Mindez alig több, mint 10%-a a Brassó és a Nagyvárad melletti Bors között épülő 411 kilométeres sztrádának. Mégis az első konkrét megvalósítás. Méghozzá gazdasági válság idején.
Az országos autópálya-vállalat óvatos, s a 2010-re országosan tervezett 101 kilométerből Erdélynek csupán 29 jutna. Konkrétan a tavaly átadott szakaszt Gyalunál további 9 kilométerrel toldják meg, ami 1,66 milliárd lejbe kerül. Ezen kívül csak Bihar megyében fejeznek be épülő pályaszakaszokat. Nevezetesen Berettyószéplaknál idén átadják a két kilométeres felüljárót, illetve a Sárszegig vezető 18 kilométeres szakaszt. A jelenleg 72%-ban kész felüljáró befejezése 83 millió lejbe kerül, a 75%-ban elkészült Berettyószéplak-Sárszeg pálya, pedig 1,37 milliárdba. Amennyiben az állami finanszírozást maradéktalanul folyósítják, az év végére az észak-erdélyi autópályán két szakasz lesz használható: 51 kilométer Kolozs megyében és 20 kilométer Bihar megyében. A két szakasz ugyanis nincs közvetlen kapcsolatban egymással.
Noha ellentétben a teljes mértékben állami finanszírozású észak-erdélyi autópályával a régiónkat átszelő dél-erdélyi autópálya nagyrészt EU-s pénzekből épül, a haladás lényegesen lassúbb. Tulajdonképpen a kiindulópont is sokkal kedvezőtlenebb, hisz míg északon a munkálatok évekkel ezelőtt elkezdődtek, mifelénk még csak terv szintjén maradtak. Még a legelőrehaladottabb szakaszon, Déva és Szászváros között sem tudni pontosan mi lesz. Az építési terv elkészült, sőt tavaly szeptemberben a kivitelező kiválasztására szóló tendert is lezajlott. Csakhogy októberben a fővárosi táblabíróságon fellebbezést nyújtottak be, s ameddig nem születik ítélet az ügy nem haladhat, szemléltette a helyzetet Mihaela Hurezeanu, az országos autópálya-vállalat szóvivője. Amennyiben az igazságügyi úgy ítéli meg, akkor a licitet meg kell ismételni.
Ettől a többi szakaszon még haladhatnak a dolgok. Legalábbis elvileg. Tervek már három szakaszon készen vannak, tavasszal tartják meg a tendert a Nagylak-Arad, Lugos-Déva, illetve Szászváros-Nagyszeben útvonalak építőinek kiválasztására. Mindez természetesen távolról sem biztos, tekintettel arra, hogy Ludovic Orban akkori szállítási miniszter még 2007-ben ígérte, hogy a munkálatok a következő évben kezdődnek el. Nemcsak 2008, de 2009 is eltelt, s egyetlen kilométer pálya sem épült dél-Erdélyben. Noha pénz lenne. Az Aradot elkerülő 12 kilométerese gyűrű megépítésére 181,2 millió lej áll rendelkezésre vissza nem fizetendő EU-s forrásokból, az Arad-Temesvár szakaszra, 160,6 millió, a Nagyszebent elkerülő, 80%-ban kész gyűrűre, pedig 44,5 millió, legalábbis az országos autópálya-vállalat adatai szerint. (nyugatijelen.com)