Milyen jogvédelem illeti meg azt, akinek késve indul vagy törlik a járatát?

Az egyre növekvő számú járatkésések és járattörlések okán az elmúlt hétvégéig nyolc új vizsgálat indult, így összesen jelen pillanatban tizenegy vizsgálat van folyamatban a fogyasztóvédelmi hatóságnál. És nem kell nagy jóstehetség ahhoz, hogy kijelenthessük: ez a szám a nyári utasforgalom dömping alatt biztosan tovább nő majd. A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) ezúttal megemberelte magát, és szokatlanul feltünő gyorsasággal tájékoztatást arról, hogy milyen jogállás szerint járhatnak el a kárvallott utasok?

Mint közleményükben írják, az utóbbi időben tapasztalt elfogadhatatlan esetek gyakorisága miatt a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) által működtetett Budapesti Békéltető Testület (BBT) kötelességének érzi, hogy az aktuális helyzetekre reagálva tájékoztassa az utasokat az őket megillető fogyasztói jogokról és a légitársaságok kötelezettségeiről, miközben arra is szeretne rávilágítani, hogy

a károsultak hova fordulhatnak jogi segítségért, ha a számukra kellemetlenséget okozó utasszállítók nem jártak el a kötelezettségeiknek megfelelően vagy épp elutasították panaszaikat.
 

Hozzáteszik, naponta kapják a híreket az utasokat meggyötrő késésekről, járattörlésekről. A fogyasztóvédelmi hatóság erre gyorsan reagált, az EB focirajongókat érintő eset után eljárást indított több légitársaság ellen a jelentős járatkésések miatt.

Forrás: Depositphotos
Forrás: Depositphotos

Bár a szezon elején

a légi piac szereplői tudatták utasaikkal, hogy jórészt légiirányítási és kapacitáshiány okokból késések következhetnek majd be, de a gyakorlat azt mutatja, hogy amikor megtörténik a baj, már korántsem kommunikálnak olyan megfelelően. Többnyire magyarázat, érdemi tájékoztatás és ellátás, elszállásolás nélkül hagyják a kétségbeesett ügyfeleiket.

Ennélfogva az utazók arról sem kapnak információt, hogy milyen jogok illetik meg őket abban az esetben, ha repülőgépjáratukat törlik, vagy annak indulása jelentősen – legalább 2 órát meghaladóan – késik, függetlenül a késés vagy törlés okától.

Fontos felhívni a figyelmet arra, hogy már a 2 órát meghaladó késés esetén is – az uniós előírásokra figyelemmel – köteles a légitársaság étkezést és frissítőket biztosítani, valamint díjmentesen két telefonhívást vagy e-mail küldését kell felajánlani.

Járattörlés esetén az utast megilleti a vételár visszatérítése, vagy átfoglalás az eredeti úti céljára a legközelebbi járatra, esetleg egy olyan későbbi járatra, amely az utasnak is megfelel.
Átfoglalás esetén a légitársaságnak tájékoztatási, ellátási és segítségnyújtási kötelezettsége van, tehát a várakozási idővel észszerű arányban ételt és frissítőket kell biztosítania, és ha egy vagy több éjszakás ott tartózkodás szükséges, gondoskodnia kell az utas hotelbeli elhelyezéséről, illetve a szállásra és a repülőtéri transzferek biztosításáról is.

Mindenki ismeri már a kártalanítás összegeit, de azért elismétlik, hogy

az utazók a repülőút hosszától függően 250, 400, vagy 600 eurós kártalanításra is jogosultak. Ehhez az is kell, hogy a járattörlést vagy a 3 órát meghaladó késést ne rendkívüli körülmény okozza (például időjárási körülmények, mint vulkánkitörés, váratlan repülésbiztonsági hiányok, nem a légitársaság munkavállalóit érintő sztrájkok).

Nagyon fontos, hogy a fenti incidensek esetén a várakozás idején felmerült költségekről az utazók kérjenek számlát, azt tegyék el, mert azzal tudják majd igazolni költségeiket a légitársaság felé, illetve amennyiben a későbbiekben jogorvoslatra lenne szükség, többek között ezen számlák szolgálnak majd bizonyítékokként. Tehát ha vásárol magának élelmiszert, akkor az erről szóló nyugtát kell eltenni. Ha a légitársaság nem biztosítja a szállást és a transzfert a szállás és a reptér között, akkor pedig a taxi-és szállás számlát kell kérni és megőrizni a későbbi igényérvényesítéshez.

