Milyen jogvédelem illeti meg azt, akinek késve indul vagy törlik a járatát?

Az egyre növekvő számú járatkésések és járattörlések okán az elmúlt hétvégéig nyolc új vizsgálat indult, így összesen jelen pillanatban tizenegy vizsgálat van folyamatban a fogyasztóvédelmi hatóságnál. És nem kell nagy jóstehetség ahhoz, hogy kijelenthessük: ez a szám a nyári utasforgalom dömping alatt biztosan tovább nő majd. A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) ezúttal megemberelte magát, és szokatlanul feltünő gyorsasággal tájékoztatást arról, hogy milyen jogállás szerint járhatnak el a kárvallott utasok?

Mint közleményükben írják, az utóbbi időben tapasztalt elfogadhatatlan esetek gyakorisága miatt a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) által működtetett Budapesti Békéltető Testület (BBT) kötelességének érzi, hogy az aktuális helyzetekre reagálva tájékoztassa az utasokat az őket megillető fogyasztói jogokról és a légitársaságok kötelezettségeiről, miközben arra is szeretne rávilágítani, hogy

a károsultak hova fordulhatnak jogi segítségért, ha a számukra kellemetlenséget okozó utasszállítók nem jártak el a kötelezettségeiknek megfelelően vagy épp elutasították panaszaikat.
 

Hozzáteszik, naponta kapják a híreket az utasokat meggyötrő késésekről, járattörlésekről. A fogyasztóvédelmi hatóság erre gyorsan reagált, az EB focirajongókat érintő eset után eljárást indított több légitársaság ellen a jelentős járatkésések miatt.

Forrás: Depositphotos
Forrás: Depositphotos

Bár a szezon elején

a légi piac szereplői tudatták utasaikkal, hogy jórészt légiirányítási és kapacitáshiány okokból késések következhetnek majd be, de a gyakorlat azt mutatja, hogy amikor megtörténik a baj, már korántsem kommunikálnak olyan megfelelően. Többnyire magyarázat, érdemi tájékoztatás és ellátás, elszállásolás nélkül hagyják a kétségbeesett ügyfeleiket.

Ennélfogva az utazók arról sem kapnak információt, hogy milyen jogok illetik meg őket abban az esetben, ha repülőgépjáratukat törlik, vagy annak indulása jelentősen – legalább 2 órát meghaladóan – késik, függetlenül a késés vagy törlés okától.

Fontos felhívni a figyelmet arra, hogy már a 2 órát meghaladó késés esetén is – az uniós előírásokra figyelemmel – köteles a légitársaság étkezést és frissítőket biztosítani, valamint díjmentesen két telefonhívást vagy e-mail küldését kell felajánlani.

Járattörlés esetén az utast megilleti a vételár visszatérítése, vagy átfoglalás az eredeti úti céljára a legközelebbi járatra, esetleg egy olyan későbbi járatra, amely az utasnak is megfelel.
Átfoglalás esetén a légitársaságnak tájékoztatási, ellátási és segítségnyújtási kötelezettsége van, tehát a várakozási idővel észszerű arányban ételt és frissítőket kell biztosítania, és ha egy vagy több éjszakás ott tartózkodás szükséges, gondoskodnia kell az utas hotelbeli elhelyezéséről, illetve a szállásra és a repülőtéri transzferek biztosításáról is.

Mindenki ismeri már a kártalanítás összegeit, de azért elismétlik, hogy

az utazók a repülőút hosszától függően 250, 400, vagy 600 eurós kártalanításra is jogosultak. Ehhez az is kell, hogy a járattörlést vagy a 3 órát meghaladó késést ne rendkívüli körülmény okozza (például időjárási körülmények, mint vulkánkitörés, váratlan repülésbiztonsági hiányok, nem a légitársaság munkavállalóit érintő sztrájkok).

Nagyon fontos, hogy a fenti incidensek esetén a várakozás idején felmerült költségekről az utazók kérjenek számlát, azt tegyék el, mert azzal tudják majd igazolni költségeiket a légitársaság felé, illetve amennyiben a későbbiekben jogorvoslatra lenne szükség, többek között ezen számlák szolgálnak majd bizonyítékokként. Tehát ha vásárol magának élelmiszert, akkor az erről szóló nyugtát kell eltenni. Ha a légitársaság nem biztosítja a szállást és a transzfert a szállás és a reptér között, akkor pedig a taxi-és szállás számlát kell kérni és megőrizni a későbbi igényérvényesítéshez.

Amennyiben egy járatkésés vagy -törlés miatt egy pórul járt utas felkeresi a légitársaságot a kompenzáció érvényesítése céljából és süket fülekre talál, azaz a jogosnak vélt panaszára elutasító választ kap, – más szóval nem tud megegyezni a vállalkozással –, a jogvita rendezése céljából kifogásával a békéltető testületekhez fordulhat.

