Kiderült: a pilóták hibája okozta a légikatasztrófát

A pilóták hibája és a repülőgép automata rendszereinek bonyolultsága okozta a dél-koreai Asiana Airlines légitársaság 214-es járatának tavaly július 6-i San Franciscóban bekövetkezett balesetét - állapította meg a kedden nyilvánosságra hozott jelentésében az amerikai közlekedésbiztonsági hatóság (NTSB).

Az Asiana Boeing 777-esének több 307 utasa közül hárman életüket vesztették és csaknem 200-an megsérültek, közülük 49-en súlyosan. Az Egyesült Államokban az ezt megelőző öt év során nem történt halálos légi baleset.

A pilóták hibáztak a kifutópálya megközelítésénél egyebek között azzal, hogy véletlenül kikapcsolták gép repülési sebességvezérlőjét. A gépet irányító három pilóta összesen 20-30 különböző súlyosságú hibát ejtett. Az általuk vezetett utasszállító túlságosan lassan és túl alacsonyan közelített a leszállópályához.

Az NTSB ugyanakkor azt is megállapította, hogy a szerencsétlenséghez hozzájárult a gép tolóerő-automatájának és automatikus repülésvezérlőjének bonyolultsága is. A Boeing repülőgépgyár által a légitársaságok számára biztosított anyagokból emellett nem derül ki, hogy a tolóerő-automata milyen körülmények között nem biztosítja automatikusan a sebességet.

Új hibalehetőségek

A 18 éve rendszerbe állított Boeing 777-es a világ egyik legnépszerűbb utasszállító repülőgépe. A tavalyi szerencsétlenségig a géppel egyetlen halálos baleset sem történt.
Chris Hart, az NTSB ügyvezető elnöke szerint a baleset rávilágított egy olyan problémára, amely világszerte régóta aggasztja a repülés szabályozásával foglalkozó szakembereket. Nevezetesen arra, hogy az egyre bonyolultabbá váló automatikus vezérlőrendszerek, amelyeket éppen a biztonság megerősítésére fejlesztettek ki, új hibalehetőségeket teremtenek.

Hart szerint az Asiana pilótái túlságosan megbíztak az olyan automatizált rendszerekben, amelyek működését nem értették teljes mértékben.

Az NTSB-jelentés elmarasztalta a dél-koreai pilótaképzést is

Az Asiana Airlines közölte, hogy pilótáinak felkészítésében már bevezette az NTSB javasolta változásokat. A légitársaság egyetértett a hatóságnak a tolóerő-automata és a robotpilóta bonyolultságára vonatkozó megállapításaival.

A Boeing viszont elutasította azt a következtetést, hogy a 777-es automatizált rendszerei hozzájárultak a balesethez, rámutatva, hogy ez a repülőgép-típus több mint 200 millió órányi repülés és több mint 55 millió leszállás közben nem szenvedett balesetet. A berendezések az Asiana gépének esetében is rendeltetésszerűen működtek.

Az NTSB 27 javaslatot terjesztett elő a hasonló balesetek jövőbeni elkerülése érdekében.

Forrás: MTI


Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat

Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat 

Alaposan felgyorsították a jegykiadó automaták telepítését.
Egyenruhák az elit csapat részére

Egyenruhák az elit csapat részére 

Az Emirates bemutatta új egyenruháját.
A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe

A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe 

A Lufthansa 41 százalékos részesedést szerez az ITA Airwaysben.
Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak

Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak 

A tíz legviharosabb útvonal közül nyolc ugyanabban az országban kezdődik vagy végződik.
Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép?

Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép? 

A Wizz Air utasai körében végzett legfrissebb felmérésének eredményei szerint a válaszadók 71 százaléka úgy véli, hogy a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) hozzájárulhat a légiközlekedés karbonlábnyomának csökkentéséhez.
Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba

Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba 

A Scoot fapados légitársaság bejelentette, hogy új járatot indít Bécsből Szingapúrba ez év június 3-tól.
Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók

Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók 

A tájékoztatás szerint a 2024-es év Magyarország történetének legnagyobb légiforgalmát hozta, összesen 1 millió 144 ezer repülőgép érintette a hazai légteret, ami havi bontásban átlagosan több mint 95 ezer.
Bajban a Boeing?

Bajban a Boeing? 

Nagyjából harmadával kevesebb repülőgépet adott át a vevőinek tavaly.
Járatnyitás Isztambulból Bengáziba

Járatnyitás Isztambulból Bengáziba 

A török légitársaság 2025. január 14-től ismét elindította járatait Líbia felé, isztambuli indulással.
Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv  járatpár

Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv járatpár 

A Wizz Air 2025. január 15-től kezdődően ismét elindította a Budapest és Tel-Aviv közötti közvetlen járatait.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.