HungaroControl: fel kell készülni a drónok térnyerésére

Az évtized végére olyan látványosan bővül majd a drónnal végzett feladatok száma, hogy erre a légi navigációs szolgálatoknak, köztük a HungaroControlnak is készülnie kell, ellenkező esetben a magyar szolgáltató vezérigazgatója szerint jelentősen gyengülhet ezen a területen a légiforgalmi szolgálatok helyzete és akár az irányításban is jelentős befolyást szerezhetnek a dróniparba befektető nagy cégek.

Szepessy Kornél elmondta, létrehozták az üzletfejlesztési igazgatóságot, azon belül pedig egy kutatás-fejlesztési csapatot, amely egyebek mellett a drónok szektorra gyakorolt hatását kutatja és válaszokat próbál adni a kihívásokra.

A globális drónüzlet 5 év múlva már nagyobb lehet, mint a globális légiközlekedés, és ezt már olyan cégek is felismerték, amelyeknek semmi köze a légiközlekedéshez - hangsúlyozta, megemlítve a Google-t vagy a Deutsche Telekomot. Megjegyezte azt is, hogy ezek a cégek vezető szerepre törekszenek a dróniparban.

Úgy vélte, ebben a helyzetben a légi navigációs szolgáltatóknak és a szabályokat hozó szervezeteknek is az eddigiektől eltérően, konstruktívan és proaktívan kell a piachoz hozzáállnia, mert ellenkező esetben a multinacionális cégek a jelenlegi légi navigációs szolgáltatók elképzelései ellenére szerezhetnek meghatározó befolyást az irányításban.

Szepessy Kornél kifejtette: az EU döntéshozó testületeinek véleménye szerint sokszor hosszú időbe telik a szabályok meghozatala, és nem rugalmasak a valós problémákkal szemben. Az említett cégek azért is vennék át a drónok légiforgalmi kezelését, mert szerintük erre a légi navigációs szolgáltatók még nincsenek felkészülve. Szepessy Kornél szerint ezért a megoldás az lehet, hogy a HungaroControl mint légiforgalmi irányítást végző, állami tulajdonú cég együttműködik a világcégekkel a szabályok lefektetésében és a feladatok megosztásában.

A vezérigazgató hangsúlyozta: szükség van a drónok használatának szabályozására, és olyan feltételeket kell szabni, amelyek betartása elvárható.

Szepessy Kornél emellett beszélt a HungaroControl egyik legfontosabb fejlesztéséről, a virtuális toronyirányításról. Hangsúlyozta, hogy a projekt jelenlegi fázisában a munkát az irányítók továbbra is a toronyból látják el, a távoli irányítást is csak kényszerhelyzetben tervezik alkalmazni várhatóan ez év második negyedévétől, a hatósági engedély birtokában.

Várhatóan jövőre, 2018 végéhez közeledve változik a helyzet, amikor már a HungaroControl Igló utcai épületéből, kameraképek és radaradatok segítségével irányítanak majd. Ekkor a toronyból csak kényszerhelyzetben folyik majd a munka. Ehhez azonban egyebek közt a jelenlegi, mintegy húsz darabból álló kamerarendszert háromszorosára kell bővíteni. Az utolsó fázisban már a kényszerhelyzeti irányításra sem a toronyból, hanem a kényszerhelyzeti központból lesz mód, várhatóan 2020-tól.

Bár egy regionális svéd repülőtéren már használnak ilyen rendszert, ott egyszerre csak egy gépet kell kezelni, így a budapesti lehet a világon az első, ahol nagyobb forgalmat, egy időben több mozgásban lévő repülőgépet is kezelnek a rendszerekkel. Szepessy Kornél szerint a világ évek óta legjobb repülőtere a Szingapúr-Changi, illetve Indonézia és a brazil légi navigációs szolgáltató is érdeklődik a megoldás iránt.

A HungaroControl elsősorban a know-how-hoz kapcsolható szolgáltatásokat (légtér szimuláció, légiforgalmi irányító átképzés) szeretné értékesíteni, de hosszú távú kutatás-fejlesztési-innovációs együttműködésre is törekszik azokkal a társaságokkal, amelyek a kutatásban élenjárók, hogy növelje szerepét és befolyását elsősorban az európai légiforgalmi irányításban. Erre azért van szüksége a cégnek, hogy az EU által folyamatosan erősített konszolidációs folyamatok közepette meg tudja tartani a feladatait, és a csökkenő számú irányító központok egyikéből végezze a légiforgalmi irányítást.

Forrás: MTI


Ilyenről még nem is hallottunk, pedig Bécsben már élesben tesztelik

Ilyenről még nem is hallottunk, pedig Bécsben már élesben tesztelik 

Kísérleti projekt indult az osztrák fővárosban – igencsak különleges témában.
Hidrogénhajtású repülőgép tervet mutatott be az Airbus

Hidrogénhajtású repülőgép tervet mutatott be az Airbus 

Az Airbus bemutatta legújabb terveit a ZEROe repülőgéphez, amely teljesen elektromos, hidrogénhajtású és kibocsátásmentes lesz.
Ismert hazai szállodás szakemberek a magyar hajózási startup-nál

Ismert hazai szállodás szakemberek a magyar hajózási startup-nál 

A CLICKnCRUISE tőkét vont be angyalbefektetőktől, amelynek eredményeként a cég értéke eléri az 1,3 milliárd forintot.
Forgalomban vizsgázott az új magyar busz

Forgalomban vizsgázott az új magyar busz 

Jól vizsgázott az első magyar elektromos midibusz. Öt héten és 5800 kilométeren át szállította az utasokat Baján a GANZ-SOR EBN8 friss fejlesztésű prototípusa.
Kínában indul a légitaxi-szolgáltatás

Kínában indul a légitaxi-szolgáltatás 

Kína megadta az engedélyt az EHang elektromos légitaxijának (eVTOL), amely mostantól hivatalosan is szállíthat utasokat Kantonban és Hefejben.
Ült már szállítórepülő fedélzetén?

Ült már szállítórepülő fedélzetén? 

A RepTár Szolnoki Repülőmúzeum 2025-ben is különleges programokkal várja a családokat, baráti társaságokat, kirándulókat és a repülés szerelmeseit.
A LOT május 25-én indít egy járatot New York és Budapest között

A LOT május 25-én indít egy járatot New York és Budapest között 

Egyszeri charterjáratról van szó, nem közvetlen légi hídról New York és Budapest között.
Az izraeli miniszterelnök látogatása miatt gyakorlatilag lezárják fél Budapestet

Az izraeli miniszterelnök látogatása miatt gyakorlatilag lezárják fél Budapestet 

Az izraeli miniszterelnök, Benjamin Netanjahu látogatása miatt április 6-ig megváltozik a főváros forgalmi rendje.
Megérkezett az első járat Máltáról Debrecenbe

Megérkezett az első járat Máltáról Debrecenbe 

Sikeresen landolt a Universal Air légitársaság Máltáról érkező első menetrendszerű járata vasárnap délután.
Csoportok figyelmébe: vonaton, buszos utazáshoz előzetes regisztráció kell

Csoportok figyelmébe: vonaton, buszos utazáshoz előzetes regisztráció kell 

Előzetesen regisztrálni kell a csoportos utazás tervét a MÁV-csoport honlapján.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.