Az osztrák fővárosban 2013-ban kezdődött az a kísérlet, amelynek keretében zöldre festették a kerékpársávok és -utak egy-egy szakaszán a burkolatotot, hogy így tegyék azokat felismerhetőbbé. Gyakran előfordult ugyanis, hogy például a Ringen a gyalogosok a biciklisek sávjában andalogtak, mert nem érzékelték, hogy rossz helyen sétálnak. A Westbahnhofnál pedig a Mariahilferstraße felől érkezők rövidítettek szívesen a bicikliúton át.
A tesztidőszak tapasztalatai azt mutatták, hogy érdemes az útburkolat színezésével jól elkülöníteni a kerékpársávokat. A Ringen például 70 százalékkal csökkent a rossz helyen haladó gyalogosok miatti konfliktushelyzetek száma. Vagyis a bicikliseknek kevesebbszer kellett hirtelen fékezniük vagy irányt változtatniuk, nehogy elüssenek valakit. A bicikliúton kóválygó gyalogosok száma pedig 37 százalékkal csökkent.
A Westbahnhof bejáratánál szintén drasztikus javulást értek el a zöldre festéssel. 42 százalékkal csökkent a kerékpársávon tartózkodó gyalogosok száma és ugyanennyivel kevesebb volt a konfliktushelyzet is. Rövidítő útvonalnak pedig 55 százalékkal kevesebben használták a bicikliutat.
De nemcsak a gyalogosok számára hasznos az újítás. „Főleg a kanyargósabb részeken a biciklisek számára is egyértelműbb, hogy hol haladhatnak” – mondja Martin Blum Bécs kerékpárosügyi megbízottja.
Ettől függetlenül a kereszteződésekben és az autóforgalom miatt veszélyes helyeken továbbra is marad a piros felfestés.
Forrás: Turizmus Online