A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara célja, hogy a piaci szereplők és a fogyasztók között felmerülő vitás esetek a BBT közreműködésével a lehető leggyorsabban, legkevesebb anyagi ráfordítással és mindkét fél részéről a legnagyobb megelégedéssel záruljanak. Bizonyos jogviták a békéltető testület segítségével már írásban rendeződnek. 

Ide lehet fordulni a panasszal:

Budapesti Békéltető Testület
1016 Budapest, Krisztina krt., 99.
levelezési cím: 1253 Budapest, Pf.: 10.
tel.: +36-1-488-2131
e-mail-cím: bekelteto.testulet@bkik.hu
www.bekeltet.bkik.hu
www.facebook.com/bekeltetotestulet.budapesti.3

 


A Wizz Air járatait is érinti a nemzetközi szintű technikai leállás

A Wizz Air járatait is érinti a nemzetközi szintű technikai leállás 

Ezzel kapcsolatban a következő közleményt juttatták el szerkesztőségünkbe.
Egyszerre áldás és átok a sok reptérfejlesztés szerte a világban

Egyszerre áldás és átok a sok reptérfejlesztés szerte a világban 

A következő két évtizedben 2 trillió (magyarul 2 billió, vagyis kétezerszer egymilliárd) dollár értékű fejlesztések várhatók világszerte a légiközlekedésben.
Tömeges technológiai zavarok a világban - az európai légi közlekedésben is súlyos gondokat okozva

Tömeges technológiai zavarok a világban - az európai légi közlekedésben is súlyos gondokat okozva 

Az Egyesült Államok teljes légi forgalmát érintette és több repülőterén is ideiglenes zárlatot okozott az egész világra kiterjedő technológiai üzemzavar, ami egy amerikai kiberbiztonsági világcégtől, a Crowdstrike-tól indult pénteken.
Az utazók zöme ügyet sem vet a MÁV meglehetősen furcsa kérésére

Az utazók zöme ügyet sem vet a MÁV meglehetősen furcsa kérésére 

Ugyanis hiába óvta őket a MÁV - ennek ellenére jegyet váltottak különböző vonalakon járó szerelvényeikre.
Új magyar jármű született

Új magyar jármű született 

Bemutatták az új magyar elektromos midibuszt - a Városligetben tette meg első köreit a bajai gyár fejlesztése.
Ismét indít és fogad járatokat a debreceni reptér

Ismét indít és fogad járatokat a debreceni reptér 

Örömteli hírről kaptunk tájékoztatást szerda délelőtt.
Késés és járattörlés esetén cseveghet Ameliával

Késés és járattörlés esetén cseveghet Ameliával 

Mesterséges inteligenciával teszi hatékonyabbá ügyfélszolgálatát a légitársaság.
Összehangolja európai hálózatát az Air France-KLM és a SAS 

Összehangolja európai hálózatát az Air France-KLM és a SAS  

Szorosabbra fűzi kereskedelmi együttműködését a három légitársaság: codeshare és interline megállapodást kötöttek.
Mit kell tudnia egy légiutas-kísérőnek?

Mit kell tudnia egy légiutas-kísérőnek? 

Az Emirates hét pontban összefoglalta azon tananyaga legfontosabb témáit , amelyet mindenkinek el kell sajátítani, aki jelentkezik hozzájuk légiutas-kísérőnek.
2043-ra duplájára nőhet a világ légiflottája

2043-ra duplájára nőhet a világ légiflottája 

A Közel-Keleten és Ázsiában, ezen belül is Indiában és Kínában látják a legerősebb növekedést és bővülést.

Interjú

Pesti István: Kiderül, kiben van meg az a plusz, amire érdemes odafigyelni

Pesti István: Kiderül, kiben van meg az a plusz, amire érdemes odafigyelni 

A két Michelin-csillagos étterem konyháját vezető séffel többek közt a versenyről és megosztó ételekről beszélgetünk, és mesél arról is, miért nem követi a trendeket.
Dubicz Borászat: Abban hiszünk, hogy az ikonikus múlt és a modern jövő jól összeegyeztethető

Dubicz Borászat: Abban hiszünk, hogy az ikonikus múlt és a modern jövő jól összeegyeztethető 

Az idei újdonságokról és megújulásról a borászat tulajdonosával, Dunai Ágnessel beszélgettünk.
Csernus Imre: „Szeretnék már jönni-menni, mint egy falevél”

Csernus Imre: „Szeretnék már jönni-menni, mint egy falevél” 

Csernus Imrével szőlőről, borokról és a vidéki életről beszélgettünk, és nemrég megjelent könyve kapcsán egy kicsit rólunk, magyarokról is.