Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak

A tavalyi évben számos hír látott napvilálágot a viharba került járatokon történt sérülésekről, köztük a Singapore Airlines egyik járatáról, amelyen egy utas meghalt. 1997 óta ez volt az első alkalom, hogy egy repülés közben ember halt meg turbulencia miatt.

Az Egyesült Államok Szövetségi Légiközlekedési Hivatala (FAA) adatai szerint 2009 és 2023 között 37 utas és 146 személyzeti tag sérült meg súlyosan turbulencia következtében, és továbbra is ez a sérülések leggyakoribb oka a kereskedelmi repülőgépeken.

Turbulencia bárhol előfordulhat, de van néhány tipikus körülmény, amelyek bizonyos esetekben még gyakoribbá tehetik, derült ki az euronews.com cikkéből.

Európa legviharosabb repülési útvonalai

A Turbli turbulenciakövető webhely új kutatása rávilágított arra, hogy Európában mely útvonalakon a legvalószínűbb a turbulencia. A 10 legviharosabb útvonal közül nyolc Svájcban kezdődik vagy végződik, más útvonalak pedig szintén az Alpokon vagy a körül haladnak át.


Fotó: Depositphotos

A turbulencia valószínűségének számszerűsítésére a Turbli az örvényeloszlási sebességet (EDR) használja. Ez a légköri turbulencia mérése, amely független a repülőgép jellemzőitől, és ez nem más, mint a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) és a Meteorológiai Világszervezet (WMO) által használt szabványos mérőszám a repülés turbulenciájára vonatkozóan.

 2024-ben Európa legviharosabb útvonalai a következők voltak:

Nizza – Genf: EDR 16.07

Nizza – Zürich: 15.49

Milánó – Zürich: 15.41

Milánó – Lyon: 15.37

Nizza – Bázel: 15.33

Genf – Zürich: 15.05

Nizza – Lyon: 14.99

Genf- Velence: 14,78

Lyon – Zürich: 14,74

Velence – Zürich: 14,67

A Turbli szerint minden 20 EDR alatti „könnyűnek” minősül, míg a 20 és 40 közöttiek mérsékeltnek számítanak. Éves átlagban a világon egyetlen útvonal sem volt erős (40-60) vagy szélsőséges (80-100), igaz néhány egyedi incidens átléphette ezt a küszöböt.

Vajon miért gyakoribb a turbulencia hegyek közelében?

A hegyek felett vagy azok közelében a szél és a terep kölcsönhatása miatt gyakrabban fordulhat elő turbulencia. Amikor a szelek egy hegyvidéki területen fújnak, felfelé irányuló huzat alakulhat ki. Ezek a felfelé mozgó áramlatok aztán elérhetik a magasban lévő stabil léggátat, és ismét a talaj felé kényszeríthetik őket, lefelé irányuló huzatot okozva ezzel, írja a hírportál.


Fotó: Depositphotos

A magas csúcsoknál ezen kívül „hegyi hullámoknak” nevezett jelenségek is kialakulhatnak, amelyet a vízszintes légáramlás zavara okoz. Ezek következtében a magaslat lefelé irányuló oldalán akár 2000 láb/perc sebességű függőleges áramlatok is előfordulhatnak, amely meglehetősen göröngyössé teheti a körülményeket.

A légáramlatok ilyen szélsőséges változásai megzavarhatják a repülőgép repülési útvonalát, aminek következtében a gép felemelkedik, leesik, vagy ezeken áthaladva fel-le ugrál.

A turbulencia súlyosságában a hőmérséklet és a páratartalom is szerepet játszik. Minél melegebb és párásabb a levegő, annál szélsőségesebb lesz a turbulencia, ami magyarázat lehet arra, hogy például miért rázósabbak az Andok feletti útvonalak.

A szakértők egyetértenek abban, hogy a turbulencia az éghajlatváltozás következtében egyre rosszabb. A szélsőséges hőmérsékletek és az erősebb és kiszámíthatatlanabb viharok mind arra mutatnak, hogy számolnunk kell azal, hogy gyakoribbá válnak az ilyen szélsőséges események is. A University of Reading (Egyesült Királyság) előrejelzése szerint 2050-re a turbulenciaesemények kétszer olyan gyakoriak lesznek...

 


A Singapore Airlines összebútoroztt az OpenAI-val

A Singapore Airlines összebútoroztt az OpenAI-val 

A SIA – a nagyobb légitársaságok között elsőként – együttműködésre lépett a mesterséges intelligencia szervezettel.
Nyílt nap az Angyalföldi kocsiszínben

Nyílt nap az Angyalföldi kocsiszínben 

Nyílt nappal várja az érdeklődőket a BKV Zrt. szombaton az Angyalföld kocsiszínben.
Próbautazás az autizmussal élők számára

Próbautazás az autizmussal élők számára 

Az Emirates légitársaság egy évvel ezelőtt indította el az akadálymentes és inkluzív légiközlekedési programjának újabb fejezetét, amely az autizmussal élő gyermekek és szüleik utazását hivatott segíteni.
HungaroControl: élénk volt a húsvéti légi forgalom

HungaroControl: élénk volt a húsvéti légi forgalom 

A húsvéti időszakban jelentősen erősödött a forgalom Magyarország légterében a tavalyi év ugyanezen időszakához képest.
Ha vasárnap dunai sétahajózásra indul – jól jár

Ha vasárnap dunai sétahajózásra indul – jól jár 

Ugyanis a dunai sétahajók évadnyitó kirajzásán ingyenes lesz az utazás.
Wizz Air: “Út a nettó zéró kibocsátás felé”

Wizz Air: “Út a nettó zéró kibocsátás felé” 

A légitársaság átfogó akciótervet mutatott be “Flying Towards Net Zero” néven. Cél a nettó karbonsemlegesség elérése 2050-re.
Reze újra szolgálatba állt Gemencen

Reze újra szolgálatba állt Gemencen  

Egész napos szezonnyitó rendezvénnyel várja május elsején a turistákat a Gemenc Zrt.
Stabil eredmények az ÖBB 2024-es jelentésében

Stabil eredmények az ÖBB 2024-es jelentésében  

Erős évet zárt az Osztrák Szövetségi Vasutak 2024-ben.
Bővült az isztambuli reptér kifutópályáinak száma – elég különleges módon

Bővült az isztambuli reptér kifutópályáinak száma – elég különleges módon 

A Turkish Airlines (TA) az iGA isztambuli reptéren április 17-től elsőként vezet be Európában a három független futópályás üzemet (Triple Independent Runway Operations).
Portugália új repülőteret tervez Lisszabon közelében és egy nagysebességű vasútvonalat is

Portugália új repülőteret tervez Lisszabon közelében és egy nagysebességű vasútvonalat is 

Portugália egy új nemzetközi repülőtér építésébe kezd körülbelül 40 kilométerre a fővárostól, de emellett jön az új Madrid–Lisszabon nagysebességű vasútvonal is.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.