6,7 milliárdos nyereség a légitársaságoknál

A légitársaságok utasforgalma 2012-ben 5,3%-kal nőtt 2011-hez képest. A növekedési ütem tehát valamelyest alulmúlja a 2011-es 5,9%-os szintet. A gépek foglaltsága a tavalyi évben szinte rekordot döntött, a járatok átlagosan 79,1 %-os töltéssel repültek, derül ki a IATA adataiból.

Habár a 2011-es 5,9%-os növekedéstől elmaradt a tavalyi 5,3 százalékos utasforgalom-emelkedés, mégis jobb a 20 éves, 5%-os átlagnál, írja a világ légiforgalmát elemző, a teljes 2012-es évet átfogó statisztikájában az IATA (International Air Transport Association).

A teljes IATA analízis ide kattintva letölthető >>>

2011-hez képest a nemzetközi utak iránti kereslet (+6%) nőtt intenzívebben, mint a belföldi járatok forgalma (+4%). A növekedés legfőbb motorjai a nemzetközi- és a belföldi légijáratok forgalombővülése esetében egyaránt a feltörekvő piacok voltak. A repülők átlagosan 79,1%-os töltéssel közlekedtek. 

Már a második évben csökken a teheráruk légiforgalma. A tavalyi cargo forgalom 1,5%-kal múlta alul a 2011-es évit. 2011-ben 0,6%-os volt a csökkenés. A tehergépek 45,2%-kos kihasználtságot értek el átlagosan a tavalyi évben.

"A gazdasági nehézségek ellenére bővülni tudott az ágazat az elmúlt 12 hónapban, ami jól mutatja, hogy a légiközlekedés mennyire fontos része mai életünknek. Emellett a rekord-közeli foglaltsági adatokból az is kiderül, hogy a légitársaságok mennyire óvatosan bánnak kapacitásaikkal. A forgalom növekedésének és a repülőgépek magasfokú kihasználásának köszönhetően a légitársaságok 2012-ben a számítások szerint 6,7 milliárd dollár nyereségre tettek szert a magas üzemanyagárak ellenére" -  kommentálta az adatokat Tony Tyler, az IATA igazgatója.

Nemzetközi utasforgalom

A nemzetközi utasforgalom 6%-kal nőtt 2012-ben. A legnagyobb növekedést a feltörekvő piacok érték el: a Közel-Keleten 15,4%-os, Latin-Amerikában 8,4%-os, Afrikában pedig 7,5%-os volt a bővülés. A kapacitás a keresletnél visszafogottabban, 4%-kal bővült, amellyel a nemzetközi légitjáratok rekord szintű, 78,9%-os kihasználtságot értek el.

Az ázsiai-csendes-óceáni térség légitársaságai 5,2%-os utasforgalmi növekedést könyvelhettek el 2012-ben, ami 4%-kal haladja meg a 2011-es évit. Ne felejtsük el azonban, hogy utóbbi forgalmára jelentős negatív hatással volt a japán cunami. A 2012-es eredménnyel megfeleltek a régióban a globális átlagnak, és az ágazat teljes növekedésének mintegy ötödét adták. Kiugróan erős volt a térségben a negyedik negyedév, köszönhetően a kínai gazdaság erőrekapásának és az erősödő ázsiai külkereskedelemnek. A kapacitások itt 3 százalékkal nőttek, ami egy egészséges, 77,5%-os kihasználtságot eredményeztett.

Az európai légitársaságok utasforgalma 2012-ben 5,3%-kal nőtt, ami jóval alacsonyabb a 2011-es 9,5%-os növekedésnél. A növekedés főleg az eurozónabeli légitársaságok hosszú távú járatainak köszönhető. Az EU-n belüli nemzetközi járatok forgalma stagnált, a régió mérsékelt gazdasági növekedése ellenére. Az európai légitársaságok nemzetközi forgalomnövekedésének negyedét az eurozónán kívüli társaságok adták, melyben Törökország szerepe kiemelkedő volt. A kapacitások 3,1%-kal bővültek, a töltés átlagosan 80,5%-os volt. Az európai légiközlekedési ágazat a vártnál jobb pénzügyi eredményeket tudott elérni.

A legkisebb nemzetközi utasforgalom-növekedést Észak-Amerika légitársaságai érték el, a bővülés 1,3%-os volt, szemben a 2011-es 4,1%-os növekedéssel. A konszolidáció, struktúraváltások, szigorú kapacitásmenedzsment eredményeként a legmagasabb, 82%-os kihasználtságot érte el a térség. (A kínált üléskiapacitás 0,3%-kal volt tavaly alacsonyabb a 2011-esnél.) Az észak-amerikai társaságok nyereségét 2,4 milliárd dollárra becsülik a tavalyi évre.

