Heteken belül pénzüknél lesznek a Malév-károsultak

Lassan egy évtizede ment csődbe a Malév, de az utasok kártérítése még mindig nem történt meg. Egy megnyert és jogerős bírósági ügy sem volt ehhez elég, de most végre megállapodásra jutott az IATA (Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség) az ECTAA-val (Európai Utazási Irodák Szövetsége), az átutalások pedig hamarosan megtörténnek.

Még 2012. február 3-án a Malév Zrt. felfüggesztette a repülési tevékenységét, miután egy nappal korábban csődvédelmet kért, de partnerei csak azonnali fizetés esetén biztosították volna a számára a szolgáltatásokat, ami egyet jelentett azzal, hogy a társaság bár hónapokra előre értékesített jegyeket és engedett foglalásokat, nem tudott egyetlen géppel sem elindulni. A légitársaságnak ekkor megközelítőleg 5 milliárd forintnyi pénze ragadt be a IATA-nál. 

A magyar nemzeti légitársaság csődjét követően ugyan több ezer utas próbálta meg visszakapni befizetett, de le nem utazott repülőjegyének árát előbb az utazási irodáktól, majd a nemzetközi szervezettől, ám hiába próbálkoztak. Az IATA ugyanis éveken át "ült a pénzen" arra hivatkozva, hogy a pórul járt utasokon kívül többen igényt tartanak erre az összegre. (Ilyen volt többek közt az orosz Vnyesekonombank, amely hitelezte a légitársaságot.) Az ügyben több bírósági pert is végigvittek, amely mind a megtérítésről döntött.

Ebben jelentett fordulópontot, hogy az ECTAA és az IATA idén nyár elején írta alá a megállapodást arról, hogy végre ki- illetve visszafizetik a le nem utazott Malév-jegyek árát. Egyelőre az utazási irodáknak, akik majd továbbutalják ezt a pórul járt utasoknak. A Napi.hu megkeresésére a megállapodás részleteiről Christian Möller, az ECTAA igazgatója közölte, hogy a bírósági perközösségben résztvevő mintegy 190 utazási iroda egy-két héten belül megkapja az összeget - pontosabban egy ügyvédi irodától, amelyhez letétbe került a tétel.

A pertársaságban részt nem vett irodák sincsenek reménytelen helyzetben, őket a IATA keresi majd meg a közeljövőben a kártérítés ügyében. Kérdés viszont, hogy ha az elmúlt 8 évben nem léptek az ügyben, akkor ténylegesen mikor kaphatják meg ezek a cégek a náluk lévő tételeket. Möller tájékoztatása szerint a pórul járt utasok a jegyár mintegy 70 százalékát kapják majd meg az utazási irodákon keresztül.

Rossz hír viszont, hogy a IATA egyáltalán nem fizet kamatot azokra a pénzekre, amelyek 2012-es Malév csőd után "ragadtak be" a szervezet pénztárában. Vagyis az utasok csak az akkor kifizetett repülőjegyek árának részleges megtérülésében reménykedhetnek. Az, hogy pontosan mennyit kapnak majd vissza, az attól is függ, hogy az irodáknak milyen jogi költségeket kell levonniuk a visszatérítésből. A helyzet fonáksága ugyanis az, hogy az öt évig tartó pereskedés ügyvédi díjait nem a pervesztes IATA-nak, hanem a pertársaság tagjainak kell állniuk - az utóbbiak pedig ezt ráterhelik az utasokra, azaz ennyivel is kevesebbet kapnak vissza végül az ügyfelek.

Forrás: napi.hu


Ősztől visszatérhet az Air Algerie Budapestre

Ősztől visszatérhet az Air Algerie Budapestre 

Az algériai légitársaság október 20-tól naponta repül majd az előzetes tervek szerint Algír és Budapest között.
Perelnek a londoni taxisok, elegük van az Uber-sofőrökből

Perelnek a londoni taxisok, elegük van az Uber-sofőrökből 

Több mint tízezer londoni taxis nyújtott be keresetet az Uber ellen, azzal vádolva a céget, hogy szándékosan félrevezette a hatóságokat az engedélyek megszerzése érdekében.
A legaktívabb sofőr egy év alatt 747-szer használta az autómegosztót

A legaktívabb sofőr egy év alatt 747-szer használta az autómegosztót 

Már 23 millió megtett kilométer felett jár a most 5 éves wigo.
Így lehet hamarosan vonattal Spanyolországból Marokkóba utazni

Így lehet hamarosan vonattal Spanyolországból Marokkóba utazni 

Az alagút 27,6 km hosszú lenne maximum 300 méteres mélységben.
Koncert és foci élmények egy légitársasági platformon

Koncert és foci élmények egy légitársasági platformon 

Az új szolgáltatás több, mint tízmillió belépőjegyet kínál utasai számára, több mint háromszáz városába.
Ez a légitársaság a szektor legvonzóbb munkáltatója

Ez a légitársaság a szektor legvonzóbb munkáltatója 

A Randstad Employer Brand díjakat a világ legnagyobb független munkáltatói márkakutatása alapján osztják ki.
Low cost járatindulás: Isztambult köti össze Budapesttel

Low cost járatindulás: Isztambult köti össze Budapesttel 

Az AVIAREPS Magyarország, az idén 30 éves AVIAREPS cégcsoport magyar leányvállalata jelentette be a járatindítást.
Dubaj a világ legnagyobb repülőterét tervezi

Dubaj a világ legnagyobb repülőterét tervezi 

Dubajban vasárnap bejelentették az emírség azon tervét, hogy az Al Maktoum nemzetközi repülőteret a világ legnagyobb repülőterévé fejlesztik.
A 111 éves hajómatuzsálem visszatér a BAHART flottájába

A 111 éves hajómatuzsálem visszatér a BAHART flottájába 

A Jókaival a nagyközönség május elsejétől Balatonfüreden találkozhat, ahol sétahajóként üzemel  a teljes hajózási szezonban.
Lazulós döntés a holland légitársaságnál

Lazulós döntés a holland légitársaságnál 

Tornacipőt hordhat májustól a KLM teljes hajózó személyzete.

Interjú

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.