A pénteken, Brüsszelben aláírt “Toulouse Nyilatkozat” új fejezetet nyit Európa számára a légiközlekedés nettó zéró 2050-es céljának eléréséhez vezető úton, a kontinens repülőterei pedig a kezdeményezés egyik legerőteljesebb támogatójaként tűntek ki, áll ezzel kapcsolatban a BA hozzánk eljuttatott közleményében.
A légi ipar a környezet megmentéséért
A toulouse-i nyilatkozat az első alkalom, hogy európai kormányok, az Európai Bizottság, iparági szereplők, szakszervezetek és más kulcsfontosságú érdekelt felek hivatalosan is összehangolják álláspontjukat a légiközlekedés szén-dioxid-mentesítése kapcsán. Ez egy fontos pillanat, ami megnyitja az utat a konkrét következő lépések előtt, nem csak egy a légiközlekedés szén-dioxid-mentesítéséről szóló uniós paktum létrehozása terén, hanem globális szinten is, amikor a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezetre (ICAO) tekintünk, hogy még idén globális célt határozzon meg a nemzetközi légiközlekedésre vonatkozóan.
Európai repterek összefogása
A repülőterek már régóta élen járnak a légi közlekedés szén-dioxid-mentesítésében. Mivel Európában már csaknem 200, világszerte pedig közel 400 légikikötő kapott tanúsítványt a repülőtéri karbon akkreditációs program keretében, kézzelfogható lépéseket téve annak érdekében, hogy a repülőterek 2050-re elérjék a működésükből származó szén-dioxid-kibocsátások nullára csökkentését. Az európai repülőterek 2019-ben közösen vállalták ezt a kötelezettséget, és azóta újból megerősítették ezt a célt. Számos repülőtér már ütemtervet is közzétett, amelyek 2030-ra biztosítják számukra a cél elérését, egy maroknyi úttörő pedig már el is érte azt. Emellett aktívan együttműködnek üzleti partnereikkel és az érintett felekkel a szélesebb értelemben vett légiközlekedési rendszer szén-dioxid-mentesítésének előmozdítása érdekében.
A nyilatkozatnak az ACI EUROPE általi, mind saját jogán, mind pedig a „Destination 2050” légiközlekedési iparági ütemtervpartnereként történő aláírását most már a kontinens több mint 200, a nyilatkozatot aláíró repülőterének egyéni kötelezettségvállalása egészíti ki.
Fenntartható mód: csakis ez lehet a jövő
Olivier Jankovec, az ACI EUROPE főigazgatója elmondta: „Minden egyes repülőtér, amely aláírja ezt a nyilatkozatot, kézzelfogható változást hoz a jövőnk szempontjából, iparági, gazdasági és társadalmi szempontból egyaránt. Fenntartható intézkedéseikkel ambíciójukról, előremutató látásmódjukról és kiválóságukról tesznek tanúbizonyságot. Mindegyiküket csodálom és megtapsolom.”
Chris Dinsdale, a Budapest Airport vezérigazgatója kiemelte: „A vállalat a tavalyi évben tovább csökkentette a közvetlen szén-dioxid kibocsátását, amely így már a tíz évvel ezelőtti szint felére csökkent, míg az egy utasra jutó kibocsátás a 2011-es szintnek mindössze az egyharmada. A BA 2021-ben elsődleges célként fogalmazta meg, hogy korábbi vállalásánál 15 évvel korábban, legkésőbb 2035-re eléri a nettó zéró kibocsátást, amelyet az úgynevezett zéró karbon ütemterv mentén valósít meg.” Hozzátette: „Ha a megkezdett utat folytatjuk, mi lehetünk a régióban az első repülőtér, amely képes lesz elérni a nettó zéró karbonkibocsátást.”
A Toulouse-i Nyilatkozatot aláíró ACI EUROPE tagok teljes listája itt található.
Forrás: Budapest Airport / TurizmusOnline