Képzeljük el Európát fapados légitársaságok nélkül!

- szólított fel Kenny Jacobs, a Ryanair marketingért felelős vezérigazgató-helyettese előadásában, a CEE Aviation konferencia másnapján. Próbálta, nem ment. Jacobs-nál nyilván kiemelt helyett foglal el a Ryanair, hiszen ők indították el 30 éve azt a forradalmat, melynek első számú nyertesei Hajdu András szerint a regionális repterek és a turizmus.

A Wizz Air-alapító, és WeLoW Aviation Consulting társalapító Hajdu előadásában kifejtette: a fentiek azért lehetnek nyertesei a fapados forradalomnak, mert ők férnek bele az üzleti modellbe. Bár Kenny Jacobs rácáfolt erre: az ultra fapadosként elhíresült Ryanair európai első számú reptér-repertoárjából csupán Frankfurt, Charles de Gaulle és Heathrow hiányzik.

Visszatérve a regionális repterekhez, Hajdu Katowice-t hozta példaként; az első Wizz Air-járat kiinduló pontjának évi 200 ezres forgalma mára 3 millió lett. Több ilyen példa van, de az igazsághoz hozzátartozik az is, hogy sokszor az impozáns számok mögött nem egy régió ellenállhatatlan turisztikai vonzereje áll, hanem az onnan külföldre ingázó munkavállalók. Ezt Hajdu is elismerte; mint mondta: Katowice esetében eleinte valóban csak egyirányú jegyeket értékesítettek Londonba. Talán nem tűnünk rosszmájúnak, ha szerintünk a Wizz Air sem azért indít járatot Göteborg és Debrecen között, mert a svéd nyugati part turistái élnek-halnak azért, hogy egy hajdúsági hosszú hétvégén karikás pattogtatással búcsúztassák a sztyeppei naplementét. Tamás László, a Debrecen Airport járatfejlesztési igazgatója arról tájékoztatott, hogy a reptér menetrend szerinti utasai zöme rokon- és baráti látogatás VFR (visiting friends & relatives) valamint munka miatt utazik. De hozzátette: a szabadidős turisták száma a szállodák szerint is érezhetően nőtt a régióban. Hajdu előadásánál és a vegytiszta turizmusnál maradva kiderült, hogy egyetlen rendszeresen közlekedő járat akár évi 8-9 millió eurónyi plusz költést, 2,5-3 millió eurónyi adóbevételt hozhat egy településnek. Évi 100 ezer utas már 1 000 új munkahelyet teremthet a régióban.

De hogy tehetjük vonzóvá regionális repterünket?

- szegezte kérdését hallgatóságának Hajdu. Járatok üzemeltetése nem a vékony bukszának való móka; egy átlagos európai útvonal éves működési költsége 7 millió euró és 1,5-2 év, mire bejáratottá válik. Ez idő alatt a reptér üzemeltetetője versenyképes leszállási díjakkal növelheti a vonzerőt, a régió szolgáltatói pedig zsebbe nyúlnak egy kis apanázsért, ha arra vágynak, hogy turisták tömkelege költsön napi átlag 80 eurót térségükben - gondolják a Hajdu szerint egy-egy útvonal beindításával nagy kockázatot vállaló légitársaságok. Ők tudják, hogy a turizmus beindulása esetén „hamarabb megtérül egy befektetett euró, mint arról egy önkormányzat bármikor álmodna”. A közös kockázatvállalás egy módja, hogy az idegenforgalmi ágazat szereplői a listaártól eltérő összegért vásárolnak felületet a légitársaság fedélzeti lapjában - avatott be a fapadosok világát jól ismerő forrásunk. Ha mégis a VFR és az ingázás a főprofil, sincs ok a csüggedésre; az évente többször hazalátogató munkavállalók itthon többet érő fizetésükből többet költenek - magyarázta az előadást követően Tamás László.

Budapest-Tel Aviv by Ryanair?

