Egy millió eurós zajvédelmi beruházás a reptéren

Mintegy háromszáz millió forint értékű zajvédelmi beruházással korszerű hajtómű próbázó létesítményt épített a Liszt Ferenc repülőtéren a Budapest Airport. A speciális hangelnyelő- és sugárterelő elemekből álló szerkezetet ünnepélyes keretek között avatták fel. A Budapest Airport zajvédelmi programjában is szereplő beruházáshoz hasonló fejlesztésre évtizedek óta nem volt példa Magyarországon.

A légijárművek karbantartása során a hajtóműveket időnként részleges, vagy maximális teljesítményen kell rövid ideig működtetni – a földön. Ez az eljárás a repülésbiztonság szerves része, hiszen csak olyan repülőgéppel szabad a levegőbe emelkedni, amelyeknek hajtóművei hibátlanul működnek. Ennek a tesztelésére van szükség az ún. hajtómű próbázó helyekre és mivel ez a művelet a felszállásokhoz hasonlóan jelentős hangkibocsátással jár, így egyik összetevője az úgy nevezett repülőtéri földi zajoknak. A Budapest Airport szakemberei most egy olyan csúcstechnológiájú hajtóműpróbázó bázist hoztak létre, amelynek segítségével zajvédő- és zajelnyelő falak alkalmazásával jelentősen csökkenthető az évente átlagosan százötven-kétszáz alkalommal végzett tesztelés során keletkező zajterhelés.

A hajtóművek földi próbái elsősorban a repülőtérrel szomszédos XVIII. kerületi Erzsébet-Bélatelep és Szemeretelep valamint a XVII. kerületi Rákoshegy bizonyos közösségei számára jelentettek problémát. A beruházás eredményeként valamennyi érintett településrészen jelentős mértékben javulhat az ott lakók életminősége, csökken a környezeti zajterhelés. Különösen jó hír a tizenhetedik kerületben élők számára, hogy az új próbahely révén a földi hajtómű próbák helyszíne két kilométerrel távolabb került a település legközelebbi ingatlanaitól.

A 12 méter magas és 107 méter hosszú létesítményt összesen 550 speciális hangelnyelő panel alkotja. Az elemek összeszereléséhez több mint 4000 csavart, az alaplemez elkészítéséhez pedig összesen nem kevesebb, mint 850 köbméter betont használnak fel. A létesítmény felépítéséhez összesen 41 tonnányi acélt használtak fel, kb. annyit, mint az itt tesztelt Boeing 737-esek és Airbus A 320-asok üres tömege. A korszerű zajvédelmi berendezést a Budapest Airport az egyesült államokbeli Blast Deflectors Inc. nevű cégtől vásárolta meg, majd a Weinberg’93 Kft. szakemberei építették fel.

A hitelesített zajmérő berendezésekkel végzett átvételi tesztek során kiderült, az előírt 12 dB-nél jóval nagyobb mértékű a zajcsökkenés, akár a 20 dB-t is elérheti az új repülőtéri létesítmény zajelnyelő képessége. A tesztek során egy Boeing 737-es hajtóművét 90%-os teljesítményen működtették, miközben a zajvédő fal túloldalán, tíz méteres távolságban a műszerek mindössze 80 dB-es zajterhelést mértek, ami kb. a budapesti Nagykörúton csúcsforgalomban a járdán tapasztalható zajnak felel meg. Ez a zajterhelés a faltól távolodva rohamosan tovább csökken, így hajtóművezésből eredő zajt egyáltalán nem észlelték a XVIII. kerület szomszédos utcáinak lakói, igaz a gyorsforgalmi úton az autók és mellette a vasút sokkal nagyobb zajt bocsájtott ki.


Bárki által elérhető nagysebességű internet a lett légitársaság fedélzetén

Bárki által elérhető nagysebességű internet a lett légitársaság fedélzetén 

A lett airBaltic légitársaság az első, amely ingyenesen bevezeti a SpaceX Starlink nagysebességű internetet az Airbus A220-300-as flottáján.
Előzetes kártérítés landolt a torontói repülőgép-baleset utasainál

Előzetes kártérítés landolt a torontói repülőgép-baleset utasainál  

A Delta Air Lines 30 000 amerikai dollárt (11.500.000 forint) ajánlott fel minden utasnak, aki a hétfőn Torontóban kényszerleszállást végrehajtó repülőgépen tartózkodott.
Latin-Amerikában is ott robognak a zöld buszok

Latin-Amerikában is ott robognak a zöld buszok 

A Flix erősíti jelenlétét a latin-amerikai buszpiacon.
Jól indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren

Jól indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren 

Minden idők legmagasabb januári utasforgalmával indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
Feltűnőbb színt kapnak a szegedi villamosok

Feltűnőbb színt kapnak a szegedi villamosok 

A szürke Tram-train járatok élénk sárga színben pompáznak ezentúl.
Jön az új KRESZ?

Jön az új KRESZ? 

A 27 oldalas dokumentum célja a jelenlegi, nehezen átlátható szabályrendszer korszerűsítése és a mai közlekedési szokásokhoz igazítása.
Minden, ami eddig tudható a Torontóban landoló és átforduló gépről – VIDEÓVAL

Minden, ami eddig tudható a Torontóban landoló és átforduló gépről – VIDEÓVAL 

A baleset egy erős havazást követően történt.
Ezeket az utakat jobb, ha két napig elkerüli

Ezeket az utakat jobb, ha két napig elkerüli  

Kedden és szerdán lezárások lesznek Budapesten delegáció közlekedése miatt.
BKK: hamarosan indul a Flórián téri felüljárók felújítása

BKK: hamarosan indul a Flórián téri felüljárók felújítása 

Március elsejétől lezárják a déli hidat.
Törökország új, nagy sebességű vasúti összeköttetést indít

Törökország új, nagy sebességű vasúti összeköttetést indít 

Az új nagysebességű vonat mindössze 3 óra alatt összekapcsol két fő európai várost.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.