Ki repül a pécs-pogányi repülőtérre?

A pécs-pogányi repülőtér jövőjéről rendeztek fórumot a baranyai megyeszékhelyen. Elhangzott, hogy tárgyalnak egy, a horvát Adriára közlekedő légi járatról. 

A helyi gazdasági szereplők, a pécsi önkormányzat és az állam összefogására van szükség a pécs-pogányi repülőtér hatékony működéséhez – mondta Keszkenyős Imre a légikikötő jövőjével foglalkozó fórumon, kedden Pécsen.

A pécsi vállalkozó a hat évvel ezelőtt átadott pécs-pogányi reptér működésének hatékonyabbá tétele érdekében kezdeményezte a rendezvényt, összehíva a helyi gazdasági élet szereplőit. A fórum célja elsősorban a létesítmény potenciáljának, lehetőségeinek ismertetése, s egy megvalósítható jövőkép felvázolása volt - számol be az eseményről az MTI.

Csizi Péter, Pécs fideszes alpolgármestere a fórum megnyitásakor azt mondta, az önkormányzat évente 88 millió forint támogatásban részesíti a pécs-pogányi repteret üzemeltető, a száz százalékos városi tulajdonban álló Pécs Holding Zrt. égisze alatt működő társaságot. Elmondta, hogy a repteret a szocialista vezetésű önkormányzat alatt építették 3,5 milliárd forintból, s a beruházáshoz több mint egymilliárd forintos hitelt is felvett a város.

Ennek törlesztése évente több mint százmillió forintos kiadást jelent Pécs számára. Elmondta, az építkezés idején körültekintőbben kellett volna felmérni, hogy mennyiben lesz fenntartható a megépítése óta egyébként folyamatosan működő reptér, ugyanis szerinte „most már a gombhoz kell varrni a kabátot”.

Utalt rá: jó kezdeményezés a fórum, hiszen az önkormányzat is úgy döntött, hogy október 31-ig határozni fog a létesítmény jövőjéről; arról hogy azt mi módon működteti a jövőben. A cél, mondta, hogy a hasonló összejövetelekkel, az érintettekkel közösen megtalálják a megoldást a reptér prosperáló működtetésére.

Leszögezte: az önkormányzat továbbra is hajlandó támogatást nyújtani a reptér működéséhez, ha a fenntartásából fakadó kézzelfogható eredményeket fel lehet mutatni.

Barna Béla, a Pécs Holding Zrt. vezérigazgatója felszólalásában azt mondta: a légikikötő már itt van és működik, így ki kell találni, hogy hogyan lehet a leghatékonyabban fenntartani.

Ha ez most pénzbe kerül a városnak, azt kell megvizsgálni szerinte, hogy mi módon lehet ezt a pénzt a lehető legjobban felhasználni. Dragovácz Márk, a Pécs-Pogányi Repülőteret Működtető Kft. ügyvezetője elmondta, az utóbbi három évben minimalizálták a működési költségeket, csökkentették a nyitvatartási időt, a létszámot, így a lehető legkevesebb pénzből tartják fenn a nemzetközi légikikötőt.

A reptér forgalmát illetően megjegyezte: tavaly 3500 műveletet bonyolítottak, s 6500 fel- és leszálló utasuk volt, a forgalom 40 százaléka esik nemzetközi, 60 pedig belföldi gépekre. A nagyobb, négy embernél többet befogadó gépek aránya azonban csak öt százalék. Bevételük 70 millió forint volt az önkormányzati támogatások felett.

Vadász László, a Vidéki Repülőterek Szövetségének elnöke elnöke, a pogányihoz hasonló méretű győr-péri repülőtér vezetője, azt mondta: a regionális repterek növelik régiójuk versenyképességét, olyan járulékos haszna van, amelyet nehéz statisztikailag kimutatni. Megjegyezte: korábban úgy gondolták, hogy egy Magyarország méretű országban egyetlen repülőtér elegendő, ám ez szerinte ma már nem így van.

