Képzeljük el Európát fapados légitársaságok nélkül!

- szólított fel Kenny Jacobs, a Ryanair marketingért felelős vezérigazgató-helyettese előadásában, a CEE Aviation konferencia másnapján. Próbálta, nem ment. Jacobs-nál nyilván kiemelt helyett foglal el a Ryanair, hiszen ők indították el 30 éve azt a forradalmat, melynek első számú nyertesei Hajdu András szerint a regionális repterek és a turizmus.

A Wizz Air-alapító, és WeLoW Aviation Consulting társalapító Hajdu előadásában kifejtette: a fentiek azért lehetnek nyertesei a fapados forradalomnak, mert ők férnek bele az üzleti modellbe. Bár Kenny Jacobs rácáfolt erre: az ultra fapadosként elhíresült Ryanair európai első számú reptér-repertoárjából csupán Frankfurt, Charles de Gaulle és Heathrow hiányzik.

Visszatérve a regionális repterekhez, Hajdu Katowice-t hozta példaként; az első Wizz Air-járat kiinduló pontjának évi 200 ezres forgalma mára 3 millió lett. Több ilyen példa van, de az igazsághoz hozzátartozik az is, hogy sokszor az impozáns számok mögött nem egy régió ellenállhatatlan turisztikai vonzereje áll, hanem az onnan külföldre ingázó munkavállalók. Ezt Hajdu is elismerte; mint mondta: Katowice esetében eleinte valóban csak egyirányú jegyeket értékesítettek Londonba. Talán nem tűnünk rosszmájúnak, ha szerintünk a Wizz Air sem azért indít járatot Göteborg és Debrecen között, mert a svéd nyugati part turistái élnek-halnak azért, hogy egy hajdúsági hosszú hétvégén karikás pattogtatással búcsúztassák a sztyeppei naplementét. Tamás László, a Debrecen Airport járatfejlesztési igazgatója arról tájékoztatott, hogy a reptér menetrend szerinti utasai zöme rokon- és baráti látogatás VFR (visiting friends & relatives) valamint munka miatt utazik. De hozzátette: a szabadidős turisták száma a szállodák szerint is érezhetően nőtt a régióban. Hajdu előadásánál és a vegytiszta turizmusnál maradva kiderült, hogy egyetlen rendszeresen közlekedő járat akár évi 8-9 millió eurónyi plusz költést, 2,5-3 millió eurónyi adóbevételt hozhat egy településnek. Évi 100 ezer utas már 1 000 új munkahelyet teremthet a régióban.

De hogy tehetjük vonzóvá regionális repterünket?

- szegezte kérdését hallgatóságának Hajdu. Járatok üzemeltetése nem a vékony bukszának való móka; egy átlagos európai útvonal éves működési költsége 7 millió euró és 1,5-2 év, mire bejáratottá válik. Ez idő alatt a reptér üzemeltetetője versenyképes leszállási díjakkal növelheti a vonzerőt, a régió szolgáltatói pedig zsebbe nyúlnak egy kis apanázsért, ha arra vágynak, hogy turisták tömkelege költsön napi átlag 80 eurót térségükben - gondolják a Hajdu szerint egy-egy útvonal beindításával nagy kockázatot vállaló légitársaságok. Ők tudják, hogy a turizmus beindulása esetén „hamarabb megtérül egy befektetett euró, mint arról egy önkormányzat bármikor álmodna”. A közös kockázatvállalás egy módja, hogy az idegenforgalmi ágazat szereplői a listaártól eltérő összegért vásárolnak felületet a légitársaság fedélzeti lapjában - avatott be a fapadosok világát jól ismerő forrásunk. Ha mégis a VFR és az ingázás a főprofil, sincs ok a csüggedésre; az évente többször hazalátogató munkavállalók itthon többet érő fizetésükből többet költenek - magyarázta az előadást követően Tamás László.

Budapest-Tel Aviv by Ryanair?

