Részesedést szerez az Air France-KLM Csoport a SAS AB-ben
A SAS AB igazgatóságának döntése értelmében az Air France-KLM Csoport részesedést szerez a skandináv légicégben, emellett a légitársaságok kereskedelmi együttműködést is kötnek, ha a SAS kilép jelenlegi légiszövetségéből, a Star Alliance-ből.
A megállapodás értelmében az Air France-KLM Csoport, a Castlelake és a Lind Invest ApS konzorciumként vehet részt a jelenleg az Amerikai Egyesült Államokban kiadott csődvédelem alatt működő SAS AB pénzügyi helyzetének rendezésében.
Ennek részeként a dán állammal közösen a konzorcium 1,175 milliárd USA-dollár értékű befektetést hajt végre, amelyből 475 millió dollár törzsrészvény, 700 millió dollár pedig átváltható kötvény.
Az Air France-KLM Csoport 144,5 millió dollárért szerez legfeljebb 19,9 százalékos részesedést az újjászervezett SAS AB-ben. Ebből 109,5 millió dollárt törzsrészvényekben, 35 millió dollárt pedig átváltható kötvények formájában biztosítanának. Ez a befektetés nincs hatással a Csoport középtávú pénzügyi kilátásaira és illeszkedik a hosszútávú stratégiába, hiszen az Air France-KLM korábban többször is kijelentette, hogy aktív szerepet kíván betölteni az európai légiközlekedés konszolidációjában.
A tranzakció még véglegesítés előtt áll, és egyebek között Svédország, az Európai Unió és az Amerikai Egyesült Államok versenyjogi hatósági jóváhagyásától is függ. Pénzügyi teljesítménytől és a konzorcium tagjai közötti megállapodástól és versenyjogi jóváhagyásoktól függően az Air France-KLM Csoport részesedése tovább növelhető, így irányítói jogosultságokkal rendelkező részvényessé válhat.
Ezzel párhuzamosan a SykTeam légiszövetségbe tartozó Air France-KLM arra is törekszik, hogy minél szorosabb kereskedelmi együttműködést hozzon létre a SAS AB-vel, amelynek egyik feltétele, hogy a skandináv légicég kilép jelenlegi légiszövetségéből, a Star Alliance-ből. Ezt követően a francia-holland vállalat megerősíti pozícióit a SAS hagyományos, észak-európai piacain, hogy az utasok könnyebben és kényelmesebben hozzáférjenek az Air France-KLM globális járathálózatához.
Benjamin Smith, az Air France-KLM Csoport vezérigazgatója amellett, hogy üdvözölte a SAS AB igazgatóságának döntését, azt hangsúlyozta: szoros kereskedelmi kapcsolatra törekednek, hiszen a SAS erős brandnek számít az északi országokban, ez hatalmas lehetőség az Air France-KLM előtt, hogy javítsa pozícióját ebben a térségben. „Nagyon örülünk annak, hogy a SAS történelmének új fejezetében mi is részt vehetünk, hálásak vagyunk a légicég igazgatóságának bizalmáért” – mondta.
A Wizz Air utasai körében végzett legfrissebb felmérésének eredményei szerint a válaszadók 71 százaléka úgy véli, hogy a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) hozzájárulhat a légiközlekedés karbonlábnyomának csökkentéséhez.
A tájékoztatás szerint a 2024-es év Magyarország történetének legnagyobb légiforgalmát hozta, összesen 1 millió 144 ezer repülőgép érintette a hazai légteret, ami havi bontásban átlagosan több mint 95 ezer.