Hét trend, amely meghatározhatja a jövő turizmusát

Hogyan, merre és miért utazhatnak majd a jövő turistái? A World Travel Market turisztikai kiállítás és az Euromonitor International piackutató cég elemzésében hét trendet nevezett meg a világutazó munkanélküliektől az Afrikát felfedező amerikaiakig. Kérdéses az utazási irodák sorsa is.

Novemberben rendezték meg az idegenforgalmi szakma egyik legfontosabb világméretű rendezvényét, a World Travel Market turisztikai kiállítást. A szakkiállítás és az Euromonitor International piackutató cég közös tanulmányt adott ki, amelyben hét trendet neveznek meg a jövő turizmusával kapcsolatban. A legfontosabb kérdés persze az, hogyan küzd meg az idegenforgalom a világgazdasági válság hatásaival.

„Funempleyment"

A fun (szórakozás) és unemployment (munkanélküliség) szavak összevonásával jellemzett jelenségnek az az oka, hogy a gazdasági válság miatt világszerte nőtt a munkanélküliség, így azok, akik megengedhetik maguknak, állásuk elvesztése után a hirtelen jött szabadságot arra használják fel, hogy hobbijuknak hódoljanak - például utazzanak. Ez különösen Észak-Amerikára jellemző, ahol a munkanélküliek több mint fele 35 év alatti, egyedülálló fiatal. Ők gyakran fizetnek be hosszabb kirándulásokra, világkörüli útra indulnak, vagy hosszabb távra szóló repülőjegyeket vásárolnak. (Amerikában a fizetett szabadság az európainak legfeljebb a fele, ha van egyáltalában a magánszektorban.) Ez nálunk még nem jellemző, az utazás ugyanis kevésbé szabadidő, mint pénz kérdése, így kevés fiatal engedheti meg magának, hogy utazgasson, ha nincs munkája - véli dr. Szalók Csilla, a Budapesti Gazdasági Főiskola Kereskedelmi Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar Idegenforgalmi Intézetének vezetője. Ennek ellenére úgy látja, egyre több fiatal utazik nálunk is.

Szállodák a semmiből

A trendelőrejelzés szerint elterjedhetnek az Egyesült Királyságból elindult ideiglenes,„pop-up" szállodák. Ezek a „konténerekből" néha akár pár óra alatt szállássá alakítható hotelek a hagyományos szálláshelyek megfizethető, mégis egyedi és különleges alternatívái lehetnek. Sokszor eldugott, nehezen megközelíthető helyeken, környezetkímélő szállást nyújtanak. A „pop-up" hotelek azok számára is vonzóak, akik fontosnak tartják a fenntarthatóságot, a környezet védelmét. Szalók Csilla szerint ezek a szállodák elsősorban mégis csak kényszermegoldásnak tekinthetők, és főként ott szükségesek, ahol hirtelen megnövekszik a turistaforgalom, például sportesemények, világkiállítások idején.

Személyre szabott utazások

A személyre szabott utazásokat kínáló úgynevezett concierge irodák szolgáltatásai eddig a tehetősebb réteg számára volt elérhetőek, ám a tömegturizmusban is egyre nagyobb az igény az egyedi, személyes élményeket nyújtó utazásra. Az utazók hozzászoknak ahhoz, hogy online foglalják le a szállást, az internet miatt pedig számos új lehetőséget fedeznek fel. Az utazási irodák ezért különleges kínálattal próbálnak vendégeket szerezni: a korábban csak egy szűk körnek kínált szolgáltatásokat bevezetik a tömegutaztatásban is.

Ez a trend Magyarországon is megfigyelhető: az utazási irodák próbálnak olyan csoportos utakat illetve városlátogatásokat összeállítani, amelyek különböző programlehetőségeket, így nagyobb szabadságot kínálnak utazóknak. A jövőben az egyik legnagyobb kérdés az utazási irodák sorsa lesz, mondja Szalók Csilla. Az internetes repülőjegy és szállásfoglalás elterjedése miatt egyre kevesebben veszik igénybe a hagyományos szervezett utakat és inkább maguknak szervezik meg az utazást. Az utazási irodák ezért ma már leginkább a fiatal, iskolás korosztály és az idősebbek számára szerveznek utakat. A speciális túrákat szervező, például nemzeti parkokban, emlékhelyeken működő kisebb irodák a réspiacokon maradhatnak meg. A távolabbi utazásoknál is gyakoribb, hogy utazási irodával utazunk: a nagy tételben való vásárlás miatt ugyanis az irodák olcsóbban kínálhatják a repülőjegyet és a szállást.

Az elemzés ezen kívül négy, főként kontinensekhez kötődő trendet említ meg: a Közel-Keleten csak nőknek fenntartott szállodák terjednek el. Afrikára Barack Obama irányította rá a figyelmet: sok afro-amerikai utazik Afrikába, hogy felkutassa gyökereit. A kenyai származású amerikai elnök megválasztása után például népszerű úti cél lett Kenya is. Ázsiában a golfturizmus terjed el, Latin-Amerika pedig valószínűleg a luxus utazások célpontjává válhat majd. (nol.hu)


SIA Csoport: éves összegzés a 2024. évi teljesítményről

SIA Csoport: éves összegzés a 2024. évi teljesítményről 

A Csoport bevétele 527 millió dollárral (+2,8%) nőtt az egy évvel korábbihoz képest, és így 19 540 millió dolláros rekordot ért el.
Új kompjárat Málta és Szicília között

Új kompjárat Málta és Szicília között  

Az út körülbelül két órát vesz igénybe.
Erősen indult a balatoni hajóforgalom a szezonnyitó óta

Erősen indult a balatoni hajóforgalom a szezonnyitó óta 

A tavaszi szünet sikerét követően a májusi hosszú hétvége is minden várakozást felülmúlt a balatoni hajózásban.
Már készül a balatoni főszezonra a MÁV

Már készül a balatoni főszezonra a MÁV 

Pályafelújításokkal készül a balatoni főszezonra a MÁV, ezért erre a hétre időzítették a vágányzárat Székesfehérvár és Lepsény között.
Belépési korlátozások a madridi repülőtéren

Belépési korlátozások a madridi repülőtéren 

A közleményben nem tértek ki arra, hogy a korlátozást pontosan mikortól vezetik be.
Leáll a máltai légitársaság

Leáll a máltai légitársaság 

A leállás magyarországi járatpárokat is érint.
A KLM újraindítja izraeli járatait

A KLM újraindítja izraeli járatait 

A légitársaság szerint a körülmények kellően javultak a szolgáltatások újraindításához.
IATA : új szempontok a biztonságosabb földi kiszolgálás érdekében

IATA : új szempontok a biztonságosabb földi kiszolgálás érdekében 

A hangsúly három fő területen van: a biztonság javítása, a globális szabványok bevezetése és a fenntarthatóság előmozdítása.
Wizz Air: ugrásszerűen megnőtt a Skandináv térségbe utazók száma

Wizz Air: ugrásszerűen megnőtt a Skandináv térségbe utazók száma 

Egyre többen választják nyaralásuk célpontjának a hűvösebb Skandináv térséget.
Beköszöntött a Nagy Vonatozás korszaka

Beköszöntött a Nagy Vonatozás korszaka 

A vonatozás virágkorát éli, és egy friss kutatás szerint az európai utazók közül a következőkben még többen veszik majd igénybe ezt a szolgáltatási formát.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.