Novemberben rendezték meg az idegenforgalmi szakma egyik legfontosabb világméretű rendezvényét, a World Travel Market turisztikai kiállítást. A szakkiállítás és az Euromonitor International piackutató cég közös tanulmányt adott ki, amelyben hét trendet neveznek meg a jövő turizmusával kapcsolatban. A legfontosabb kérdés persze az, hogyan küzd meg az idegenforgalom a világgazdasági válság hatásaival.
„Funempleyment"
A fun (szórakozás) és unemployment (munkanélküliség) szavak összevonásával jellemzett jelenségnek az az oka, hogy a gazdasági válság miatt világszerte nőtt a munkanélküliség, így azok, akik megengedhetik maguknak, állásuk elvesztése után a hirtelen jött szabadságot arra használják fel, hogy hobbijuknak hódoljanak - például utazzanak. Ez különösen Észak-Amerikára jellemző, ahol a munkanélküliek több mint fele 35 év alatti, egyedülálló fiatal. Ők gyakran fizetnek be hosszabb kirándulásokra, világkörüli útra indulnak, vagy hosszabb távra szóló repülőjegyeket vásárolnak. (Amerikában a fizetett szabadság az európainak legfeljebb a fele, ha van egyáltalában a magánszektorban.) Ez nálunk még nem jellemző, az utazás ugyanis kevésbé szabadidő, mint pénz kérdése, így kevés fiatal engedheti meg magának, hogy utazgasson, ha nincs munkája - véli dr. Szalók Csilla, a Budapesti Gazdasági Főiskola Kereskedelmi Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar Idegenforgalmi Intézetének vezetője. Ennek ellenére úgy látja, egyre több fiatal utazik nálunk is.
Szállodák a semmiből
A trendelőrejelzés szerint elterjedhetnek az Egyesült Királyságból elindult ideiglenes,„pop-up" szállodák. Ezek a „konténerekből" néha akár pár óra alatt szállássá alakítható hotelek a hagyományos szálláshelyek megfizethető, mégis egyedi és különleges alternatívái lehetnek. Sokszor eldugott, nehezen megközelíthető helyeken, környezetkímélő szállást nyújtanak. A „pop-up" hotelek azok számára is vonzóak, akik fontosnak tartják a fenntarthatóságot, a környezet védelmét. Szalók Csilla szerint ezek a szállodák elsősorban mégis csak kényszermegoldásnak tekinthetők, és főként ott szükségesek, ahol hirtelen megnövekszik a turistaforgalom, például sportesemények, világkiállítások idején.
Személyre szabott utazások
A személyre szabott utazásokat kínáló úgynevezett concierge irodák szolgáltatásai eddig a tehetősebb réteg számára volt elérhetőek, ám a tömegturizmusban is egyre nagyobb az igény az egyedi, személyes élményeket nyújtó utazásra. Az utazók hozzászoknak ahhoz, hogy online foglalják le a szállást, az internet miatt pedig számos új lehetőséget fedeznek fel. Az utazási irodák ezért különleges kínálattal próbálnak vendégeket szerezni: a korábban csak egy szűk körnek kínált szolgáltatásokat bevezetik a tömegutaztatásban is.
Ez a trend Magyarországon is megfigyelhető: az utazási irodák próbálnak olyan csoportos utakat illetve városlátogatásokat összeállítani, amelyek különböző programlehetőségeket, így nagyobb szabadságot kínálnak utazóknak. A jövőben az egyik legnagyobb kérdés az utazási irodák sorsa lesz, mondja Szalók Csilla. Az internetes repülőjegy és szállásfoglalás elterjedése miatt egyre kevesebben veszik igénybe a hagyományos szervezett utakat és inkább maguknak szervezik meg az utazást. Az utazási irodák ezért ma már leginkább a fiatal, iskolás korosztály és az idősebbek számára szerveznek utakat. A speciális túrákat szervező, például nemzeti parkokban, emlékhelyeken működő kisebb irodák a réspiacokon maradhatnak meg. A távolabbi utazásoknál is gyakoribb, hogy utazási irodával utazunk: a nagy tételben való vásárlás miatt ugyanis az irodák olcsóbban kínálhatják a repülőjegyet és a szállást.
Az elemzés ezen kívül négy, főként kontinensekhez kötődő trendet említ meg: a Közel-Keleten csak nőknek fenntartott szállodák terjednek el. Afrikára Barack Obama irányította rá a figyelmet: sok afro-amerikai utazik Afrikába, hogy felkutassa gyökereit. A kenyai származású amerikai elnök megválasztása után például népszerű úti cél lett Kenya is. Ázsiában a golfturizmus terjed el, Latin-Amerika pedig valószínűleg a luxus utazások célpontjává válhat majd. (nol.hu)