Öt éve járnak a FLIRT motorvonatok

Öt éve, 2007. április 6-án álltak forgalomba a MÁV Csoport első FLIRT motorvonatai – napjainkban már 60 ilyen jármű szállítja az utasokat. A korszerű motorvonatok jelentős utasszám növekedést generáltak, valamint közlekedtetésük évi több százmillió forint energia-megtakarítást jelent, a hagyományos ingavonatokhoz képest.

A FLIRT motorvonatokkal kiszolgált vonalakon az elmúlt években megállt a korábban jellemző utasszám csökkenés, mi több, a négy érintett vonalon az utasszám az utóbbi időszakban (2009-től) összesen 11,9%-kal nőtt, egyre több utas választja a vasutat. Az utasfő-növekedés átlagos éves értéke mintegy 6% ezeken a vonalakon.

A szerelvények – amelyek a fékezési energiát is visszatáplálják a felsővezetéki hálózatba – energiafogyasztása 23 %-kal, vagyis 0,82 kWh-val alacsonyabb a hagyományos ingavonati szerelvényekénél, 100 kilométerre és egy ülőhelyre vetítve. Ez egy éves futást nézve azt jelenti, hogy a FLIRT-ök közlekedtetése évi több százmillió forint megtakarítással jár, továbbá emellett kevesebb mozdony fenntartására van szükség.

A járművek korábbi típusokat váltottak ki az elővárosi vonalak egy részén. A 60 FLIRT motorvonat folyamatosan állt forgalomba az utóbbi 5 évben: a Budapest–Komárom–Győr, a Budapest–Székesfehérvár, a Budapest–Pusztaszabolcs és a Budapest–Hatvan vasútvonalon; illetve csúcsidőn kívül, hétvégenként a Budapest–Szob, a Budapest–Cegléd-Szolnok valamint a Budapest–Újszász–Szolnok vonalon.

A típust a visszajelzések szerint megszerették az utasok, ezt mutatja az utasszám növekedése is. A típust a korábbi járművekhez képest nagyobb gyorsítóképesség jellemzi, a járművek közlekedése dinamikusabb, ezáltal az eljutási idő csökkenthető, rugalmasabb forgalomszervezést tesznek lehetővé. Továbbá, a hajtásrendszer fékezéskor a mozgási energia jelentős hányadát visszatáplálja a felsővezetéki hálózatba, így a korábbi járművekhez képest jelentős megtakarítás érhető el. A jármű utastere klimatizált, alacsonypadlós kialakítású, a mozgássérültek utazását is lehetővé teszi, a megfelelően kialakított és környezetbarát zárt rendszerű WC, valamint a feljutást segítő berendezések révén. A káresetek megelőzése érdekében a kocsikon videokamerás megfigyelő rendszer üzemel. Mindemellett a központi ajtózárás, a menet közben nem nyitható ajtók, a többcélú – akár kerékpár, babakocsi szállítására alkalmas – utastér rész, a vizuális és hangos utastájékoztatás valamint a korszerű utastéri világítás is növeli a komfortot.

A motorvonatok karbantartását és tisztítását a gyártó cég végzi pusztaszabolcsi bázisán, ahol lehetőség van a járművek kerekeinek és féktárcsáinak időszakos szabályozására, valamint fertőtlenítő mosások elvégzésére is. A beszállító 30 éves időtartamra vállalta a 60 motorvonat 94%-os rendelkezésre állásának biztosítását, ami azt jelenti a gyakorlatban, hogy bármely időpontban a 60 darab motorvonatból 56 darabnak közlekedésre képesnek kell lennie.

A FLIRT flotta mellett a nemzeti vasúttársaságnál két másik korszerű motorvonat típus teljesít szolgálatot: 31 darab Desiro dízel és 10 darab TALENT villamos motorvonat.


Új útvonalon tér vissza az Espresso Riviera

Új útvonalon tér vissza az Espresso Riviera 

2024 után júniustól ezúttal Róma és Marseille között közlekedik majd.
Az Airbus legújabb típusa a Wizz flottájában

Az Airbus legújabb típusa a Wizz flottájában 

A Wizz Air a világon az első diszkont légitársaság, amely forgalomba állítja az Airbus legújabb típusát.
Változások a Budapest Airport 2. Terminál parkolójánál

Változások a Budapest Airport 2. Terminál parkolójánál 

Terminál Parkolóban, a terminálhoz legközelebbi 30 kijelölt parkolóhelyen új utasfelvételi- és kiszállítási zóna került kialakításra.
MUISZ: az ECTAA határozottan fellép az utaztatók védelmében

MUISZ: az ECTAA határozottan fellép az utaztatók védelmében  

Az Air Belgium csődje ismét rávilágított az utazási irodák, utazásszervezők és utasok kitettségére.
airBaltic: jelentés az idei első negyedévről

airBaltic: jelentés az idei első negyedévről 

Stabil bevétel, csökkenő veszteség, 1,3 millió utas.
SIA Csoport: éves összegzés a 2024. évi teljesítményről

SIA Csoport: éves összegzés a 2024. évi teljesítményről 

A Csoport bevétele 527 millió dollárral (+2,8%) nőtt az egy évvel korábbihoz képest, és így 19 540 millió dolláros rekordot ért el.
Új kompjárat Málta és Szicília között

Új kompjárat Málta és Szicília között  

Az út körülbelül két órát vesz igénybe.
Erősen indult a balatoni hajóforgalom a szezonnyitó óta

Erősen indult a balatoni hajóforgalom a szezonnyitó óta 

A tavaszi szünet sikerét követően a májusi hosszú hétvége is minden várakozást felülmúlt a balatoni hajózásban.
Már készül a balatoni főszezonra a MÁV

Már készül a balatoni főszezonra a MÁV 

Pályafelújításokkal készül a balatoni főszezonra a MÁV, ezért erre a hétre időzítették a vágányzárat Székesfehérvár és Lepsény között.
Belépési korlátozások a madridi repülőtéren

Belépési korlátozások a madridi repülőtéren 

A közleményben nem tértek ki arra, hogy a korlátozást pontosan mikortól vezetik be.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.