Hamarosan hatályba lép a MÁV-Start jövő évi menetrendje

Az európai gyakorlatnak megfelelően a MÁV-START meghirdette a 2015/2016. évi menetrendet, amely december 13-án lép életbe. 

A menetrend kialakításánál teljesül a fő cél: az európai uniós forrásokból elvégzett és megkezdett beruházások, a felújított pályák és a beszerzett új motorvonatok jelentette előnyökkel hatékonyabban él a vasúttársaság 2016-ban. A módosításoknak köszönhetően több millió meglévő és leendő utas számára érdemben bővül az utazási kínálat és javul a szolgáltatás minősége. A vasúti közlekedés kiszámíthatóbbá és komfortosabbá tétele biztosítja azt, hogy egyre többen válasszák a környezetkímélő vonatozást. Jövőre a MÁV-START év közben is gyakrabban hangolja a menetrendet az igényekhez és a befejezett fejlesztésekhez.

• Az európai uniós forrásokból felújított pályákhoz, a modernizált és frissített járműállományhoz, illetve a kapacitásokhoz igazított új menetrend lehetővé teszi a menetrendszerűség érdemi növelését, a vonatok jobb kihasználását, a forgalom kiszámíthatóságának javulását. A megvalósult beruházások hasznát pedig egyre több utas érzékelheti.

• Folytatjuk az elmúlt években a vasúti infrastruktúra modernizációjában érintett vonalakon a menetrendi fejlesztéseket, felkészültünk arra, hogy az év során akár többször is – amikor az eszközeink, az újabb motorvonat beszerzések és EU-s pályás beruházások engedik – tovább bővítsük szolgáltatási kínálatunkat. A menetrend év közbeni alakítása a rendszeres monitoring által begyűjtött tapasztalatokhoz igazodhat.

• A MÁV-START növelni kívánja a vasutat választó utasok számát, ezzel a vonatok átlagos bevétel-fedezeti szintjét is emeli, miközben az adófizetői forrásokat kíméli.

• A 2016. évi menetrendi változásokkal, a menetrendi struktúra finomhangolásával, a közlekedés-szakmai álláspontok beépítésével utasszám bővülés várható.

• Vasúti közszolgáltatóként elsősorban a vasúti közlekedésre jellemző utasvolumenre koncentrálunk, folyamatosan törekszünk az általános szolgáltatási színvonal javítására és a fedélzeti szolgáltatások szintjének további emelésére, a járatok hatékonyabb kihasználtságára. A cél, hogy az eddig telített, rengeteg utast szállító vonatokra még több, tisztább, felújított és megfelelően karbantartott, üzembiztos kocsi jusson.

• A menetrendi struktúra a minisztériummal és a közlekedésszakmai szervezetekkel közösen, a javaslatok és a lehetőségek alapos elemzése, megvitatása mentén került kidolgozásra. A vasúttársaság évente átlagosan több mint egymillió vonatot közlekedtet, amelyek több mint 75 millió kilométert tesznek meg. 2016-ban összességében 1 százalék alatti az össz vonatkilométerben mérhető csökkenés 2015-höz képest. A minimális utasforgalmat bonyolító vonalakon és idősávokban a csökkenő kínálat ellensúlyozására alternatív megoldásokat dolgoznak ki a közösségi közlekedésben résztvevők. A megtervezett menetrend emellett több millió utas számára nyújt bővülő lehetőségeket.

• A 2016-os esztendőtől kezdődő 2-3 év alatt a rugalmasabb, optimalizált menetrend melletti közlekedtetéssel párhuzamosan megvalósítható a munkahelyteremtés kb. 300 plusz főnek, két nagy munkavállalói csoportban (jegyvizsgáló, mozdonyvezető). Kiválasztásuk, felvételük, betanításuk és levizsgáztatásuk elvégezhető ez idő alatt.

A 2015/2016. évi menetrendi változásokkal, a menetrendi struktúra finomhangolásával, a közlekedés-szakmai álláspontok beépítésével az új járatoptimalizált menetrendtől utasszám bővülés és utaselégedettség növekedés várható.

A menetrendi struktúra kínálatának peremfeltételei

• Rendszeres monitorozás: a vonatkihasználtság és az utasforgalom napon belüli eloszlásának vizsgálata.

• A vasúti közlekedésre jellemző utasvolumen, a szolgáltatás színvonalának javítására való törekvés, a nyújtott szolgáltatások fedezeti szintjének növelése.

• A vasutat választó utasok számának növelése, ezzel a vonatok átlagos bevétel-fedezeti szintjének növelése, az adófizetői források kímélése.

• Az elmúlt években a vasúti infrastruktúra-fejlesztésekben érintett vonalakon jelentős menetrendi fejlesztést hajtottunk végre, ennek értékelése alapján meghatároztuk a további fejlesztési irányokat, illetve bizonyos – minimális utasforgalmat bonyolító - vonalakon javaslatot tettünk a szolgáltatás szűkítésére.

A belföldi menetrenddel összefüggő adatok, információk

A vonatkilométer adatok 2010-2016. között

2010-2015. között a közszolgáltatás keretében leközlekedtetett vonatok évente átlagosan több mint 75 millió kilométert közlekedtek. 2016-ban 2015-höz viszonyítottan mindössze 0,98 százalékkal kevesebb vonatkilométer teljesítését tervezzük.

