Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak

A tavalyi évben számos hír látott napvilálágot a viharba került járatokon történt sérülésekről, köztük a Singapore Airlines egyik járatáról, amelyen egy utas meghalt. 1997 óta ez volt az első alkalom, hogy egy repülés közben ember halt meg turbulencia miatt.

Az Egyesült Államok Szövetségi Légiközlekedési Hivatala (FAA) adatai szerint 2009 és 2023 között 37 utas és 146 személyzeti tag sérült meg súlyosan turbulencia következtében, és továbbra is ez a sérülések leggyakoribb oka a kereskedelmi repülőgépeken.

Turbulencia bárhol előfordulhat, de van néhány tipikus körülmény, amelyek bizonyos esetekben még gyakoribbá tehetik, derült ki az euronews.com cikkéből.

Európa legviharosabb repülési útvonalai

A Turbli turbulenciakövető webhely új kutatása rávilágított arra, hogy Európában mely útvonalakon a legvalószínűbb a turbulencia. A 10 legviharosabb útvonal közül nyolc Svájcban kezdődik vagy végződik, más útvonalak pedig szintén az Alpokon vagy a körül haladnak át.


Fotó: Depositphotos

A turbulencia valószínűségének számszerűsítésére a Turbli az örvényeloszlási sebességet (EDR) használja. Ez a légköri turbulencia mérése, amely független a repülőgép jellemzőitől, és ez nem más, mint a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) és a Meteorológiai Világszervezet (WMO) által használt szabványos mérőszám a repülés turbulenciájára vonatkozóan.

 2024-ben Európa legviharosabb útvonalai a következők voltak:

Nizza – Genf: EDR 16.07

Nizza – Zürich: 15.49

Milánó – Zürich: 15.41

Milánó – Lyon: 15.37

Nizza – Bázel: 15.33

Genf – Zürich: 15.05

Nizza – Lyon: 14.99

Genf- Velence: 14,78

Lyon – Zürich: 14,74

Velence – Zürich: 14,67

A Turbli szerint minden 20 EDR alatti „könnyűnek” minősül, míg a 20 és 40 közöttiek mérsékeltnek számítanak. Éves átlagban a világon egyetlen útvonal sem volt erős (40-60) vagy szélsőséges (80-100), igaz néhány egyedi incidens átléphette ezt a küszöböt.

Vajon miért gyakoribb a turbulencia hegyek közelében?

A hegyek felett vagy azok közelében a szél és a terep kölcsönhatása miatt gyakrabban fordulhat elő turbulencia. Amikor a szelek egy hegyvidéki területen fújnak, felfelé irányuló huzat alakulhat ki. Ezek a felfelé mozgó áramlatok aztán elérhetik a magasban lévő stabil léggátat, és ismét a talaj felé kényszeríthetik őket, lefelé irányuló huzatot okozva ezzel, írja a hírportál.


Fotó: Depositphotos

A magas csúcsoknál ezen kívül „hegyi hullámoknak” nevezett jelenségek is kialakulhatnak, amelyet a vízszintes légáramlás zavara okoz. Ezek következtében a magaslat lefelé irányuló oldalán akár 2000 láb/perc sebességű függőleges áramlatok is előfordulhatnak, amely meglehetősen göröngyössé teheti a körülményeket.

A légáramlatok ilyen szélsőséges változásai megzavarhatják a repülőgép repülési útvonalát, aminek következtében a gép felemelkedik, leesik, vagy ezeken áthaladva fel-le ugrál.

A turbulencia súlyosságában a hőmérséklet és a páratartalom is szerepet játszik. Minél melegebb és párásabb a levegő, annál szélsőségesebb lesz a turbulencia, ami magyarázat lehet arra, hogy például miért rázósabbak az Andok feletti útvonalak.

A szakértők egyetértenek abban, hogy a turbulencia az éghajlatváltozás következtében egyre rosszabb. A szélsőséges hőmérsékletek és az erősebb és kiszámíthatatlanabb viharok mind arra mutatnak, hogy számolnunk kell azal, hogy gyakoribbá válnak az ilyen szélsőséges események is. A University of Reading (Egyesült Királyság) előrejelzése szerint 2050-re a turbulenciaesemények kétszer olyan gyakoriak lesznek...

 


Új légihíd Budapest és Dél-Kazahsztán kapuja között

Új légihíd Budapest és Dél-Kazahsztán kapuja között 

Nemcsak egy új úti célt, hanem egy új légitársaság érkezését is bejelentette a Budapest Airport.
Különleges alkalmakra járatindítás a tengerentúlra

Különleges alkalmakra járatindítás a tengerentúlra 

A Cannes-i Filmfesztivál, a Formula-1-es Monacói Nagydíj, valamint a Cannes Lions PR és kreatív verseny miatt az Air France közvetlen járatot indít Los Angeles, valamint New York és Nizza között.
Tiltólistás élelmiszerek a koreai reptereken

Tiltólistás élelmiszerek a koreai reptereken 

A repülőtér biztonsági személyzete összesen 10,7 tonna kimchit foglalt le az utasoktól.
A Ryanair válaszlépése az adóemelésre: járatcsökkentés Dániában

A Ryanair válaszlépése az adóemelésre: járatcsökkentés Dániában  

Bejelentették: 2025 március végétől megszüntetik járataikat Aalborgba, valamint bezárják billundi bázisukat.
Erre készüljön: hétvégén lezárják a Lánchidat és a pesti alsó rakpartot

Erre készüljön: hétvégén lezárják a Lánchidat és a pesti alsó rakpartot 

A közlemény szerint a híd péntek éjféltől hétfő hajnali 4 óráig lesz lezárva.
Rekordokat döntögető török tulajdonú lounge-nyitás Japánban

Rekordokat döntögető török tulajdonú lounge-nyitás Japánban 

A Turkish Airlines február 5-én megnyitotta az eddigi legnagyobb külföldi lounge-át a Narita Nemzetközi Repülőtéren.
MÁV: a használt mozdony is jobb, mint a semmi

MÁV: a használt mozdony is jobb, mint a semmi 

A MÁV-nak egyre sürgetőbbé vált az új flotta.
Itt az igazság a légifolyosókról és a szabad légtérhasználatról

Itt az igazság a légifolyosókról és a szabad légtérhasználatról 

Éppen 10 éve törölte el a HungaroControl – Európában elsőként – a teljes légi útvonalhálózatot, ezzel lehetővé téve a repülőgépek korlátozások nélküli, szabad légtérhasználatát.
Járatindítás két angliai célállomásra

Járatindítás két angliai célállomásra 

A Jet2.com új járatokat indít az East Midlands Repülőtérre és Newcastle-be.
Égbekiáltóan sok járatkésés és -törlés volt 2024-ben

Égbekiáltóan sok járatkésés és -törlés volt 2024-ben 

A Budapesti Békéltető Testülethez beadott kérelmek tekintetében kiugróan magas volt a járatkésésekkel és -törlésekkel kapcsolatos panaszok száma.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.