Hallgassa meg a Keleti pályaudvar új, női hangját!

A régi lapozós táblák helyett korszerű TFT monitorok és – a korábbi férfi helyett – női hangos tájékoztatás. A MÁV üzembe helyezte az egyik legforgalmasabb pályaudvara, a Budapest-Keleti jelentősen megújult audiovizuális utastájékoztató-rendszerét, a napi akár hatvanezer utazó megfelelőbb kiszolgálása érdekében.

A MÁV-csoport – szolgáltatási színvonala folyamatos emelése keretében – kiemelten kezeli a fedélzeti és az állomási utastájékoztatás fejlesztését. A cél, hogy az utasok felé minden esetben és minél gyorsabban biztos, hiteles, friss információkkal szolgáljon a vasúttársaság – mind a menetrendszerű közlekedés, mind pedig a haváriahelyzetek esetén. Vonatkozik ez az állomási kijelzőkre, a háttérinformatikai, illetve távközlési rendszerekre, de természetesen a személyes és telefonos ügyfélszolgálatra, valamint nem utolsó sorban az utazószemélyzet általi tájékozódásra is.

Számítógép által generált beszéd, jobb hallhatóság a Keletiben

Az elmúlt hetekben teljesen megújult a Budapest-Keleti, az ország legforgalmasabb pályaudvarának vizuális és hangos utastájékoztatási rendszere. Az állomásra korszerű, új audiovizuális gépi vezérlőberendezést telepítettek a távközlési szakemberek, amelyben (az élőszavas tájékoztatás mellett) a „standard” hanganyag előállítása úgynevezett TTS (Text To Speech) rendszerre épül. Beszédszintetizátor – amelyet a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem fejlesztett ki (a neve ProfiVox-Korpusz) – által működtetett, női hang alapú rendszer tájékoztatja az utasokat. Az előállított tájékoztató az állomási környezetben is jó minőségben és érthetően hallható. Ezt segítve a Keletiben modern hangtechnikát is kialakítottak lecserélve a régi hangszórókat. Új, irányított hangsugárzókat telepítettek, amelyekkel az állomási környezetben, az utasvárócsarnokban, a peronokon a beszéd érthetősége jelentősen javult, miközben a külső környezeti zajszennyezés csökken. Egységes országos hanganyagot kíván a vasúttársaság bevezetni és alkalmazni valamennyi állomáson, a TTS technológiára alapozva.

Cikkünk alatt letölthető fájlként, "Zónázó vonat indul Szolnokra.wav" néven találhatja meg a hanganyagot, amelyet letölthet vagy itt meg is hallgathat.

Azonnali és bővebb információk TFT kijelzőkön

A Keleti vágányainak végén lévő, 1997-ben telepített táblákat korszerű kijelzők váltották fel. Ezek egyebek közt az adott vágányról induló vonatok összeállításáról, későbbiekben pedig még az egyes kocsik elhelyezkedéséről is tájékoztatást adnak majd, valamint a hangos utastájékoztatás részletes szövegét írásban is megjelenítik. A mechanikus vizuális utastájékoztató-berendezésének cseréje azért is indokolt volt, mert a régi lapozós táblák karbantartása, frissítése jelentős költségeket igényelt. Olyan megoldást választott a vasúttársaság, amely az előzőnél informatívabb, és a vonatadatok aktualitása is nyomon követhető. Emellett az utasáramlási irányok figyelembe vételével 140 cm (55”) és 107 cm (42”) méretű, ún. valós idejű menetrendi összesítő kijelzők is kerültek az állomásra.

Alapesetben menetrendi információkat (illetve a későbbiekben akár utazási vagy egyéb reklámokat) jelenítenek meg, rendkívüli helyzetekben a késési adatokat, haváriahelyzetre vonatkozó információkat, alternatív utazási lehetőségeket (pl. pótlóbusz) mutatnak, így nyújtva a jelenlegi lehetőségekhez képest többlet-információkat az utasok számára.

A pontmátrix LCD kijelzők és a grafikus TFT LCD kijelzők hatékonyan, látványosan és rugalmasan adnak információkat. A pályaudvar főbejáratánál lévő nagy induló és érkező összesítő táblák cseréje pedig már korábban, pár éve megtörtént, ez összehangoltan működik az új berendezésekkel.

További állomásokon is megújul az utastájékoztatás

A MÁV célja, hogy a korszerű, integrált utastájékoztató-rendszerek minél szélesebb körű alkalmazásával megteremtse az egységes arculatú, kulturált és megbízható tájékoztatást a normál és rendkívüli helyzetekben egyaránt. A MÁV-csoport minden utastájékoztatást is érintő futó, illetve újonnan induló projektben (vonalrekonstrukciók, új kiépítések, saját beruházások stb.) érvényesíti ezen elveket.

Kelenföld állomáson az M4 metróval érkező utasok tájékoztatására az új aluljáróban elektronikus vizuális utastájékoztatási rendszert alakítottak ki MÁV beruházásban, amely népszerű az utasok körében. Következő lépésként a Budapest-Nyugati pályaudvaron már megkezdődött, valamint Debrecenben és Füzesabonyban indul hamarosan a komplex utastájékoztatási fejlesztés.


Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat

Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat 

Alaposan felgyorsították a jegykiadó automaták telepítését.
Egyenruhák az elit csapat részére

Egyenruhák az elit csapat részére 

Az Emirates bemutatta új egyenruháját.
A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe

A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe 

A Lufthansa 41 százalékos részesedést szerez az ITA Airwaysben.
Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak

Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak 

A tíz legviharosabb útvonal közül nyolc ugyanabban az országban kezdődik vagy végződik.
Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép?

Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép? 

A Wizz Air utasai körében végzett legfrissebb felmérésének eredményei szerint a válaszadók 71 százaléka úgy véli, hogy a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) hozzájárulhat a légiközlekedés karbonlábnyomának csökkentéséhez.
Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba

Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba 

A Scoot fapados légitársaság bejelentette, hogy új járatot indít Bécsből Szingapúrba ez év június 3-tól.
Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók

Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók 

A tájékoztatás szerint a 2024-es év Magyarország történetének legnagyobb légiforgalmát hozta, összesen 1 millió 144 ezer repülőgép érintette a hazai légteret, ami havi bontásban átlagosan több mint 95 ezer.
Bajban a Boeing?

Bajban a Boeing? 

Nagyjából harmadával kevesebb repülőgépet adott át a vevőinek tavaly.
Járatnyitás Isztambulból Bengáziba

Járatnyitás Isztambulból Bengáziba 

A török légitársaság 2025. január 14-től ismét elindította járatait Líbia felé, isztambuli indulással.
Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv  járatpár

Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv járatpár 

A Wizz Air 2025. január 15-től kezdődően ismét elindította a Budapest és Tel-Aviv közötti közvetlen járatait.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.