetrendet.

Így a legfontosabb 2014-es hír, hogy áprilistól újra lesz Budapesten éjszakázó és Budapestről hajnalban Párizsba induló, a tengerentúli járatokhoz kiváló csatlakozást nyújtó Air France járat. Ami azt is lehetővé teszi, hogy az üzletemberek egy nap alatt is elintézhessék üzleti ügyeiket a francia fővárosban. Pozitívum a korábban kényelmetlennek tartott Paris Charles de Gaulle repülőtér nagy ívű bővítése és a budapesti járatok átköltözése a legújabb, utasbarátabb 2F és 2E terminálokra.

A KLM áprilistól ismét napi négy járattal közlekedik Amszterdamba, ami teljes lefedettséget biztosított a holland légitársaság tengerentúli járataihoz. Pozitívum a korábban kényelmetlennek tartott Paris Charles de Gaulle repülőtér nagy ívű bővítése és a budapesti járatok átköltözése a legújabb, utasbarátabb 2F és 2E terminálokra.

Briték

„Az egyetlen olyan légitársaságként erősítettük dupla számjegyű növekedéssel pozíciónkat Budapesten, amely egyetlenként – ráadásul napi három járattal –, Magyarország és Anglia fővárosának elsőszámú repülőtereit szolgálja ki” – elemez Emil Delibashev a Budapestről, London Heathrowra közlekedő British Airways regionális kereskedelmi igazgatója. Kiemelve a Budapest–London között újonnan bevezetett új árstruktúrát, ahol a Hand baggage only szisztéma keretében, irányonként 15 euróval – vagyis oda-vissza 30 euróval – kevesebbet kell fizetni azoknak, akik feladott csomag nélkül indulnak útra. A másik újdonság, a Semi Flex azoknak szól, akiknek fontos, hogy az indulás napján ingyen változtathassanak járatot. Egy ilyen módosítás korábban legalább 200 euróba került volna.

Németék

Bár a Lufthansa csoport – amelyhez a heti 86 járatot üzemeltető Lufthansa mellett az együtt 42 járatot üzemeltető AUA és a Swiss is tartozik – Budapestről Bécsbe tette át regionális központját, erős Magyarországi, piacvezető jelenlét továbbra sem változik. A Magyarországról, Észak-Amerika felé piacvezető légitársaság tavaly az első háromnegyed évben 2 százalékkal, míg a teljes csoport több mint 4 százalékkal növelte magyarországi eladásait.

Tap-TAP

A TAP Portugal a korábbinál kevesebb csoportot és több – köztük Erdélyből, Szerbiából és Szlovákiából érkező – egyéni utast szállított 2013-ban Budapestről. Szolnok Péter regionális kereskedelmi igazgató kiemeli a magyar utazási szokások változását: náluk, a 37 százalékos arányt elérve, tovább emelkedtek az internetes eladások. A legnépszerűbb desztináció továbbra is Lisszabon (a teljes eladás 67 százaléka), és Madeira (20 százalék). A távolabbiak közül Rio de Janeiro, Miami, New York, Marrakech. Negatívumként említi, hogy a magyar piacon csökken az utazási irodai nagykereskedők, a tour operátorok száma. A térségben gyengül Budapest és vele a repülőtér szerepe, miközben Bécs mellett elgondolkodtató a belgrádi és más közeli repterek felfutása. 2014-ben a TAP nyáron már nyolc járatot üzemeltet Budapestről. A pesti képviselet irányításával Bukarestből hat járatot indít, július elsejétől pedig Belgrádból heti három közvetlen járattal kezdi meg az üzemelést. 

Cseh és lengyel

A Czech Airlines Budapestről napi két járatot üzemeltet Budapest–Prága között, ami nyáron ismét napi három járatra bővül. Szintén nyártól – szombat kivételével – napi 2 járat közlekedik a légitársaság prágai központjából Pozsonyba és Kassára. Így Magyarország minden területéről könnyen elérhető a légitársaság valamelyik járata, és prágai átszállással a teljes útvonalhálózata. A Czech Airlines, a CSA is jó évet zárt Magyarországon, ami kiemelten fontos piacnak tart – elemez Tóth Attila a légitársaságot képviselő Aviareps Magyarország Kft. vezérigazgatója. 

Márciustól, hétköznapokon, napi háromról négyre emelkedik a lengyel LOT légitársaság Varsó–Budapest járatainak száma. A továbbra is kérőért epekedő lengyel nemzeti is igyekszik csábítani a magyar utasokat hosszú távú járataira. Nem véletlen, hogy egy éve nálunk is turnéztak Boeing 787 Dreamlinerükkel. Bár a gépekből a légitársaság EU által jóváhagyott átalakítási programja miatt néhány kölcsönadni kényszerülnek.

És a többiek

A fentiek mellett nem szabad megfeledkezni a Budapesttel újra meg újra megpróbálkozó skandináv SAS-ról, mely tavaly rendkívül ambíciózus tervekkel kívánt beszállni a fapadosokkal roskadásig telt Magyarország-Észak Európa viszonylatba. Sajnos kisebb sikerrel, mint várták, pedig ez az a viszonylat, melyet a Malév bedőlését követően sokáig nem fedett le hálózati légitársaság, hacsak a már interkontinentális útvonalakban utazó és bázisain keresztül kiterjedt átszálló forgalmat bonyolító Norwegian-t nem tekintjük egyre inkább annak.

