Nem akarják az Ipoly-hidat a szlovákok

A Nyitra megyei közgyűlés megtagadta az Ipolydamásd és Helemba közötti Ipoly-híd építéséről szóló megállapodás módosításának aláírását.

 Harrach Péter érthetetlennek tartja a Nyitra megyei közgyűlés azon döntését, mellyel megtagadták a magyarországi Ipolydamásd és a szlovákiai Helemba között építendő Ipoly-hídról szóló megállapodás módosításának aláírását.

A KDNP frakcióvezetője szerint ezzel hatalmas lehetőségtől fosztanák meg a környékén élőket. Harrach Péter, a magyarországi térség országgyűlési képviselője a Pest megyei Ipolydamásdon csütörtökön az új Ipoly-híd építése körül kialakult "patthelyzet" kapcsán tartott sajtótájékoztatón közölte: csatlakozik a 16 Szob környéki magyar, illetve a 23 érintett szlovák polgármester aláírásával nyomatékosított petícióhoz annak érdekében, hogy a Nyitra megyei közgyűlés megváltoztassa döntését.

"A kérést nyomatékkal továbbítom az illetékeseknek" - ígérte. A politikus egyrészt azzal magyarázta "értetlenségét", hogy kormányközi megállapodás rendelkezik a két település között létesülő hídról, másrészt azzal, hogy az esetleges végleges visszalépés számos gazdasági és egyéb előnytől foszt meg több tízezer embert, miközben elvész a már odaítélt uniós támogatás is (2012. októberében Pilisszentkereszten Robert Fico és Orbán Viktor miniszterelnökök egyeztek meg a hídról, méltatva annak fontosságát).

A sajtótájékoztatón - melyen a helyi polgármester és a szobi járás településvezetői mellett több, a projektben érintett szakember, illetve a szlovákiai Magyar Közösség Pártjának alelnöke, az Ipoly Unió elnöke és a petíciót jegyző Ister-Granum területi együttműködési csoportosulás képviselője is részt vett - az előzményekről is részletesen beszámoltak.

A két települést 2000-ig összekötő Barátság híd újjáépítése régi igény. Egy három elemből álló projekt tervei között szerepelt még egy Vámosmikola és Ipolypásztó közötti híd létesítése, valamint egy Tésa és Ipolyvisk közötti bekötőút megépítése.

A projektre - 85 százalékos támogatottsággal - körülbelül 10 millió eurós pályázati pénzt sikerült szerezni, és az Ipolydamásdnál létesülő híd tekintetében a jogerős építési engedély, valamint a Nyitra megyei közgyűlés partnerségi támogatása is rendelkezésre állt.

Bár időközben a műszaki tartalom megváltozása miatt módosítani kellett a terveken, s némileg nőtt a magyar felet terhelő költség is, érthetetlen, hogy a Nyitra megyei közgyűlés "meggondolta magát", arra hivatkozva: 2013-ban már úgysem épülhet meg a híd - fejtegette a sajtótájékoztatón Farkas István, a szlovákiai Magyar Közösség Pártjának alelnöke.

Mint mondta, azt kérik, hogy a közgyűlés márciusi ülésén vitassák meg újra a kérdést, mert a partnerségi megállapodás idei megkötése esetén 2015 végéig van idő az építkezésre. Ha a szlovák fél mégsem hajlik a megegyezésre, elvész az uniós forrás és a talán soha vissza nem térő lehetőség is - nyomatékosították többen a sajtótájékoztatón, kiemelve: a valószínűleg téves információkon alapuló visszakozás még korrigálható. Wollent József, az Ipoly Unió elnöke szerint főleg Nyitra megye belső kommunikációjában történtek zavarok, a képviselők a hídépítési eljárás számos részletét sokáig nem is ismerték, ám még most sem késő igent mondani, egyébként a térségben élők zsebéből "kamatostól veszik ki a pénzt".

Eck András, az Ister-Granum EGTC megbízottja a leendő híd előnyeit említette. Szólt egyebek mellett Esztergom és Vác könnyebb megközelíthetőségéről, a Párkány-Helemba-Szob kerékpárút megépítésének lehetőségéről, illetve a kölcsönös gazdasági előnyökről.

Az Ipoly-híd megépítése nem politikai, hanem főként gazdasági, idegenforgalmi, szakmai kérdés, és nagy lehetőség a határ két oldalán élők napi kapcsolatainak erősítésére is - hangsúlyozták a sajtótájékoztatón.

