Habár a 2011-es 5,9%-os növekedéstől elmaradt a tavalyi 5,3 százalékos utasforgalom-emelkedés, mégis jobb a 20 éves, 5%-os átlagnál, írja a világ légiforgalmát elemző, a teljes 2012-es évet átfogó statisztikájában az IATA (International Air Transport Association).
A teljes IATA analízis ide kattintva letölthető >>>
2011-hez képest a nemzetközi utak iránti kereslet (+6%) nőtt intenzívebben, mint a belföldi járatok forgalma (+4%). A növekedés legfőbb motorjai a nemzetközi- és a belföldi légijáratok forgalombővülése esetében egyaránt a feltörekvő piacok voltak. A repülők átlagosan 79,1%-os töltéssel közlekedtek.
Már a második évben csökken a teheráruk légiforgalma. A tavalyi cargo forgalom 1,5%-kal múlta alul a 2011-es évit. 2011-ben 0,6%-os volt a csökkenés. A tehergépek 45,2%-kos kihasználtságot értek el átlagosan a tavalyi évben.
"A gazdasági nehézségek ellenére bővülni tudott az ágazat az elmúlt 12 hónapban, ami jól mutatja, hogy a légiközlekedés mennyire fontos része mai életünknek. Emellett a rekord-közeli foglaltsági adatokból az is kiderül, hogy a légitársaságok mennyire óvatosan bánnak kapacitásaikkal. A forgalom növekedésének és a repülőgépek magasfokú kihasználásának köszönhetően a légitársaságok 2012-ben a számítások szerint 6,7 milliárd dollár nyereségre tettek szert a magas üzemanyagárak ellenére" - kommentálta az adatokat Tony Tyler, az IATA igazgatója.
Nemzetközi utasforgalom
A nemzetközi utasforgalom 6%-kal nőtt 2012-ben. A legnagyobb növekedést a feltörekvő piacok érték el: a Közel-Keleten 15,4%-os, Latin-Amerikában 8,4%-os, Afrikában pedig 7,5%-os volt a bővülés. A kapacitás a keresletnél visszafogottabban, 4%-kal bővült, amellyel a nemzetközi légitjáratok rekord szintű, 78,9%-os kihasználtságot értek el.
Az ázsiai-csendes-óceáni térség légitársaságai 5,2%-os utasforgalmi növekedést könyvelhettek el 2012-ben, ami 4%-kal haladja meg a 2011-es évit. Ne felejtsük el azonban, hogy utóbbi forgalmára jelentős negatív hatással volt a japán cunami. A 2012-es eredménnyel megfeleltek a régióban a globális átlagnak, és az ágazat teljes növekedésének mintegy ötödét adták. Kiugróan erős volt a térségben a negyedik negyedév, köszönhetően a kínai gazdaság erőrekapásának és az erősödő ázsiai külkereskedelemnek. A kapacitások itt 3 százalékkal nőttek, ami egy egészséges, 77,5%-os kihasználtságot eredményeztett.
Az európai légitársaságok utasforgalma 2012-ben 5,3%-kal nőtt, ami jóval alacsonyabb a 2011-es 9,5%-os növekedésnél. A növekedés főleg az eurozónabeli légitársaságok hosszú távú járatainak köszönhető. Az EU-n belüli nemzetközi járatok forgalma stagnált, a régió mérsékelt gazdasági növekedése ellenére. Az európai légitársaságok nemzetközi forgalomnövekedésének negyedét az eurozónán kívüli társaságok adták, melyben Törökország szerepe kiemelkedő volt. A kapacitások 3,1%-kal bővültek, a töltés átlagosan 80,5%-os volt. Az európai légiközlekedési ágazat a vártnál jobb pénzügyi eredményeket tudott elérni.
A legkisebb nemzetközi utasforgalom-növekedést Észak-Amerika légitársaságai érték el, a bővülés 1,3%-os volt, szemben a 2011-es 4,1%-os növekedéssel. A konszolidáció, struktúraváltások, szigorú kapacitásmenedzsment eredményeként a legmagasabb, 82%-os kihasználtságot érte el a térség. (A kínált üléskiapacitás 0,3%-kal volt tavaly alacsonyabb a 2011-esnél.) Az észak-amerikai társaságok nyereségét 2,4 milliárd dollárra becsülik a tavalyi évre.
A Közel-Kelet társaságai a teljes nemzetközi utasforgalmi bővülés három százalékát adták 15,4%-os tavalyi növekedésükkel. (2011-ben az Arab Tavasz eseményei ellenére az utasforgalom 8,9 százalékkal nőtt.) A kapacitások 12,5%-kal bővültek, míg a kihasználtság 77,4%-ra javult. A régió légitársaságia repült célállomásaik számát és járataik gyakoriságát egyaránt növelték.
A Latin-Amerikai légitársaságok iránti kereslet 8,4%-kal nőtt 2012-ben. A Közel-Kelet után ez a második legnagyobb bővülés, amely annak köszönhető, hogy a régióban, de főleg Brazíliában nőttek a fizetések és csökkent a munkanélküliség. A kapacitás növekedése (7,5%) alulmúlta a keresletét, így az évre vonatkozóan erős, 77,9%-os volt a gépek átlagos kihasználtsága.
Az afrikai légitársaságok nemzetközi utasforgalmának növekedése 7,5%-os volt, a kapacitás 7,1%-kal nőtt, a töltés így átlagosan 67,1%-ot ért el, ami a világ összes térsége közül a legalacsonyabb.
Belföldi utasforgalom
A belföldi légiutak iránti kereslet világszerte 4%-kal nőtt a tavalyi évben. A legnagyobb bővülést Kína (+9,5%) és Brazília (+8,6%) légitársaságai könyvelhették el. A leggyengébben India légitársaságai muzsikáltak, amelyek forgalma 2,1%-kal sikeredett a tavalyelőttinél alacsonyabbra. Világszerte a légitársaságok belföldi járatainak kapacitása szinte a kereslet növekedésével megegyező mértékben, 3,8%-kal nőtt 2012-ben. A kihasználtságuk átlagosan 79,5%-kos volt.
Optimista 2013-as várakozások
Az IATA 2012 decemberében kiadott 2013-as prognózisában éves szinten az utasforgalom 4,5%-kos növekedését jósolja, míg a cargo forgalomban (1,4%-os) is növekedést vár. Az előrejelzés szerint az ágazat nyereségessége tovább javul, a tavalyi 6,7 milliárd dolláros profit 2013-ban eléri a 8,4 milliárd dollárt.