Karya Tour: végtelen történet

Évek óta húzódik a csődbe ment Karya Tour körüli kártérítési ügy. Az utasok kártalanítása ugyan lezárult, de akad néhány viszonteladó, aki továbbra is úgy gondolja, jogosult lenne a közvetítői jutalékra.

A kauciós biztosító, a QBE Magyarországi Fióktelepe és az érintett utazásközvetítők nem tudnak megegyezni abban, hogy a közvetítőknek vissza kell-e fizetniük az otthon maradt, de útjukat kifizetett utasok utáni jutalékot. Az ügy megjárta már a Nemzetgazdasági Minisztériumot és a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletét is. Legutóbb 2012. májusában a PSZÁF elutasította ugyan keresetüket, de júniusban új beadvánnyal fordultak a hatósághoz.

Csőd júliusban

A történet 2010-ig nyúlik vissza. Azon a nyáron, július 8-án a Karya Tour Utazásszervező Kft. fizetésképtelenség miatt beszüntette a tevékenységét. Még aznap este a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal visszavonta az engedélyét. Az utasok kártérítését a QBE Biztosító kezdte el, mert a Karya velük kötött kauciós biztosítást 318 millió forint értékben. Amikor csődbe megy egy utazási iroda, a biztosító feladata az, hogy a pórul járt, külföldön maradt utasokat hazahozza és kártalanítást fizet. Ezzel szemben a Turizmus Trendnek Koruhely János, a salgótarjáni Marco Polo utazási iroda ügyvezetője azt állítja, a QBE hozzájuk és a többi utazásközvetítőhöz küldte az utasokat. (Ezt az állítást vitatja a QBE értékesítési igazgatója, Horváth Péter.) Az érintetteket erről levélben értesítették, amelyben Koruhely szerint több törvénytelenséget is elkövettek, ezért a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletéhez (PSZÁF) fordult jogorvoslatért.

Beadvány a felügyelethez

A Turizmus Trend birtokába került PSZÁF-beadványban a salgótarjáni utazási iroda ügyvezetője azt állítja, a QBE tévesen úgy értesítette az utasokat, hogy „A kártérítés alapja az utazásközvetítői szervezési díjjal csökkentett részvételi díj, vagy előleg, melyet a közvetítő iroda a Karya részére átutalt”. Ezzel szemben 213/1996. Kormányrendelet 10. Paragrafusa szerint vagyoni biztosítékként csak olyan szerződés vehető figyelembe, amely pénzügyi fedezetet nyújt szükség esetén az utasok hazaszállítására, a kényszerű tartózkodás költségeinek fedezésére, tovább az előleg, illetve a részvételi díj visszafizetésére. A törvényben tehát nem szerepel, hogy csökkentett összegről van szó.

A beadvány folytatásában Koruhely János úgy érvel, hogy a QBE üzleti titkot is sértett azzal, hogy az utasokat tájékoztatták az utazásközvetítői jutalék mértékéről. Emellett erkölcsi és anyagi károkat is okoztak a közvetítő irodáknak azzal, hogy rájuk hárították a felelősséget. Az utazásközvetítők azt is nehezményezték, hogy a QBE szerint a megbízási szerződésben az szerepel: csak a megvalósult utazások után jár jutalék, vagyis azok az utasok után járó jutalékot, akik a Karya miatt el sem utaztak, vissza kell fizetni a biztosítónak. Koruhely beadványában azt írta: a biztosító levélben is nyomatékosította a követeléseit, közben az utasoknak azt mondta, azért nem kapják meg a kártérítést, mert az utazásközvetítők nem fizetik vissza a jogtalanul elszámolt jutalékot.

