MÁV: a Keletibe is fussanak be a ferihegyi vonatok

Felborulhat az eddig biztosnak gondolt, építési engedéllyel, kormánytámogatással rendelkező reptéri gyorsvasútvonal terve, a MÁV a kínai tervek után saját, gyorsabb eljutást kínáló nyomvonaltervvel állt elő - írja az Index.

A Keleti pályaudvar felújításának befejezésekor Homolya Róbert, a MÁV elnök-vezérigazgatója bejelentette, hogy a MÁV javaslata szerint a Keletibe is be kellene futnia a ferihegyi gyorsvasútnak. Konkrétan a kőbánya-kispesti vasútállomásnál ágazna le egy szárnyvonal a Nyugati pályaudvar és Ferihegy között kiépítendő reptéri gyorsvasúti vonalról. A tervről még annyit közölt, hogy a vonatok 15 percenként indulhatnának a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtérre, és 20 perc alatt érnének oda a Keleti pályaudvarról. Ezzel, ha nem is kettőre, de másfélre szaporodott a Budapest központjába vezető, tervbe vett reptéri gyorsvasutak száma.

A MÁV terve ugyanis a kormány által már elfogadott Nyugati–Ferihegy-nyomvonalra épül, legalábbis ami a külső, Köki–Ferihegy-szakaszt illeti. A Nyugati–Ferihegy-nyomvonal lelke a Köki vasútállomásnál a 100a jelű Budapest–Szolnok-vasútvonalból kiágazó új építésű, kétvágányú, villamosított, 22 km hosszú mellékvonal, ami a reptérnél a föld alatt halad, majd utána a felszínre érve Monornál visszatér a 100a vasútvonalba. A reptérnél föld alatti megállóban szállhatnának vonatra az utasok, és a Kökin keresztül mintegy húsz perc alatt a Nyugati pályaudvarnál lennének. Ennek a vonalnak már építési engedélye, és támogatja a kormány mellett az Európai Unió.

A Keleti pályaudvari irány először az év elején merült fel, amikor kiderült, hogy a világ legnagyobb, kínai állami tulajdonban levő vasúti járműgyártóját (CRRC) is érdekli a ferihegyi gyorsvasút megépítése. Mint arról a HVG alapján beszámoltunk, a CRRC intézte volna a kivitelezést és az üzemeltetést, és a Bank of China lett volna a finanszírozó, magyar állami pénzt nem igényelt volna a projekt. A terv szerint a vasútvonalat a CRRC építette és üzemeltette volna, és a nyomvonal a MÁV-vonalakkal párhuzamosan, de külön pályán haladt volna. Maga gyártotta volna a járművet is, 6 db 300 férőhelyes elektromos motorvonatot. A CRRC saját maga üzemeltette volna a vasutat harminc évig, majd öt évig az infrastruktúra üzemeltetésében még közvetve részt vett volna, a befektetés megtérülési ideje így 35 év lett volna, a pálya üzemeltetését térítésmentesen a magyar államnak adták volna át. A 180 milliárd forintos óriásprojektet a hazai szakmai szervezetek elsősorban azért kritizálták, mert nem integrálódik a hazai vasúti hálózatba.

A MÁV mostani terve, ha azt mondtuk rá, hogy félig a Nyugati–Ferihegy-szakaszra épül, akkor ugyanúgy mondhatjuk azt is, hogy másik felében a kínai terveken alapul, legalábbis a Keleti–Köki-szakaszon, méghozzá úgy, hogy kvázi kompromisszumként a meglevő hálózatba integrálja ezt a szakaszt. A vasúttársaságnál nemrég megvizsgálták, és a következőre jutottak: nem kell a kínaiak által tervezett magasvasút, 13 vasúti híddal, a Keleti és a Köki közötti rész négy kritikus pontját egyszerűbben is meg lehet oldani.

