Közel-keleti légicsata Ausztria fölött

Nehezen emészti az Austrian Airlines (AUA) az Emirates ausztriai térnyerését. A Lufthansa csoport tag osztrák zászlóvivő szerint a közel-keleti légitársaság akár az AUA bangkoki járatát is „kinyírhatja”. Munkatársunktól

A fenti, érzelemmel teli megfogalmazás Peter Malaniknak, az AUA elnökhelyettesének tulajdonítható. Mint arról korábban beszámoltunk az Emirates március 27-tel kezdődően megduplázta bécsi járatai számát.

Malanik sokaknál kiverte a biztosítékot azzal, ahogy az Emirates terjeszkedési terveit bírálta. Szerinte a dubaji repülőtér fejlesztése során nem veszik figyelembe a projekt nyereségességét, az egész csak a helyszínről szól. Malanik nehezményezte, hogy a légitársaság tulajdonosa hozza a törvényeket, övé a repülőtér, ellenőrzi a légiforgalmat, biztosítja az üzemanyagot, a pénz pedig nem számít. Malanik úgy véli: az aránytalan versenyhelyzet, szerinte olyan mintha gyerekmunkához hasonlított az Emirates tevékenységét. Az elnökhelyettes továbbmenve kifejtette: az Emirates és az AUA küzdelme nem két légitársaság versenye, hanem egy állam és az AUA játszmája. Malanik azonos versenyfeltételek kölcsönös meghatározását sürgeti.

De igenis ő volt!

Malanik a Kurier című lapnak nyilatkozva panaszolta: az Emirates miatt szűnt meg az AUA Mauritius-ra és Ausztráliába közlekedő járata, a következő áldozat a bangkoki lesz. Ugyanakkor a Tourismuswirtschaft Austria & International (TAI) április elseji publicisztikájában felhívja a figyelmet, hogy a ausztrál járatot 2007-ben nem sokkal az Emirates bécsi megjelenését követően a magas kerozin árak miatt szüntették meg. A Mauritius-i járattal kapcsolatban a lap megjegyzi: egész jövedelmező volt, amíg 2005-től kezdve a Lauda Air üzemeltette, ugyanez később, amikor az AUA átvette, már volt elmondható, majd 2007 nyarán meg is szűnt a járat. A TAI emellett idézi a dr. Andreas Bierwirth, AUA vezető szavait is, melyek szerint a társaság a múltban sosem keresett a hosszú távú járatokon.  

Azért mert...

Az AUA vezetését utóbb az bosszantotta fel, hogy az osztrák kormány tárgyalásokat folytat a 146 gépet üzemeltető, 36 ezer embernek munkát adó Emirates-szel a járatindítások további liberalizációiról, azaz, hogy eldöntsék, az egyelőre a nyári menetrend idejére duplázott bécsi járatok egész évben üzemeljenek. Beszámolók szerint az AUA-nak rosszul eshet, hogy ugyanez a kormány, mielőtt a cég frigyre lépett a Lufthansával, átvállalta annak 500 millió eurós tartozását.

További nehézségként éli meg az AUA, hogy leendő vezérigazgatója még azelőtt lemondott, hogy hivatalába lépett volna. Az AUA vezetősége tavaly decemberi döntésének értelmében, április 1-i hatállyal vette volna át a vezető helyet, a Lufthansa vezetőségében szerepet betöltő Thierry Antinori. A Lufthansa közleménye szerint Antinori döntését a Lufthansán kívüli karreirtervekkel indokolta. Így a légicsata folytatása továbbra is Malanikra és Dr. Andreas Bierwirth-re marad. A TAI szerint Antinori viszakozása mögött az áll, hogy nem kívánt a Lufthansa Csoport központjából - véleménye szerint - a vállalat perifériájára szorulni.

Az AUA tavaly 65 millió eurós veszteséget halmozott fel. Az 5900 alkalmazottat foglalkoztató cég 2010-ben 10,9 millió utast reptetett. Az átszervezés folyamatban van, mely egy nyereséges, hosszú távú járat nélkül Christina Debbah, a cég értékesítési igazgatója szerint nem végezhető el sikeresen. Ennek tudatában, véli publicisztikájában a TAI, nem csoda, hogy az AUA úgy véli: az Emirates járatduplázása szűkíti az osztrák fuvarozó esélyeit hosszú távú járatok nyitására. 