Jogkör hiányában visszautasítva

A PSZÁF 2012. májusában visszautasította a beadványt arra hivatkozva, hogy nincs hatósági jogköre a fogyasztóvédelmi eljárásban. Az utazásközvetítők ugyanis nem magánszemélyek, hanem gazdasági társaságok, ezért a vitás ügyeket a bíróságon kell rendezni. Ugyanakkor a felügyelet azt is írja, hogy már csak azért sem tekinthető fogyasztónak az utazásközvetítő, mert a biztosító és a kérelmező, vagyis az utazásközvetítő között nem jött létre szerződéses jogviszony. A kérelem a QBE és a Karya Tours között létrejött „Vagyoni Biztosíték Biztosítás” nevű biztosítási szerződésre vonatkozik, amelyben a Marco Polo utazási iroda és a többi utazásközvetítő nem érintett. A PSZÁF válasza tehát értelmezhető úgy, hogy az utazásközvetítők nem felelősek a történtekben, ezért velük szemben nem is lehet követelést támasztani, hiszen nem kötöttek szerződést a QBE-vel.

Koruhely János a PSZÁF döntése után júliusban beadott egy újabb beadványt is, amelyben azzal indokolta a vizsgálat szükségességét, hogy nem egyedi esetről van szó. A dokumentum szerint az utóbbi időkben csődbe ment utazási irodák többségénél (5 Kontinens, Avantgarde, Tolna Tours, Aeroviva stb.) a QBE volt a kauciós biztosító, tehát megvan a megfelelő rutinja és jogszabályi ismerete a kártérítési ügyek lebonyolításához. Az is kérdéses a beadvány írója számára, hogy minden utazási irodával és utazásközvetítővel hasonlóképpen jártak-e el, hogy mindenkitől követelték-e a jutalék visszafizetését vagy sem, illetve indult-e jogi eljárás a nem fizetők ellen. Arra is felhívja a figyelmet, hogy mivel 318 millió forintos szerződésről van szó, 12 százalékos jutalékkal számolva akár 38 millió forintos kárt is okozhatott a biztosító az utazási irodáknak.

Minisztériumi állásfoglalás

Arról, hogy a QBE kártérítési gyakorlata jogsértő volt-e, a Nemzetgazdasági Minisztérium Turizmus Főosztályának állásfoglalását kérték az érintettek még 2010 októberében és erről akkor a Turizmus Online is beszámolt. A főosztályt a Nettravel.hu Idegenforgalmi és Szolgáltató Kft. kereste meg, a minisztérium pedig válaszában kifejtette: elfogadhatatlannak tartja, hogy az utasnak közvetlenül kelljen visszaigényelnie az általa befizetett teljes részvételi díj közvetítői jutalék részét az utazásközvetítői irodától. A főosztály álláspontja szerint a biztosító téríti meg az utasnak az általa befizetett előleget vagy részvételi díjat a kárenyhítés szabályainak értelmében, és az utas nem lehet részese a két utazási vállalkozó illetve a biztosító közötti elszámolásnak. Arra vonatkozóan pedig, hogy ki téríti meg az utazásközvetítő kárát a megbízó utazásszervező becsődölése esetén, arról a közvetítő és a szervező közötti szerződésnek kell rendelkeznie, ez ebből fakadó jogviták eldöntése bírósági hatáskör. Kőteleky László, a Nettravel.hu stratégiai igazgatója akkor azt nyilatkozta, hogy a QBE nem léphet a Karya helyett a szerződésbe és nem jogosult levonni a kártérítési alapból a közvetítői jutalékra eső részt. Horváth Péter, a QBE értékesítési igazgatója szerkesztőségünknek küldött levelében viszont akkor azt írta: azok a közvetítő irodák jártak el szerződésszerűen, akik a Karya Tour illetve a közvetítő között fönnálló szerződés idevágó, 4.4.1 bekezdésének megfelelően a meg nem valósult utazások után az őt meg nem illető jutalékot visszatérítették. Horváth Péter arra is emlékeztet, hogy a minisztérium állásfoglalásában a következő mondat is szerepelt: „A közvetítő nem vonhatja le önkényesen a jutalékát az utas által befizetett összegből, hiszen az utazási szerződés az utazásszervező fizetésképtelenné válásával nem is teljesült, nem valósult meg".

