Közel-keleti légicsata Ausztria fölött

Nehezen emészti az Austrian Airlines (AUA) az Emirates ausztriai térnyerését. A Lufthansa csoport tag osztrák zászlóvivő szerint a közel-keleti légitársaság akár az AUA bangkoki járatát is „kinyírhatja”. Munkatársunktól

A fenti, érzelemmel teli megfogalmazás Peter Malaniknak, az AUA elnökhelyettesének tulajdonítható. Mint arról korábban beszámoltunk az Emirates március 27-tel kezdődően megduplázta bécsi járatai számát.

Malanik sokaknál kiverte a biztosítékot azzal, ahogy az Emirates terjeszkedési terveit bírálta. Szerinte a dubaji repülőtér fejlesztése során nem veszik figyelembe a projekt nyereségességét, az egész csak a helyszínről szól. Malanik nehezményezte, hogy a légitársaság tulajdonosa hozza a törvényeket, övé a repülőtér, ellenőrzi a légiforgalmat, biztosítja az üzemanyagot, a pénz pedig nem számít. Malanik úgy véli: az aránytalan versenyhelyzet, szerinte olyan mintha gyerekmunkához hasonlított az Emirates tevékenységét. Az elnökhelyettes továbbmenve kifejtette: az Emirates és az AUA küzdelme nem két légitársaság versenye, hanem egy állam és az AUA játszmája. Malanik azonos versenyfeltételek kölcsönös meghatározását sürgeti.

De igenis ő volt!

Malanik a Kurier című lapnak nyilatkozva panaszolta: az Emirates miatt szűnt meg az AUA Mauritius-ra és Ausztráliába közlekedő járata, a következő áldozat a bangkoki lesz. Ugyanakkor a Tourismuswirtschaft Austria & International (TAI) április elseji publicisztikájában felhívja a figyelmet, hogy a ausztrál járatot 2007-ben nem sokkal az Emirates bécsi megjelenését követően a magas kerozin árak miatt szüntették meg. A Mauritius-i járattal kapcsolatban a lap megjegyzi: egész jövedelmező volt, amíg 2005-től kezdve a Lauda Air üzemeltette, ugyanez később, amikor az AUA átvette, már volt elmondható, majd 2007 nyarán meg is szűnt a járat. A TAI emellett idézi a dr. Andreas Bierwirth, AUA vezető szavait is, melyek szerint a társaság a múltban sosem keresett a hosszú távú járatokon.  

Azért mert...

Az AUA vezetését utóbb az bosszantotta fel, hogy az osztrák kormány tárgyalásokat folytat a 146 gépet üzemeltető, 36 ezer embernek munkát adó Emirates-szel a járatindítások további liberalizációiról, azaz, hogy eldöntsék, az egyelőre a nyári menetrend idejére duplázott bécsi járatok egész évben üzemeljenek. Beszámolók szerint az AUA-nak rosszul eshet, hogy ugyanez a kormány, mielőtt a cég frigyre lépett a Lufthansával, átvállalta annak 500 millió eurós tartozását.

További nehézségként éli meg az AUA, hogy leendő vezérigazgatója még azelőtt lemondott, hogy hivatalába lépett volna. Az AUA vezetősége tavaly decemberi döntésének értelmében, április 1-i hatállyal vette volna át a vezető helyet, a Lufthansa vezetőségében szerepet betöltő Thierry Antinori. A Lufthansa közleménye szerint Antinori döntését a Lufthansán kívüli karreirtervekkel indokolta. Így a légicsata folytatása továbbra is Malanikra és Dr. Andreas Bierwirth-re marad. A TAI szerint Antinori viszakozása mögött az áll, hogy nem kívánt a Lufthansa Csoport központjából - véleménye szerint - a vállalat perifériájára szorulni.

Az AUA tavaly 65 millió eurós veszteséget halmozott fel. Az 5900 alkalmazottat foglalkoztató cég 2010-ben 10,9 millió utast reptetett. Az átszervezés folyamatban van, mely egy nyereséges, hosszú távú járat nélkül Christina Debbah, a cég értékesítési igazgatója szerint nem végezhető el sikeresen. Ennek tudatában, véli publicisztikájában a TAI, nem csoda, hogy az AUA úgy véli: az Emirates járatduplázása szűkíti az osztrák fuvarozó esélyeit hosszú távú járatok nyitására. 