A panaszkodók

Az Emirates rendíthetelen terjeszkedését több légitársaság is kifogásolja: jól ismertek a hasonló nagyságú Lufthansa, Air France, Qantas, Air New Zealand, Air Canada a öbölmenti fuvarozó szubvencióival és az ebből adódó versenyelőnyével kapcsolatos fenntartásai - írja a TAI. A légitársaság forgalmát az utóbbi években megduplázó Tim Clark elnök szerint az Emirates-et mumusként láttató hagyományos légitársaságok egyszerűen csak nem akarják megérteni, hogy a cég üzletmenete merőben eltér attól, amit azok valaha is vezettek. Clark hozzáteszi: a 21. század teljesen más, mint a 20. Az Emirates első számú előnye geopolitikai; központi repülőterén keresztül Európa több részéről időveszteség nélkül érhető el számos úti cél. Szintén lényeges, hogy a légitársaság csak széles törzsű gépeket üzemeltet flottájában, teljes mértékben hosszú távú járatokra berendezkedve. A Lufthansa vezér Christoph Franz figyelmeztet: a német fuvarozónak meg kell erősítenie gyűjtő-elosztó repülőterei szerepét. Hasonlóképpen, de mondandójában több aggodalommal nyilatkozott a Turizmus Trendnek korábban Ofer Kisch, a Lufthansa Csoport közép-európai igazgatója. Kisch elmondta: „Európának saját csatlakozási lehetőségeire kell hagyatkoznia és küzdeni a tiszta versenyért. A kétoldalú légügyi megállapodások jelentik az egyetlen módját a tiszta és kiegyensúlyozott piaci viszonyok fenntartásának. Ha ezen megállapodások során nem járunk el körültekintően, állások tízezrei veszhetnek el, és Európa elvesztheti saját állandó kapcsolatát a világgal a kontinensen kívüli hub-ok kedvéért.”  

A tavaly 3,1 millió utast reptető FlyNiki év elején még azt nyilatkozta: együttműködne az Emirates-szel a jegykiállítási rendszerben, illetve csatlakozó járatok kezelésében. Nem osztja az AUA aggályait az osztrák Utazási Irodák Szövetsége (ÖRV), szerintük az Emirates járatok sűrítése csak fokozza a szabad versenyt.

A TAI április eleji, a hivatkozott írást közlő számában a címlapon a cikk mellet az AUA hirdeti dubaji jegyét 499 eurótól egy meglehetősen szerény méretű felületen. Alig néhány oldallal odébb az Emirates féloldalon hirdeti bécsi indulású kedvezményes repülőjegyeit. A Dubaj-Bécs menettérti viszonylatot 440 eurótól kínálja a közel-keleti fuvaros.


Bárki által elérhető nagysebességű internet a lett légitársaság fedélzetén

Bárki által elérhető nagysebességű internet a lett légitársaság fedélzetén 

A lett airBaltic légitársaság az első, amely ingyenesen bevezeti a SpaceX Starlink nagysebességű internetet az Airbus A220-300-as flottáján.
Előzetes kártérítés landolt a torontói repülőgép-baleset utasainál

Előzetes kártérítés landolt a torontói repülőgép-baleset utasainál  

A Delta Air Lines 30 000 amerikai dollárt (11.500.000 forint) ajánlott fel minden utasnak, aki a hétfőn Torontóban kényszerleszállást végrehajtó repülőgépen tartózkodott.
Latin-Amerikában is ott robognak a zöld buszok

Latin-Amerikában is ott robognak a zöld buszok 

A Flix erősíti jelenlétét a latin-amerikai buszpiacon.
Jól indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren

Jól indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren 

Minden idők legmagasabb januári utasforgalmával indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
Feltűnőbb színt kapnak a szegedi villamosok

Feltűnőbb színt kapnak a szegedi villamosok 

A szürke Tram-train járatok élénk sárga színben pompáznak ezentúl.
Jön az új KRESZ?

Jön az új KRESZ? 

A 27 oldalas dokumentum célja a jelenlegi, nehezen átlátható szabályrendszer korszerűsítése és a mai közlekedési szokásokhoz igazítása.
Minden, ami eddig tudható a Torontóban landoló és átforduló gépről – VIDEÓVAL

Minden, ami eddig tudható a Torontóban landoló és átforduló gépről – VIDEÓVAL 

A baleset egy erős havazást követően történt.
Ezeket az utakat jobb, ha két napig elkerüli

Ezeket az utakat jobb, ha két napig elkerüli  

Kedden és szerdán lezárások lesznek Budapesten delegáció közlekedése miatt.
BKK: hamarosan indul a Flórián téri felüljárók felújítása

BKK: hamarosan indul a Flórián téri felüljárók felújítása 

Március elsejétől lezárják a déli hidat.
Törökország új, nagy sebességű vasúti összeköttetést indít

Törökország új, nagy sebességű vasúti összeköttetést indít 

Az új nagysebességű vonat mindössze 3 óra alatt összekapcsol két fő európai várost.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.