6,7 milliárdos nyereség a légitársaságoknál

A légitársaságok utasforgalma 2012-ben 5,3%-kal nőtt 2011-hez képest. A növekedési ütem tehát valamelyest alulmúlja a 2011-es 5,9%-os szintet. A gépek foglaltsága a tavalyi évben szinte rekordot döntött, a járatok átlagosan 79,1 %-os töltéssel repültek, derül ki a IATA adataiból.

Habár a 2011-es 5,9%-os növekedéstől elmaradt a tavalyi 5,3 százalékos utasforgalom-emelkedés, mégis jobb a 20 éves, 5%-os átlagnál, írja a világ légiforgalmát elemző, a teljes 2012-es évet átfogó statisztikájában az IATA (International Air Transport Association).

A teljes IATA analízis ide kattintva letölthető >>>

2011-hez képest a nemzetközi utak iránti kereslet (+6%) nőtt intenzívebben, mint a belföldi járatok forgalma (+4%). A növekedés legfőbb motorjai a nemzetközi- és a belföldi légijáratok forgalombővülése esetében egyaránt a feltörekvő piacok voltak. A repülők átlagosan 79,1%-os töltéssel közlekedtek. 

Már a második évben csökken a teheráruk légiforgalma. A tavalyi cargo forgalom 1,5%-kal múlta alul a 2011-es évit. 2011-ben 0,6%-os volt a csökkenés. A tehergépek 45,2%-kos kihasználtságot értek el átlagosan a tavalyi évben.

"A gazdasági nehézségek ellenére bővülni tudott az ágazat az elmúlt 12 hónapban, ami jól mutatja, hogy a légiközlekedés mennyire fontos része mai életünknek. Emellett a rekord-közeli foglaltsági adatokból az is kiderül, hogy a légitársaságok mennyire óvatosan bánnak kapacitásaikkal. A forgalom növekedésének és a repülőgépek magasfokú kihasználásának köszönhetően a légitársaságok 2012-ben a számítások szerint 6,7 milliárd dollár nyereségre tettek szert a magas üzemanyagárak ellenére" -  kommentálta az adatokat Tony Tyler, az IATA igazgatója.

Nemzetközi utasforgalom

A nemzetközi utasforgalom 6%-kal nőtt 2012-ben. A legnagyobb növekedést a feltörekvő piacok érték el: a Közel-Keleten 15,4%-os, Latin-Amerikában 8,4%-os, Afrikában pedig 7,5%-os volt a bővülés. A kapacitás a keresletnél visszafogottabban, 4%-kal bővült, amellyel a nemzetközi légitjáratok rekord szintű, 78,9%-os kihasználtságot értek el.

Az ázsiai-csendes-óceáni térség légitársaságai 5,2%-os utasforgalmi növekedést könyvelhettek el 2012-ben, ami 4%-kal haladja meg a 2011-es évit. Ne felejtsük el azonban, hogy utóbbi forgalmára jelentős negatív hatással volt a japán cunami. A 2012-es eredménnyel megfeleltek a régióban a globális átlagnak, és az ágazat teljes növekedésének mintegy ötödét adták. Kiugróan erős volt a térségben a negyedik negyedév, köszönhetően a kínai gazdaság erőrekapásának és az erősödő ázsiai külkereskedelemnek. A kapacitások itt 3 százalékkal nőttek, ami egy egészséges, 77,5%-os kihasználtságot eredményeztett.

Az európai légitársaságok utasforgalma 2012-ben 5,3%-kal nőtt, ami jóval alacsonyabb a 2011-es 9,5%-os növekedésnél. A növekedés főleg az eurozónabeli légitársaságok hosszú távú járatainak köszönhető. Az EU-n belüli nemzetközi járatok forgalma stagnált, a régió mérsékelt gazdasági növekedése ellenére. Az európai légitársaságok nemzetközi forgalomnövekedésének negyedét az eurozónán kívüli társaságok adták, melyben Törökország szerepe kiemelkedő volt. A kapacitások 3,1%-kal bővültek, a töltés átlagosan 80,5%-os volt. Az európai légiközlekedési ágazat a vártnál jobb pénzügyi eredményeket tudott elérni.

