A magyar piacon még kevéssé ismert a Pegasus Airlines. Mit érdemes tudni Önökről?
A Pegasus Airlines Európa vezető low-cost légitársaságai közé tartozik, amely 34 ország 54 városába repül a kontinensen, a Közel-Keleten, Oroszországban és a Kaukázus térségében, további harminc úti célt érünk el Törökországban. 2005-ös indulásunktól 2014. első félévének végéig 78,4 millió utast szállítottunk. Az idén jelentősen bővült az útvonal-hálózatunk, Budapest mellett Bahrain, Genf, Hamburg, Frankfurt, Madrid és Kuvait került az úti célok közé. A Pegasus Airlines 2005-ben indította első menetrendszerinti járatát, a „mindenkinek joga van repülni” jelszó jegyében. A Pegasus – amely az első fapados volt Törökországban - a legújabb repülőgépeket üzemelteti, a low-cost model jegyében. 2014 augusztusában 54 repülőgépünk átlagéletkora 4,51 év, így a miénk a legfiatalabb törökországi flotta. 2012 decemberében a Pegasus leadta az akkori idők legkomolyabb törökországi repülőgép-rendelését: 100 új Airbust vásárolt listaáron 12 milliárd dollárért, ezek közül 25 gép szállítása opcionális. A Hivatalos Légitársasági Jelentés (OAG) szerint 2011-2013 között a Pegasus Airlines volt a leggyorsabban fejlődő európai menetrendszerinti légitársaság Európában az üléskapacitás növekedését tekintve.
Miért döntöttek a budapesti járatnyitás mellett?
Mint említettem, jelmondatunk, hogy mindenkinek joga van repülni. ennek jegyében folyamatosan bővítjük hálózatunkat a mediterrán térségben, a Balkánon, a Kaukázusban, a Közel-Keleten és Európa más vidékein is. Nagy izgalommal indítottuk el a budapesti járatot, mert hiszünk a piaci potenciálban. 2014. júliusa óta repülünk Budapestre, hetente négyszer. Hiszünk abban, hogy a magyar piac számára vonzó az a 38 desztináció, amelyeket isztambuli átszállással kínálunk. A régióban Belgrád, Bukarest, Prága, Pristina és Szkopje szerepel még a járathálózatunkban.
Nyitnak-e irodát Budapesten vagy GSA-t bíznak meg?
Az értékesítési munkát a központunk végzi, így nem nyitunk saját irodát és nem bízunk meg külső képviselőt sem. Munkatársaink rendszeresen látogatják az egyes piacokat, így Magyarországot is. Mint fapados légitársaság, intenzíven költünk az értékesítési csatornákra, és aktívan tartjuk a kapcsolatot az ügyfelekkel a digitális platformokon és a honlapunkon keresztül. A honlapunk kilenc nyelven érhető el.
Önök az átszállási lehetőségeket is népszerűsítik a magyar piacon. A fapados légitársaságok esetében ez nem megszokott, ők klasszikusan két pont közötti járatokat üzemeltetnek. Önöknél is két külön jegyet kell venni, mondjuk, a Budapest –Isztambul - Baku útra?
Az isztambuli Sabiha Gokcen Nemzetközi Repülőtér a légitársaságunk központi gyűjtő-elosztó pontja, mi vagyunk a repülőtéren a legfontosabb játékos. Az üzleti modellünkben két pont közötti és átszálló járatok egyaránt szerepelnek. Az átszálló jegyeket utasaink egyetlen tranzakció keretében le tudják foglalni, és kényelmesen és gyorsan át tudnak szállni Isztambulban. Az európai utasok így egyetlen átszállással eljuthatnak Kuvaitba, Dubaiba vagy Katarba, és természetesen fordítva is igaz ez. A modellünknek külön neve is van, a “low cost hálózati modell”. Isztambul földrajzilag fantasztikus helyzetet foglal el, természetes hidat képez Kelet és Nyugat között. Miközben komolyan vesszük az átszálló forgalmat, járataink nagy pontossággal közlekednek, tavaly 90,24% volt ez az érték.
Egyáltalán, fapados légitársaságnak tekintik még magukat?
Általánosságban változik a low lost légitársaságok definíciója. Még az ún. ultra low cost modellt követő társaságok is folyamatosan vesznek át fogyasztóközpontú alapelveket és stratégiákat. Mi voltunk ez első fapados légitársaság Törökországban, és mondhatom, hogy forradalmasítottuk az otthoni légiközlekedést, mivel elérhető áron kínáltunk magas színvonalú szolgáltatásokat. Az idei év első felében sikeresen növeltük bevételeinket és csökkentettük az egy ülőhelyre eső költségünket a tavalyi 4,13-ról 4,06 euróra. Az európai fapadosok között ezzel az értékkel a negyedik legjobbak vagyunk. Hogy még jobban kiszolgáljuk az utasainkat, idén májusban piacra dobtuk Trip Finder nevű eszközünket, melynek segítségével az utasok válogathatnak az úti célok között költési hajlandóságuk, utazási időpontjuk és az üdülésük típusa szerint.
Milyen fedélzeti szolgáltatásokat nyújtanak a járatokon?
Az utasok díj ellenében választhatnak fedélzeti ellátást vagy ülőhelyet, versenyképes áron. Folyamatosan bővítjük a fedélzeti szolgáltatásaink körét, 2013 decemberében pedig útjára indítottuk a Smart Flight Packages nevű programot, amelynek keretében akár 50%-os kedvezménnyel vehetik igénybe az utasok a legnépszerűbb fedélzeti szolgáltatásokat egy csomagba összerakva. Ezt kevés légitársaság csinálja a világon, Törökországban pedig csak mi. A kiegészítő szolgáltatások közé tartozik a már említett Trip Finder nevű eszköz, a Car Trawler nevű autókölcsönzővel való együttműködésünk, továbbá a booking.com-val való kooperáció.
Mely desztinációk lehetnek különösen érdekesek a magyar turisták számára?
Törökországon belül a magyar vendégeket érdekelheti Izmir, Antalya és Ankara, amelyek egyébként a legnépszerűbb belföldi úti céljaink. Kayseri, Gaziantep, Trabzon és Nevşehir szintén a népszerű úti célok közé tartoznak a külföldi utasok körében. Véleményem szerint Törökországon kívül Észak-Ciprus, Tbiliszi és Kuvait iránt várható komolyabb érdeklődés a magyar piacról.
Milyen poggyászszabályokat alkalmaznak?
Jóval nagylelkűbbek vagyunk, mint fapados versenytársaink: a nemzetközi járatokon 20 kilogramm a súlyhatár és 8 kilogramm kézipoggyász ingyenes, míg a belföldi járatokon 15, illetve 8 kilogramm a megengedett.