Nem akarják az Ipoly-hidat a szlovákok

A Nyitra megyei közgyűlés megtagadta az Ipolydamásd és Helemba közötti Ipoly-híd építéséről szóló megállapodás módosításának aláírását.

 Harrach Péter érthetetlennek tartja a Nyitra megyei közgyűlés azon döntését, mellyel megtagadták a magyarországi Ipolydamásd és a szlovákiai Helemba között építendő Ipoly-hídról szóló megállapodás módosításának aláírását.

A KDNP frakcióvezetője szerint ezzel hatalmas lehetőségtől fosztanák meg a környékén élőket. Harrach Péter, a magyarországi térség országgyűlési képviselője a Pest megyei Ipolydamásdon csütörtökön az új Ipoly-híd építése körül kialakult "patthelyzet" kapcsán tartott sajtótájékoztatón közölte: csatlakozik a 16 Szob környéki magyar, illetve a 23 érintett szlovák polgármester aláírásával nyomatékosított petícióhoz annak érdekében, hogy a Nyitra megyei közgyűlés megváltoztassa döntését.

"A kérést nyomatékkal továbbítom az illetékeseknek" - ígérte. A politikus egyrészt azzal magyarázta "értetlenségét", hogy kormányközi megállapodás rendelkezik a két település között létesülő hídról, másrészt azzal, hogy az esetleges végleges visszalépés számos gazdasági és egyéb előnytől foszt meg több tízezer embert, miközben elvész a már odaítélt uniós támogatás is (2012. októberében Pilisszentkereszten Robert Fico és Orbán Viktor miniszterelnökök egyeztek meg a hídról, méltatva annak fontosságát).

A sajtótájékoztatón - melyen a helyi polgármester és a szobi járás településvezetői mellett több, a projektben érintett szakember, illetve a szlovákiai Magyar Közösség Pártjának alelnöke, az Ipoly Unió elnöke és a petíciót jegyző Ister-Granum területi együttműködési csoportosulás képviselője is részt vett - az előzményekről is részletesen beszámoltak.

A két települést 2000-ig összekötő Barátság híd újjáépítése régi igény. Egy három elemből álló projekt tervei között szerepelt még egy Vámosmikola és Ipolypásztó közötti híd létesítése, valamint egy Tésa és Ipolyvisk közötti bekötőút megépítése.

A projektre - 85 százalékos támogatottsággal - körülbelül 10 millió eurós pályázati pénzt sikerült szerezni, és az Ipolydamásdnál létesülő híd tekintetében a jogerős építési engedély, valamint a Nyitra megyei közgyűlés partnerségi támogatása is rendelkezésre állt.

Bár időközben a műszaki tartalom megváltozása miatt módosítani kellett a terveken, s némileg nőtt a magyar felet terhelő költség is, érthetetlen, hogy a Nyitra megyei közgyűlés "meggondolta magát", arra hivatkozva: 2013-ban már úgysem épülhet meg a híd - fejtegette a sajtótájékoztatón Farkas István, a szlovákiai Magyar Közösség Pártjának alelnöke.

Mint mondta, azt kérik, hogy a közgyűlés márciusi ülésén vitassák meg újra a kérdést, mert a partnerségi megállapodás idei megkötése esetén 2015 végéig van idő az építkezésre. Ha a szlovák fél mégsem hajlik a megegyezésre, elvész az uniós forrás és a talán soha vissza nem térő lehetőség is - nyomatékosították többen a sajtótájékoztatón, kiemelve: a valószínűleg téves információkon alapuló visszakozás még korrigálható. Wollent József, az Ipoly Unió elnöke szerint főleg Nyitra megye belső kommunikációjában történtek zavarok, a képviselők a hídépítési eljárás számos részletét sokáig nem is ismerték, ám még most sem késő igent mondani, egyébként a térségben élők zsebéből "kamatostól veszik ki a pénzt".

Eck András, az Ister-Granum EGTC megbízottja a leendő híd előnyeit említette. Szólt egyebek mellett Esztergom és Vác könnyebb megközelíthetőségéről, a Párkány-Helemba-Szob kerékpárút megépítésének lehetőségéről, illetve a kölcsönös gazdasági előnyökről.

Az Ipoly-híd megépítése nem politikai, hanem főként gazdasági, idegenforgalmi, szakmai kérdés, és nagy lehetőség a határ két oldalán élők napi kapcsolatainak erősítésére is - hangsúlyozták a sajtótájékoztatón.

A petíciót mások mellett megküldik a magyar és a szlovák miniszterelnöknek is.

Forrás: MTI


Low cost járatindulás: Isztambult köti össze Budapesttel

Low cost járatindulás: Isztambult köti össze Budapesttel 

Az AVIAREPS Magyarország, az idén 30 éves AVIAREPS cégcsoport magyar leányvállalata jelentette be a járatindítást.
Dubaj a világ legnagyobb repülőterét tervezi

Dubaj a világ legnagyobb repülőterét tervezi 

Dubajban vasárnap bejelentették az emírség azon tervét, hogy az Al Maktoum nemzetközi repülőteret a világ legnagyobb repülőterévé fejlesztik.
A 111 éves hajómatuzsálem visszatér a BAHART flottájába

A 111 éves hajómatuzsálem visszatér a BAHART flottájába 

A Jókaival a nagyközönség május elsejétől Balatonfüreden találkozhat, ahol sétahajóként üzemel  a teljes hajózási szezonban.
Lazulós döntés a holland légitársaságnál

Lazulós döntés a holland légitársaságnál 

Tornacipőt hordhat májustól a KLM teljes hajózó személyzete.
Új éjszakai járat indul Sopronból Varsóba

Új éjszakai járat indul Sopronból Varsóba 

A FlixBus új közép-európai járatával bővíti a Magyarországról elérhető úti célok kínálatát. A naponta közlekedő közvetlen járat kényelmes és megfizethető lehetőséget kínál Sopron lakosainak, hogy felfedezzék Varsó gazdag kulturális életét.
Ritkítják a balatoni buszjáratokat május 1-jétől

Ritkítják a balatoni buszjáratokat május 1-jétől 

Olyan lépést tett a Volánbusz, mintha náluk senkit nem érdekelné, hogy a főszezon közeledtével tömegközlekedési eszközzel is el lehessen érni hazánk nyári legfőbb turisztikai célpontját a főváros felől.
Hamarosan indul Közép-Európa legnagyobb motoros túrája

Hamarosan indul Közép-Európa legnagyobb motoros túrája 

A résztvevő több száz motoros összesen 831 km tesz meg idén, hogy ezúttal Békés megye kulturális és turisztikai értékeit felfedezze.
Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala

Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala 

Magyarország keleti részébe vezet az idei év kedvenc kerékpáros útvonala.
Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között

Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között 

Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, így idén júniustól immár egy hetedik kínai nagyváros, Sencsen is közvetlenül elérhető lesz Budapestről.
A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé

A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé 

2023-ban több mint 1 millió tonna szén-dioxidot kibocsátását előzték meg az utazók azzal, ha buszos utazást választottak más közlekedési módok, például autó vagy repülő helyett.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?