Amennyiben egy járatkésés vagy -törlés miatt egy pórul járt utas felkeresi a légitársaságot a kompenzáció érvényesítése céljából és süket fülekre talál, azaz a jogosnak vélt panaszára elutasító választ kap, – más szóval nem tud megegyezni a vállalkozással –, a jogvita rendezése céljából kifogásával a békéltető testületekhez fordulhat.

A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara célja, hogy a piaci szereplők és a fogyasztók között felmerülő vitás esetek a BBT közreműködésével a lehető leggyorsabban, legkevesebb anyagi ráfordítással és mindkét fél részéről a legnagyobb megelégedéssel záruljanak. Bizonyos jogviták a békéltető testület segítségével már írásban rendeződnek. 

Ide lehet fordulni a panasszal:

Budapesti Békéltető Testület
1016 Budapest, Krisztina krt., 99.
levelezési cím: 1253 Budapest, Pf.: 10.
tel.: +36-1-488-2131
e-mail-cím: [email protected]
www.bekeltet.bkik.hu
www.facebook.com/bekeltetotestulet.budapesti.3

 


Új code-share járatok a Singapore Airlines és az Air India együttműködésével

Új code-share járatok a Singapore Airlines és az Air India együttműködésével 

Az Air India és a Singapore Airlines (SIA) megállapodott abban, hogy jelentősen kibővítik code-share megállapodásukat, 11 indiai várossal és további 40 nemzetközi célállomással bővítik hálózatukat, hogy jobb utazási lehetőségeket kínáljanak a utasaiknak Szingapúr és India között, valamint azon túl.
Felmérték a légitársaságok utasainak költekezését

Felmérték a légitársaságok utasainak költekezését 

Egy széleskörű új kutatás beazonosította azokat a kulcsfontosságú viselkedési mintákat, amelyek 2025-ben és azon túl is alakítják majd a nagy légitársaságok utasköltési trendjeit.
Pénzbírság a cseh és az osztrák államvasutakra

Pénzbírság a cseh és az osztrák államvasutakra 

Az Európai Bizottság 48,6 millió euró (19,5 milliárd forint) pénzbírságra ítélte a cseh és az osztrák államvasutakat, amiért a két vasúttársaság megsértette az európai uniós versenyjogi szabályokat.
Október végén nyílt toborzónap az Emirates-nél

Október végén nyílt toborzónap az Emirates-nél 

A dubai székhelyű légitársaság 2024-es nagyszabású kabinszemélyzetbővítési projektje tovább folytatódik. A globális toborzás Magyarországot is érinti, a legközelebbi nyílt napra októberben kerül sor Budapesten.
Újabb fenntartható programba kezd a WIZZ

Újabb fenntartható programba kezd a WIZZ 

A tesztelés két fontos útvonalon, Barcelona-Budapest és Brüsszel-Budapest között indul, az üzemanyagot a Cepsa biztosítja és a World Fuel Services osztja el az érintett reptereken év végéig.
 Új szolgáltatások a Budapest Airport palettáján

Új szolgáltatások a Budapest Airport palettáján 

A rejtett fogyatékossággal és fokozott érzékenységgel élőket segítik a Budapest Airport új szolgáltatásai.
Szakmai elismerés a légitársaság gyakornoki programjának

Szakmai elismerés a légitársaság gyakornoki programjának 

A Zynternship Awards szakmai zsűri döntése alapján arany minősítést kapott az egyetemistáknak szóló gyakornoki program.
Ismét sztrájk a brüsszeli reptéren, hatalmas fennakadások várhatók

Ismét sztrájk a brüsszeli reptéren, hatalmas fennakadások várhatók 

Az összes induló járatot törlik kedden a belgiumi charleroi-i repülőtéren a biztonsági személyzet sztrájkja miatt.
Aki még használ taxis drosztot, az ne a megszokott rutin alapján tegye

Aki még használ taxis drosztot, az ne a megszokott rutin alapján tegye 

Ugyanis egy többlépcsős, ütemezett taxiállomás-felújító programba kezdett a Budapesti Közlekedési Központ (BKK)
Innováció Bécsben: digitális akadálymentesítés

Innováció Bécsben: digitális akadálymentesítés 

Az osztrák fővárosban mostantól megújulnak a digitális utastájékoztató kijelzők.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.