A petíciót mások mellett megküldik a magyar és a szlovák miniszterelnöknek is.

Forrás: MTI


Mit kell tudnia egy légiutas-kísérőnek?

Mit kell tudnia egy légiutas-kísérőnek? 

Az Emirates hét pontban összefoglalta azon tananyaga legfontosabb témáit , amelyet mindenkinek el kell sajátítani, aki jelentkezik hozzájuk légiutas-kísérőnek.
2043-ra duplájára nőhet a világ légiflottája

2043-ra duplájára nőhet a világ légiflottája 

A Közel-Keleten és Ázsiában, ezen belül is Indiában és Kínában látják a legerősebb növekedést és bővülést.
Egyedi megjelenésű géppel ünnepel a születésnapos ultrafapados

Egyedi megjelenésű géppel ünnepel a születésnapos ultrafapados 

Az Airbus hamburgi gyárában tartott eseményen bemutatták a Wizz Air flottájának legújabb, 132. tagját, a 9H-WNM lajstromszámú Airbus A321neo--t, amelyik a légitársaság 20. születésnapja alkalmából egyedi festést kapott.
Elkerülhetetlenek a késések, de a légitársaság nem hagyja magára utasait

Elkerülhetetlenek a késések, de a légitársaság nem hagyja magára utasait 

A légitársaság mindent megtesz annak érdekében, hogy a késésekből keletkezett kellemetlenségeket enyhítse.
Csúcsot döntött a vonattal utazók száma Ausztriában

Csúcsot döntött a vonattal utazók száma Ausztriában 

Ausztriában rekordot döntött a vasúttal utazók száma. Módosították a vasúti közlekedésről szóló törvényt.
Hasít a lett légitársaság

Hasít a lett légitársaság 

A légitársaság továbbra is elkötelezett abban, hogy a legjobb összeköttetést kínálja a Baltikum és a világ több része között.
A MÁV elég sajátos módon kezeli, hogy vonataik a nagy hőség miatt folyamatosan késnek és meghibásodnak

A MÁV elég sajátos módon kezeli, hogy vonataik a nagy hőség miatt folyamatosan késnek és meghibásodnak 

Azt tanácsolják utasaiknak, hogy vonat helyett inkább menjenek busszal.
Bezárt a debreceni reptér - a budapesti már reagált is a váratlan lépésre

Bezárt a debreceni reptér - a budapesti már reagált is a váratlan lépésre 

Mint pénteken szerkesztőségünknek eljuttatott közleményükben írják, ők veszik át az átmenetileg bezárt debreceni repülőtér forgalmának egy részét.
Egyelőre zárva a debreceni reptér

Egyelőre zárva a debreceni reptér 

A Debrecen Nemzetközi Repülőtér a következő információt küldte ezzel kapcsolatban.
A mogyoródi Forma-1 futamra nem egyszerű a kijutás - vagy mégis?

A mogyoródi Forma-1 futamra nem egyszerű a kijutás - vagy mégis? 

A Formula 1 Magyar Nagydíjat július 19-21. között rendezik - telt ház, azaz négy nap alatt több mint 300 ezer néző várható a versenyhétvégén.

Interjú

Pesti István: Kiderül, kiben van meg az a plusz, amire érdemes odafigyelni

Pesti István: Kiderül, kiben van meg az a plusz, amire érdemes odafigyelni 

A két Michelin-csillagos étterem konyháját vezető séffel többek közt a versenyről és megosztó ételekről beszélgetünk, és mesél arról is, miért nem követi a trendeket.
Dubicz Borászat: Abban hiszünk, hogy az ikonikus múlt és a modern jövő jól összeegyeztethető

Dubicz Borászat: Abban hiszünk, hogy az ikonikus múlt és a modern jövő jól összeegyeztethető 

Az idei újdonságokról és megújulásról a borászat tulajdonosával, Dunai Ágnessel beszélgettünk.
Csernus Imre: „Szeretnék már jönni-menni, mint egy falevél”

Csernus Imre: „Szeretnék már jönni-menni, mint egy falevél” 

Csernus Imrével szőlőről, borokról és a vidéki életről beszélgettünk, és nemrég megjelent könyve kapcsán egy kicsit rólunk, magyarokról is.