Egyre stabilabbnak tűnik a lett airBaltic helyzete is. A téli és nyári menetrendben egyaránt közlekedő rigai járat mellett a lettek tavaly már Sármelléket is bevették a repertoárba.

Belgrád sok év utáni újranyitása igen jól jött a Malévnak. Fordult a kocka, a mára Etihad segédlettel Air Serbiává vált JAT Airways ezentúl Budapestről hordja majd Belgrádba közvetlen járatán az Air Serbia egyre bővülő útvonalhálózatán repülni kívánó honfitársainkat. Ugyanezen az útvonalon jelen van a fehérorosz Belavia is, bár ők Minszk-Budapest-Belgrádot repülnek.

A tavaly a hazai üzleti utazók kedvencévé vált AirBerlin is bővített, és igyekezett kedvező árakkal több átszálló utast gyűjteni Berlin-Tegelen keresztül egyebek mellett Skandináviába a SAS nagy bánatára.

A román TAROM magyarországi forgalma 2012-ben 250%-kal nőtt. Ezzel tavalyelőtt elnyerte a Budapest Airport Leggyorsabban Növekvő Full Service Légitársaság kategóriában járó díjat.

A Budapestről Európán kívülre induló járat, a Qatar Airways dohai járata is köszöni, jól van. Bár a nagydumás Akbar al Baker által még a járatnyitón optimistán belengetett széles törzsű gép szolgálatba állásáról nem tudni.

A 2014-re igen ambíciózus tervet meghirdető Turkish Airlines a Malév leállásakor heti 10 járatot üzemeltetett Budapest és Isztambul között. Ez mára napi kettő, heti 14 járattá bővült. A cég az útvonalat magas, 78%-os kihasználtsággal repüli. A Wizz Air isztambuli megjelenésével átalakult a Turkish point-to-point és átszálló utasainak aránya; 60-40% utóbbiak javára, akik elsősorban a Távol-Kelet és India felé veszik az irányt az Atatürk reptéren keresztül.

Az EL AL is ráerősített a magyar piacra 2012 februárját követően. Bár időközben Tel Avivban is megjelent a Wizz Air, az izraeli zászlóvivő jelentős szeletet hasít ki ebből a tortából erős leisure forgalommal, melynek remek bizonyítéka a Ferihegyen tavaly nyáron számos alkalommal megforduló Boeing 747-es.

Forrás: Az Utazó


Rangos nemzetközi díjat nyert a szerb légitársaság

Rangos nemzetközi díjat nyert a szerb légitársaság 

Jiri Marek, az Air Serbia vezérigazgatója átvehette a Los Angeles-i díjátadón a Kelet-Európa legjobb légitársasága díjat.
Új upgrade lehetőség az airBaltic-nál

Új upgrade lehetőség az airBaltic-nál 

Az airBaltic új szolgáltatása lehetőséget biztosít a turista osztályú jeggyel rendelkező utasok számára, hogy ajánlatot tegyenek a business osztályon történő utazásra.
Jövőre még több nyereségük lehet a légitársaságoknak

Jövőre még több nyereségük lehet a légitársaságoknak 

Növekvő utasszám, rekordprofit várható 2025-ben a polgári légiforgalomban.
Újabb fenntarthatósági díj a WIZZ-nek

Újabb fenntarthatósági díj a WIZZ-nek 

A World Finance szaklap “Carbon Awards 2024„ programjában karbonintenzitásának csökkentéséért és a fenntarthatóbb üzemelésért bevezetett gyakorlatok elismeréseként elnyerte a “Legjobb légitársaság a szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséért” elismerést.
Vitézy Dávid, 100E reptéri gyorsjárat, Budapest bérlet

Vitézy Dávid, 100E reptéri gyorsjárat, Budapest bérlet 

A fővárosi politikus közösségi oldalán a hazaérkező utazók érdekében közölt egy új bejegyzést.
Lufthansa Technik – Norwegian Air Shuttle: meghosszabbított együttműködés

Lufthansa Technik – Norwegian Air Shuttle: meghosszabbított együttműködés 

A budapesti telephelyű karbantartó cég további öt évvel meghosszabbította az együttműködést a norvég fapados légitársasággal.
Az Iberia bemutatta téli újdonságait

Az Iberia bemutatta téli újdonságait 

Az Iberia légitársaság a Budapest Airporttal közösen tartott sajtótájékoztatóján bemutatta téli időszakra vonatkozó stratégiájukat és beszámoltak újdonságaikról.
Visszatér az ultrafapados légitársaság sikersztori bérlete

Visszatér az ultrafapados légitársaság sikersztori bérlete 

Nyár végén percek alatt elkapkodták az első meghirdetett akció során az összeset.
Bringások Kéktúrája: Szentgotthárdtól Tokajig

Bringások Kéktúrája: Szentgotthárdtól Tokajig 

Összesen mintegy 1500 kilométeres kerékpáros útvonal – ez a Horizont, amely kezdő és haladó bringások számára. A fákon már meg is jelentek az első jelzések.
Több mint száz járatot töröltek az amszterdami Schipol reptéren

Több mint száz járatot töröltek az amszterdami Schipol reptéren 

A Darragh nevű vihar miatt.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.