Kiderült: a pilóták hibája okozta a légikatasztrófát

A pilóták hibája és a repülőgép automata rendszereinek bonyolultsága okozta a dél-koreai Asiana Airlines légitársaság 214-es járatának tavaly július 6-i San Franciscóban bekövetkezett balesetét - állapította meg a kedden nyilvánosságra hozott jelentésében az amerikai közlekedésbiztonsági hatóság (NTSB).

Az Asiana Boeing 777-esének több 307 utasa közül hárman életüket vesztették és csaknem 200-an megsérültek, közülük 49-en súlyosan. Az Egyesült Államokban az ezt megelőző öt év során nem történt halálos légi baleset.

A pilóták hibáztak a kifutópálya megközelítésénél egyebek között azzal, hogy véletlenül kikapcsolták gép repülési sebességvezérlőjét. A gépet irányító három pilóta összesen 20-30 különböző súlyosságú hibát ejtett. Az általuk vezetett utasszállító túlságosan lassan és túl alacsonyan közelített a leszállópályához.

Az NTSB ugyanakkor azt is megállapította, hogy a szerencsétlenséghez hozzájárult a gép tolóerő-automatájának és automatikus repülésvezérlőjének bonyolultsága is. A Boeing repülőgépgyár által a légitársaságok számára biztosított anyagokból emellett nem derül ki, hogy a tolóerő-automata milyen körülmények között nem biztosítja automatikusan a sebességet.

Új hibalehetőségek

A 18 éve rendszerbe állított Boeing 777-es a világ egyik legnépszerűbb utasszállító repülőgépe. A tavalyi szerencsétlenségig a géppel egyetlen halálos baleset sem történt.
Chris Hart, az NTSB ügyvezető elnöke szerint a baleset rávilágított egy olyan problémára, amely világszerte régóta aggasztja a repülés szabályozásával foglalkozó szakembereket. Nevezetesen arra, hogy az egyre bonyolultabbá váló automatikus vezérlőrendszerek, amelyeket éppen a biztonság megerősítésére fejlesztettek ki, új hibalehetőségeket teremtenek.

Hart szerint az Asiana pilótái túlságosan megbíztak az olyan automatizált rendszerekben, amelyek működését nem értették teljes mértékben.

Az NTSB-jelentés elmarasztalta a dél-koreai pilótaképzést is

Az Asiana Airlines közölte, hogy pilótáinak felkészítésében már bevezette az NTSB javasolta változásokat. A légitársaság egyetértett a hatóságnak a tolóerő-automata és a robotpilóta bonyolultságára vonatkozó megállapításaival.

A Boeing viszont elutasította azt a következtetést, hogy a 777-es automatizált rendszerei hozzájárultak a balesethez, rámutatva, hogy ez a repülőgép-típus több mint 200 millió órányi repülés és több mint 55 millió leszállás közben nem szenvedett balesetet. A berendezések az Asiana gépének esetében is rendeltetésszerűen működtek.

Az NTSB 27 javaslatot terjesztett elő a hasonló balesetek jövőbeni elkerülése érdekében.

Forrás: MTI


Koncert és foci élmények egy légitársasági platformon

Koncert és foci élmények egy légitársasági platformon 

Az új szolgáltatás több, mint tízmillió belépőjegyet kínál utasai számára, több mint háromszáz városába.
Ez a légitársaság a szektor legvonzóbb munkáltatója

Ez a légitársaság a szektor legvonzóbb munkáltatója 

A Randstad Employer Brand díjakat a világ legnagyobb független munkáltatói márkakutatása alapján osztják ki.
Low cost járatindulás: Isztambult köti össze Budapesttel

Low cost járatindulás: Isztambult köti össze Budapesttel 

Az AVIAREPS Magyarország, az idén 30 éves AVIAREPS cégcsoport magyar leányvállalata jelentette be a járatindítást.
Dubaj a világ legnagyobb repülőterét tervezi

Dubaj a világ legnagyobb repülőterét tervezi 

Dubajban vasárnap bejelentették az emírség azon tervét, hogy az Al Maktoum nemzetközi repülőteret a világ legnagyobb repülőterévé fejlesztik.
A 111 éves hajómatuzsálem visszatér a BAHART flottájába

A 111 éves hajómatuzsálem visszatér a BAHART flottájába 

A Jókaival a nagyközönség május elsejétől Balatonfüreden találkozhat, ahol sétahajóként üzemel  a teljes hajózási szezonban.
Lazulós döntés a holland légitársaságnál

Lazulós döntés a holland légitársaságnál 

Tornacipőt hordhat májustól a KLM teljes hajózó személyzete.
Új éjszakai járat indul Sopronból Varsóba

Új éjszakai járat indul Sopronból Varsóba 

A FlixBus új közép-európai járatával bővíti a Magyarországról elérhető úti célok kínálatát. A naponta közlekedő közvetlen járat kényelmes és megfizethető lehetőséget kínál Sopron lakosainak, hogy felfedezzék Varsó gazdag kulturális életét.
Ritkítják a balatoni buszjáratokat május 1-jétől

Ritkítják a balatoni buszjáratokat május 1-jétől 

Olyan lépést tett a Volánbusz, mintha náluk senkit nem érdekelné, hogy a főszezon közeledtével tömegközlekedési eszközzel is el lehessen érni hazánk nyári legfőbb turisztikai célpontját a főváros felől.
Hamarosan indul Közép-Európa legnagyobb motoros túrája

Hamarosan indul Közép-Európa legnagyobb motoros túrája 

A résztvevő több száz motoros összesen 831 km tesz meg idén, hogy ezúttal Békés megye kulturális és turisztikai értékeit felfedezze.
Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala

Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala 

Magyarország keleti részébe vezet az idei év kedvenc kerékpáros útvonala.

Interjú

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.