Repülőgép vezetés, evakuálás, tűzoltás – diákok egy napja a Wizz Air kiképzőközpontjában

Februárban megjelent cikkünket olvasva a Pécsen található Baranya Vármegyei SZC Zsolnay Vilmos Technikum és Szakképző Iskola igazgatóhelyettese megkeresett minket és segítségünket kérte, hogy mint turisztikai képzéssel is foglalkozó iskola, az idei budapesti tanulmányi kirándulásuk alkalmával szeretnének ellátogatni a Wizz Air kiképzőközpontjába. Segítettünk, hogy létrejöhessen a program.

Az iskola diákjai és a két tanárnő - Nemesné Lengl Mariann igazgatóhelyettes és Juhos Katalin idegenvezetés tanár - egy fővárosi tanulmányi kirándulás kapcsán látogattak el a Wizz Air budapesti kiképző központjába, ahová mi is velük tartottunk. Az esemény során professzionális szimulátorokon próbálhattuk ki milyen lehet repülőgépet vezetni, rövid időre belebújhattunk a kapitány és az első tiszt bőrébe, és az is kiderült, milyen lehet egy vészhelyzeti mentés során elhagyni a repülőt.

Napsütéses péntek reggel találkoztunk a Wizz Air repülőtérhez közeli tréning központjában, ahol profi csapat fogadott bennünket. Először bemutatták a légitársaság működését, a pilóták és légiutas-kísérők képzését, valamint a repülés biztonsági előírásait.

„Az iskola diákjai közül többen gondolkodnak abban, hogy esetleg légiutaskísérők lennének, de olyan fiatal is volt a csoportban, akinek leghőbb vágya, hogy pilóta lehessen.”

– mesélte Mariann és hozzátette: ezért különösen izgalmasnak ígérkezik számukra a program.

A program első felében a szimulátorok felé vettük az irányt, ahol Tóvári Attila, a pilótaképző iskola oktatási vezetője fogadott. A lelkes diákok egymásnak adták át a stafétát az első és másodpilóta ülésében és felváltva vezették a modern, tízmillió eurós szimulátort, amelyen a légitársaság pilótái is tanulnak. 


Fotó: SZT

Miután sikeresen „letettük a gépet”, következő állomásunkra indultunk, ami a vészhelyzeti tréning volt. Belépve az egykori repülőgépből átalakított gyakorló utastérbe, ahol Zima Nikoletta (Nikó), a kiképzőközpontot vezető trénertől megtudtuk, milyen protokollt követnek a légiutas-kísérők egy-egy váratlan helyzetben. Ez követően két bátor diák – még ha csak egy rövid időre is – de légiutaskísérőnek állt, megtanulták gyorsan az utazók által oly jól ismert koreográfiát és nekünk, az utasokat eljátszóknak kézmozdulatokkal mutatták meg, merre találhatók a vészkijáratok, hogyan kell felvenni az oxigénmaszkot, illetve a mentőmellényt, amelynek tökéletes használatát egy másik diák, Patrik élesben meg is tapasztalta.


Fotó: SZT

Majd jött a gyakorlat fénypontja, amikor az átalakított Airbus belső terében felkészültünk a vészhelyzeti mentés eljátszására, vagyis igazi kiürítési gyakorlaton vettünk részt. Nikó és Szekeres Tünde, a kabinszemélyzet tagjainak képzési vezetője elmondta, éles helyzetben mindössze 90 másodperc áll rendelkezésre, hogy a gép összes utasát kimenekítsék, majd elmagyarázták, hogy esetünkben mi következik és mire kell figyelnünk, mit kell hátrahagyni egy mentés során (lényegében mindent), melyik a legbiztonságosabb testhelyzet, amelyet ülésünkben ülve ilyen szituációban felvehetünk, és milyen pózba helyezkedve tanácsos és biztonságos lecsúszni a csúszdán. 


Fotó: SZT

„Hihetetlen érzés volt testközelből megtapasztalni, hogy a légiutas-kísérőknek milyen gyorsan és határozottan kell reagálniuk egy ilyen helyzetben.” – foglalta össze lecsúszás után élményeit a légiutaskísérőként most debütált Evelin.


