Rekordévet zár a debreceni repülőtér

Míg legnagyobb nemzetközi repülőterünket, a Ferihegyet az ág is húzza, de leginkább a drámai utaslétszám-csökkenés illetve a XVII. kerület csillagászati összegű telekadója, addig a keleti végen az Airport Debrecen (AD) már augusztus végére jóval meghaladta tavalyi egész éves forgalmát - tízezres nagyságrendekről beszélünk.

Vigyázó szemünket a volt szovjet légi bázisból lett polgári reptérre vetve az látjuk, hogy 2011-ben a 2010-es számokhoz képest még jó pár százalékot esve 19 ezer utast szolgált ki az AD. 2010-ben 26, 2009-ben 21 ezren fordultak meg a reptéren. Az utasok zöme charterrel érkezett, vagy távozott. Elenyésző számban magán gépek utasai érkeztek, ugyanakkor a teherforgalom 250%-kal nőtt tavaly. Ehhez képest idén augusztus 31-ig 26 426 utast szolgáltak ki a cívisváros légikikötőjében - tudtuk Meleghegyi Tamástól az AD ügyvezető igazgatójától.

A jelentős növekedésben döntő szerepet játszik a június 18-tól repülő Debrecen-London Luton járata, mellyel az AD ismét felkerült a menetrend szerinti közlekedés térképére. Az ügyvezető elmondása szerint 90% körüli kihasználtsággal üzemel a járat. Ez heti három járattal számolva mintegy 10 ezer londoni utast jelenthet.

A charter utasok száma is nő még a szezon végéig, ami akár télig is eltarthat. Megtudtuk, hogy a Tatarstan által augusztus óta üzemeltetett moszkvai járat szeptember végéig biztosan közlekedik, de további 3 hónap hosszabbítás várható; a járat közel telt házzal közlekedik. December 18-án debütál szintén a Wizz Air színeiben az eindhoveni és milánói járat, melyekre a foglalások eddig biztatóan alakulnak - tájékoztatott az ügyvezető.

Év végéig 47 ezer utassal számol a repülőtér vezetése. Ez azonban még messze elmarad a 2006-ban schengeni feltételek szerint felújított utasforgalmi épület legnagyobb kapacitásától; bővíteni egyelőre nem szükséges az évi 300 000 utast kiszolgálni képes terminált. Ez napi 35 járatot jelentene. Optimista számítások szerint 2013-ban 100 ezer utasa lehet a debreceni repülőtérnek.  Az utasok egyre jelentősebb része érkezik a határon túlról. Elsősorban a szomszédos Romániából, de Ukrajnából is érkeznek a menetrend szerinti járathoz.  

Idén is fejlődött a cargo. Átadták azt a hatezer négyzetméteres csarnokot, melynek párja is megépül majd hamarosan. A létesítmények hiánypótlóak - ismerte el Meleghegyi -, mivel a cargo fejlődésének eddigi gátja a tárolókapacitás hiánya volt.

2012-ben a Tailwind és a Travel Service repül Antalyába, az utolsó járat október 2-án indul. Szeptember 8-ig repüli a Bulgarian Air Charter a Debrecen-Burgasz útvonalat. Idén már nem száll fel az Air Arabia Hurghada felé. A Nouvelair gépe még szeptember 18-ig repül pár kört Monastirba. A Drezdába, Lipcsébe és Erfurtba közlekedő, Germania által üzemeltetett charterek szeptember 27-ig járnak.


Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat

Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat 

Alaposan felgyorsították a jegykiadó automaták telepítését.
Egyenruhák az elit csapat részére

Egyenruhák az elit csapat részére 

Az Emirates bemutatta új egyenruháját.
A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe

A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe 

A Lufthansa 41 százalékos részesedést szerez az ITA Airwaysben.
Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak

Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak 

A tíz legviharosabb útvonal közül nyolc ugyanabban az országban kezdődik vagy végződik.
Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép?

Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép? 

A Wizz Air utasai körében végzett legfrissebb felmérésének eredményei szerint a válaszadók 71 százaléka úgy véli, hogy a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) hozzájárulhat a légiközlekedés karbonlábnyomának csökkentéséhez.
Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba

Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba 

A Scoot fapados légitársaság bejelentette, hogy új járatot indít Bécsből Szingapúrba ez év június 3-tól.
Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók

Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók 

A tájékoztatás szerint a 2024-es év Magyarország történetének legnagyobb légiforgalmát hozta, összesen 1 millió 144 ezer repülőgép érintette a hazai légteret, ami havi bontásban átlagosan több mint 95 ezer.
Bajban a Boeing?

Bajban a Boeing? 

Nagyjából harmadával kevesebb repülőgépet adott át a vevőinek tavaly.
Járatnyitás Isztambulból Bengáziba

Járatnyitás Isztambulból Bengáziba 

A török légitársaság 2025. január 14-től ismét elindította járatait Líbia felé, isztambuli indulással.
Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv  járatpár

Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv járatpár 

A Wizz Air 2025. január 15-től kezdődően ismét elindította a Budapest és Tel-Aviv közötti közvetlen járatait.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.