A panaszkodók

Az Emirates rendíthetelen terjeszkedését több légitársaság is kifogásolja: jól ismertek a hasonló nagyságú Lufthansa, Air France, Qantas, Air New Zealand, Air Canada a öbölmenti fuvarozó szubvencióival és az ebből adódó versenyelőnyével kapcsolatos fenntartásai - írja a TAI. A légitársaság forgalmát az utóbbi években megduplázó Tim Clark elnök szerint az Emirates-et mumusként láttató hagyományos légitársaságok egyszerűen csak nem akarják megérteni, hogy a cég üzletmenete merőben eltér attól, amit azok valaha is vezettek. Clark hozzáteszi: a 21. század teljesen más, mint a 20. Az Emirates első számú előnye geopolitikai; központi repülőterén keresztül Európa több részéről időveszteség nélkül érhető el számos úti cél. Szintén lényeges, hogy a légitársaság csak széles törzsű gépeket üzemeltet flottájában, teljes mértékben hosszú távú járatokra berendezkedve. A Lufthansa vezér Christoph Franz figyelmeztet: a német fuvarozónak meg kell erősítenie gyűjtő-elosztó repülőterei szerepét. Hasonlóképpen, de mondandójában több aggodalommal nyilatkozott a Turizmus Trendnek korábban Ofer Kisch, a Lufthansa Csoport közép-európai igazgatója. Kisch elmondta: „Európának saját csatlakozási lehetőségeire kell hagyatkoznia és küzdeni a tiszta versenyért. A kétoldalú légügyi megállapodások jelentik az egyetlen módját a tiszta és kiegyensúlyozott piaci viszonyok fenntartásának. Ha ezen megállapodások során nem járunk el körültekintően, állások tízezrei veszhetnek el, és Európa elvesztheti saját állandó kapcsolatát a világgal a kontinensen kívüli hub-ok kedvéért.”  

A tavaly 3,1 millió utast reptető FlyNiki év elején még azt nyilatkozta: együttműködne az Emirates-szel a jegykiállítási rendszerben, illetve csatlakozó járatok kezelésében. Nem osztja az AUA aggályait az osztrák Utazási Irodák Szövetsége (ÖRV), szerintük az Emirates járatok sűrítése csak fokozza a szabad versenyt.

A TAI április eleji, a hivatkozott írást közlő számában a címlapon a cikk mellet az AUA hirdeti dubaji jegyét 499 eurótól egy meglehetősen szerény méretű felületen. Alig néhány oldallal odébb az Emirates féloldalon hirdeti bécsi indulású kedvezményes repülőjegyeit. A Dubaj-Bécs menettérti viszonylatot 440 eurótól kínálja a közel-keleti fuvaros.


 Új szolgáltatások a Budapest Airport palettáján

Új szolgáltatások a Budapest Airport palettáján 

A rejtett fogyatékossággal és fokozott érzékenységgel élőket segítik a Budapest Airport új szolgáltatásai.
Szakmai elismerés a légitársaság gyakornoki programjának

Szakmai elismerés a légitársaság gyakornoki programjának 

A Zynternship Awards szakmai zsűri döntése alapján arany minősítést kapott az egyetemistáknak szóló gyakornoki program.
Ismét sztrájk a brüsszeli reptéren, hatalmas fennakadások várhatók

Ismét sztrájk a brüsszeli reptéren, hatalmas fennakadások várhatók 

Az összes induló járatot törlik kedden a belgiumi charleroi-i repülőtéren a biztonsági személyzet sztrájkja miatt.
Aki még használ taxis drosztot, az ne a megszokott rutin alapján tegye

Aki még használ taxis drosztot, az ne a megszokott rutin alapján tegye 

Ugyanis egy többlépcsős, ütemezett taxiállomás-felújító programba kezdett a Budapesti Közlekedési Központ (BKK)
Innováció Bécsben: digitális akadálymentesítés

Innováció Bécsben: digitális akadálymentesítés 

Az osztrák fővárosban mostantól megújulnak a digitális utastájékoztató kijelzők.
Módosult a zöld rendszámos autók parkolási kedvezménye

Módosult a zöld rendszámos autók parkolási kedvezménye 

Egyre csökken az ingyenes parkolási lehetőség.
Több légitársaságnak is fájhat a Boeing-botrány

Több légitársaságnak is fájhat a Boeing-botrány 

Az ultrafapados légitársaság utasainak számát a jelenlegi évi 200 millióról 2034-re 300 millióra szeretné növelni, de ehhez szüksége lenne repülőgépekre.
Dollármiliókat fordít pilótái és légiutas-kísérői képzésére ez a légitársaság

Dollármiliókat fordít pilótái és légiutas-kísérői képzésére ez a légitársaság 

A légitársaság célja, hogy az új eszközök használatával 54 százalékkal növelje pilótaképzési kapacitását.
Ebben az évben már biztos nem megy a WIZZ Tel Aviv-ba

Ebben az évben már biztos nem megy a WIZZ Tel Aviv-ba 

Sőt, jövő év elején sem visz utasokat Izraelbe az ultrafapados légitársaság.
Durva büntetést kapott a Lufthansa

Durva büntetést kapott a Lufthansa  

Nem véletlenül.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.