Egy csipet Qatar a budapesti délutánban

Sok mindennel meg lehet fogni a légiutast. Légitársasága és utasa válogatja persze, de ha utasunk hosszú távú járatra, legálábbis egy átlag európai menetidőt háromszorosan felülmúló járatra készül, a következő két dolog befolyásolhatja döntését: lábférőhely, étel-ital. Munkatársunktól

Természetesen az sem mindegy, hogy az utóbbit milyen módon kínálják fel. De nézzük az első kettőt! A Qatar Airways ferihegyi irodájába megérkezve a szerdai langymeleg, késő nyári délutánon voltaképpen az előétel előételével várta az utazásszervezőket és a szaksajtót Kiss Réka, a légitársaság repülőtéri szolgálatvezetője. Míg végig kóstoltuk a zamatos kanapékat, Gereczi Tamástól, a cég magyarországi marketing koordinátorától a megtudtuk: a lazacokat és garnélákat a Budapest Aeroservice catering üzemében illesztették ilyen gondosan a kenyérkékre. A fedélzeti menük összeállítását némi többletberuházás révén a catering cég immár a muzulmánok Halal étrendje szerint eljáró Halal séfek irányítják, az alapanyagot pedig ellenőrzött forrásból szerzik be Budapestről. De a Qatar fedélzetén nem csupán a Halal szerint étkezhet, aki menetjegyet vált a Budapest-Doha járatra, vagy onnan tovább bárhova a 102 desztinációt repülő légitársaság fedélzetén.

A fenti finom falatok persze csak a business osztályú utasoknak járnak, de úgy tűnt, hogy a turistán utazóknak sem lehet okuk panaszra; pénzükért a közel hatórás út során üresen nem fog korogni a bendőjük.

Fejtámla és masszázs

Majd miután étkeztek annyit, amennyi jól esett, kényelmesen nyújtózhatnak el mindkét osztályon. Voltak, vannak és lesznek légitársaságok, melyek egy adott típusba, itt történetesen egy A320-asba annyit utast zsúfolnak be, amennyit a típus légialkalmassági tanúsítványa csak megenged. Na, a Qatar nem ilyen. Közel 140 személyes, Budapestre közlekedő gépén egy 190 centi körüli utas is még talál jó néhány centit a térde előtt, az előtte lévő ülés mögött a turistán. Ez a távolság valamelyest lecsökken, ha hátradönti az ülést, mivel a háttámla dőlésével egyidejűleg az ülőlap előre csúszik, mintegy kagylószerűvé téve az ülés élményét. Sokan találkoztak már azzal a kellemetlen jelenséggel repülőgépen történő alvás esetén, hogy a fejük össze-vissza lecsuklik a háttámla tetejéről, folyvást megszakítva az alvást. Ennek elejét lehet venni egy megfelelően formált, állítható magasságú fejtámlával - mint a Qatar turista osztályú ülésein. Akit esetleg más légitársaságoktól ez érdekel, keresse fel bátran a dohai illetékeseket!

Különös mindig az az optikai csalódás, amit egy jól eltalált, tágas business osztály okoz egy keskeny törzsű gépben. A széles ülések és még nagyobb sortávolságok miatt az embernek az az érzete támad, hogy az A320-as egy csapásra egy A330-assá vált. Addig is, amíg a szem és a józan ész egy vonalba kerülnek, az ember a felhajtható karfát felemelve bekapcsolja az ülések kárpitja alatti masszírozó berendezést. Nem részletezem, tessék kipróbálni! És ha kellemes volt, még a fedélzetről lehet küldeni egy sms-t. Igen, a mobil használható persze hívásra nem - ez repülésbiztonság. Ja, az sms küldéséért nem a légitársaság kér pénzt, otthon rendezzük mobilszolgáltatónknál, azon a tarifán, ami az épp átrepült országban hatályos. Kutyafáját lemerült a laptopom! Semmi gond, az is feltölthető a fedélzeten.

