Június 18-án debütáló Debrecen-London Luton járata mellé két új járatot indít a Wizz Air Debrecenből. A járatok 2012 decemberétől indulnak. Tervek szerint a három járat idén akár 100 ezer utast is szállíthat.
Az eindhoveni járat december 15-től kedden és szombaton, a milánói szerdán és vasárnap közlekedik majd december 16-tól. A milánói járat, hasonlóan a Budapestről indulóhoz, a város központi repülőterére - Malpensa - repül majd.
A Wizz Air tájékoztatása szerint a londoni útvonal foglalásai kedvezően alakulnak mind az ülzeti, mind pedig a szabadidős forgalom esetében. Váradi József Wizz Air-vezérigazgató szerint akár 80%-os is lehet a járat kihasználtsága. Hozzátette a foglalások 60%-a külföldről érkezik.
Debrecenről szólva elmondta: igen hatékony repülőtér, ahol a cég üzleti modellje is megfelelő környezetbe került. Bár még nem kérdés, de idővel akár fel is merülhet, a debreceni repülőtér bővítése. A hétfői sajtótájékoztatón a szintén megjelent Kósa Lajos, Debrecen polgármestere elmondta: a terminál 200 ezres utasforgalomig zavartalanul tudja kiszolgálni az utasokat, tartós növekedés esetén e fölött szükséges lesz a bővítés.
És, hogy miért is jöjjön a bővítéshez szükséges utassereg? A repülőtér 50-100 kilométeres vonzáskörzetében fekvő több település is összefogott, hogy marketingelje magát a Wizz Air felületein. Kósa Lajos komoly desztinációs menedzsment munkaként jellemezte ezt, mely uniós pénzek nélkül valósul meg.
A légitársaság desztinációs promóció céljából létrehozott aloldalán azonban Debrecen egyelőre még nem szerepel az úti célok között. Mindenesetre Eger, Mád, Miskolc, Balmazújváros és Debrecen kínálja szolgáltatásait. Ezért a Wizz Air is pénzt kap, éves szinten 100 ezer eurót, ha úgy vesszük a járatok támogatása ez az utazóközönség csábítása révén.
Csábítani pedig próbálják a londoni járat utasait fogászati turizmussal. Ehhez a tervek szerint már nyáron nyitnak a cívisváros szájsebészei egy londoni rendelőt, ahonnan előzetes állapotfelmérést és a kezelési menetrend megbeszélését követően jöhet a páciens Debrecenbe - ismertette Kósa Lajos. A londoni rendelő illetve a páciensek majdani debreceni kiszolgálása önszerveződő és teljesen üzleti alapon jön létre, a város csupán a marketing felületet biztosítja. Az önkormányzat tisztában van azzal, hogy szolgáltatási színvonalát tekintve, ki jöhet szóba szolgáltatóként, összehívta őket, hogy szervezzék meg - ismertette Kósa Lajos a kiválasztás folyamatát.
A három évre, közbeszerzés révén elnyert felület lekötés évi 100 ezer eurós költségének harmadrészét saját rendezvények promóciójával Debrecen, újabb haramadát az üzleti partnerei (szállodák, utazási irodák, Debrecen egyeteme), utolsó harmadát pedig a többi önkormányzat és szolgáltatói állják. A város azonban örömmel venné a Magyar Turizmus Zrt. támogatását például olyan események promóciója által, melyek maguktól nem lennének képesek milliós nagyságrendű marketingköltésre.
Nem szerepel ugyanakkor Hajdúszoboszló a felsorolt önkormányzatok között. Erre vonatkozóan Kósa elmondta: vendégkörénél fogva a fürdőváros nem érdekelt ezekben a járatokban, egyelőre nem kezdtek el az érintett piacokról vendégeket szervezni.
A Turizmus Online érdeklődésére, hogy a még el sem indult, de már bővülő fapados kínálat mellett várható-e egy hálózati, full service légitársaság járatindítása is Magyarország második számú légikikötőjéből elmondták, ugyan folyamatosak a tárgyalások más légitársaságokkal, Debrecen nem kíván csak fapados reptér lenni. A jelenlegi piaci körülmények közt azonban egy ilyen járat nem tartható el. Ellenben bíznak benne, hogy a fapadosok számai - amennyiben meggyőzőek maradnak - őket is meggyőzik.