HungaroControl: fel kell készülni a drónok térnyerésére

Az évtized végére olyan látványosan bővül majd a drónnal végzett feladatok száma, hogy erre a légi navigációs szolgálatoknak, köztük a HungaroControlnak is készülnie kell, ellenkező esetben a magyar szolgáltató vezérigazgatója szerint jelentősen gyengülhet ezen a területen a légiforgalmi szolgálatok helyzete és akár az irányításban is jelentős befolyást szerezhetnek a dróniparba befektető nagy cégek.

Szepessy Kornél elmondta, létrehozták az üzletfejlesztési igazgatóságot, azon belül pedig egy kutatás-fejlesztési csapatot, amely egyebek mellett a drónok szektorra gyakorolt hatását kutatja és válaszokat próbál adni a kihívásokra.

A globális drónüzlet 5 év múlva már nagyobb lehet, mint a globális légiközlekedés, és ezt már olyan cégek is felismerték, amelyeknek semmi köze a légiközlekedéshez - hangsúlyozta, megemlítve a Google-t vagy a Deutsche Telekomot. Megjegyezte azt is, hogy ezek a cégek vezető szerepre törekszenek a dróniparban.

Úgy vélte, ebben a helyzetben a légi navigációs szolgáltatóknak és a szabályokat hozó szervezeteknek is az eddigiektől eltérően, konstruktívan és proaktívan kell a piachoz hozzáállnia, mert ellenkező esetben a multinacionális cégek a jelenlegi légi navigációs szolgáltatók elképzelései ellenére szerezhetnek meghatározó befolyást az irányításban.

Szepessy Kornél kifejtette: az EU döntéshozó testületeinek véleménye szerint sokszor hosszú időbe telik a szabályok meghozatala, és nem rugalmasak a valós problémákkal szemben. Az említett cégek azért is vennék át a drónok légiforgalmi kezelését, mert szerintük erre a légi navigációs szolgáltatók még nincsenek felkészülve. Szepessy Kornél szerint ezért a megoldás az lehet, hogy a HungaroControl mint légiforgalmi irányítást végző, állami tulajdonú cég együttműködik a világcégekkel a szabályok lefektetésében és a feladatok megosztásában.

A vezérigazgató hangsúlyozta: szükség van a drónok használatának szabályozására, és olyan feltételeket kell szabni, amelyek betartása elvárható.

Szepessy Kornél emellett beszélt a HungaroControl egyik legfontosabb fejlesztéséről, a virtuális toronyirányításról. Hangsúlyozta, hogy a projekt jelenlegi fázisában a munkát az irányítók továbbra is a toronyból látják el, a távoli irányítást is csak kényszerhelyzetben tervezik alkalmazni várhatóan ez év második negyedévétől, a hatósági engedély birtokában.

Várhatóan jövőre, 2018 végéhez közeledve változik a helyzet, amikor már a HungaroControl Igló utcai épületéből, kameraképek és radaradatok segítségével irányítanak majd. Ekkor a toronyból csak kényszerhelyzetben folyik majd a munka. Ehhez azonban egyebek közt a jelenlegi, mintegy húsz darabból álló kamerarendszert háromszorosára kell bővíteni. Az utolsó fázisban már a kényszerhelyzeti irányításra sem a toronyból, hanem a kényszerhelyzeti központból lesz mód, várhatóan 2020-tól.

Bár egy regionális svéd repülőtéren már használnak ilyen rendszert, ott egyszerre csak egy gépet kell kezelni, így a budapesti lehet a világon az első, ahol nagyobb forgalmat, egy időben több mozgásban lévő repülőgépet is kezelnek a rendszerekkel. Szepessy Kornél szerint a világ évek óta legjobb repülőtere a Szingapúr-Changi, illetve Indonézia és a brazil légi navigációs szolgáltató is érdeklődik a megoldás iránt.

A HungaroControl elsősorban a know-how-hoz kapcsolható szolgáltatásokat (légtér szimuláció, légiforgalmi irányító átképzés) szeretné értékesíteni, de hosszú távú kutatás-fejlesztési-innovációs együttműködésre is törekszik azokkal a társaságokkal, amelyek a kutatásban élenjárók, hogy növelje szerepét és befolyását elsősorban az európai légiforgalmi irányításban. Erre azért van szüksége a cégnek, hogy az EU által folyamatosan erősített konszolidációs folyamatok közepette meg tudja tartani a feladatait, és a csökkenő számú irányító központok egyikéből végezze a légiforgalmi irányítást.

Forrás: MTI


Nosztalgiajáratok a Gyermekvasúton

Nosztalgiajáratok a Gyermekvasúton 

A tavaszi szünetben nosztalgiajáratok közlekednek.
Kína visszaküldött a gyártónak egy vadiúj Boeing repülőgépet

Kína visszaküldött a gyártónak egy vadiúj Boeing repülőgépet 

Az utasszállító gép 55 millió dolláros ára 125 százalékkal nőtt volna az Amerikai Egyesült Államokban bevezetett kétoldalú vámok miatt.
Elindult a dunai hajózási szezon

Elindult a dunai hajózási szezon 

Korszerűbb belső terek, kávéházi hangulat, vacsorahajók.
A SIA felújítja a szingapúri reptéren lévő váróhelyiségeit

A SIA felújítja a szingapúri reptéren lévő váróhelyiségeit 

A Singapore Airlines felújítja a Changi repülőtéren lévő váróit.
Jön a nyár, érkeznek az új Flixbus-ok

Jön a nyár, érkeznek az új Flixbus-ok 

2025-ben 15 százalékkal több úti cél érhető el, mint tavaly.
Jönnek az új Bubik

Jönnek az új Bubik 

Teljes megújuláson megy keresztül a fővárosi közbringarendszere.
Légügyi cég stratégiai megállapodása az egyre szeszélyesebb időjárás miatt

Légügyi cég stratégiai megállapodása az egyre szeszélyesebb időjárás miatt 

A HungaroControl szorosabb együttműködésbe kezdett hazánk meteorológiai szolgáltatójával, a HungaroMet-tel.
Fent a fedélzeten az utas, és nem tudja hová tart a SAS

Fent a fedélzeten az utas, és nem tudja hová tart a SAS 

Az utasok csak a landolás után tudják meg, hova érkeztek.
Kedden, szerdán ne a megszokott rutinból közlekedjen Budapesten!

Kedden, szerdán ne a megszokott rutinból közlekedjen Budapesten! 

Mert a fővárosban kedd délutántól szerda estig tartó gyűlés miatt ismét jelentős torlódásokra kell számítani.
Egyetlen szendvics sem vihető be az Egyesült Királyságba

Egyetlen szendvics sem vihető be az Egyesült Királyságba 

Az európai kontinens több országában terjedő fertőző száj- és körömfájás miatt a hús- és tejtermékek személyes célú behozatali tilalmát kiterjesztik az összes uniós tagállamra.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.