Kirándulások és nosztalgiautak

A nyári időszakban egyre több turista keresi fel a fővárosi nevezetességeket, Budapest fürdőit, illetve zöldövezeteit. A célpontok megközelítésében kiemelt szerepe van a közösségi közlekedésnek, ezért nyáron a BKK is sűríti a turisztikai szempontból fontos járatait. Emellett a kiemelt vonalakon nosztalgiajáratok színesítik az utazás élményét.

Irány a zöldövezet!

A nyári időszakban a dunai hajójáratok hangsúlyos szerepet kapnak, hiszen a félóránként induló járművek a budai és pesti oldalon is több, turisztikailag jelentős helyszínt érintenek, a Római-parttól a Kopaszi-gátig, valamint a Margitszigetet is. Utóbbi még a 26-os busszal érhető el, amelynek vonalán nyáron nagyobb buszok közlekednek, hétköznap 10-12, hétvégenként 7-8 percenként. De persze a zenélő szökőkút és a fényjáték akár a 4-es és 6-os villamos megállójából sétálva is elérhető, aki pedig a Margitszigetet a Hajógyári-szigettel kombinálná, a 226-os busszal mindkét helyszínt érintheti.

Tavasztól őszig a budai hegyvidék a hétvégi szabadidős programok közkedvelt helyszínévé válik, és mivel sokan közösségi közlekedéssel jutnak el a túrák kiindulópontjaihoz, a BKK bővebb szolgáltatást biztosít bizonyos XII. kerületi hegyvidéki vonalakon. A Széchenyi-hegyhez és a Gyermekvasúthoz eljutást biztosító fogaskerekű tavasztól őszig hétvégente sűrűbben indul, a Normafa pedig a 21-es járatok mellett hétvégén napközben meghosszabbított útvonalon, a Boráros tértől a Svábhegyen keresztül közlekedő 212-es buszokkal is elérhető. A kerékpározóknak a BKK javasolja, hogy a fogaskerekűvel vagy a 212-es busszal induljanak a zöldövezetbe, de a bicikliket már az 56-os, 59-es és 61-es villamosokon is lehet szállítani.

A Hűvösvölgy és a Gyermekvasút megközelítéséhez a BKK az 56-os és 61-es villamosokat ajánlja, amelyek kapcsolódnak többek között az M2-es, M4-es metróhoz, továbbá a 4-es és 6-os villamosokhoz is. A piktogrammal megjelölt szerelvényeken kerékpár is szállítható.

 

 

Nosztalgiajáratok Budapesten

A jó idő beköszöntével a szabadtéri programok és látványosságok is megsokasodnak. Ahogy az elmúlt években, idén is több nosztalgiajárat közlekedik májustól őszig. A világ 10 legszebb villamosvonala közé választott 2-es villamos vonalán szombatonként közlekedő N2-es járatról a teljes budai oldal megcsodálható. A világörökségi helyszínként a turisták kitüntetett figyelmét kivívó panoráma minden korosztály számára élvezetes programot kínál.

A vasárnaponként közlekedő N19-es villamos is legalább ennyi látnivalóval szolgál. A Deák térről – júliusban a Móricz Zsigmond körtérről – induló, a Szent Gellért tér érintésével a III. kerületi Katinyi mártírok parkjáig közlekedő járatról a pesti oldal látványosságai csodálhatók meg. A Parlament grandiózus épületére a budai oldalról a legszebb a rálátás. Az útvonal másik érdekessége, hogy sorra érinti Budapest történelmi gyógyfürdőinek nagy részét. A Gellért érintésével elhalad az Ivócsarnok, a Rudas és a Szent Lukács fürdők mellett, de akár a Császár–Komjádi uszodába is elvisz a villamos.

 

Programokkal összefonódva

A retró és nosztalgia-életérzés átélhető a nosztalgia-autóbuszokkal is. A nyári időszakban minden vasárnap körjáratként viszi az érdeklődőket az N109-es nosztalgiabusz a Deák Ferenc tér–Erzsébet híd–budai felső rakpart–Margit híd–Nyugati tér–Bajcsy-Zsilinszky út–Deák Ferenc tér útvonalon. Ugyan a nosztalgiajáratok útvonalát úgy alakították ki, hogy mind a külföldiek, mind a helyiek számára nyújtsanak érdekességeket, a járművek is figyelmet érdemelnek. A villamosok igazi ritkaságok, mint például a 2624-es acélvázas, kéttengelyes jármű, amely 1906-ban készült, majd a hetvenes évek forgalmi állapotának megfelelően újították fel.

