Idén hány kilométer autópálya épül Erdélyben?

Tavaly december elsején ünnepélyes körülmények között átadták az első erdélyi autópálya-szakaszt, a Kolozs megyei Aranyosgyéres és Gyalu közötti 42 kilométert.

Mindez alig több, mint 10%-a a Brassó és a Nagyvárad melletti Bors között épülő 411 kilométeres sztrádának. Mégis az első konkrét megvalósítás. Méghozzá gazdasági válság idején.

Az országos autópálya-vállalat óvatos, s a 2010-re országosan tervezett 101 kilométerből Erdélynek csupán 29 jutna. Konkrétan a tavaly átadott szakaszt Gyalunál további 9 kilométerrel toldják meg, ami 1,66 milliárd lejbe kerül. Ezen kívül csak Bihar megyében fejeznek be épülő pályaszakaszokat. Nevezetesen Berettyószéplaknál idén átadják a két kilométeres felüljárót, illetve a Sárszegig vezető 18 kilométeres szakaszt. A jelenleg 72%-ban kész felüljáró befejezése 83 millió lejbe kerül, a 75%-ban elkészült Berettyószéplak-Sárszeg pálya, pedig 1,37 milliárdba. Amennyiben az állami finanszírozást maradéktalanul folyósítják, az év végére az észak-erdélyi autópályán két szakasz lesz használható: 51 kilométer Kolozs megyében és 20 kilométer Bihar megyében. A két szakasz ugyanis nincs közvetlen kapcsolatban egymással.

Noha ellentétben a teljes mértékben állami finanszírozású észak-erdélyi autópályával a régiónkat átszelő dél-erdélyi autópálya nagyrészt EU-s pénzekből épül, a haladás lényegesen lassúbb. Tulajdonképpen a kiindulópont is sokkal kedvezőtlenebb, hisz míg északon a munkálatok évekkel ezelőtt elkezdődtek, mifelénk még csak terv szintjén maradtak. Még a legelőrehaladottabb szakaszon, Déva és Szászváros között sem tudni pontosan mi lesz. Az építési terv elkészült, sőt tavaly szeptemberben a kivitelező kiválasztására szóló tendert is lezajlott. Csakhogy októberben a fővárosi táblabíróságon fellebbezést nyújtottak be, s ameddig nem születik ítélet az ügy nem haladhat, szemléltette a helyzetet Mihaela Hurezeanu, az országos autópálya-vállalat szóvivője. Amennyiben az igazságügyi úgy ítéli meg, akkor a licitet meg kell ismételni.

Ettől a többi szakaszon még haladhatnak a dolgok. Legalábbis elvileg. Tervek már három szakaszon készen vannak, tavasszal tartják meg a tendert a Nagylak-Arad, Lugos-Déva, illetve Szászváros-Nagyszeben útvonalak építőinek kiválasztására. Mindez természetesen távolról sem biztos, tekintettel arra, hogy Ludovic Orban akkori szállítási miniszter még 2007-ben ígérte, hogy a munkálatok a következő évben kezdődnek el. Nemcsak 2008, de 2009 is eltelt, s egyetlen kilométer pálya sem épült dél-Erdélyben. Noha pénz lenne. Az Aradot elkerülő 12 kilométerese gyűrű megépítésére 181,2 millió lej áll rendelkezésre vissza nem fizetendő EU-s forrásokból, az Arad-Temesvár szakaszra, 160,6 millió, a Nagyszebent elkerülő, 80%-ban kész gyűrűre, pedig 44,5 millió, legalábbis az országos autópálya-vállalat adatai szerint. (nyugatijelen.com)


Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren

Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren 

Növelte utasforgalmát és javított eredmény mutatóin az év első három negyedévében az egyebek között Bécs schwechati repülőterét is üzemeltető Flughafen Wien Gruppe.
Új járatot indít a Ryanair

Új járatot indít a Ryanair 

2025 tavaszától indulnak a járatok Budapest és Castellón között.
Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását

Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását 

A két fél a következő évre szóló, karbantartási projektre kötött keretmegállapodása nemcsak a légiközlekedésben való együttműködést, hanem a magyar-szerb gazdasági és diplomáciai kapcsolatok erősítését is tükrözi.
SIA: járatsűrítés Jakarta és Szingapúr között

SIA: járatsűrítés Jakarta és Szingapúr között 

Szorosabb együttműködési megállapodást kötött a Garuda Indonesia és a Singapore Airlines.
Rosszabbak a szingapúriak eredményei, mint tavaly, de nincs okuk panaszra

Rosszabbak a szingapúriak eredményei, mint tavaly, de nincs okuk panaszra 

Hiszen a Singapore Airlines (SIA) friss jelentéséből kiderül, hogy a 2024/25-ös pénzügyi év első hat hónapjában a 19,2 millió utast szállítottak, ami 10,8 százalékos éves növekedést jelent az előző év azonos időszakához képest.
Féléves mérleg az Emirates-nél

Féléves mérleg az Emirates-nél 

A vállalatcsoport közzétette a 2024-2025-ös pénzügyi év első félévének eredményeit: új rekordot döntött a csoportszintű nyereség és árbevétel.
Szinte egyszerre jött a légitársaság új repülőgépe és egy előkelő elismerés

Szinte egyszerre jött a légitársaság új repülőgépe és egy előkelő elismerés 

Ez a harmadik Airbus A220-300-as szállítás a idei évben, a légitársaság által megrendelt 50 darab Airbus A220-300 repülőgép egyike.
Végre egy jó hír a MÁV-val kapcsolatban!

Végre egy jó hír a MÁV-val kapcsolatban! 

Erdőkertesen szállt fel és a Nyugati Pályaudvarra tartott egy gazdátlan kutya.
Növekvő utasforgalom a török légitársaságnál

Növekvő utasforgalom a török légitársaságnál 

2024 harmadik negyedévében 5,4 százalékkal növelte utasforgalmi kapacitását a Turkish Airlines. A légitársaság összesen 24,5 millió utast szállított, és 1,3 milliárd USD főtevékenységből származó nyereséget ért el.
A közösségi közlekedést is érintik a delegációk miatti forgalmi változások

A közösségi közlekedést is érintik a delegációk miatti forgalmi változások 

A BKK az MTI-hez kedden eljuttatott közleményében mindenkinek a 2-es, a 3-as és a 4-es metró igénybevételét ajánlja.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.