Kirándulások és nosztalgiautak

A nyári időszakban egyre több turista keresi fel a fővárosi nevezetességeket, Budapest fürdőit, illetve zöldövezeteit. A célpontok megközelítésében kiemelt szerepe van a közösségi közlekedésnek, ezért nyáron a BKK is sűríti a turisztikai szempontból fontos járatait. Emellett a kiemelt vonalakon nosztalgiajáratok színesítik az utazás élményét.

Irány a zöldövezet!

A nyári időszakban a dunai hajójáratok hangsúlyos szerepet kapnak, hiszen a félóránként induló járművek a budai és pesti oldalon is több, turisztikailag jelentős helyszínt érintenek, a Római-parttól a Kopaszi-gátig, valamint a Margitszigetet is. Utóbbi még a 26-os busszal érhető el, amelynek vonalán nyáron nagyobb buszok közlekednek, hétköznap 10-12, hétvégenként 7-8 percenként. De persze a zenélő szökőkút és a fényjáték akár a 4-es és 6-os villamos megállójából sétálva is elérhető, aki pedig a Margitszigetet a Hajógyári-szigettel kombinálná, a 226-os busszal mindkét helyszínt érintheti.

Tavasztól őszig a budai hegyvidék a hétvégi szabadidős programok közkedvelt helyszínévé válik, és mivel sokan közösségi közlekedéssel jutnak el a túrák kiindulópontjaihoz, a BKK bővebb szolgáltatást biztosít bizonyos XII. kerületi hegyvidéki vonalakon. A Széchenyi-hegyhez és a Gyermekvasúthoz eljutást biztosító fogaskerekű tavasztól őszig hétvégente sűrűbben indul, a Normafa pedig a 21-es járatok mellett hétvégén napközben meghosszabbított útvonalon, a Boráros tértől a Svábhegyen keresztül közlekedő 212-es buszokkal is elérhető. A kerékpározóknak a BKK javasolja, hogy a fogaskerekűvel vagy a 212-es busszal induljanak a zöldövezetbe, de a bicikliket már az 56-os, 59-es és 61-es villamosokon is lehet szállítani.

A Hűvösvölgy és a Gyermekvasút megközelítéséhez a BKK az 56-os és 61-es villamosokat ajánlja, amelyek kapcsolódnak többek között az M2-es, M4-es metróhoz, továbbá a 4-es és 6-os villamosokhoz is. A piktogrammal megjelölt szerelvényeken kerékpár is szállítható.

 

 

Nosztalgiajáratok Budapesten

A jó idő beköszöntével a szabadtéri programok és látványosságok is megsokasodnak. Ahogy az elmúlt években, idén is több nosztalgiajárat közlekedik májustól őszig. A világ 10 legszebb villamosvonala közé választott 2-es villamos vonalán szombatonként közlekedő N2-es járatról a teljes budai oldal megcsodálható. A világörökségi helyszínként a turisták kitüntetett figyelmét kivívó panoráma minden korosztály számára élvezetes programot kínál.

A vasárnaponként közlekedő N19-es villamos is legalább ennyi látnivalóval szolgál. A Deák térről – júliusban a Móricz Zsigmond körtérről – induló, a Szent Gellért tér érintésével a III. kerületi Katinyi mártírok parkjáig közlekedő járatról a pesti oldal látványosságai csodálhatók meg. A Parlament grandiózus épületére a budai oldalról a legszebb a rálátás. Az útvonal másik érdekessége, hogy sorra érinti Budapest történelmi gyógyfürdőinek nagy részét. A Gellért érintésével elhalad az Ivócsarnok, a Rudas és a Szent Lukács fürdők mellett, de akár a Császár–Komjádi uszodába is elvisz a villamos.

