A kerékpárosok legnagyobb szakmai és érdekvédelmi szervezete, a Magyar Kerékpárosklub nem most próbálkozik először a vasúti közlekedés kerékpárosbarát fejlesztéseinek előremozdításával, ám a MÁV számára a jelek szerint nem annyira fontos az ügy, közölte lapunkkal a kerékpárosklub. Ugyanis évek óta nincs előrelépés kerékpárok tárolásában a budapesti pályaudvarokon, hacsak az újabban kihelyezett tiltótáblákat nem tekintjük annak, írja közleményében a kerékpárosklub. A Klub már régóta működik együtt a MÁV-val, legutóbb 2012-ben vizsgálták közösen a kerékpáros és vasúti közlekedés kapcsolatát, a budapesti pályaudvarok kerékpárparkolóinak tervezésében is résztvettek, egyelőre látható eredmény nélkül.
Ha a budapesti főpályaudvarokon nagy kapacitású és biztonságos kerékpárparkolók jelennének meg, akkor azzal az ingázók számára a vasúti szolgáltatás szintje jelentősen emelkedne – tehát vélhetően nőne az utasszám és ezzel együtt a közvetlen bevétel is. Budapest három jelentős vasúti csomópontjába a MÁV 2012. május végére el is készítette a terveket a kerékpárparkolás színvonalának fejlesztésére, ám a megvalósítás máig nem indult meg.
A Déli, Keleti és Kelenföldi pályaudvarokon a kerékpárok parkolása egyáltalán nem megoldott. Kijelölt kerékpárparkoló kizárólag a Nyugati pályaudvaron található, de itt is nagyon kevés. A kereslet-kínálat abszurditását jól szemlélteti, hogy ott a hajnali órákban fürtökben lógnak a biciklik: az utasszámhoz viszonyítva a kerékpárparkoló kapacitása olyan, mintha nem is létezne.
Egy 2011-es tanulmány („A Budapesti főpályaudvar kialakítási lehetőségeinek innovatív vizsgálata”) szerint Budapest négy legforgalmasabb vasútállomásán kb. 110.000 ember fordul meg naponta. Az érvényben lévő OTÉK (Országos Településrendezési és Építési Követelmények) szerint a főpályaudvarokon a tervezett vagy mért napi utasszám 5%-ával azonos darabszámú kerékpárparkolót lenne szükséges kialakítani. Ez azt jelenti, hogy a Keleti pályaudvaron a 35.000 utas számára 1.750 db, a Nyugati pályaudvaron a 44.000 utas számára 2.200 db, a Déli pályaudvaron 22.000 utas számára 1.100 db kerékpárparkoló kialakítására lenne szükség. Ezzel szemben a 2012-ben elkészült tervek egyik helyen sem tennék lehetővé 50-nél több bicikli elhelyezését, de még ezek a parkolók sem épültek meg, sérelmezi a klub.
Forrás: Turizmus Online