Sikeres volt a hidrogénezett növényi olajat (HVO) tartalmazó dízel próbagyártása a pozsonyi finomítóban. A HVO előállításához kesudióhéjból kinyert olajat használtak fel, az így előállított biokomponenst pedig a kőolajjal együtt dolgozták fel. Az úgynevezett co-processinget a vállalat már évek óta alkalmazza Százhalombattán, a Dunai Finomítóban is: az eljárás lényege, hogy a növényi maradványok bekeverésével csökkenti a hagyományos üzemanyagok károsanyag-kibocsátását, hiszen a bio és a fosszilis komponenseket közvetlenül a gyártás során, egyszerre dolgozzák fel.
A tesztüzem eredményes volt: a kész dízelterméket a magyarországi Isotoptech Zrt. laboratóriuma vizsgálta meg, és kimutatta a HVO megfelelő arányú jelenlétét.
Ezzel párhuzamosan a cégcsoport Pozsonyi Finomítójában a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) gyártását is tesztelte, szintén co-processing eljárással. A vállalat ebben az esetben is értéket teremtett a hulladékból: használt, részben finomított étolajjal együtt dolgozta fel a hagyományos alapanyagot.
Fotó: Pixabay
A teszt igazolta, hogy a Pozsonyi Finomító hagyományos kerozin gyártására használt üzeme a fenntartható repülőgép-üzemanyag előállítására is alkalmas.
„Technológiai szempontból készen állunk a növényi eredetű biodízel, valamint a fenntartható repülőgép-üzemanyag gyártására. Ez új fejezetet nyithat a MOL-csoport fenntarthatósági törekvéseiben: egyre többféle és egyre több üzemanyagot kínálunk ügyfeleinknek, amellyel hozzájárulunk az okos energiaátmenethez is”
– mondta Zsótér Csaba, az üzemanyag üzletág ügyvezető igazgatója.
Jelenleg a világon nagyon kevés finomító állít elő fenntartható repülőgép-üzemanyagot, így a cégcsoport pozsonyi finomítója az elsők egyike, amely képes a minőségi követelményeknek megfelelő SAF gyártására. Az Európai Unió környezetvédelmi célkitűzéseivel összefüggésben az idei évtől kezdve a teljes repülőgépüzemanyag-fogyasztás 2%-át SAF-nek kell kitennie, és ez az arány évről évre fokozatosan növekedni fog – 2030-ra 6%, 2035-re 20%, 2050-re pedig 70% lesz. Ez a követelmény minden, az EU-ból induló repülőjáratra vonatkozik, függetlenül a célállomástól. A vállalat és a Slovnaft az SAF tesztelésében együttműködik a Kassai Műszaki Egyetem Repüléstudományi Karával.