 

Programokkal összefonódva

A retró és nosztalgia-életérzés átélhető a nosztalgia-autóbuszokkal is. A nyári időszakban minden vasárnap körjáratként viszi az érdeklődőket az N109-es nosztalgiabusz a Deák Ferenc tér–Erzsébet híd–budai felső rakpart–Margit híd–Nyugati tér–Bajcsy-Zsilinszky út–Deák Ferenc tér útvonalon. Ugyan a nosztalgiajáratok útvonalát úgy alakították ki, hogy mind a külföldiek, mind a helyiek számára nyújtsanak érdekességeket, a járművek is figyelmet érdemelnek. A villamosok igazi ritkaságok, mint például a 2624-es acélvázas, kéttengelyes jármű, amely 1906-ban készült, majd a hetvenes évek forgalmi állapotának megfelelően újították fel.

Nem kevésbé számít kuriózumnak az IK630-as autóbusz. Ez a kék-ezüst színekben csillogó kabrióbusz ugyan juniornak számít az előzőhöz képest, hiszen „csak” 1971-ben gyártották, és az akkori NDK-ban szállította az utasokat, egykori társai viszont a főváros megnövekedett turisztikai igényeinek kielégítésére, városnéző buszként 1975-ig szolgáltak a BKV flottájában. Az IK180-as szintén az ikonikus Ikarusz-gyárból gördült ki, és egészen 1980-ig szállította az utasokat.

A flottát erősíti még az UV típusú R47-es retró villamos is, amely minden hónap első szombatján a Deák Ferenc teret kapcsolja össze a Városház térrel. Különlegessége, hogy kapcsolódik a Budafok-Tétény Önkormányzata „Budapest Bornegyede” pincelátogatási programjaihoz, amire pedig igazán érdemes minden borkedvelőnek kilátogatni.

A nosztalgiajáratokat nosztalgia-vonaljeggyel vagy -napijeggyel, illetve éves nosztalgiabérlettel lehet igénybe venni. A jegy és a bérlet megvásárolható elővételben a BKK ügyfélközpontjaiban vagy a helyszínen, a járművön dolgozó kalauztól. A nosztalgia-autóbuszok csak az ülőhelyszámnak megfelelő utasszámmal közlekedhetnek. A járatokról, az útvonalról és a nosztalgiajárművekről részletes információk a bkk.hu/nosztalgia oldalon olvashatók.

Cikkünk a Budapesti Közlekedési Központ szakmai támogatásával készült. További információk és ötletek: www.bkk.hu

Írásunk az Indulj! magazin nyári számában olvasható, amely kapható országszerte az újságárusoknál vagy megrendelhető itt. 


Hamarosan indul Közép-Európa legnagyobb motoros túrája

Hamarosan indul Közép-Európa legnagyobb motoros túrája 

A résztvevő több száz motoros összesen 831 km tesz meg idén, hogy ezúttal Békés megye kulturális és turisztikai értékeit felfedezze.
Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala

Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala 

Magyarország keleti részébe vezet az idei év kedvenc kerékpáros útvonala.
Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között

Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között 

Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, így idén júniustól immár egy hetedik kínai nagyváros, Sencsen is közvetlenül elérhető lesz Budapestről.
A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé

A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé 

2023-ban több mint 1 millió tonna szén-dioxidot kibocsátását előzték meg az utazók azzal, ha buszos utazást választottak más közlekedési módok, például autó vagy repülő helyett.
Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt

Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt 

Sir Tim Clark a következő levelet fogalmazta meg, és juttatta el - többek közt rajtunk keresztül - ügyfeleiknek.
Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő

Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő 

A magyar főváros légikikötője ismét elnyerte a Skytrax „Kelet-Európa legjobb repülőtere” címét a World Airport Awards díjátadón. Az idei már zsinórban a tizenegyedik alkalom. 
Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton

Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton 

Április 22-én kezdődik az útfelújítás negyedik üteme a a budapesti Liszt Ferenc-repülőtérhez vezető utakon.
Visszatér az Uber Magyarországra

Visszatér az Uber Magyarországra 

Április 16-án hivatalosan lezárult a jóváhagyási folyamat.
Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága

Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága 

Beszállás előtt a BARK Air egyik légiutaskísérője a kapuban fogadja a kutyákat, hogy segítsen nekik nyugodtan venni az előttük álló akadályokat.
Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat

Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat 

Mennydörgésre és villámlásra ébredtek szerda reggel az Egyesült Arab Emírségek lakosai.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?