Öt éve járnak a FLIRT motorvonatok

Öt éve, 2007. április 6-án álltak forgalomba a MÁV Csoport első FLIRT motorvonatai – napjainkban már 60 ilyen jármű szállítja az utasokat. A korszerű motorvonatok jelentős utasszám növekedést generáltak, valamint közlekedtetésük évi több százmillió forint energia-megtakarítást jelent, a hagyományos ingavonatokhoz képest.

A FLIRT motorvonatokkal kiszolgált vonalakon az elmúlt években megállt a korábban jellemző utasszám csökkenés, mi több, a négy érintett vonalon az utasszám az utóbbi időszakban (2009-től) összesen 11,9%-kal nőtt, egyre több utas választja a vasutat. Az utasfő-növekedés átlagos éves értéke mintegy 6% ezeken a vonalakon.

A szerelvények – amelyek a fékezési energiát is visszatáplálják a felsővezetéki hálózatba – energiafogyasztása 23 %-kal, vagyis 0,82 kWh-val alacsonyabb a hagyományos ingavonati szerelvényekénél, 100 kilométerre és egy ülőhelyre vetítve. Ez egy éves futást nézve azt jelenti, hogy a FLIRT-ök közlekedtetése évi több százmillió forint megtakarítással jár, továbbá emellett kevesebb mozdony fenntartására van szükség.

A járművek korábbi típusokat váltottak ki az elővárosi vonalak egy részén. A 60 FLIRT motorvonat folyamatosan állt forgalomba az utóbbi 5 évben: a Budapest–Komárom–Győr, a Budapest–Székesfehérvár, a Budapest–Pusztaszabolcs és a Budapest–Hatvan vasútvonalon; illetve csúcsidőn kívül, hétvégenként a Budapest–Szob, a Budapest–Cegléd-Szolnok valamint a Budapest–Újszász–Szolnok vonalon.

A típust a visszajelzések szerint megszerették az utasok, ezt mutatja az utasszám növekedése is. A típust a korábbi járművekhez képest nagyobb gyorsítóképesség jellemzi, a járművek közlekedése dinamikusabb, ezáltal az eljutási idő csökkenthető, rugalmasabb forgalomszervezést tesznek lehetővé. Továbbá, a hajtásrendszer fékezéskor a mozgási energia jelentős hányadát visszatáplálja a felsővezetéki hálózatba, így a korábbi járművekhez képest jelentős megtakarítás érhető el. A jármű utastere klimatizált, alacsonypadlós kialakítású, a mozgássérültek utazását is lehetővé teszi, a megfelelően kialakított és környezetbarát zárt rendszerű WC, valamint a feljutást segítő berendezések révén. A káresetek megelőzése érdekében a kocsikon videokamerás megfigyelő rendszer üzemel. Mindemellett a központi ajtózárás, a menet közben nem nyitható ajtók, a többcélú – akár kerékpár, babakocsi szállítására alkalmas – utastér rész, a vizuális és hangos utastájékoztatás valamint a korszerű utastéri világítás is növeli a komfortot.

A motorvonatok karbantartását és tisztítását a gyártó cég végzi pusztaszabolcsi bázisán, ahol lehetőség van a járművek kerekeinek és féktárcsáinak időszakos szabályozására, valamint fertőtlenítő mosások elvégzésére is. A beszállító 30 éves időtartamra vállalta a 60 motorvonat 94%-os rendelkezésre állásának biztosítását, ami azt jelenti a gyakorlatban, hogy bármely időpontban a 60 darab motorvonatból 56 darabnak közlekedésre képesnek kell lennie.

A FLIRT flotta mellett a nemzeti vasúttársaságnál két másik korszerű motorvonat típus teljesít szolgálatot: 31 darab Desiro dízel és 10 darab TALENT villamos motorvonat.


Nosztalgiajáratok a Gyermekvasúton

Nosztalgiajáratok a Gyermekvasúton 

A tavaszi szünetben nosztalgiajáratok közlekednek.
Kína visszaküldött a gyártónak egy vadiúj Boeing repülőgépet

Kína visszaküldött a gyártónak egy vadiúj Boeing repülőgépet 

Az utasszállító gép 55 millió dolláros ára 125 százalékkal nőtt volna az Amerikai Egyesült Államokban bevezetett kétoldalú vámok miatt.
Elindult a dunai hajózási szezon

Elindult a dunai hajózási szezon 

Korszerűbb belső terek, kávéházi hangulat, vacsorahajók.
A SIA felújítja a szingapúri reptéren lévő váróhelyiségeit

A SIA felújítja a szingapúri reptéren lévő váróhelyiségeit 

A Singapore Airlines felújítja a Changi repülőtéren lévő váróit.
Jön a nyár, érkeznek az új Flixbus-ok

Jön a nyár, érkeznek az új Flixbus-ok 

2025-ben 15 százalékkal több úti cél érhető el, mint tavaly.
Jönnek az új Bubik

Jönnek az új Bubik 

Teljes megújuláson megy keresztül a fővárosi közbringarendszere.
Légügyi cég stratégiai megállapodása az egyre szeszélyesebb időjárás miatt

Légügyi cég stratégiai megállapodása az egyre szeszélyesebb időjárás miatt 

A HungaroControl szorosabb együttműködésbe kezdett hazánk meteorológiai szolgáltatójával, a HungaroMet-tel.
Fent a fedélzeten az utas, és nem tudja hová tart a SAS

Fent a fedélzeten az utas, és nem tudja hová tart a SAS 

Az utasok csak a landolás után tudják meg, hova érkeztek.
Kedden, szerdán ne a megszokott rutinból közlekedjen Budapesten!

Kedden, szerdán ne a megszokott rutinból közlekedjen Budapesten! 

Mert a fővárosban kedd délutántól szerda estig tartó gyűlés miatt ismét jelentős torlódásokra kell számítani.
Egyetlen szendvics sem vihető be az Egyesült Királyságba

Egyetlen szendvics sem vihető be az Egyesült Királyságba 

Az európai kontinens több országában terjedő fertőző száj- és körömfájás miatt a hús- és tejtermékek személyes célú behozatali tilalmát kiterjesztik az összes uniós tagállamra.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.