A Közel-Kelet társaságai a teljes nemzetközi utasforgalmi bővülés három százalékát adták 15,4%-os tavalyi növekedésükkel. (2011-ben az Arab Tavasz eseményei ellenére az utasforgalom 8,9 százalékkal nőtt.) A kapacitások 12,5%-kal bővültek, míg a kihasználtság 77,4%-ra javult. A régió légitársaságia repült célállomásaik számát és járataik gyakoriságát egyaránt növelték.

A Latin-Amerikai légitársaságok iránti kereslet 8,4%-kal nőtt 2012-ben. A Közel-Kelet után ez a második legnagyobb bővülés, amely annak köszönhető, hogy a régióban, de főleg Brazíliában nőttek a fizetések és csökkent a munkanélküliség. A kapacitás növekedése (7,5%) alulmúlta a keresletét, így az évre vonatkozóan erős, 77,9%-os volt a gépek átlagos kihasználtsága.

Az afrikai légitársaságok nemzetközi utasforgalmának növekedése 7,5%-os volt, a kapacitás 7,1%-kal nőtt, a töltés így átlagosan 67,1%-ot ért el, ami a világ összes térsége közül a legalacsonyabb. 

Belföldi utasforgalom

A belföldi légiutak iránti kereslet világszerte 4%-kal nőtt a tavalyi évben. A legnagyobb bővülést Kína (+9,5%) és Brazília (+8,6%) légitársaságai könyvelhették el. A leggyengébben India légitársaságai muzsikáltak, amelyek forgalma 2,1%-kal sikeredett a tavalyelőttinél alacsonyabbra. Világszerte a légitársaságok belföldi járatainak kapacitása szinte a kereslet növekedésével megegyező mértékben, 3,8%-kal nőtt 2012-ben. A kihasználtságuk átlagosan 79,5%-kos volt. 

Optimista 2013-as várakozások

Az IATA 2012 decemberében kiadott 2013-as prognózisában éves szinten az utasforgalom 4,5%-kos növekedését jósolja, míg a cargo forgalomban (1,4%-os) is növekedést vár. Az előrejelzés szerint az ágazat nyereségessége tovább javul, a tavalyi 6,7 milliárd dolláros profit 2013-ban eléri a 8,4 milliárd dollárt.


Bárki által elérhető nagysebességű internet a lett légitársaság fedélzetén

Bárki által elérhető nagysebességű internet a lett légitársaság fedélzetén 

A lett airBaltic légitársaság az első, amely ingyenesen bevezeti a SpaceX Starlink nagysebességű internetet az Airbus A220-300-as flottáján.
Előzetes kártérítés landolt a torontói repülőgép-baleset utasainál

Előzetes kártérítés landolt a torontói repülőgép-baleset utasainál  

A Delta Air Lines 30 000 amerikai dollárt (11.500.000 forint) ajánlott fel minden utasnak, aki a hétfőn Torontóban kényszerleszállást végrehajtó repülőgépen tartózkodott.
Latin-Amerikában is ott robognak a zöld buszok

Latin-Amerikában is ott robognak a zöld buszok 

A Flix erősíti jelenlétét a latin-amerikai buszpiacon.
Jól indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren

Jól indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren 

Minden idők legmagasabb januári utasforgalmával indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
Feltűnőbb színt kapnak a szegedi villamosok

Feltűnőbb színt kapnak a szegedi villamosok 

A szürke Tram-train járatok élénk sárga színben pompáznak ezentúl.
Jön az új KRESZ?

Jön az új KRESZ? 

A 27 oldalas dokumentum célja a jelenlegi, nehezen átlátható szabályrendszer korszerűsítése és a mai közlekedési szokásokhoz igazítása.
Minden, ami eddig tudható a Torontóban landoló és átforduló gépről – VIDEÓVAL

Minden, ami eddig tudható a Torontóban landoló és átforduló gépről – VIDEÓVAL 

A baleset egy erős havazást követően történt.
Ezeket az utakat jobb, ha két napig elkerüli

Ezeket az utakat jobb, ha két napig elkerüli  

Kedden és szerdán lezárások lesznek Budapesten delegáció közlekedése miatt.
BKK: hamarosan indul a Flórián téri felüljárók felújítása

BKK: hamarosan indul a Flórián téri felüljárók felújítása 

Március elsejétől lezárják a déli hidat.
Törökország új, nagy sebességű vasúti összeköttetést indít

Törökország új, nagy sebességű vasúti összeköttetést indít 

Az új nagysebességű vonat mindössze 3 óra alatt összekapcsol két fő európai várost.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.