A legkisebb nemzetközi utasforgalom-növekedést Észak-Amerika légitársaságai érték el, a bővülés 1,3%-os volt, szemben a 2011-es 4,1%-os növekedéssel. A konszolidáció, struktúraváltások, szigorú kapacitásmenedzsment eredményeként a legmagasabb, 82%-os kihasználtságot érte el a térség. (A kínált üléskiapacitás 0,3%-kal volt tavaly alacsonyabb a 2011-esnél.) Az észak-amerikai társaságok nyereségét 2,4 milliárd dollárra becsülik a tavalyi évre.

A Közel-Kelet társaságai a teljes nemzetközi utasforgalmi bővülés három százalékát adták 15,4%-os tavalyi növekedésükkel. (2011-ben az Arab Tavasz eseményei ellenére az utasforgalom 8,9 százalékkal nőtt.) A kapacitások 12,5%-kal bővültek, míg a kihasználtság 77,4%-ra javult. A régió légitársaságia repült célállomásaik számát és járataik gyakoriságát egyaránt növelték.

A Latin-Amerikai légitársaságok iránti kereslet 8,4%-kal nőtt 2012-ben. A Közel-Kelet után ez a második legnagyobb bővülés, amely annak köszönhető, hogy a régióban, de főleg Brazíliában nőttek a fizetések és csökkent a munkanélküliség. A kapacitás növekedése (7,5%) alulmúlta a keresletét, így az évre vonatkozóan erős, 77,9%-os volt a gépek átlagos kihasználtsága.

Az afrikai légitársaságok nemzetközi utasforgalmának növekedése 7,5%-os volt, a kapacitás 7,1%-kal nőtt, a töltés így átlagosan 67,1%-ot ért el, ami a világ összes térsége közül a legalacsonyabb. 

Belföldi utasforgalom

A belföldi légiutak iránti kereslet világszerte 4%-kal nőtt a tavalyi évben. A legnagyobb bővülést Kína (+9,5%) és Brazília (+8,6%) légitársaságai könyvelhették el. A leggyengébben India légitársaságai muzsikáltak, amelyek forgalma 2,1%-kal sikeredett a tavalyelőttinél alacsonyabbra. Világszerte a légitársaságok belföldi járatainak kapacitása szinte a kereslet növekedésével megegyező mértékben, 3,8%-kal nőtt 2012-ben. A kihasználtságuk átlagosan 79,5%-kos volt. 

Optimista 2013-as várakozások

Az IATA 2012 decemberében kiadott 2013-as prognózisában éves szinten az utasforgalom 4,5%-kos növekedését jósolja, míg a cargo forgalomban (1,4%-os) is növekedést vár. Az előrejelzés szerint az ágazat nyereségessége tovább javul, a tavalyi 6,7 milliárd dolláros profit 2013-ban eléri a 8,4 milliárd dollárt.


Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat

Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat 

Alaposan felgyorsították a jegykiadó automaták telepítését.
Egyenruhák az elit csapat részére

Egyenruhák az elit csapat részére 

Az Emirates bemutatta új egyenruháját.
A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe

A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe 

A Lufthansa 41 százalékos részesedést szerez az ITA Airwaysben.
Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak

Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak 

A tíz legviharosabb útvonal közül nyolc ugyanabban az országban kezdődik vagy végződik.
Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép?

Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép? 

A Wizz Air utasai körében végzett legfrissebb felmérésének eredményei szerint a válaszadók 71 százaléka úgy véli, hogy a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) hozzájárulhat a légiközlekedés karbonlábnyomának csökkentéséhez.
Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba

Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba 

A Scoot fapados légitársaság bejelentette, hogy új járatot indít Bécsből Szingapúrba ez év június 3-tól.
Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók

Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók 

A tájékoztatás szerint a 2024-es év Magyarország történetének legnagyobb légiforgalmát hozta, összesen 1 millió 144 ezer repülőgép érintette a hazai légteret, ami havi bontásban átlagosan több mint 95 ezer.
Bajban a Boeing?

Bajban a Boeing? 

Nagyjából harmadával kevesebb repülőgépet adott át a vevőinek tavaly.
Járatnyitás Isztambulból Bengáziba

Járatnyitás Isztambulból Bengáziba 

A török légitársaság 2025. január 14-től ismét elindította járatait Líbia felé, isztambuli indulással.
Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv  járatpár

Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv járatpár 

A Wizz Air 2025. január 15-től kezdődően ismét elindította a Budapest és Tel-Aviv közötti közvetlen járatait.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.