Idén 176 e-töltőállomás épül Ferihegyen

A Budapest Airport számára a fenntarthatóság kiemelt fókuszterület, azon belül pedig az e-mobilitás a hat legfontosabb pillér egyike. Ezért is fektet nagy hangsúlyt évek óta a repülőtér üzemeltetője az elektromos töltőhálózat kiépítésére, a légikikötő kerítésén belül és kívül egyaránt. Ez a munka folytatódik 2022-ben egy hatalmas lépéssel: 176 e-töltőállomás épül a repülőtér területén a következő 3 évben a földi kiszolgálók, egyéb repülőtéri járművek, valamint az itt dolgozó partnervállalatok kiszolgáló járművei számára - tájékoztatta lapunkat a Budapest Airport.

A Budapest Airport maximálisan elkötelezett a fenntarthatóság, azon belül is a kibocsátások csökkentése mellett; évről évre határozott lépéseket tesz a karbonsemleges működése fenntartásáért, valamint fenntarthatósági céljai eléréséért. Ennek köszönhetően a vállalat tavaly is bekerült abba a mindössze 58 repülőtérből álló, a repülőtéri karbon akkreditáció 3+ szintjét teljesítő globális elit csapatba, akik karbonsemlegesen, vagyis a működésük során keletkező szén-dioxid kibocsátást teljes mértékben ellensúlyozva működnek.

A vállalat a tavalyi évben tovább csökkentette a közvetlen szén-dioxid kibocsátását, amely így már a tíz évvel ezelőtti szint felére csökkent. A cég 2021-ben elsődleges célként fogalmazta meg, hogy korábbi vállalásánál 15 évvel korábban, legkésőbb 2035-re eléri a nettó zéró kibocsátást, amelyet az úgynevezett zéró karbon ütemterv mentén valósít meg. Ezen eredmények elérésében többek között szerepet játszik az e-mobilitás repülőtéri fejlesztése is, amelyre a vállalat az elmúlt években kiemelt figyelmet fordít.

A társaság a repülőtér kerítésén belül és kívül egyaránt folyamatosan fejleszti az elektromos járművek töltő infrastruktúráját, ezért partnervállalatait is folyamatosan ösztönzi az e-mobilitás fejlesztésére. A közelmúltban 76 földi kiszolgáló jármű, illetve 10 flotta- és menedzserautó cseréje valósult meg hagyományos meghajtásúról elektromos meghajtású vagy hibrid modellre, amellyel összesen évi 140.000 liter üzemanyag és 350 tonna szén-dioxid takarítható meg. A Budapest Airport eddig 31 elektromos autótöltőpontot telepített, amelyből 12 a légi oldalon, míg 19 darab a repülőtér földi, vagyis bárki által szabadon megközelíthető oldalán található. A Budapest Airport a repülőtéri fuvarozással, személyszállítással foglalkozó partnerek részére további 30 elektromos töltőpont kiépítésében segédkezett a repülőtér területén. A Főtaxi, a Budapest Airport szerződött partnere szintén kiemelten kezeli az e-mobilitás előmozdítását, és flottájának 30%-át már elektromos járművekre cserélte. A Főtaxi repülőtéri pufferparkolójában már hat ultragyors elektromos töltőpont működik, amelyek száma 2025 végéig várhatóan 26 töltőponttal bővül.

Emellett a repülőtér-üzemeltető a tavalyi évben további 35 töltő telepítésére és az ezeket összefogó informatikai rendszer implementálására szerződött, amelynek a bevezetése folyamatban van. A rendszer a használathoz és a számlázásához kapcsolódó feladatokat is el fogja látni, amelyen keresztül a felhasználók a töltőket egyszerűen tudják majd használni. A már létező online e-töltő foglaló rendszer pedig abban segíti a vállalat elektromos autóval rendelkező kollégáit, hogy egyszerűen és gyorsan tudjanak töltőt foglalni, céges és magán autóik számára egyaránt.