Nem kevésbé számít kuriózumnak az IK630-as autóbusz. Ez a kék-ezüst színekben csillogó kabrióbusz ugyan juniornak számít az előzőhöz képest, hiszen „csak” 1971-ben gyártották, és az akkori NDK-ban szállította az utasokat, egykori társai viszont a főváros megnövekedett turisztikai igényeinek kielégítésére, városnéző buszként 1975-ig szolgáltak a BKV flottájában. Az IK180-as szintén az ikonikus Ikarusz-gyárból gördült ki, és egészen 1980-ig szállította az utasokat.

A flottát erősíti még az UV típusú R47-es retró villamos is, amely minden hónap első szombatján a Deák Ferenc teret kapcsolja össze a Városház térrel. Különlegessége, hogy kapcsolódik a Budafok-Tétény Önkormányzata „Budapest Bornegyede” pincelátogatási programjaihoz, amire pedig igazán érdemes minden borkedvelőnek kilátogatni.

A nosztalgiajáratokat nosztalgia-vonaljeggyel vagy -napijeggyel, illetve éves nosztalgiabérlettel lehet igénybe venni. A jegy és a bérlet megvásárolható elővételben a BKK ügyfélközpontjaiban vagy a helyszínen, a járművön dolgozó kalauztól. A nosztalgia-autóbuszok csak az ülőhelyszámnak megfelelő utasszámmal közlekedhetnek. A járatokról, az útvonalról és a nosztalgiajárművekről részletes információk a bkk.hu/nosztalgia oldalon olvashatók.

Cikkünk a Budapesti Közlekedési Központ szakmai támogatásával készült. További információk és ötletek: www.bkk.hu

Írásunk az Indulj! magazin nyári számában olvasható, amely kapható országszerte az újságárusoknál vagy megrendelhető itt. 


SIA Csoport: éves összegzés a 2024. évi teljesítményről

SIA Csoport: éves összegzés a 2024. évi teljesítményről 

A Csoport bevétele 527 millió dollárral (+2,8%) nőtt az egy évvel korábbihoz képest, és így 19 540 millió dolláros rekordot ért el.
Új kompjárat Málta és Szicília között

Új kompjárat Málta és Szicília között  

Az út körülbelül két órát vesz igénybe.
Erősen indult a balatoni hajóforgalom a szezonnyitó óta

Erősen indult a balatoni hajóforgalom a szezonnyitó óta 

A tavaszi szünet sikerét követően a májusi hosszú hétvége is minden várakozást felülmúlt a balatoni hajózásban.
Már készül a balatoni főszezonra a MÁV

Már készül a balatoni főszezonra a MÁV 

Pályafelújításokkal készül a balatoni főszezonra a MÁV, ezért erre a hétre időzítették a vágányzárat Székesfehérvár és Lepsény között.
Belépési korlátozások a madridi repülőtéren

Belépési korlátozások a madridi repülőtéren 

A közleményben nem tértek ki arra, hogy a korlátozást pontosan mikortól vezetik be.
Leáll a máltai légitársaság

Leáll a máltai légitársaság 

A leállás magyarországi járatpárokat is érint.
A KLM újraindítja izraeli járatait

A KLM újraindítja izraeli járatait 

A légitársaság szerint a körülmények kellően javultak a szolgáltatások újraindításához.
IATA : új szempontok a biztonságosabb földi kiszolgálás érdekében

IATA : új szempontok a biztonságosabb földi kiszolgálás érdekében 

A hangsúly három fő területen van: a biztonság javítása, a globális szabványok bevezetése és a fenntarthatóság előmozdítása.
Wizz Air: ugrásszerűen megnőtt a Skandináv térségbe utazók száma

Wizz Air: ugrásszerűen megnőtt a Skandináv térségbe utazók száma 

Egyre többen választják nyaralásuk célpontjának a hűvösebb Skandináv térséget.
Beköszöntött a Nagy Vonatozás korszaka

Beköszöntött a Nagy Vonatozás korszaka 

A vonatozás virágkorát éli, és egy friss kutatás szerint az európai utazók közül a következőkben még többen veszik majd igénybe ezt a szolgáltatási formát.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.