Az idei várható és a 2016-os tervezett vonatkilométer jobb, mint a 2012-es és 2013-as esztendő vonatkilométer értékei.

A belföldi utasszám és ülőhely kihasználtság 2010-2016 között

A megtett vonatkilométer nem a legfontosabb mutató! Az ülőhely kihasználtság azt mutatja, hogy valójában mennyien vették igénybe a MÁV-START által biztosított vonatokat. A számokból kiolvasható például, hogy bár 2012-ben a megtett vonatkilométer 6,4 százalékkal csökkent az előző évhez képest, az csupán 0,13 százalékos utasfő csökkenést hozott. 2014-ben viszont, amikor az igénybe vehető vonatok (vonatkilométer) és az ülőhelyek száma is magasabb volt, mint az azt megelőző két évben, a vizsgált időszak legalacsonyabb utasszámát mértük. A 2014. évi menetrendi kínálat növekedés nem eredményezett utasszám növekedést (a 2014-es vonatkilométer az előző évhez képest közel 4%-kal nőtt, az utasszám azonban 1,7%-kal csökkent.)

Utasszámok a 2010-2016. közötti időszakban:

• 2013-ban a legmagasabb a tényadatok alapján
• 2011-ben 2010-hez képest 4,3 millió fővel nőtt,
• 2012-ben (amikor a vonatkilométer 6,4%-os csökkentést mutatott) 0,13%-kal csökkent,
• 2015-ben a 2010. év feletti utasszámot várunk.

Összehangolt járműpark-minőségi javulás a 2015/2016. évi menetrendi változással

Az eddig forgalomba állított 42 új FLIRT motorvonatot további 6 darab FLIRT követi.

• Eredménye a budapesti elővárosi közlekedésben:

o A 71-es számú, Budapest–Veresegyház–Vác vonalon csak FLIRT motorvonatok közlekednek.
o A 150-es számú, Budapest–Kunszentmiklós-Tass–Kelebia vonalon munkanapokon az elővárosi forgalomban, hétvégén Kelebia felé is közlekednek az új FLIRT motorvonatok.

• Eredménye a távolsági vasúti közlekedésben:

o Budapest–Kaposvár között naponta közlekednek
o Budapest–Záhony és Budapest–Eger viszonylatban szombaton és vasárnap közlekednek.

A felújított, modernizált személykocsik (29-05 és 20-35), valamint az ÖBB-től vásárolt ún. hosszú Schlieren (20-76-os) kocsik lényeges utazási színvonal emelkedést hoznak a kelet-magyarországi régióban:

o A járműveket a miskolci sebes- és egri gyorsvonatok szerelvényeinek biztosítására használjuk, így a 80-as, Budapest–Hatvan–Miskolc–Nyíregyháza/Sátoraljaújhely és a 87-es, Füzesabony–Eger vasútvonalakon a vonatokat igénybe vevő utasoknak komfortosabb, a központi ajtózárás lévén biztonságosabb utazást tudunk nyújtani.

o További minőségi változást jelent a régióban, hogy a menetrendváltástól a jelenleginél lényegesen több felújított kocsi áll majd rendelkezésre a debreceni telepállomáson. Így a 100-as, Budapest–Szolnok–Debrecen–Nyíregyháza–Záhony vasútvonalon valamennyi Budapest–Záhony viszonylatú gyorsvonatot, illetve a Cegléd–Záhony viszonylatú személyvonatok szerelvényeinek egy részét felújított járművekből állítjuk ki.

A 2015. december 13-tól érvényes menetrend ide kattintva vagy a Letölthető fájlok közül letölthető.


Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat

Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat 

Alaposan felgyorsították a jegykiadó automaták telepítését.
Egyenruhák az elit csapat részére

Egyenruhák az elit csapat részére 

Az Emirates bemutatta új egyenruháját.
A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe

A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe 

A Lufthansa 41 százalékos részesedést szerez az ITA Airwaysben.
Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak

Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak 

A tíz legviharosabb útvonal közül nyolc ugyanabban az országban kezdődik vagy végződik.
Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép?

Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép? 

A Wizz Air utasai körében végzett legfrissebb felmérésének eredményei szerint a válaszadók 71 százaléka úgy véli, hogy a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) hozzájárulhat a légiközlekedés karbonlábnyomának csökkentéséhez.
Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba

Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba 

A Scoot fapados légitársaság bejelentette, hogy új járatot indít Bécsből Szingapúrba ez év június 3-tól.
Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók

Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók 

A tájékoztatás szerint a 2024-es év Magyarország történetének legnagyobb légiforgalmát hozta, összesen 1 millió 144 ezer repülőgép érintette a hazai légteret, ami havi bontásban átlagosan több mint 95 ezer.
Bajban a Boeing?

Bajban a Boeing? 

Nagyjából harmadával kevesebb repülőgépet adott át a vevőinek tavaly.
Járatnyitás Isztambulból Bengáziba

Járatnyitás Isztambulból Bengáziba 

A török légitársaság 2025. január 14-től ismét elindította járatait Líbia felé, isztambuli indulással.
Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv  járatpár

Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv járatpár 

A Wizz Air 2025. január 15-től kezdődően ismét elindította a Budapest és Tel-Aviv közötti közvetlen járatait.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.