Idén hány kilométer autópálya épül Erdélyben?

Tavaly december elsején ünnepélyes körülmények között átadták az első erdélyi autópálya-szakaszt, a Kolozs megyei Aranyosgyéres és Gyalu közötti 42 kilométert.

Mindez alig több, mint 10%-a a Brassó és a Nagyvárad melletti Bors között épülő 411 kilométeres sztrádának. Mégis az első konkrét megvalósítás. Méghozzá gazdasági válság idején.

Az országos autópálya-vállalat óvatos, s a 2010-re országosan tervezett 101 kilométerből Erdélynek csupán 29 jutna. Konkrétan a tavaly átadott szakaszt Gyalunál további 9 kilométerrel toldják meg, ami 1,66 milliárd lejbe kerül. Ezen kívül csak Bihar megyében fejeznek be épülő pályaszakaszokat. Nevezetesen Berettyószéplaknál idén átadják a két kilométeres felüljárót, illetve a Sárszegig vezető 18 kilométeres szakaszt. A jelenleg 72%-ban kész felüljáró befejezése 83 millió lejbe kerül, a 75%-ban elkészült Berettyószéplak-Sárszeg pálya, pedig 1,37 milliárdba. Amennyiben az állami finanszírozást maradéktalanul folyósítják, az év végére az észak-erdélyi autópályán két szakasz lesz használható: 51 kilométer Kolozs megyében és 20 kilométer Bihar megyében. A két szakasz ugyanis nincs közvetlen kapcsolatban egymással.

Noha ellentétben a teljes mértékben állami finanszírozású észak-erdélyi autópályával a régiónkat átszelő dél-erdélyi autópálya nagyrészt EU-s pénzekből épül, a haladás lényegesen lassúbb. Tulajdonképpen a kiindulópont is sokkal kedvezőtlenebb, hisz míg északon a munkálatok évekkel ezelőtt elkezdődtek, mifelénk még csak terv szintjén maradtak. Még a legelőrehaladottabb szakaszon, Déva és Szászváros között sem tudni pontosan mi lesz. Az építési terv elkészült, sőt tavaly szeptemberben a kivitelező kiválasztására szóló tendert is lezajlott. Csakhogy októberben a fővárosi táblabíróságon fellebbezést nyújtottak be, s ameddig nem születik ítélet az ügy nem haladhat, szemléltette a helyzetet Mihaela Hurezeanu, az országos autópálya-vállalat szóvivője. Amennyiben az igazságügyi úgy ítéli meg, akkor a licitet meg kell ismételni.

Ettől a többi szakaszon még haladhatnak a dolgok. Legalábbis elvileg. Tervek már három szakaszon készen vannak, tavasszal tartják meg a tendert a Nagylak-Arad, Lugos-Déva, illetve Szászváros-Nagyszeben útvonalak építőinek kiválasztására. Mindez természetesen távolról sem biztos, tekintettel arra, hogy Ludovic Orban akkori szállítási miniszter még 2007-ben ígérte, hogy a munkálatok a következő évben kezdődnek el. Nemcsak 2008, de 2009 is eltelt, s egyetlen kilométer pálya sem épült dél-Erdélyben. Noha pénz lenne. Az Aradot elkerülő 12 kilométerese gyűrű megépítésére 181,2 millió lej áll rendelkezésre vissza nem fizetendő EU-s forrásokból, az Arad-Temesvár szakaszra, 160,6 millió, a Nagyszebent elkerülő, 80%-ban kész gyűrűre, pedig 44,5 millió, legalábbis az országos autópálya-vállalat adatai szerint. (nyugatijelen.com)


Vezérváltás az airBalticnál

Vezérváltás az airBalticnál 

Martin Gauss lemondott posztjáról – a körülmények miatt, amelyet az alábbiakban ismertetünk.
Slow train: az új trend

Slow train: az új trend  

Néha azok a legemlékezetesebb utazások, amelyeken lassan haladunk.
Ideiglenes forgalomkorlátozások a fővárosban

Ideiglenes forgalomkorlátozások a fővárosban 

Gyűlést jelentettek be az Erzsébet hídra, jelentős fennakadásokra kell kedd délutántól számítani.
Szlovák szigor: határellenőrzés Magyarország és Ausztria felé

Szlovák szigor: határellenőrzés Magyarország és Ausztria felé 

A döntés néhány nappal azután született, hogy egy újabb településen is kimutatták a száj- és körömfájás fertőzést.
Bővülő légi kapcsolatok: fókuszban az amerikai járatindítások

Bővülő légi kapcsolatok: fókuszban az amerikai járatindítások 

Valentínyi Katalin (Budapest Airport) aktualitásokról, a jövőbeli tervekről az MSZÉSZ budapesti régióülésén.
Ha Ausztria felé indul, ezzel számoljon

Ha Ausztria felé indul, ezzel számoljon 

Jelentős a torlódás a magyar-osztrák határszakasz több átkelőjénél.
airBaltic: új megoldás a módosítások kezeléséhez

airBaltic: új megoldás a módosítások kezeléséhez 

A lett légitársaság bejelentette új fejlesztését.
Új prémium turista osztály ennél a légitársaságnál

Új prémium turista osztály ennél a légitársaságnál 

Idén nyártól az EVA AIR Bécs–Tajpej járatain utazók élvezhetik az új Prémium Turista osztály kényelmét.
Balkán Jeruzsálemnek hívják – a török légitársaság felvette célállomásai közé

Balkán Jeruzsálemnek hívják – a török légitársaság felvette célállomásai közé 

Ohrid, Észak-Macedónia egyik gyöngyszeme, az ország egyik legrégebbi és legszebb városa.
Indul a légi expressz csomagkézbesítő szolgáltatás

Indul a légi expressz csomagkézbesítő szolgáltatás 

Közel négy évtizedes szállítmányozási tapasztalatára építve az Emirates légitársaság elindította csomagküldő szolgáltatását.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.