Folyik az eljárás a Karyával szemben

Az ügyben most is megkerestük a QBE-Atlasz biztosítót. Horváth Péter kérdésünkre elmondta: jelen pillanatban még nem zárult le a Karyával szembeni jogi eljárás, ezért annak lezárásáig nem kíván nyilatkozni. Azt azonban hozzátette, hogy minden utas kártérítése megtörtént és senkinek sincs követelése a biztosítóval szemben.

Törlés felfüggesztve

Az aktuális hivatalos cégnyilvántartási adatok szerint a Fővárosi Bíróság 2011. 10.15-én elrendelte a Karya Tour törlését: „Cégbíróság a rendelkezésére álló adatok szerint megállapítja, hogy a cég székhelyén, telephelyén, fióktelepén nem található, és a cég képviseletére jogosult személyek lakóhelye, tartózkodási helye is ismeretlen, illetve a cég képviseletére jogosult lakóhelye ismeretlennek minősül, mivel a lakóhelye külföldön van és nincs a cégjegyzékbe bejegyzett kézbesítési megbízottja.”

Időközben a QBE Insurance Limited Magyarországi Fióktelepe bejelentette, hogy a társaság ellen felszámolási eljárást kezdeményeztek, de a bíróság a kérelmet elutasította. A QBE fellebbezett és a döntés jogerős elbírálásáig a törlési eljárást felfüggesztette.

Tehát a mai napig nincs felszámolási eljárás alatt a Karya Tour, úgy látszik a magyar hitelezők nem látnak semmi esélyt arra, hogy követelésükhöz hozzájussanak, ezért további költségekbe nem kívánják verni magukat.

Ez azonban a közvetítők álláspontja szerint nincs összefüggésben a QBE közvetítők felé történő követelésével, tekintettel arra, hogy a PSZÁF szerint sincs jogviszony közöttük! Ezért a közvetítők nem értik a QBE hallgatását, sőt megerősítve látják álláspontjuk helyességét.


Bárki által elérhető nagysebességű internet a lett légitársaság fedélzetén

Bárki által elérhető nagysebességű internet a lett légitársaság fedélzetén 

A lett airBaltic légitársaság az első, amely ingyenesen bevezeti a SpaceX Starlink nagysebességű internetet az Airbus A220-300-as flottáján.
Előzetes kártérítés landolt a torontói repülőgép-baleset utasainál

Előzetes kártérítés landolt a torontói repülőgép-baleset utasainál  

A Delta Air Lines 30 000 amerikai dollárt (11.500.000 forint) ajánlott fel minden utasnak, aki a hétfőn Torontóban kényszerleszállást végrehajtó repülőgépen tartózkodott.
Latin-Amerikában is ott robognak a zöld buszok

Latin-Amerikában is ott robognak a zöld buszok 

A Flix erősíti jelenlétét a latin-amerikai buszpiacon.
Jól indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren

Jól indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren 

Minden idők legmagasabb januári utasforgalmával indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
Feltűnőbb színt kapnak a szegedi villamosok

Feltűnőbb színt kapnak a szegedi villamosok 

A szürke Tram-train járatok élénk sárga színben pompáznak ezentúl.
Jön az új KRESZ?

Jön az új KRESZ? 

A 27 oldalas dokumentum célja a jelenlegi, nehezen átlátható szabályrendszer korszerűsítése és a mai közlekedési szokásokhoz igazítása.
Minden, ami eddig tudható a Torontóban landoló és átforduló gépről – VIDEÓVAL

Minden, ami eddig tudható a Torontóban landoló és átforduló gépről – VIDEÓVAL 

A baleset egy erős havazást követően történt.
Ezeket az utakat jobb, ha két napig elkerüli

Ezeket az utakat jobb, ha két napig elkerüli  

Kedden és szerdán lezárások lesznek Budapesten delegáció közlekedése miatt.
BKK: hamarosan indul a Flórián téri felüljárók felújítása

BKK: hamarosan indul a Flórián téri felüljárók felújítása 

Március elsejétől lezárják a déli hidat.
Törökország új, nagy sebességű vasúti összeköttetést indít

Törökország új, nagy sebességű vasúti összeköttetést indít 

Az új nagysebességű vonat mindössze 3 óra alatt összekapcsol két fő európai várost.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.