Az ésszerű intézkedések ellenére sem elkerülhető rendkívüli körülmények nyomán bekövetkező jelentős késések vagy egyéb, az utasokat is negatívan érintő történések esetén a légi fuvarozók mentesülhetnek az egyébként európai szabályok alapján kötelező kártalanítási kötelezettség alól. Azonban a társaságok ilyenkor is kötelesek gondoskodni az utasok tájékoztatásáról, ideértve azt is, hogy milyen további jogi lehetőségeik vannak, valamint rendelkezésre kell bocsátaniuk a hatáskörrel rendelkező nemzeti hatóságok elérhetőségét is.
Csakhogy egyes légitársaságok túlságosan tágan értelmezik a „rendkívüli körülmények” kategóriáját, és ide sorolnak olyan eseteket is, melyeket kellő körültekintéssel elkerülhettek volna. Emellett gyakran elmulasztják a jogismertető közlemények kihelyezését is, melynek eredményeképp a légi utasok jogait kettős sérelem is érheti.
E probléma megoldása érdekében fordult Szanyi Tibor európai parlamenti képviselő az MSZP Fogyasztóvédelmi Tagozatának kérésére az Európai Bizottsághoz. A Bizottság a megkeresésre reagálva elmondta, hogy először is mindkét tárgyban fel fogja hívni a nemzeti végrehajtó szervek figyelmét. Ezen kívül pedig újabb információs kampányt is indít 2016 elejétől, amely minden közlekedési módot érint majd (azaz nem csak a légiközlekedési szektort), és az utasok jogaira igyekszik majd felhívni a figyelmet. A kampány várhatóan 2017 végéig fog tartani.
Szanyi Tibor kiemelte: „Örömmel értesültem a Bizottság válaszáról, mely kedvező változásokat hoz a légi utasok kártérítéshez való jogának tényleges érvényesülésében. A megfelelő információk birtokában az utasok sokkal hatékonyabban fognak tudni fellépni saját jogaik védelmében. A több és egyértelműbb információ a magas színvonalú fogyasztóvédelmet szolgálja!”
Forrás: Turizmus Online