Folytatódik a francia vasúti sztrájk

A francia nemzetgyűlés kedden nagy többséggel elfogadta az állami vasúttársaság (SNCF) reformját előíró törvénytervezetet. A parlament 577 fős alsóházában a jelen lévő képviselők közül 454-en szavaztak igennel 80 ellenében. A szakszervezetek újabb sztrájknapokat hirdettek szerdára és csütörtökre.

A kormány eredetileg a munkajogi reformhoz hasonlóan rendeletekben kívánta kihirdetni a reformot, amely a 2020-tól meghirdetendő vasúti liberalizációra készítené fel az SNCF-et, de a szakszervezeti tiltakozások nyomán végül a parlamenti utat választotta. A piac fokozatos megnyitása értelmében az SNCF mellett jövőben külföldi vasúttársaságok is működtethetnek vonatokat a francia TGV-k (szuperexpresszek) útvonalain. 

A törvénytervezet kimondja, hogy az SNCF jelenleg három különálló vállalata egy nagy nemzeti társaságban egyesül, s állami tulajdonban marad. A tervezet a szakszervezetekkel jelenleg folyó tárgyalásoknak megfelelően kimondja, hogy az új nagyvállalathoz átkerülő vasúti dolgozók megőrizhetik jelenlegi fizetésüket, nyugdíjrendszerüket és egyéb előnyeiket. A garanciákat a törvénytervezet május 29-én kezdődő szenátusi vitájában írják bele a törvényalkotók a törvény szövegébe a szakszervezetekkel folyamatos egyeztetéseknek megfelelően - jelezte Elisabeth Born közlekedési miniszter. Az egyelőre azonban nem világos, hogy az új nagyvállalatba átlépni nem kívánó vasutasoknak mi lesz a sorsa. A miniszter azt reméli, hogy a reformot július elejére fogadhatja el véglegesen a parlament. 

A kormány legfőbb célja, hogy megszüntesse a vasúti dolgozók kivételezett helyzetét, amely a munkahelyek életre szóló szavatolását és az 50 és 55 év közötti nyugdíjba vonulást teszi lehetővé, miközben a franciák többségére a 62 éves nyugdíjkorhatár vonatkozik. Ezt a változást fokozatosan terjeszti ki a törvénytervezet a vasúthoz a törvénytervezet elfogadása után belépő dolgozókra.

A 140 ezer embert foglalkoztató SNCF közel 50 milliárd eurós adósságáról, amely a becslések szerint 2026-ra 62 milliárd euróra bővülhet, a javaslat nem rendelkezik. Emmanuel Macron államfő egy vasárnapi interjúban azonban azt ígérte, hogy az állam 2020. január 1-től fokozatosan átvállalja az elsősorban a szuperexpresszek (TGV) fejlesztéséből származó terhet.

A négy legnagyobb vasutas szakszervezet április eleje óta - a következő három hónapban minden öt napból két napon át - tervez munkabeszüntetéseket, hogy így tiltakozzanak a kormányzat reformterve ellen. A sztrájk negyedik szakaszának első napján szerdán a TGV-k harmada, a gyorsvonatoknak pedig 20 százaléka fog közlekedni a SNCF vezetőségének tájékoztatása szerint. A London felé közlekedő Eurostar-vonatok háromnegyede indul el, Belgium felé a Thalys járatai menetrend szerint indulnak. A szerdai és csütörtöki munkabeszüntetés után jövő hétfőn és kedden várható újabb sztrájknap.

 

Forrás: MTI


Elindult a dunai hajózási szezon

Elindult a dunai hajózási szezon 

Korszerűbb belső terek, kávéházi hangulat, vacsorahajók.
A SIA felújítja a szingapúri reptéren lévő váróhelyiségeit

A SIA felújítja a szingapúri reptéren lévő váróhelyiségeit 

A Singapore Airlines felújítja a Changi repülőtéren lévő váróit.
Jön a nyár, érkeznek az új Flixbus-ok

Jön a nyár, érkeznek az új Flixbus-ok 

2025-ben 15 százalékkal több úti cél érhető el, mint tavaly.
Jönnek az új Bubik

Jönnek az új Bubik 

Teljes megújuláson megy keresztül a fővárosi közbringarendszere.
Légügyi cég stratégiai megállapodása az egyre szeszélyesebb időjárás miatt

Légügyi cég stratégiai megállapodása az egyre szeszélyesebb időjárás miatt 

A HungaroControl szorosabb együttműködésbe kezdett hazánk meteorológiai szolgáltatójával, a HungaroMet-tel.
Fent a fedélzeten az utas, és nem tudja hová tart a SAS

Fent a fedélzeten az utas, és nem tudja hová tart a SAS 

Az utasok csak a landolás után tudják meg, hova érkeztek.
Kedden, szerdán ne a megszokott rutinból közlekedjen Budapesten!

Kedden, szerdán ne a megszokott rutinból közlekedjen Budapesten! 

Mert a fővárosban kedd délutántól szerda estig tartó gyűlés miatt ismét jelentős torlódásokra kell számítani.
Egyetlen szendvics sem vihető be az Egyesült Királyságba

Egyetlen szendvics sem vihető be az Egyesült Királyságba 

Az európai kontinens több országában terjedő fertőző száj- és körömfájás miatt a hús- és tejtermékek személyes célú behozatali tilalmát kiterjesztik az összes uniós tagállamra.
Exkluzív díjátadó a Duna-parton

Exkluzív díjátadó a Duna-parton 

Díjakat osztott magyarországi utazási irodáknak a világ legtöbb országába repülő légitársasága.
Születésnapját régi vonatokkal ünnepli a Gyermekvasút

Születésnapját régi vonatokkal ünnepli a Gyermekvasút 

Szombaton rendezik meg a Gyermekvasút napját.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.