Európát fapadosok nélkül David Gomes, a GDS-szolgáltató Travelport kereskedelmi igazgatója sem tudná elképzelni, ha már egyszer olyan számok birtokában van, melyek szerint az európai légi személyszállítás kapacitásának 39,6%-a a diszkontok fedélzetén van, melyek egyre-másra paktálnak le a Travelporttal az üzleti utazók reményében. És ennél az aránynál még nem ér véget a történet: a Ryanair Jacobs elmondása szerint további jelentős potenciált lát térségünkben - is. Budapestről három új járatot terveznek jövőre indítani. Bár Jacobs utalgatott a Közel-Keletre és Tel Avivra, kérdésünkre sejtelmesen somolyogva már csak annyit mondott, hogy jövő héten ugrik a majom a vízbe. Bizonyára akad majd a tervezett útvonalakon olyan fuvaros, amelyiknek lesz egy-két keresetlen szava O'Leary-ékhez. Ahogy Németországban is kitérhet a hitéből néha a Lufthansa vagy az airberlin, mivel itt 5 év múlva a légi piac 20%-át tervezik uralni. Ehhez azonban be kell fészkelni magukat a Lufthansa második számú bázisára, Münchenbe. „München nélkül nem lehet nőni Németországban” - állapította meg Jacobs. 

Miközben a fapadosok folyvást bővülnek és paktálnak le David Gomes-ékkel is, az európai légiközlekedés egy szegmense egyre nagyobb gyomrosokat kap: a regionális légitársaságok forgalma a fapadosok térnyerése, a gyorsvasút hálózat kiépülése és hagyományosok piacán végbemenő konszolidáció miatt egyre csökken. 2005 óta már 15-en húzták le a rolót - tájékoztatott Max Oldorf, a ch-aviation légügyi szaklap munkatársa a lesújtó helyzetről. Kiút itt is van, új üzleti modellek formájában. Ilyen a hibriddé válás, mint amilyen a diszkont turista mellett teljes értékű business osztály kínáló airBaltic, vagy a csak a megfelelő számú utas összegyűlése esetén induló járatok, mint a OneJet - magyarázta Oldorf.


Forgalomba állt az utolsó Airbus Beluga XL

Forgalomba állt az utolsó Airbus Beluga XL 

A Beluga XL a repülőgépek szerkezeti elemeinek szállítására kifejlesztett speciális típus.
Járattörlések és késések Franciaországban a sztrájkok miatt

Járattörlések és késések Franciaországban a sztrájkok miatt 

 A francia repülőtéri dolgozók a „24 órás szabály” ellen tiltakoznak, amely arra kötelezi őket, hogy időben értesítsék a vezetőket a sztrájkokról.
Az Emirates ősztől a Seychelle-szigetek érintésével repül Madagaszkárra  

Az Emirates ősztől a Seychelle-szigetek érintésével repül Madagaszkárra   

A légitársaság a Seychelle-szigeteken keresztül repül ősztől kezdve Madagaszkárra, így kényelmes és zökkenőmentes utazást biztosít azok számára is, akik két helyen terveznek egzotikus nyaralást.
Megvannak 2024 legjobb légitársaságai

Megvannak 2024 legjobb légitársaságai 

A közel-keleti légitársaság minden versenytársánál jobban teljesített utaselégedettség tekintetében és magas színvonalú szolgáltatásokat nyújt.
Az újrahasznosítás igazán egyedi módját választotta a népszerű légitársaság

Az újrahasznosítás igazán egyedi módját választotta a népszerű légitársaság 

Így lesz az óriás repülőgépek üléseiből gyerektáska.
Így is utazhatnak a szurkolók a foci Eb-re

Így is utazhatnak a szurkolók a foci Eb-re 

Évről évre egyre több közlekedési eszköz válik elérhetővé a drukkerek számára.
Immár hivatalos: eladták a budapesti repteret üzemeltető céget

Immár hivatalos: eladták a budapesti repteret üzemeltető céget  

Az adásvételről már hónapok óta hallani lehetett.
Beveti az MI-t az Air France

Beveti az MI-t az Air France 

Mesterséges intelligencia (MI) segítségével javítja hatékonyságát a francia légitársaság.
Másfél év alatt több, mint húsz díjat söpört be a Budapest Airport

Másfél év alatt több, mint húsz díjat söpört be a Budapest Airport  

2024 első negyedévét értékelő nemzetközi utaselégedettségi felmérésen soha nem látott magasságokba tört a Budapest Airport értékelése.
Az Emirates légiutas kísérői mintha egy divatlapból léptek volna ki

Az Emirates légiutas kísérői mintha egy divatlapból léptek volna ki 

A jelenlegi egyenruhát a légitársaság belső tervezői a Simon Jersey brit vezető egyenruha-gyártóval közösen alkották meg, és 2008. július 28-án mutatták be az Emirates első A380-as repülőgépének ünnepélyes átadásakor.

Interjú

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk:  Dizájn hotel a tó közepén

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: Dizájn hotel a tó közepén 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023.évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”  

Interjú a Klasszis TopDesign 2023 verseny egyik díjazottjával.
Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.