Ehhez a következő fő elemek kellenek:

a Keletiben 2 új peronos vágányt kell építeni csak a reptéri járatoknak (ehhez el kell bontani a pályaudvar kihúzó, tároló és mosó vágányait);

szélesíteni kellene Salgótarjáni úti vasúti felüljárót, és át kell építeni a Hungária körúti műtárgyat;

a Kőbánya-Hizlaló felé vezető ív töltésén vezetve egy egyvágányú átemelés (60 km/órás sebességű), a Bihari út fölött új vasúti híddal;

a Bihari úttól a jelenleg meglevő két vágány mellett harmadik vágány építése Kőbánya-Kispestig (a mostani vontatóvágány helyén), onnan tovább az új vonalon Ferihegyig;

plusz 1-1 vágány a Száva utcai és a Kőér utcai vasúti hídon, átépítéssel.

A vizsgálat szerint a fenti érintett, átalakított vasútvonalak menetrendjébe könnyebben beilleszthetők lennének a 15 percenként közlekedő reptéri vonatok, amelyek közbenső megállók nélkül 17 perc alatt érnének Ferihegyre. A Keleti-nyomvonal előnye ezek szerint az lenne, hogy két metrókapcsolattal (2-es és 4-es) közvetlen járatot lehetne indítani onnan a reptérre Zugló megálló és Köki kihagyásával, ennek köszönhető a rövidebb menetidő. A Keleti mellett szól a vizsgálat szerint, hogy oda jön be a nemzetközi vonatok túlnyomó része is. A vizsgálat nem zárja ki, hogy a reptérről érkezők a Kökitől a Nyugatiba is tovább tudjanak haladni, tehát menjen vonat a reptérről a Keletibe és a Nyugatiba is. Ez a kettős végállomás viszont amellett, hogy drága lenne és nem túl költséghatékony, gyakorlatilag lehetetlen, hogy rövid távon megvalósuljon.

Ezért a politikának hamarosan választania kell majd a változatok között, méghozzá a 2021–2027-es uniós költségvetési ciklus nagy pénzosztásai előtt. Bár a projekt elindításáról, előkészítéséről született kormánydöntés, a szemafor még mindig nem adott zöldet a kivitelezésnek.

Forrás: Index


Bárki által elérhető nagysebességű internet a lett légitársaság fedélzetén

Bárki által elérhető nagysebességű internet a lett légitársaság fedélzetén 

A lett airBaltic légitársaság az első, amely ingyenesen bevezeti a SpaceX Starlink nagysebességű internetet az Airbus A220-300-as flottáján.
Előzetes kártérítés landolt a torontói repülőgép-baleset utasainál

Előzetes kártérítés landolt a torontói repülőgép-baleset utasainál  

A Delta Air Lines 30 000 amerikai dollárt (11.500.000 forint) ajánlott fel minden utasnak, aki a hétfőn Torontóban kényszerleszállást végrehajtó repülőgépen tartózkodott.
Latin-Amerikában is ott robognak a zöld buszok

Latin-Amerikában is ott robognak a zöld buszok 

A Flix erősíti jelenlétét a latin-amerikai buszpiacon.
Jól indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren

Jól indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren 

Minden idők legmagasabb januári utasforgalmával indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
Feltűnőbb színt kapnak a szegedi villamosok

Feltűnőbb színt kapnak a szegedi villamosok 

A szürke Tram-train járatok élénk sárga színben pompáznak ezentúl.
Jön az új KRESZ?

Jön az új KRESZ? 

A 27 oldalas dokumentum célja a jelenlegi, nehezen átlátható szabályrendszer korszerűsítése és a mai közlekedési szokásokhoz igazítása.
Minden, ami eddig tudható a Torontóban landoló és átforduló gépről – VIDEÓVAL

Minden, ami eddig tudható a Torontóban landoló és átforduló gépről – VIDEÓVAL 

A baleset egy erős havazást követően történt.
Ezeket az utakat jobb, ha két napig elkerüli

Ezeket az utakat jobb, ha két napig elkerüli  

Kedden és szerdán lezárások lesznek Budapesten delegáció közlekedése miatt.
BKK: hamarosan indul a Flórián téri felüljárók felújítása

BKK: hamarosan indul a Flórián téri felüljárók felújítása 

Március elsejétől lezárják a déli hidat.
Törökország új, nagy sebességű vasúti összeköttetést indít

Törökország új, nagy sebességű vasúti összeköttetést indít 

Az új nagysebességű vonat mindössze 3 óra alatt összekapcsol két fő európai várost.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.