Heteken belül pénzüknél lesznek a Malév-károsultak

Lassan egy évtizede ment csődbe a Malév, de az utasok kártérítése még mindig nem történt meg. Egy megnyert és jogerős bírósági ügy sem volt ehhez elég, de most végre megállapodásra jutott az IATA (Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség) az ECTAA-val (Európai Utazási Irodák Szövetsége), az átutalások pedig hamarosan megtörténnek.

Még 2012. február 3-án a Malév Zrt. felfüggesztette a repülési tevékenységét, miután egy nappal korábban csődvédelmet kért, de partnerei csak azonnali fizetés esetén biztosították volna a számára a szolgáltatásokat, ami egyet jelentett azzal, hogy a társaság bár hónapokra előre értékesített jegyeket és engedett foglalásokat, nem tudott egyetlen géppel sem elindulni. A légitársaságnak ekkor megközelítőleg 5 milliárd forintnyi pénze ragadt be a IATA-nál. 

A magyar nemzeti légitársaság csődjét követően ugyan több ezer utas próbálta meg visszakapni befizetett, de le nem utazott repülőjegyének árát előbb az utazási irodáktól, majd a nemzetközi szervezettől, ám hiába próbálkoztak. Az IATA ugyanis éveken át "ült a pénzen" arra hivatkozva, hogy a pórul járt utasokon kívül többen igényt tartanak erre az összegre. (Ilyen volt többek közt az orosz Vnyesekonombank, amely hitelezte a légitársaságot.) Az ügyben több bírósági pert is végigvittek, amely mind a megtérítésről döntött.

Ebben jelentett fordulópontot, hogy az ECTAA és az IATA idén nyár elején írta alá a megállapodást arról, hogy végre ki- illetve visszafizetik a le nem utazott Malév-jegyek árát. Egyelőre az utazási irodáknak, akik majd továbbutalják ezt a pórul járt utasoknak. A Napi.hu megkeresésére a megállapodás részleteiről Christian Möller, az ECTAA igazgatója közölte, hogy a bírósági perközösségben résztvevő mintegy 190 utazási iroda egy-két héten belül megkapja az összeget - pontosabban egy ügyvédi irodától, amelyhez letétbe került a tétel.

A pertársaságban részt nem vett irodák sincsenek reménytelen helyzetben, őket a IATA keresi majd meg a közeljövőben a kártérítés ügyében. Kérdés viszont, hogy ha az elmúlt 8 évben nem léptek az ügyben, akkor ténylegesen mikor kaphatják meg ezek a cégek a náluk lévő tételeket. Möller tájékoztatása szerint a pórul járt utasok a jegyár mintegy 70 százalékát kapják majd meg az utazási irodákon keresztül.

Rossz hír viszont, hogy a IATA egyáltalán nem fizet kamatot azokra a pénzekre, amelyek 2012-es Malév csőd után "ragadtak be" a szervezet pénztárában. Vagyis az utasok csak az akkor kifizetett repülőjegyek árának részleges megtérülésében reménykedhetnek. Az, hogy pontosan mennyit kapnak majd vissza, az attól is függ, hogy az irodáknak milyen jogi költségeket kell levonniuk a visszatérítésből. A helyzet fonáksága ugyanis az, hogy az öt évig tartó pereskedés ügyvédi díjait nem a pervesztes IATA-nak, hanem a pertársaság tagjainak kell állniuk - az utóbbiak pedig ezt ráterhelik az utasokra, azaz ennyivel is kevesebbet kapnak vissza végül az ügyfelek.

Forrás: napi.hu


Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat

Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat 

Alaposan felgyorsították a jegykiadó automaták telepítését.
Egyenruhák az elit csapat részére

Egyenruhák az elit csapat részére 

Az Emirates bemutatta új egyenruháját.
A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe

A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe 

A Lufthansa 41 százalékos részesedést szerez az ITA Airwaysben.
Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak

Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak 

A tíz legviharosabb útvonal közül nyolc ugyanabban az országban kezdődik vagy végződik.
Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép?

Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép? 

A Wizz Air utasai körében végzett legfrissebb felmérésének eredményei szerint a válaszadók 71 százaléka úgy véli, hogy a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) hozzájárulhat a légiközlekedés karbonlábnyomának csökkentéséhez.
Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba

Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba 

A Scoot fapados légitársaság bejelentette, hogy új járatot indít Bécsből Szingapúrba ez év június 3-tól.
Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók

Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók 

A tájékoztatás szerint a 2024-es év Magyarország történetének legnagyobb légiforgalmát hozta, összesen 1 millió 144 ezer repülőgép érintette a hazai légteret, ami havi bontásban átlagosan több mint 95 ezer.
Bajban a Boeing?

Bajban a Boeing? 

Nagyjából harmadával kevesebb repülőgépet adott át a vevőinek tavaly.
Járatnyitás Isztambulból Bengáziba

Járatnyitás Isztambulból Bengáziba 

A török légitársaság 2025. január 14-től ismét elindította járatait Líbia felé, isztambuli indulással.
Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv  járatpár

Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv járatpár 

A Wizz Air 2025. január 15-től kezdődően ismét elindította a Budapest és Tel-Aviv közötti közvetlen járatait.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.