Így írta át a repülési szokásokat az orosz-ukrán háború

A koronavírus miatt a repülés jóval olcsóbb lett. Bár ez a tendencia nem biztos, hogy folytatódik a háború miatt, hiszen az üzemanyagárak emelkedése, illetve a kereslet erősödése hatással lehet az árakra.

2019-ben még átlagosan 194 eurót költöttek honfitársaink egy repülőútra, ez az összeg idén év elején már 124 euró volt, február 24. óta pedig átlagosan 150 euróba kerül egy repülőút hazánkból a Kiwi.com-on keresztül leadott foglalások alapján.

Nemcsak az árakra, hanem a desztinációkra is hatással volt a háború kitörése. Az utazási portál legnépszerűbb Európán belüli útvonala idén február 24-ig a Kijev-Varsó volt, míg utána Prága-Róma lett a legkeresettebb desztinációpáros. Hazánkba Tel Aviv-ból érkeznek legtöbben, míg mi Milánóba repültünk leginkább az elmúlt hetekben. Repterek tekintetében továbbra is a barcelonai a legforgalmasabb.

Drágább lehet a repülés

Az év eleje óta folyamatosan emelkedik a repülőjegyek iránti kereslet.  A háború kitörésekor rövid időre visszacsuklott a keresleti görbe, de egy hét elteltével a keresések és a foglalások ismét növekedésnek indultak – derül ki a vezető cseh utazás technológiai cég adataiból.

A jegyárak csökkenő tendenciáját az orosz-ukrán háború megfordította, és a jegyárak tovább emelkedhetnek. Ha a húsvéti és nyári kereslet erős lesz, és az üzemanyagárak trendje változatlan marad, a legtöbb európai és nemzetközi úti cél esetében az árak tovább emelkedhetnek.

Mario Gavira, a cég alelnöke kifejtette, hogy a jelenlegi áremelkedés a kereslet élénkülésének és egyes esetekben az üzemanyagárak elmúlt hónapokban tapasztalt emelkedésének is köszönhető.  Az üzemanyagárak emelkedése az elmúlt 18 hónapban folyamatos volt a kínálati oldali kapacitáskorlátok és a fogyasztói kereslet fellendülése miatt, de az ukrajnai háború az elmúlt hetekben felgyorsította az inflációs tendenciát.

A fapados légitársaságok kivételes helyzete

"A globális üzemanyagár emelkedés hatásai idővel magasabb árakat jelenthetnek. Bár általában véve a fapados légitársaságok előnye, hogy a hagyományos légitársaságoknál modernebb, üzemanyag-takarékosabb légiflottával rendelkeznek, ami lehetővé teszi számukra, hogy hatékonyabban viseljék az üzemanyagköltségeket, azonban az üzemanyag a költségalapjuk nagyobb százalékát teszi ki, mint a hagyományos légitársaságok esetében”,  mondta az alelnök.

Ennyiért repültünk 2019-ben, 2021-ben, idén a háború kitörése előtt és utána

2019-ben, a koronavírusjárvány megjelenése előtt a repülőutak átlagos jegyára a portál foglalásai alapján 298 euróba kerültek, ez az összeg 2021-re jelentősen csökkent, az átlagár 219 euró lett. 2022 év eleje, egészen február 24-éig, a háború kitöréséig további csökkenő tendenciát mutat: ekkor átlagosan 202 euróba került egy repülőút. Az orosz-ukrán háború hatására azonban a jegyárak visszaugrottak, és az átlagár azóta globálisan 245 euró.

A Magyarországról foglalt repülőjegyek árai hasonló ívet írnak le. Míg 2019-ben átlagosan 194 euróért repültünk, addig 2021-ben már 127-ért, és idén év elején pedig 124 euróért. A háború kitörése óta pedig átlagosan 150 eurót költenek honfitársaink egy repülőútra. A rövidebb, 1499 km-en belüli távok (pl. Barcelona, London) esetében 96 euró az átlagár, a közepesen hosszú repüléseknél, azaz az 1500-3999 km közti repülési hossznál – amivel többek közt eljuthatunk Marokkóba vagy Tenerifére – 191 euró, míg a tengerentúlra átlagosan 603 euróért juthatunk el.

A háború kitörése óta a legtöbben Tel Aviv-ból repültek Budapestre

Nemcsak a jegyárakat, hanem az úticélokat is átírta a háború. Az orosz-ukrán háború kitörése előtt idén a 3 legnépszerűbb útvonal a Kijev-Varsó, a Bukarest-London, majd a Moszkva-Budapest közti járatok voltak.

