Öt éve járnak a FLIRT motorvonatok

Öt éve, 2007. április 6-án álltak forgalomba a MÁV Csoport első FLIRT motorvonatai – napjainkban már 60 ilyen jármű szállítja az utasokat. A korszerű motorvonatok jelentős utasszám növekedést generáltak, valamint közlekedtetésük évi több százmillió forint energia-megtakarítást jelent, a hagyományos ingavonatokhoz képest.

A FLIRT motorvonatokkal kiszolgált vonalakon az elmúlt években megállt a korábban jellemző utasszám csökkenés, mi több, a négy érintett vonalon az utasszám az utóbbi időszakban (2009-től) összesen 11,9%-kal nőtt, egyre több utas választja a vasutat. Az utasfő-növekedés átlagos éves értéke mintegy 6% ezeken a vonalakon.

A szerelvények – amelyek a fékezési energiát is visszatáplálják a felsővezetéki hálózatba – energiafogyasztása 23 %-kal, vagyis 0,82 kWh-val alacsonyabb a hagyományos ingavonati szerelvényekénél, 100 kilométerre és egy ülőhelyre vetítve. Ez egy éves futást nézve azt jelenti, hogy a FLIRT-ök közlekedtetése évi több százmillió forint megtakarítással jár, továbbá emellett kevesebb mozdony fenntartására van szükség.

A járművek korábbi típusokat váltottak ki az elővárosi vonalak egy részén. A 60 FLIRT motorvonat folyamatosan állt forgalomba az utóbbi 5 évben: a Budapest–Komárom–Győr, a Budapest–Székesfehérvár, a Budapest–Pusztaszabolcs és a Budapest–Hatvan vasútvonalon; illetve csúcsidőn kívül, hétvégenként a Budapest–Szob, a Budapest–Cegléd-Szolnok valamint a Budapest–Újszász–Szolnok vonalon.

A típust a visszajelzések szerint megszerették az utasok, ezt mutatja az utasszám növekedése is. A típust a korábbi járművekhez képest nagyobb gyorsítóképesség jellemzi, a járművek közlekedése dinamikusabb, ezáltal az eljutási idő csökkenthető, rugalmasabb forgalomszervezést tesznek lehetővé. Továbbá, a hajtásrendszer fékezéskor a mozgási energia jelentős hányadát visszatáplálja a felsővezetéki hálózatba, így a korábbi járművekhez képest jelentős megtakarítás érhető el. A jármű utastere klimatizált, alacsonypadlós kialakítású, a mozgássérültek utazását is lehetővé teszi, a megfelelően kialakított és környezetbarát zárt rendszerű WC, valamint a feljutást segítő berendezések révén. A káresetek megelőzése érdekében a kocsikon videokamerás megfigyelő rendszer üzemel. Mindemellett a központi ajtózárás, a menet közben nem nyitható ajtók, a többcélú – akár kerékpár, babakocsi szállítására alkalmas – utastér rész, a vizuális és hangos utastájékoztatás valamint a korszerű utastéri világítás is növeli a komfortot.

A motorvonatok karbantartását és tisztítását a gyártó cég végzi pusztaszabolcsi bázisán, ahol lehetőség van a járművek kerekeinek és féktárcsáinak időszakos szabályozására, valamint fertőtlenítő mosások elvégzésére is. A beszállító 30 éves időtartamra vállalta a 60 motorvonat 94%-os rendelkezésre állásának biztosítását, ami azt jelenti a gyakorlatban, hogy bármely időpontban a 60 darab motorvonatból 56 darabnak közlekedésre képesnek kell lennie.

A FLIRT flotta mellett a nemzeti vasúttársaságnál két másik korszerű motorvonat típus teljesít szolgálatot: 31 darab Desiro dízel és 10 darab TALENT villamos motorvonat.


Fennakadások a franciáknál a légi közlekedésben

Fennakadások a franciáknál a légi közlekedésben 

Erős havazás bénítja a gépek fel- és leszállását.
Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje

Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje 

Friss információk a repülőtér adataiból.
A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről

A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről 

A november 27-i kitelepülésen a tárca munkatársai mind a hazai, mind a külföldi utasok kérdéseire, esetleges panaszaira válaszolnak annak érdekében, hogy a fogyasztók tisztában legyenek az uniós rendelet alapján őket megillető jogi lehetőségekkel.
Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos

Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos 

Különleges járművel találkozhatunk a főváros szívében, ami azzal csal sokak arcára mosolyt, hogy oda is a játék örömét hozza el, ahol a városlakók nem is számítanak rá.
Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen!

Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen! 

Többek közt ez a megállapítás hangzott el azon a november 19-ei sajtóbeszélgetésen, amelyen mi is részt vettünk.
Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők

Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők 

A lettek az elmúlt hónapban újabb sikert értek el az utasszám és a járatkihasználtság tekintetében.
Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren

Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren 

Növelte utasforgalmát és javított eredmény mutatóin az év első három negyedévében az egyebek között Bécs schwechati repülőterét is üzemeltető Flughafen Wien Gruppe.
Új járatot indít a Ryanair

Új járatot indít a Ryanair 

2025 tavaszától indulnak a járatok Budapest és Castellón között.
Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását

Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását 

A két fél a következő évre szóló, karbantartási projektre kötött keretmegállapodása nemcsak a légiközlekedésben való együttműködést, hanem a magyar-szerb gazdasági és diplomáciai kapcsolatok erősítését is tükrözi.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.