A Budapest hajón tartott sajtóeseményen Hegmanné Nemes Sára vagyonpolitikáért felelős államtitkár asszony köszöntő beszédében elmondta: „Nagy örömömre szolgál, hogy a felújított dömösi kikötő márciusi átadása után – amelyben komoly szerepe volt Völner Pál közlekedésért felelős államtitkár úrnak – most a Dömös hajó elkészültének örülhetünk, és egy együttműködési megállapodást fogunk aláírni.” A megállapodást Spányik Gábor, a Mahart PassNave Kft. ügyvezető igazgatója, dr. Dévényi Gergely, a Volánbusz Zrt. vezérigazgatója és Hegmanné Nemes Sára vagyonpolitikáért felelős államtitkár a nyilvános sajtótájékoztató keretében írta alá.
Hozzátette, hogy a megújult kirándulóhajó az átalakítások után előadások és konferenciák helyszínéül is szolgálhat. Elmondása szerint ezek a változások remekül mutatják azt, hogy milyen irányba tart a Mahart PassNave, amelynek tavaly ősz óta a magyar állam a többségi tulajdonosa, és ezzel elérték, hogy egységessé váljon a belföldi és a külföldi hajózási turisztikai tevékenység, valamint hatékonyabbá és kiszámíthatóbbá váljon a hajózási és kikötői fejlesztés, amelyek mind nemzetgazdasági, mind munkahely-teremtési szempontból fontosak.
A vállalat és a kormány tervei között szerepel a hajóflotta és további kikötők felújítása, a hajóállomások elérhetőségének javítása, a szolgáltatások színvonalának emelése, illetve a vízi közlekedési útvonalak és lehetőségek összekapcsolása a közúttal és a vasúttal. Mint elmondta, a nemzeti vagyon gyarapítása továbbra is a kormány célja, és az állami tulajdonban lévő, visszavásárolt emblematikus cégek – mint a Mahart PassNave, a Rába vagy az Antenna Hungária –, valamint a folyamatosan állami tulajdonban lévő vállalatok – mint a MÁV vagy a Volán – esetében is lényeges szempont, hogy ezek a társaságok erősítik a nemzettudatot, és biztonságot adnak a lakosság számára a folyamatos szolgáltatások színvonalát illetően.
Minden évben nyereséges a Mahart
A Mahart PassNave hajóinak javát már felújította, átalakította szolgáltatásait, működését, szervezetét pedig a szabályozottság és a költséghatékonyság jellemzi. Bár még egy év sem telt el azóta, hogy a Mahart PassNave állami többségi tulajdonba került, a változás jótékony hatásai ma is érzékelhetők. A menedzsment segítségével – amely nem változott – az állami tulajdonos által nyújtott szakmai tanácsoknak és a folyamatos támogatásnak köszönhetően nagy szerepe volt abban a Mahart PassNavének, hogy a vállalat adózott eredménye 2013-ban is százmillió forinttal növekedett, és elérte a 420 millió forintot. 2014-ben pedig további nyereséges gazdálkodás várható, 450-460 millió forintra várja vezetőség a profitot. Hegmanné Nemes Sára hozzátette: a közösségi közlekedés terén ritka, hogy egy vállalat nyereségesen tud gazdálkodni, hiszen például a MÁV és a Volán helyzetükből adódóan állami támogatással képesek csak működni.
Az államtitkár asszony elmondta, hogy az állami szerepvállalás az eredményesség megtartása és növelése mellett így teret tud biztosítani a társadalmi igények kielégítésére, és lehetőséget nyújtott az NFM segítségével arra, hogy más állami cégek és a Mahart PassNave között együttműködés és jó kapcsolat alakuljon ki. A Mahart PassNave beszállításaiban együttműködik a Tokaj Kereskedőházzal – amely szintén állami tulajdonú –, műszaki fejlesztések terén a Magyar Villamos Művekkel kooperál, a Volánbusz Zrt.-vel kötött stratégiai megállapodás pedig lehetővé teszi a közlekedés komplexebb használatát.