Európát fapadosok nélkül David Gomes, a GDS-szolgáltató Travelport kereskedelmi igazgatója sem tudná elképzelni, ha már egyszer olyan számok birtokában van, melyek szerint az európai légi személyszállítás kapacitásának 39,6%-a a diszkontok fedélzetén van, melyek egyre-másra paktálnak le a Travelporttal az üzleti utazók reményében. És ennél az aránynál még nem ér véget a történet: a Ryanair Jacobs elmondása szerint további jelentős potenciált lát térségünkben - is. Budapestről három új járatot terveznek jövőre indítani. Bár Jacobs utalgatott a Közel-Keletre és Tel Avivra, kérdésünkre sejtelmesen somolyogva már csak annyit mondott, hogy jövő héten ugrik a majom a vízbe. Bizonyára akad majd a tervezett útvonalakon olyan fuvaros, amelyiknek lesz egy-két keresetlen szava O'Leary-ékhez. Ahogy Németországban is kitérhet a hitéből néha a Lufthansa vagy az airberlin, mivel itt 5 év múlva a légi piac 20%-át tervezik uralni. Ehhez azonban be kell fészkelni magukat a Lufthansa második számú bázisára, Münchenbe. „München nélkül nem lehet nőni Németországban” - állapította meg Jacobs. 

Miközben a fapadosok folyvást bővülnek és paktálnak le David Gomes-ékkel is, az európai légiközlekedés egy szegmense egyre nagyobb gyomrosokat kap: a regionális légitársaságok forgalma a fapadosok térnyerése, a gyorsvasút hálózat kiépülése és hagyományosok piacán végbemenő konszolidáció miatt egyre csökken. 2005 óta már 15-en húzták le a rolót - tájékoztatott Max Oldorf, a ch-aviation légügyi szaklap munkatársa a lesújtó helyzetről. Kiút itt is van, új üzleti modellek formájában. Ilyen a hibriddé válás, mint amilyen a diszkont turista mellett teljes értékű business osztály kínáló airBaltic, vagy a csak a megfelelő számú utas összegyűlése esetén induló járatok, mint a OneJet - magyarázta Oldorf.


Bárki által elérhető nagysebességű internet a lett légitársaság fedélzetén

Bárki által elérhető nagysebességű internet a lett légitársaság fedélzetén 

A lett airBaltic légitársaság az első, amely ingyenesen bevezeti a SpaceX Starlink nagysebességű internetet az Airbus A220-300-as flottáján.
Előzetes kártérítés landolt a torontói repülőgép-baleset utasainál

Előzetes kártérítés landolt a torontói repülőgép-baleset utasainál  

A Delta Air Lines 30 000 amerikai dollárt (11.500.000 forint) ajánlott fel minden utasnak, aki a hétfőn Torontóban kényszerleszállást végrehajtó repülőgépen tartózkodott.
Latin-Amerikában is ott robognak a zöld buszok

Latin-Amerikában is ott robognak a zöld buszok 

A Flix erősíti jelenlétét a latin-amerikai buszpiacon.
Jól indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren

Jól indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren 

Minden idők legmagasabb januári utasforgalmával indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
Feltűnőbb színt kapnak a szegedi villamosok

Feltűnőbb színt kapnak a szegedi villamosok 

A szürke Tram-train járatok élénk sárga színben pompáznak ezentúl.
Jön az új KRESZ?

Jön az új KRESZ? 

A 27 oldalas dokumentum célja a jelenlegi, nehezen átlátható szabályrendszer korszerűsítése és a mai közlekedési szokásokhoz igazítása.
Minden, ami eddig tudható a Torontóban landoló és átforduló gépről – VIDEÓVAL

Minden, ami eddig tudható a Torontóban landoló és átforduló gépről – VIDEÓVAL 

A baleset egy erős havazást követően történt.
Ezeket az utakat jobb, ha két napig elkerüli

Ezeket az utakat jobb, ha két napig elkerüli  

Kedden és szerdán lezárások lesznek Budapesten delegáció közlekedése miatt.
BKK: hamarosan indul a Flórián téri felüljárók felújítása

BKK: hamarosan indul a Flórián téri felüljárók felújítása 

Március elsejétől lezárják a déli hidat.
Törökország új, nagy sebességű vasúti összeköttetést indít

Törökország új, nagy sebességű vasúti összeköttetést indít 

Az új nagysebességű vonat mindössze 3 óra alatt összekapcsol két fő európai várost.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.