Húszéves a Csalagút

Két évtizeddel ezelőtt avatta fel II. Erzsébet angol királynő és Francois Mitterand francia elnök az Angliát Franciaországgal összekötő vasúti alagútrendszert. A Csalagútnak becézett építmény 18 év alatt termelte ki a beruházási költségeket, az utóbbi két év során már nyereséget hozott.

Az 50 kilométer hosszú Eurotunnel három alagútból áll, melyből kettőben a személy- és áruszállító vonatok közlekednek, az utóbbiak csak az éjszakai órákban, a harmadikat a karbantartók használják. A 775 méter hosszú vonatokat a legerősebb mozdonyok vontatják.

Az alagút kiépítésének ötlete első ízben 1802-ben merült fel, de a technikai nehézségeket annakidején nem sikerült megoldani, ezért abbahagyták a fúrásokat. A jelenlegi munkákat 9,4 milliárd dolláros költséggel tervezték, de a tényleges kiadások végül közel másfélszer ennyibe kerültek.

Az alagutakat az angol és a francia oldalról is fúrták egy időben és a mérnöki munka precizitását jelzi, hogy csupán néhány milliméter eltéréssel pontosan találkoztak. A munkákban a magyar Klados Gusztáv is részt vett, mint az egyik főépítésvezető.

A három alagútban 11 hatalmas méretű fúrópajzs dolgozott, ebből kettőt betemettek, mert kihozataluk többe került volna, mint az értékük.

A kiadások 18 év alatt megtérültek és az utóbbi két évben már nyereséges lett az üzemeltetés.

A forgalom megindulás után mindenki azt hitte, hogy a La Manche-csatornán közlekedő komp- és hajóstársaságok tönkre fognak menni, mert mindenki az alagút 37 perces vonatát veszi igénybe a hajók 80 perce ellenében. Ez nem következett be.

Az alagútban egyetlen komolyabb baleset történt: 2008-ban keletkezett tűz egy kigyulladt teherautó miatt, ennek következményeit néhány hét alatt tudták eltüntetni, emberéletben nem esett kár.

Az elmúlt 20 évben több mint 200 millió különböző nemzetiségű utast és több ezer tonna árut, elsősorban expressz küldeményeket szállítottak a Csalagúton. Érdekesség, hogy az utasok 85%-a angol volt, és csak 6%-uk francia.


Taxissztrájk Budapesten

Taxissztrájk Budapesten 

A sztrájk célja többek közt az élhető adózás megteremtése, a zöldebb és biztonságosabb budapesti közlekedés kialakítása.
Az Universal Air bejelentette a Málta-Pécs útvonal szezonális szüneteltetését

Az Universal Air bejelentette a Málta-Pécs útvonal szezonális szüneteltetését 

A járatok 2025 májusában indulnak újra, és a nyári járatok Korfura és Münchenbe is folytatódnak.
Beleszólna az alkoholfogyasztás mértékébe a diszkont légitársaság

Beleszólna az alkoholfogyasztás mértékébe a diszkont légitársaság 

A Ryanair szerint az új szabályozás jelentősen csökkenhetne az ittas és rendbontó utasok száma a repülőgépek fedélzetén.
Új lehetőség a Tajpej felé utazóknak

Új lehetőség a Tajpej felé utazóknak 

Stopover a China Airlines járatai esetén.
NGM: átfogó járatfejlesztés a Debrecen Nemzetközi Repülőtéren

NGM: átfogó járatfejlesztés a Debrecen Nemzetközi Repülőtéren 

Nyáron Larnakára és Burgaszba is indul repülőjárat Debrecenből.
Ezek a légitársaságok voltak tavaly a legpontosabbak

Ezek a légitársaságok voltak tavaly a legpontosabbak  

Egy új jelentés szerint az Iberia és a SAS az a kettő európai légitársaság, akik a pontosság tekintetében a világ tíz legjobb légitársasága közé kerültek.
A léghajó, mint új zöld légi közlekedési eszköz

A léghajó, mint új zöld légi közlekedési eszköz 

A léghajók a 20. század elején rendkívül népszerűek voltak, mielőtt a repülés eljutott volna arra szinte, amilyennek ma ismerjük. De most nagyon úgy tűnik, hogy visszatérnek.
Péntektől általános sebességkorlátozás a Budai alsó rakparton

Péntektől általános sebességkorlátozás a Budai alsó rakparton 

A változtatás a súlyos és halálos sérülések számának további csökkentését szolgálja.
Starlink internet a lett légitársaság járatain

Starlink internet a lett légitársaság járatain 

A lett airBaltic légitársaság elvégezte a SpaceX Starlink nagysebességű internetének minősítési tesztrepülését az első Airbus A220-300-as gépének fedélzetén.
Álommunka a felhők felett – hamarosan nyílt nappal

Álommunka a felhők felett – hamarosan nyílt nappal 

Már 219 magyar utaskísérő dolgozik az Emirates-nél.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.