Kitekintésül megjegyezte, hogy Európában a regionális repterek nagyrészt veszteségesek, miközben a működtetés költségein az állam, a helyi önkormányzat és a reptér osztozik. Nálunk azonban sok helyütt az állam nem biztosít forrást a fenntartáshoz.

Azt mondta, Európában a regionális repterek a Magyarországhoz hasonló méretű országokban a légi közlekedési igények 35-40 százalékát elégítik ki, itt ez kevesebb, mint egy százalék. Keszkenyős Imre, a fórum házigazdája elmondta, elsődleges cél, hogy rendszeres járatok érkezzenek Pécsre. Ehhez szerinte a helyi szereplők együttműködése szükséges, s egy több évtizeden átívelő stratégiát kell alkotni.

Elmondta, a reptér mai formájában alkalmas kereskedelmi forgalom bonyolítására, ezért a helyi gazdasági szereplőknek, a turizmusban érdekelteknek kell összefogniuk egy sikeresen működő pécsi reptérért. Úgy vélte, egy rendszeresen közlekedő, például egy nagy nemzetközi repteret megcélzó járat elindítására akár a helyi érdekelteknek is érdemes lenne pénzt áldozniuk.

Keszkenyős Imre hozzátette, a reptér vezetője közbenjárásával szerda reggel ülhet tárgyalóasztalhoz a Croatia Airlines-szal egy horvát tengerparti város és Pécs között közlekedő járat beindításának feltételeiről.

A résztvevők felszólalásukban jelezték, hogy hajlandóak közös erőfeszítéseket tenni a légikikötő érdekében, a helyi gazdaságban, a turisztikában érdekeltek és civilek, valamint a városvezetés is jelezte, hogy csatlakozik a formálódó együttműködéshez. A jövőben további tárgyalások, fórumok, együttműködések várhatóak a felek között. (MTI)


Bárki által elérhető nagysebességű internet a lett légitársaság fedélzetén

Bárki által elérhető nagysebességű internet a lett légitársaság fedélzetén 

A lett airBaltic légitársaság az első, amely ingyenesen bevezeti a SpaceX Starlink nagysebességű internetet az Airbus A220-300-as flottáján.
Előzetes kártérítés landolt a torontói repülőgép-baleset utasainál

Előzetes kártérítés landolt a torontói repülőgép-baleset utasainál  

A Delta Air Lines 30 000 amerikai dollárt (11.500.000 forint) ajánlott fel minden utasnak, aki a hétfőn Torontóban kényszerleszállást végrehajtó repülőgépen tartózkodott.
Latin-Amerikában is ott robognak a zöld buszok

Latin-Amerikában is ott robognak a zöld buszok 

A Flix erősíti jelenlétét a latin-amerikai buszpiacon.
Jól indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren

Jól indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren 

Minden idők legmagasabb januári utasforgalmával indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
Feltűnőbb színt kapnak a szegedi villamosok

Feltűnőbb színt kapnak a szegedi villamosok 

A szürke Tram-train járatok élénk sárga színben pompáznak ezentúl.
Jön az új KRESZ?

Jön az új KRESZ? 

A 27 oldalas dokumentum célja a jelenlegi, nehezen átlátható szabályrendszer korszerűsítése és a mai közlekedési szokásokhoz igazítása.
Minden, ami eddig tudható a Torontóban landoló és átforduló gépről – VIDEÓVAL

Minden, ami eddig tudható a Torontóban landoló és átforduló gépről – VIDEÓVAL 

A baleset egy erős havazást követően történt.
Ezeket az utakat jobb, ha két napig elkerüli

Ezeket az utakat jobb, ha két napig elkerüli  

Kedden és szerdán lezárások lesznek Budapesten delegáció közlekedése miatt.
BKK: hamarosan indul a Flórián téri felüljárók felújítása

BKK: hamarosan indul a Flórián téri felüljárók felújítása 

Március elsejétől lezárják a déli hidat.
Törökország új, nagy sebességű vasúti összeköttetést indít

Törökország új, nagy sebességű vasúti összeköttetést indít 

Az új nagysebességű vonat mindössze 3 óra alatt összekapcsol két fő európai várost.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.