A megbeszélésen részt vett a Nemzetgazdasági Minisztérium turisztikáért felelős államtitkára, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedésért felelős államtitkárságának két munkatársa, a Vidékfejlesztési Minisztérium felelős államtitkára, és a Miniszterelnökség főosztályvezetője. A Nagybörzsöny-Szob Erdei Kisvasútért Közalapítvány kuratóriumi tagja Berki Zoltán beszámolt arról, hogy a nagybörzsönyi kisvasút két meglévő és üzemelő szakaszát (Szob–Márianosztra és Nagyirtás–Nagybörzsöny) szeretnék összekötni. A Börzsöny természeti szépségei, és a települések történelmi látnivalói lehetővé tennék, hogy a térségben megvalósuljon a komplex ökoturisztikai fejlesztés. Elkészült egy szakmai anyag, húsz önkormányzat, tíz civilszervezet, és számos szolgáltató közreműködésével. Fontos, hogy a kisvasutakra vonatkozó szabályozást finomítani kell, a hagyományos utasforgalmat bonyolító vasutak előírásaihoz képest.
Az önkormányzatok és civil egyesületek által önkéntesen fenntartott kisvasutak működtetése állami támogatásra szorul. A terület a Közép-magyarországi Régió része, ezért uniós forrásban nem részesül. Tavaly a körzet képviselőjének indítványára a költségvetésből 30 millió forintot különítettek el több kisvasút fenntartásának támogatására, idén ez az összeg 35 millió forint. A turisztikai célú kisvasutak fenntartásának támogatásához állandó forrásra lenne szükség.
A szaktárcák képviselői elmondták, hogy az ökoturisztika a 2014-től kezdődő fejlesztési időszakban kiemelt szerepet kap. Fontos, hogy a térség önkormányzatai, civilszervezetei, és vállalkozói megtalálják a közös célt, és együtt pályázzanak. A falusi turizmus, a helyi jellegzetességek, tájházak, műemlékek, gasztronómiai sajátosságok bemutatása, a vendégházas szállások, és a kisközösségek számíthatnak támogatásra. Kiemelték, hogy a terveket megyei szinten kell elfogadtatni. A vasútépítésre, járműbeszerzésre nincsenek pályázati programok, de csatlakozó fejlesztésekre igen. A kisvasútfenntartók figyelmébe ajánlották a LEADER programokat, és a Közép-Magyarországi Operatív Program lehetőségeit. Ugyanakkor leghamarább a 2014-es költségvetésbe kerülhet be a kisvasút hiányzó szakaszának megépítése, így a munkát 2015-ben kezdhetnék el.