Fotó: SZT

A nap harmadik izgalmas része a tűzvédelmi gyakorlat volt, amely során trénerünkkel egy szimulált helyzetben tettük próbára tűzoltási képességeinket és tudásunkat. Először a diákokkal együtt megismerkedtünk az oltási eszközökkel, megnéztük milyen egy füstcsuklya, és milyen tűztípusok vannak, azokat hogy kell eloltani, majd azt is megtudtuk, hogy manapság a legtöbb tűzeset is az utasoknak és lítium akkumulátoros eszközeiknek „köszönhető”, amelyet természetesen a légiutaskísérők profi tűzoltó készülékeiknek hála néhány másodperc alatt képesek eloltani. Végül következett a gyakorlati rész: a diákoknak valódi lángokkal égő ülésen keletkező tüzet kellett eloltani. „Először kicsit izgultam, mert még soha nem használtam tűzoltókészüléket, de végül egészen könnyen sikerült” – mesélte mosolyogva Lilla.


Fotó: SZT

Miután megfékeztünk minden tüzet, megtanultuk néhány fontos részletet a mentés szabályaiból és egy kicsit repülőgépet is vezettünk, indultunk a kijárathoz, ahol a diákok élményekkel és inspirációval eltelve indultak délutáni programjukra.

A busznál a többieket várva Kristóf így foglalta össze élményeit: Ez a program nemcsak élmény volt, hanem egy hatalmas inspiráció is. Lehet, hogy a repülés tényleg az én utam”. 


Új célállomások a Wizz Air kínálatában

Új célállomások a Wizz Air kínálatában 

Bilbaó, Wrocław, Gdansk és Vilnius júliustól közvetlen légihíddal elérhető Budapesttől.
Boeing 777-es repülőgépek újabb nyolc útvonalon

Boeing 777-es repülőgépek újabb nyolc útvonalon 

A programnak köszönhetően a légitársaság 2025 szeptemberéig 44 célállomásra terjeszti ki a megújult Boeing 777 és Airbus A380 típusú repülőgépek bevezetését.
Járattörlések a brüsszeli repülőtéren

Járattörlések a brüsszeli repülőtéren 

A sztrájk a szövetségi kormány által előterjesztett, nyugdíjreformra vonatkozó intézkedések ellen irányul.
Áprilistól felfüggeszti a Kolozsvár-Budapest járatát az Aeroexpress Regional

Áprilistól felfüggeszti a Kolozsvár-Budapest járatát az Aeroexpress Regional 

Áprilistól átmenetileg felfüggeszti a Kolozsvár-Budapest járatát az Aeroexpress Regional légitársaság – közölte hétfőn a magyar légitársaság.
Különleges vasúti megállapodás

Különleges vasúti megállapodás  

A TAL Aviation Group megállapodást kötött a Trenitaliával a vasúti szolgáltatások és a Frecciarossa nagysebességű vonatok népszerűsítésére.
Nyertek a párizsiak: még több autómentes utcát!

Nyertek a párizsiak: még több autómentes utcát! 

Párizs városvezetése bejelentette, hogy a lakosok támogatásával több száz utcát alakítanak át autómentessé.
Megalkották a világ első napelemes lakóautóját

Megalkották a világ első napelemes lakóautóját 

Eindhoven Műszaki Egyetem 22 diákból álló csapata megalkotta a világ első napelemes lakóautóját.
Újraindult a Heathrow forgalma – szombatra helyreáll a teljes menetrend

Újraindult a Heathrow forgalma – szombatra helyreáll a teljes menetrend  

Az eddigi vizsgálat nem talált gyanús körülményeket.
Hatalmas tűzvész a londoni Heathrow közelében – megbénult a légiforgalom – FRISSÍTVE VIDEÓVAL

Hatalmas tűzvész a londoni Heathrow közelében – megbénult a légiforgalom – FRISSÍTVE VIDEÓVAL 

Áramszünet miatt leállt a londoni Heathrow repülőtér működése, egyelőre teljes a káosz.
Új járatok Debrecenből Lipcsébe és Máltára

Új járatok Debrecenből Lipcsébe és Máltára 

A két útvonalon a máltai légitársaság 78 üléssel felszerelt De Havilland Canada Dash 8 típusú repülőgépe közlekedik majd.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.