Ennek a fejlesztéssorozatnak a következő, hatalmas lépése további 176 e-töltő telepítése lesz. 134 töltő építését a vállalat fele részben saját forrásból, fele részben pedig Európai Uniós forrásból valósítja meg. 2021 decemberében ugyanis a Budapest Airport elektromos töltőinfrastruktúrájának jelentős fejlesztése céljából felkerült a kormány az Európai Hálózatfinanszírozási Eszközből megvalósítandó projektjeinek listájára, amelynek keretében összesen 1,3 milliárd forintból (3,2 millió euróból) további töltőket létesíthet a földi kiszolgálók, a repülőtéri kiszolgáló járművek és a partnerek repülőtéri járművei számára. A projekt futamideje 36 hónap, az Európai Uniós támogatás mértéke 50%, vagyis közel 650 millió forint (pontosan 1.601.250 millió euró). A maradék 42 e-töltő telepítését a repülőteret üzemeltető vállalat saját forrásból valósítja meg.

Chris Dinsdale, a Budapest Airport vezérigazgatója hangsúlyozta: „Vállalatunk teljes mértékben elkötelezett a karbonlábnyom csökkentése mellett. A tettek mezejére léptünk és ambiciózus vállalásokat tettünk. Vállalatuk, hogy 2023 végére elérjük a Repülőterek Nemzetközi Tanácsa (ACI) legmagasabb, 4+ szintű karbonsemlegességi minősítését, vállaltuk, hogy legkésőbb 14 év múlva nettó zéró kibocsátók leszünk, és vállaltuk, hogy 2023-tól a villamosenergia-szükségletünket teljes mértékben megújuló forrásokból fedezzük majd. A tervek között szerepel egy tisztán repülőtéri felhasználásra termelő napelempark megépítése is. Sok kisebb és jó néhány óriáslépés szükséges ahhoz, hogy a terveinket megvalósítsuk, és ami még ennél is fontosabb, hogy felelősségteljesen cselekedjünk, és a szavakat tettekre váltsuk, hogy mint közösség, mint repülőtéri ökoszisztéma más repülőterek számára is példát tudjunk mutatni.”


Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat

Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat 

Alaposan felgyorsították a jegykiadó automaták telepítését.
Egyenruhák az elit csapat részére

Egyenruhák az elit csapat részére 

Az Emirates bemutatta új egyenruháját.
A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe

A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe 

A Lufthansa 41 százalékos részesedést szerez az ITA Airwaysben.
Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak

Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak 

A tíz legviharosabb útvonal közül nyolc ugyanabban az országban kezdődik vagy végződik.
Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép?

Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép? 

A Wizz Air utasai körében végzett legfrissebb felmérésének eredményei szerint a válaszadók 71 százaléka úgy véli, hogy a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) hozzájárulhat a légiközlekedés karbonlábnyomának csökkentéséhez.
Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba

Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba 

A Scoot fapados légitársaság bejelentette, hogy új járatot indít Bécsből Szingapúrba ez év június 3-tól.
Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók

Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók 

A tájékoztatás szerint a 2024-es év Magyarország történetének legnagyobb légiforgalmát hozta, összesen 1 millió 144 ezer repülőgép érintette a hazai légteret, ami havi bontásban átlagosan több mint 95 ezer.
Bajban a Boeing?

Bajban a Boeing? 

Nagyjából harmadával kevesebb repülőgépet adott át a vevőinek tavaly.
Járatnyitás Isztambulból Bengáziba

Járatnyitás Isztambulból Bengáziba 

A török légitársaság 2025. január 14-től ismét elindította járatait Líbia felé, isztambuli indulással.
Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv  járatpár

Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv járatpár 

A Wizz Air 2025. január 15-től kezdődően ismét elindította a Budapest és Tel-Aviv közötti közvetlen járatait.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.