Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak

A tavalyi évben számos hír látott napvilálágot a viharba került járatokon történt sérülésekről, köztük a Singapore Airlines egyik járatáról, amelyen egy utas meghalt. 1997 óta ez volt az első alkalom, hogy egy repülés közben ember halt meg turbulencia miatt.

Az Egyesült Államok Szövetségi Légiközlekedési Hivatala (FAA) adatai szerint 2009 és 2023 között 37 utas és 146 személyzeti tag sérült meg súlyosan turbulencia következtében, és továbbra is ez a sérülések leggyakoribb oka a kereskedelmi repülőgépeken.

Turbulencia bárhol előfordulhat, de van néhány tipikus körülmény, amelyek bizonyos esetekben még gyakoribbá tehetik, derült ki az euronews.com cikkéből.

Európa legviharosabb repülési útvonalai

A Turbli turbulenciakövető webhely új kutatása rávilágított arra, hogy Európában mely útvonalakon a legvalószínűbb a turbulencia. A 10 legviharosabb útvonal közül nyolc Svájcban kezdődik vagy végződik, más útvonalak pedig szintén az Alpokon vagy a körül haladnak át.


Fotó: Depositphotos

A turbulencia valószínűségének számszerűsítésére a Turbli az örvényeloszlási sebességet (EDR) használja. Ez a légköri turbulencia mérése, amely független a repülőgép jellemzőitől, és ez nem más, mint a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) és a Meteorológiai Világszervezet (WMO) által használt szabványos mérőszám a repülés turbulenciájára vonatkozóan.

 2024-ben Európa legviharosabb útvonalai a következők voltak:

Nizza – Genf: EDR 16.07

Nizza – Zürich: 15.49

Milánó – Zürich: 15.41

Milánó – Lyon: 15.37

Nizza – Bázel: 15.33

Genf – Zürich: 15.05

Nizza – Lyon: 14.99

Genf- Velence: 14,78

Lyon – Zürich: 14,74

Velence – Zürich: 14,67

A Turbli szerint minden 20 EDR alatti „könnyűnek” minősül, míg a 20 és 40 közöttiek mérsékeltnek számítanak. Éves átlagban a világon egyetlen útvonal sem volt erős (40-60) vagy szélsőséges (80-100), igaz néhány egyedi incidens átléphette ezt a küszöböt.

Vajon miért gyakoribb a turbulencia hegyek közelében?

A hegyek felett vagy azok közelében a szél és a terep kölcsönhatása miatt gyakrabban fordulhat elő turbulencia. Amikor a szelek egy hegyvidéki területen fújnak, felfelé irányuló huzat alakulhat ki. Ezek a felfelé mozgó áramlatok aztán elérhetik a magasban lévő stabil léggátat, és ismét a talaj felé kényszeríthetik őket, lefelé irányuló huzatot okozva ezzel, írja a hírportál.


Fotó: Depositphotos

A magas csúcsoknál ezen kívül „hegyi hullámoknak” nevezett jelenségek is kialakulhatnak, amelyet a vízszintes légáramlás zavara okoz. Ezek következtében a magaslat lefelé irányuló oldalán akár 2000 láb/perc sebességű függőleges áramlatok is előfordulhatnak, amely meglehetősen göröngyössé teheti a körülményeket.

A légáramlatok ilyen szélsőséges változásai megzavarhatják a repülőgép repülési útvonalát, aminek következtében a gép felemelkedik, leesik, vagy ezeken áthaladva fel-le ugrál.

A turbulencia súlyosságában a hőmérséklet és a páratartalom is szerepet játszik. Minél melegebb és párásabb a levegő, annál szélsőségesebb lesz a turbulencia, ami magyarázat lehet arra, hogy például miért rázósabbak az Andok feletti útvonalak.

A szakértők egyetértenek abban, hogy a turbulencia az éghajlatváltozás következtében egyre rosszabb. A szélsőséges hőmérsékletek és az erősebb és kiszámíthatatlanabb viharok mind arra mutatnak, hogy számolnunk kell azal, hogy gyakoribbá válnak az ilyen szélsőséges események is. A University of Reading (Egyesült Királyság) előrejelzése szerint 2050-re a turbulenciaesemények kétszer olyan gyakoriak lesznek...

 


Autóbuszkiállítás és buszvezetés a BKV óbudai garázsában

Autóbuszkiállítás és buszvezetés a BKV óbudai garázsában 

Május 24-én az Óbudai autóbuszgarázsban folytatódik a BKV idei nyílt napjainak sorozata.
Privát lakosztályok a felhők felett

Privát lakosztályok a felhők felett 

Az Emirates újabb fejlesztéseket vezet be prémium utasai számára a „Fly Better” ígéret jegyében.
Nyár a Wizz Air-nél: új járatok, Fel, északra! program, startra kész akciócsoport, Amelia titkára is fény derül

Nyár a Wizz Air-nél: új járatok, Fel, északra! program, startra kész akciócsoport, Amelia titkára is fény derül 

Amelia, a Wizz Air chatbotja nem véletlenül kapta nevét: a legendás pilótanőről, Amelia Earhartról nevezték el.
Új útvonalon tér vissza az Espresso Riviera

Új útvonalon tér vissza az Espresso Riviera 

2024 után júniustól ezúttal Róma és Marseille között közlekedik majd.
Az Airbus legújabb típusa a Wizz flottájában

Az Airbus legújabb típusa a Wizz flottájában 

A Wizz Air a világon az első diszkont légitársaság, amely forgalomba állítja az Airbus legújabb típusát.
Változások a Budapest Airport 2. Terminál parkolójánál

Változások a Budapest Airport 2. Terminál parkolójánál 

Terminál Parkolóban, a terminálhoz legközelebbi 30 kijelölt parkolóhelyen új utasfelvételi- és kiszállítási zóna került kialakításra.
MUISZ: az ECTAA határozottan fellép az utaztatók védelmében

MUISZ: az ECTAA határozottan fellép az utaztatók védelmében  

Az Air Belgium csődje ismét rávilágított az utazási irodák, utazásszervezők és utasok kitettségére.
airBaltic: jelentés az idei első negyedévről

airBaltic: jelentés az idei első negyedévről 

Stabil bevétel, csökkenő veszteség, 1,3 millió utas.
SIA Csoport: éves összegzés a 2024. évi teljesítményről

SIA Csoport: éves összegzés a 2024. évi teljesítményről 

A Csoport bevétele 527 millió dollárral (+2,8%) nőtt az egy évvel korábbihoz képest, és így 19 540 millió dolláros rekordot ért el.
Új kompjárat Málta és Szicília között

Új kompjárat Málta és Szicília között  

Az út körülbelül két órát vesz igénybe.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.