Az ügyletet a 2012. decemberi kontraktusú EUA árával megegyező áron zárták - fűzi hozzá a Vertis közleménye, amelyet hétfőn juttatott el az MTI-hez.
A határidős EUAA tranzakciók fontos szerepet játszanak a légitársaságok életében. Az európai repülőtereket használó légi fuvarozóknak az idei év januárjával csatlakozniuk kellett az EU Kibocsátás-kereskedelmi Rendszeréhez (EU ETS).
Baráth Barna, a Vertis Környezetvédelmi Pénzügyi Zrt. vezérigazgatója hangsúlyozta, hogy a Vertis tranzakciója fontos lépés volt az EUAA egységek likviditásának megteremtéséhez.
Minden légitársaság, amely az Európai Unió területén száll le vagy fel, 2012. január elsejétől bekerül a fix összkvótás rendszerbe, és kibocsátási többletét az EU Kibocsátás-kereskedelmi rendszerének (EU ETS) keretében kell fedeznie. Azoknak a légitársaságoknak, amelyek nem tesznek eleget ennek a kötelezettségüknek tonnánként 100 eurós bírságra számíthatnak minden olyan kibocsátásuk után, amit nem ellentételeztek megfelelő számú kibocsátási egységgel. A légitársaságok összesen a historikus kibocsátásuk mintegy 82 százalékának megfelelő mennyiségű kibocsátási egységet kapnak meg ingyenes kiosztás formájában.
Egy EUAA egység jogosultságot ad a légitársaságoknak egy tonna szén-dioxid kibocsátására.
Az EUAA egységeket csak légitársaságok használhatják megfelelésre, azonban emellett használhatnak olyan kibocsátási egységeket is, mint a létesítmények, így EUA, CER és ERU egységeket is.
Forrás: MTI