Nem akarják az Ipoly-hidat a szlovákok

A Nyitra megyei közgyűlés megtagadta az Ipolydamásd és Helemba közötti Ipoly-híd építéséről szóló megállapodás módosításának aláírását.

 Harrach Péter érthetetlennek tartja a Nyitra megyei közgyűlés azon döntését, mellyel megtagadták a magyarországi Ipolydamásd és a szlovákiai Helemba között építendő Ipoly-hídról szóló megállapodás módosításának aláírását.

A KDNP frakcióvezetője szerint ezzel hatalmas lehetőségtől fosztanák meg a környékén élőket. Harrach Péter, a magyarországi térség országgyűlési képviselője a Pest megyei Ipolydamásdon csütörtökön az új Ipoly-híd építése körül kialakult "patthelyzet" kapcsán tartott sajtótájékoztatón közölte: csatlakozik a 16 Szob környéki magyar, illetve a 23 érintett szlovák polgármester aláírásával nyomatékosított petícióhoz annak érdekében, hogy a Nyitra megyei közgyűlés megváltoztassa döntését.

"A kérést nyomatékkal továbbítom az illetékeseknek" - ígérte. A politikus egyrészt azzal magyarázta "értetlenségét", hogy kormányközi megállapodás rendelkezik a két település között létesülő hídról, másrészt azzal, hogy az esetleges végleges visszalépés számos gazdasági és egyéb előnytől foszt meg több tízezer embert, miközben elvész a már odaítélt uniós támogatás is (2012. októberében Pilisszentkereszten Robert Fico és Orbán Viktor miniszterelnökök egyeztek meg a hídról, méltatva annak fontosságát).

A sajtótájékoztatón - melyen a helyi polgármester és a szobi járás településvezetői mellett több, a projektben érintett szakember, illetve a szlovákiai Magyar Közösség Pártjának alelnöke, az Ipoly Unió elnöke és a petíciót jegyző Ister-Granum területi együttműködési csoportosulás képviselője is részt vett - az előzményekről is részletesen beszámoltak.

A két települést 2000-ig összekötő Barátság híd újjáépítése régi igény. Egy három elemből álló projekt tervei között szerepelt még egy Vámosmikola és Ipolypásztó közötti híd létesítése, valamint egy Tésa és Ipolyvisk közötti bekötőút megépítése.

A projektre - 85 százalékos támogatottsággal - körülbelül 10 millió eurós pályázati pénzt sikerült szerezni, és az Ipolydamásdnál létesülő híd tekintetében a jogerős építési engedély, valamint a Nyitra megyei közgyűlés partnerségi támogatása is rendelkezésre állt.

Bár időközben a műszaki tartalom megváltozása miatt módosítani kellett a terveken, s némileg nőtt a magyar felet terhelő költség is, érthetetlen, hogy a Nyitra megyei közgyűlés "meggondolta magát", arra hivatkozva: 2013-ban már úgysem épülhet meg a híd - fejtegette a sajtótájékoztatón Farkas István, a szlovákiai Magyar Közösség Pártjának alelnöke.

Mint mondta, azt kérik, hogy a közgyűlés márciusi ülésén vitassák meg újra a kérdést, mert a partnerségi megállapodás idei megkötése esetén 2015 végéig van idő az építkezésre. Ha a szlovák fél mégsem hajlik a megegyezésre, elvész az uniós forrás és a talán soha vissza nem térő lehetőség is - nyomatékosították többen a sajtótájékoztatón, kiemelve: a valószínűleg téves információkon alapuló visszakozás még korrigálható. Wollent József, az Ipoly Unió elnöke szerint főleg Nyitra megye belső kommunikációjában történtek zavarok, a képviselők a hídépítési eljárás számos részletét sokáig nem is ismerték, ám még most sem késő igent mondani, egyébként a térségben élők zsebéből "kamatostól veszik ki a pénzt".

Eck András, az Ister-Granum EGTC megbízottja a leendő híd előnyeit említette. Szólt egyebek mellett Esztergom és Vác könnyebb megközelíthetőségéről, a Párkány-Helemba-Szob kerékpárút megépítésének lehetőségéről, illetve a kölcsönös gazdasági előnyökről.

Az Ipoly-híd megépítése nem politikai, hanem főként gazdasági, idegenforgalmi, szakmai kérdés, és nagy lehetőség a határ két oldalán élők napi kapcsolatainak erősítésére is - hangsúlyozták a sajtótájékoztatón.

A petíciót mások mellett megküldik a magyar és a szlovák miniszterelnöknek is.

Forrás: MTI


Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat

Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat 

Alaposan felgyorsították a jegykiadó automaták telepítését.
Egyenruhák az elit csapat részére

Egyenruhák az elit csapat részére 

Az Emirates bemutatta új egyenruháját.
A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe

A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe 

A Lufthansa 41 százalékos részesedést szerez az ITA Airwaysben.
Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak

Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak 

A tíz legviharosabb útvonal közül nyolc ugyanabban az országban kezdődik vagy végződik.
Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép?

Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép? 

A Wizz Air utasai körében végzett legfrissebb felmérésének eredményei szerint a válaszadók 71 százaléka úgy véli, hogy a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) hozzájárulhat a légiközlekedés karbonlábnyomának csökkentéséhez.
Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba

Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba 

A Scoot fapados légitársaság bejelentette, hogy új járatot indít Bécsből Szingapúrba ez év június 3-tól.
Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók

Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók 

A tájékoztatás szerint a 2024-es év Magyarország történetének legnagyobb légiforgalmát hozta, összesen 1 millió 144 ezer repülőgép érintette a hazai légteret, ami havi bontásban átlagosan több mint 95 ezer.
Bajban a Boeing?

Bajban a Boeing? 

Nagyjából harmadával kevesebb repülőgépet adott át a vevőinek tavaly.
Járatnyitás Isztambulból Bengáziba

Járatnyitás Isztambulból Bengáziba 

A török légitársaság 2025. január 14-től ismét elindította járatait Líbia felé, isztambuli indulással.
Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv  járatpár

Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv járatpár 

A Wizz Air 2025. január 15-től kezdődően ismét elindította a Budapest és Tel-Aviv közötti közvetlen járatait.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.