Milyen jogvédelem illeti meg azt, akinek késve indul vagy törlik a járatát?

Az egyre növekvő számú járatkésések és járattörlések okán az elmúlt hétvégéig nyolc új vizsgálat indult, így összesen jelen pillanatban tizenegy vizsgálat van folyamatban a fogyasztóvédelmi hatóságnál. És nem kell nagy jóstehetség ahhoz, hogy kijelenthessük: ez a szám a nyári utasforgalom dömping alatt biztosan tovább nő majd. A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) ezúttal megemberelte magát, és szokatlanul feltünő gyorsasággal tájékoztatást arról, hogy milyen jogállás szerint járhatnak el a kárvallott utasok?

Mint közleményükben írják, az utóbbi időben tapasztalt elfogadhatatlan esetek gyakorisága miatt a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) által működtetett Budapesti Békéltető Testület (BBT) kötelességének érzi, hogy az aktuális helyzetekre reagálva tájékoztassa az utasokat az őket megillető fogyasztói jogokról és a légitársaságok kötelezettségeiről, miközben arra is szeretne rávilágítani, hogy

a károsultak hova fordulhatnak jogi segítségért, ha a számukra kellemetlenséget okozó utasszállítók nem jártak el a kötelezettségeiknek megfelelően vagy épp elutasították panaszaikat.
 

Hozzáteszik, naponta kapják a híreket az utasokat meggyötrő késésekről, járattörlésekről. A fogyasztóvédelmi hatóság erre gyorsan reagált, az EB focirajongókat érintő eset után eljárást indított több légitársaság ellen a jelentős járatkésések miatt.

Forrás: Depositphotos
Forrás: Depositphotos

Bár a szezon elején

a légi piac szereplői tudatták utasaikkal, hogy jórészt légiirányítási és kapacitáshiány okokból késések következhetnek majd be, de a gyakorlat azt mutatja, hogy amikor megtörténik a baj, már korántsem kommunikálnak olyan megfelelően. Többnyire magyarázat, érdemi tájékoztatás és ellátás, elszállásolás nélkül hagyják a kétségbeesett ügyfeleiket.

Ennélfogva az utazók arról sem kapnak információt, hogy milyen jogok illetik meg őket abban az esetben, ha repülőgépjáratukat törlik, vagy annak indulása jelentősen – legalább 2 órát meghaladóan – késik, függetlenül a késés vagy törlés okától.

Fontos felhívni a figyelmet arra, hogy már a 2 órát meghaladó késés esetén is – az uniós előírásokra figyelemmel – köteles a légitársaság étkezést és frissítőket biztosítani, valamint díjmentesen két telefonhívást vagy e-mail küldését kell felajánlani.

Járattörlés esetén az utast megilleti a vételár visszatérítése, vagy átfoglalás az eredeti úti céljára a legközelebbi járatra, esetleg egy olyan későbbi járatra, amely az utasnak is megfelel.
Átfoglalás esetén a légitársaságnak tájékoztatási, ellátási és segítségnyújtási kötelezettsége van, tehát a várakozási idővel észszerű arányban ételt és frissítőket kell biztosítania, és ha egy vagy több éjszakás ott tartózkodás szükséges, gondoskodnia kell az utas hotelbeli elhelyezéséről, illetve a szállásra és a repülőtéri transzferek biztosításáról is.

Mindenki ismeri már a kártalanítás összegeit, de azért elismétlik, hogy

az utazók a repülőút hosszától függően 250, 400, vagy 600 eurós kártalanításra is jogosultak. Ehhez az is kell, hogy a járattörlést vagy a 3 órát meghaladó késést ne rendkívüli körülmény okozza (például időjárási körülmények, mint vulkánkitörés, váratlan repülésbiztonsági hiányok, nem a légitársaság munkavállalóit érintő sztrájkok).

Nagyon fontos, hogy a fenti incidensek esetén a várakozás idején felmerült költségekről az utazók kérjenek számlát, azt tegyék el, mert azzal tudják majd igazolni költségeiket a légitársaság felé, illetve amennyiben a későbbiekben jogorvoslatra lenne szükség, többek között ezen számlák szolgálnak majd bizonyítékokként. Tehát ha vásárol magának élelmiszert, akkor az erről szóló nyugtát kell eltenni. Ha a légitársaság nem biztosítja a szállást és a transzfert a szállás és a reptér között, akkor pedig a taxi-és szállás számlát kell kérni és megőrizni a későbbi igényérvényesítéshez.

Amennyiben egy járatkésés vagy -törlés miatt egy pórul járt utas felkeresi a légitársaságot a kompenzáció érvényesítése céljából és süket fülekre talál, azaz a jogosnak vélt panaszára elutasító választ kap, – más szóval nem tud megegyezni a vállalkozással –, a jogvita rendezése céljából kifogásával a békéltető testületekhez fordulhat.

A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara célja, hogy a piaci szereplők és a fogyasztók között felmerülő vitás esetek a BBT közreműködésével a lehető leggyorsabban, legkevesebb anyagi ráfordítással és mindkét fél részéről a legnagyobb megelégedéssel záruljanak. Bizonyos jogviták a békéltető testület segítségével már írásban rendeződnek. 

Ide lehet fordulni a panasszal:

Budapesti Békéltető Testület
1016 Budapest, Krisztina krt., 99.
levelezési cím: 1253 Budapest, Pf.: 10.
tel.: +36-1-488-2131
e-mail-cím: [email protected]
www.bekeltet.bkik.hu
www.facebook.com/bekeltetotestulet.budapesti.3

 


MÁV-vezér: A vállalatnak felelősséget kell vállalnia az eddigi mulasztásokért

MÁV-vezér: A vállalatnak felelősséget kell vállalnia az eddigi mulasztásokért 

Az ígéret szép szó, ha betartják - úgy jó.
Napelemeket telepít ez a légitársaság

Napelemeket telepít ez a légitársaság 

Az Emirates 39 960 napelempanel telepítésére kötött megállapodást az Etihad Clean Energy Developmenttel.
Ingyenes európai uniós vonatbérlet fiataloknak

Ingyenes európai uniós vonatbérlet fiataloknak 

Az EU jövőre 35 500 ingyenes DiscoverEU utazási igazolványt biztosít fiataloknak.
Fedélzeten a világ legősibb kenyere

Fedélzeten a világ legősibb kenyere 

A világ legősibb kenyerét kínálja business class utasainak a török légitársaság.
Búcsúzik a világ egyik legrégebbi légitársasága

Búcsúzik a világ egyik legrégebbi légitársasága 

A világ egyik legrégebbi légitársasága csaknem egy évszázados szolgálat után leáll.
Új színben pompázik ez a repülőgép

Új színben pompázik ez a repülőgép 

Nem véletlenül.
Négy Emirates-járat Budapesten landolt a közel-keleti helyzet miatt

Négy Emirates-járat Budapesten landolt a közel-keleti helyzet miatt 

A budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre négy Emirates-gép érkezett, köztük két A380-as.
Lezárták, majd ismét megnyitották Tel Aviv repterét

Lezárták, majd ismét megnyitották Tel Aviv repterét 

Izrael újra megnyitotta légterét az iráni rakétatámadás után.
Együttműködési megállapodás két légügyi cég között

Együttműködési megállapodás két légügyi cég között 

Együttműködési megállapodást írt alá a HungaroControl és a Budapest Airport.
A Boeing repülőgépeit még az ág is húzza

A Boeing repülőgépeit még az ág is húzza 

A Nemzeti Közlekedésbiztonsági Testület levelében figyelmeztetést adott ki.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.