A szolgáltatás a legtöbb belföldi vonalon - Szeged, Szekszárd, Makó, Bécs, Győr és még számos nagyobb város felé közlekedő járaton - igénybe vehető. A próbaüzem már hónapok óta tart, és a tapasztalatok jók voltak, eddig összesen körülbelül 1800 utas vette igénybe a szolgáltatást.
A Volán a Vodafone-nal kötött szerződést, tehát ennek a szolgáltatónak a hálózatára csatlakozik rá a modem. A hálózat a mobilinternet jelét osztja szét az utasok között. A modemek kiválasztása során nehézséget jelentett, hogy azok a buszok 24 voltos hálózatáról is képesek legyenek üzemelni.
A mobilszolgáltatónak viszonylag jó tapasztalatai voltak a ferihegyi repülőtérre közlekedő minibuszokon már egy ideje működő 3G-s wifivel, ezen felbátorodva kereste meg a Volánt. Ráadásul a tömegközlekedési cég és a mobilvállalat már jó ideje partnerek, így kézenfekvő volt, hogy közösen bővítik a járművek szolgáltatásait.
Van még rajta mit csiszolni
A szolgáltatás ugyanakkor hagy maga után némi kívánnivalót a sávszélesség ingadozása miatt. A Vodafone a 3G-vel nem lefedett területeken ugyanis csak 56 kilobites sávszélességet tud biztosítani, ami még egy netezőnek is kevés, nemhogy többfelé osztva az utasok közt. A Vodafone-nál vagy nagyon gyors a hálózat, amire főleg a városokban, és a nagyobb városok közelében lehet számítani, vagy nagyon lassú, ami a hosszabb, kihalt útszakaszokon, tehát a buszok fő tartózkodási helyén elég jellemző.
A Vodafone szakértője megnyugtatott: elképzelhető, hogy amennyiben nagy érdeklődés lesz a szolgáltatásra, a mobilcég komolyabb energiákat fektet majd a fontosabb úthálózatok 3G-s lefedésére is.
A szakértő szerint egyébként a vidéki cégek is fontolgatják, hogy a városi buszokon, villamosokon valamilyen netkapcsolatot biztosítsanak, ahogy a BKV is gondolkozik már egy ideje egy komplex rendszeren. (Index)