Február 24. után fővárosunk az első 3 desztinációpárosban nem szerepel, de negyedikben már igen. A február 24-e után legtöbbet foglalt útvonalak: Prága-Róma, Bécs-Barcelona, majd Tel Aviv-London, és ezeket követi a 4. helyen a Tel-Aviv-Budapest útvonal. Ez alapján az utóbbi hetekben Tel-Aviv-ből látogatnak a legtöbben hazánkba, mi pedig a cég adatai szerint legtöbbször Milánóba repültünk.

Barcelona reptere továbbra is a legforgalmasabb

A legkeresettebb repülőtér terén nem történt változás a háború hatására. Addig is és azóta is Barcelona fogadja repterén a legtöbb látogatót a foglalási adatok alapján. A budapesti volt a 2. legtöbb utast fogadó repülőtér a háború kitörése előtt, azóta a népszerűségi listán némiképp visszaesett ugyan, de még most is szerepel az előkelő TOP10-ben, a 7. hely fővárosunké.

TOP 10 repülőtér a forgalmat tekintve 2022. január 1. és február 24. között:

 

  1. Barcelona
  2. Budapest
  3. Lisszabon
  4. Bukarest
  5. Róma
  6. Bécs
  7. Madrid
  8. London
  9. Prága
  10. Berlin

 

TOP 10 repülőtér a forgalmat tekintve 2022. február 24. után:

 

  1. Barcelona
  2. Lisszabon
  3. Bécs
  4. Madrid
  5. London
  6. Róma
  7. Budapest
  8. Bukarest
  9. Dublin
  10. Milánó

 

 

 

Forrás: kiwi.com


Ősztől visszatérhet az Air Algerie Budapestre

Ősztől visszatérhet az Air Algerie Budapestre 

Az algériai légitársaság október 20-tól naponta repül majd az előzetes tervek szerint Algír és Budapest között.
Perelnek a londoni taxisok, elegük van az Uber-sofőrökből

Perelnek a londoni taxisok, elegük van az Uber-sofőrökből 

Több mint tízezer londoni taxis nyújtott be keresetet az Uber ellen, azzal vádolva a céget, hogy szándékosan félrevezette a hatóságokat az engedélyek megszerzése érdekében.
A legaktívabb sofőr egy év alatt 747-szer használta az autómegosztót

A legaktívabb sofőr egy év alatt 747-szer használta az autómegosztót 

Már 23 millió megtett kilométer felett jár a most 5 éves wigo.
Így lehet hamarosan vonattal Spanyolországból Marokkóba utazni

Így lehet hamarosan vonattal Spanyolországból Marokkóba utazni 

Az alagút 27,6 km hosszú lenne maximum 300 méteres mélységben.
Koncert és foci élmények egy légitársasági platformon

Koncert és foci élmények egy légitársasági platformon 

Az új szolgáltatás több, mint tízmillió belépőjegyet kínál utasai számára, több mint háromszáz városába.
Ez a légitársaság a szektor legvonzóbb munkáltatója

Ez a légitársaság a szektor legvonzóbb munkáltatója 

A Randstad Employer Brand díjakat a világ legnagyobb független munkáltatói márkakutatása alapján osztják ki.
Low cost járatindulás: Isztambult köti össze Budapesttel

Low cost járatindulás: Isztambult köti össze Budapesttel 

Az AVIAREPS Magyarország, az idén 30 éves AVIAREPS cégcsoport magyar leányvállalata jelentette be a járatindítást.
Dubaj a világ legnagyobb repülőterét tervezi

Dubaj a világ legnagyobb repülőterét tervezi 

Dubajban vasárnap bejelentették az emírség azon tervét, hogy az Al Maktoum nemzetközi repülőteret a világ legnagyobb repülőterévé fejlesztik.
A 111 éves hajómatuzsálem visszatér a BAHART flottájába

A 111 éves hajómatuzsálem visszatér a BAHART flottájába 

A Jókaival a nagyközönség május elsejétől Balatonfüreden találkozhat, ahol sétahajóként üzemel  a teljes hajózási szezonban.
Lazulós döntés a holland légitársaságnál

Lazulós döntés a holland légitársaságnál 

Tornacipőt hordhat májustól a KLM teljes hajózó személyzete.

Interjú

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.