Sima átállás a 2. Terminálra

„Mintha mindig is így működött volna!” - jegyezte meg ma reggel egy repülőtéri dolgozó, miután lement a szokásos reggeli csúcs a Budapest Airport 2. Terminálján, ahonnan ma először indult egyszerre valamennyi diszkont és hagyományos légitársaság hajnali járata. A reggel 6 és 7 óra közötti időszakban 9 ún. low-cost és 2 hagyományos légitársaság gépe indult, összesen 1780 utassal a 2. Terminálról.

Reggel 06:09 percet mutatott az óra, amikor a Wizz Air magyar diszkont légitársaság London Luton repülőterére tartó Airbus A320-as típusú gépe rövid nekifutás után a levegőbe emelkedett a Liszt Ferenc Nemzetközi repülőtér 1-es futópályájáról. Ebben nem is lenne semmi különös, de a HA-LWP lajstromjelű Wizz Air gép most először nem a „régi” 1, hanem a 2B Terminálról indult és az utasok is ott szálltak be. Két percre rá startolt a Wizz Szicíliába, Cataniába tartó járata, majd újabb két perc elteltével a Ryanair Belgiumba, a Brüsszeltől délre fekvő Charleroi-ba tartó gépe emelkedett a magasba. A reggeli csúcsidőszak első órájában 1780 induló utast kezelt a 2. Terminál – különösebb fennakadás nélkül. 

A Budapest Airport tegnap este indította és fogadta az utolsó járatokat a történelmi 1. Terminálon, ahonnan az utolsó induló gép a Germanwings stuttgarti járata volt, míg az utolsó érkező repülő a Wizz Air W6 2342-es járatszámú római járata volt, amely egészen pontosan 23.48-kor állt be az épület elé – hosszú időre utoljára. Az utasok távozása és a csomagok kirakodása után a gépet átvontatták a 2B Terminál forgalmi előterére, ahol a ma reggel felkelő nap sugarai már mind a hat jellegzetesen lila-pink festésű Airbus A320-ast megvilágíthatták. Utoljára 2012. február 3-án délután álltak itt ilyen katonás rendben egyetlen légitársaság gépei, amikor a csődbe ment Malév-flotta az utolsó út előtt felsorakozott. Éppen a nemzeti légitársaság csődje, valamint a repülőtérre kivetett példátlanul magas telekadó vezetett oda, hogy a Budapest Airport kénytelen volt bezárni a ferihegyi 1. Terminált. A „régi” repülőtéri forgalmi előtér betonján csak a teherszállító repülőgépek (cargo) valamint a magán kisgépek és a business jetek maradtak az ún. GAT-terminálon (General Aviation Terminal).

 

A Budapest Airport az 1. Terminált lezárta a nagyközönség előtt, csak a megszűnt kereskedelmi egységek munkatársai pakoltak az épületben, a megmaradt készleteket szállították át a 2. Terminálon lévő raktárakba vagy vissza a telephelyre, valamint elkezdték a bútorok, a vendéglátóhelyek berendezéseinek leszerelését. A tervek szerint június végére az 1. Terminált végleg „hibernálják”, az épületet a rendőrség és a repülőtér alkalmazottai őrzik, kordonnal zárják körbe, a minimálisan szükséges fűtés-hűtés-szellőztetés mellett természetesen lesz rendszeres karbantartás és takarítás is. Az épületet és berendezéseit olyan állapotban tartja a Budapest Airport, hogy a terminál – szükség esetén – akár két-három héten belül újra indíthat és fogadhat utasokat és repülőgépeket. A repülőtéri cég becslései szerint négy-öt éves kényszerszünet következik az 1. Terminál életében. 

A ferihegyi 1. Terminált 1939-ben tervezte ifj. Dávid Károly, azonban a félig kész épület 1944-ben romba dőlt a légitámadások következtében. A háború utáni újjáépítésben szerencsére az eredeti tervek alapján állították helyre a terminált, amelyet 1950. május 7-én adtak át a forgalomnak. A 2A Terminál átadása, vagyis 1985 októbere után a külföldi légitársaságok maradtak az 1-esen, a Malév az új épületet használta. 1998 decemberében a 2B Terminált is átadták a forgalomnak. 1999 májusától a koszovói albán-szerb konfliktus miatt a Jugoszlávia elleni légitámadások idejére a NATO-hadműveleteket támogató amerikai Ohiói Nemzeti Gárda KC-135-ös légi tartálygépei állomásoztak az 1. Terminál előterén. 2003 és 2005 között az eredeti tervek szerint újították fel az 1. Terminál épületét, amelyet a szárnyak között két modern indulási- és érkezési épületrésszel egészítettek ki. A Budapest Airport végül 2012. május 29-én kényszerült az 1. Terminál bezárására.


Bárki által elérhető nagysebességű internet a lett légitársaság fedélzetén

Bárki által elérhető nagysebességű internet a lett légitársaság fedélzetén 

A lett airBaltic légitársaság az első, amely ingyenesen bevezeti a SpaceX Starlink nagysebességű internetet az Airbus A220-300-as flottáján.
Előzetes kártérítés landolt a torontói repülőgép-baleset utasainál

Előzetes kártérítés landolt a torontói repülőgép-baleset utasainál  

A Delta Air Lines 30 000 amerikai dollárt (11.500.000 forint) ajánlott fel minden utasnak, aki a hétfőn Torontóban kényszerleszállást végrehajtó repülőgépen tartózkodott.
Latin-Amerikában is ott robognak a zöld buszok

Latin-Amerikában is ott robognak a zöld buszok 

A Flix erősíti jelenlétét a latin-amerikai buszpiacon.
Jól indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren

Jól indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren 

Minden idők legmagasabb januári utasforgalmával indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
Feltűnőbb színt kapnak a szegedi villamosok

Feltűnőbb színt kapnak a szegedi villamosok 

A szürke Tram-train járatok élénk sárga színben pompáznak ezentúl.
Jön az új KRESZ?

Jön az új KRESZ? 

A 27 oldalas dokumentum célja a jelenlegi, nehezen átlátható szabályrendszer korszerűsítése és a mai közlekedési szokásokhoz igazítása.
Minden, ami eddig tudható a Torontóban landoló és átforduló gépről – VIDEÓVAL

Minden, ami eddig tudható a Torontóban landoló és átforduló gépről – VIDEÓVAL 

A baleset egy erős havazást követően történt.
Ezeket az utakat jobb, ha két napig elkerüli

Ezeket az utakat jobb, ha két napig elkerüli  

Kedden és szerdán lezárások lesznek Budapesten delegáció közlekedése miatt.
BKK: hamarosan indul a Flórián téri felüljárók felújítása

BKK: hamarosan indul a Flórián téri felüljárók felújítása 

Március elsejétől lezárják a déli hidat.
Törökország új, nagy sebességű vasúti összeköttetést indít

Törökország új, nagy sebességű vasúti összeköttetést indít 

Az új nagysebességű vonat mindössze 3 óra alatt összekapcsol két fő európai várost.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.