Kombinált menetjegyek lesznek
Dr. Dévényi Gergely, a Volánbusz Zrt. vezérigazgatója elmondta, hogy ez a megállapodás nem csak a két fél érdekeit, hanem az utazóközönség igényeit is szolgálni fogja egy kényelmes, alternatív utazási lehetőséggel. A belföldi viszonylatban érvényes kombinált autóbusz és hajó menetjegyek bevezetésével és értékesítésével a két társaság törekvése elsősorban az, hogy az állami célokkal összhangban fejlesszék a Dunakanyar és a Pilis turizmusát. Dévényi Gergely hozzátette, hogy a Volánbusz is igyekszik minél jobban megújulni, erre irányul a menetjegy mobilvásárlási lehetősége, illetve az olyan új, nemzetközi célállomások, mint például a görög vagy a bolgár tengerpart, amit nemrég vezettek be, de a Fellegvárba közlekedő menetrendszerinti buszjárat visszaállítása is.
A legnagyobb dunai hajópark a Maharté
Spányik Gábor, a Mahart PassNave Kft. ügyvezető igazgatója beszédében kifejtette, hogy fontos lépés a hajózási társaság életében az, hogy a magyar állam megvásárolta a többségi tulajdonát, hiszen olyan fejlesztések indultak el az elmúlt időszakban, amik a magántulajdonosnál nem tudtak megvalósulni.
Beszédében szó esett arról is, hogy a Mahart PassNave 110 éves múlttal rendelkezik, és a legnagyobb hajóparkkal rendelkező hajótársaság a Dunán – beleértve a Németországtól egészen a Duna-deltáig húzódó területet: több mint 30 hajóval, 70 kikötővel és több mint 100 úszótesttel rendelkeznek. Ennek működtetése nagy terheket ró a cégre, de mindig megpróbálják folyamatosan növekvő nyereséggel működtetni a vállalatot.
Spányik Gábor elmondta, hogy sok fejlesztés áll még előttük a jövőben, hiszen a Dömös hajó felavatásán túl vannak olyan eszközeik és ingatlanjaik, amelyek meg kell, hogy újuljanak annak érdekében, hogy a mostani és a jövőbeni elvárásoknak is megfeleljenek. Az állam és az NFM támogatásának köszönhetően el tudták indítani járataikat a Kis-Duna-ágban, az igényeknek megfelelően alakítják a menetrendet, és ennek egy fontos része a Volánbusszal történő megállapodás is. A hajómenetrendek egyelőre nem eléggé rugalmasak, ezt próbálják az együttműködéssel javítani.
A Dömös hajó “Margitsziget járat” menetrendje (a hajó hétvégi kiemelt időszakokban a Szabadtéri Színház programjához igazodva a színház utasait is szállítja a Margitszigetre)
A menetrendről és jegyárakról bővebb információk ide kattintva érhetők el.
A Volánbuszról |
Hegmanné Nemes Sára vagyonpolitikáért felelős államtitkár a Volánbusz Zrt.-ről is szólt, elmondása szerint ez a vállalat is fontos szerepet játszik a közösségi közlekedés újjászervezésében. A helyközi autóbuszos személyszállítás terén előrehaladott állapotban van a 24 Volán-társaság összevonása 7 regionális társaságba, a teljes folyamat lezárása pedig ez év végére várható. A változás előremutató, hiszen a szinergiák kihasználásával már az átmeneti időszakban is több száz milliós megtakarítást sikerült elérni a központosított közbeszerzések terén. Mindezzel együtt a tervek között szerepel a Volán autóbuszparkjának folyamatos megújítása annak érdekében, hogy a szolgáltatások egyre utasbarátabbá váljanak. A Volánbusz és a Mahart PassNave kiváló példák arra, hogy az állami tulajdonú vállalatokban a kormány támogató hozzáállásával meg lehet honosítani egy olyan, piaci folyamatokhoz rugalmasan felzárkózó, menedzserszemléletű vezetői kultúrát, amely az ésszerű gazdálkodás és a hatékony forrásfelhasználás elvét tartja szem előtt. |