Új gépekkel új járatok, avagy Budapest naponta

A szerdán Budapestre érkezett A320-as - mint a pilótákkal a cockpitban beszélgetve kiderült, a legújabb a légitársaság flottájában; nincs egy hónapos. De a cég gépeinek átlagos életkora se nagyon haladja meg a 4 évet. Mindig izgalmas egy új gépet bejáratni - mondja a kapitány. A légitársaságnál amúgy elenyészőek a műszaki hibák - tájékoztat Gereczi Tamás.

És így lesz ez akkor is, amikor a 2011-ben az év legjobb légitársasága Skytrax-díjban részesült Qatar Airways szeptember 14-től a heti négy helyett naponta repüli a Budapest-Doha útvonalat. Az emiatt megnövekedett repülőtéri feladatok ellátásához 6 főre bővül a légitársaság ferihegyi személyzete is - tudtuk meg. Bukarest ezután Szófiával társul; utóbbi új járat lesz a hálózatban, Bakuval, Tbiliszivel, Entebbével és Oslóval együtt. Gereczi Tamás elárulta: a cég évente 10-12 új desztinációval bővíti úticéljai számát, így 2013-ra már 130 helyet repülhet. Ebből minket Magyarországról az ún. back tracking és az emiatti, egy utasra jutó többlet széndioxid kibocsátásának elkerülése végett a közel-keleti térségben, illetve az attól még keletebre lévő városok érdekelhetnek. Így például Katmandu, ahova az európai légitársaságok megfelelő hatótávolságú gépei a domborzat adta rövid kifutó miatt nem annyira repülnek. A spirituális és kalandturisták így rá vannak bízva például a Qatarra és elég egyszer átszállni.

De túl a környezetvédelmi és időnyerési megfontolásokon ugyanilyen meggyőző a légitársaság által kínált jegyek ár-érték aránya. A hazai eladások pedig nőnek - derült ki. Feljövőben mind az online értékesítés, mind a légitársaság értékesítési irodájában eladott jegyek száma, csakúgy mint a IATA irodák eladásai.


Bárki által elérhető nagysebességű internet a lett légitársaság fedélzetén

Bárki által elérhető nagysebességű internet a lett légitársaság fedélzetén 

A lett airBaltic légitársaság az első, amely ingyenesen bevezeti a SpaceX Starlink nagysebességű internetet az Airbus A220-300-as flottáján.
Előzetes kártérítés landolt a torontói repülőgép-baleset utasainál

Előzetes kártérítés landolt a torontói repülőgép-baleset utasainál  

A Delta Air Lines 30 000 amerikai dollárt (11.500.000 forint) ajánlott fel minden utasnak, aki a hétfőn Torontóban kényszerleszállást végrehajtó repülőgépen tartózkodott.
Latin-Amerikában is ott robognak a zöld buszok

Latin-Amerikában is ott robognak a zöld buszok 

A Flix erősíti jelenlétét a latin-amerikai buszpiacon.
Jól indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren

Jól indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren 

Minden idők legmagasabb januári utasforgalmával indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
Feltűnőbb színt kapnak a szegedi villamosok

Feltűnőbb színt kapnak a szegedi villamosok 

A szürke Tram-train járatok élénk sárga színben pompáznak ezentúl.
Jön az új KRESZ?

Jön az új KRESZ? 

A 27 oldalas dokumentum célja a jelenlegi, nehezen átlátható szabályrendszer korszerűsítése és a mai közlekedési szokásokhoz igazítása.
Minden, ami eddig tudható a Torontóban landoló és átforduló gépről – VIDEÓVAL

Minden, ami eddig tudható a Torontóban landoló és átforduló gépről – VIDEÓVAL 

A baleset egy erős havazást követően történt.
Ezeket az utakat jobb, ha két napig elkerüli

Ezeket az utakat jobb, ha két napig elkerüli  

Kedden és szerdán lezárások lesznek Budapesten delegáció közlekedése miatt.
BKK: hamarosan indul a Flórián téri felüljárók felújítása

BKK: hamarosan indul a Flórián téri felüljárók felújítása 

Március elsejétől lezárják a déli hidat.
Törökország új, nagy sebességű vasúti összeköttetést indít

Törökország új, nagy sebességű vasúti összeköttetést indít 

Az új nagysebességű vonat mindössze 3 óra alatt összekapcsol két fő európai várost.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.