Miközben újabb és újabb légitársaságokkal bővült 28 tagúra a legidősebb légi szövetség, nem feledkeztek meg arról sem, hogy a számítástechnika fejlődése milyen kihívások elé állítja őket. 2013-ban utasfelvételi rendszerüket gondolták át és harmonizálták, egy évvel később a prémium utasok adatbázisának közös használatát reformálták meg, tavaly a mérföldgyűjtés rendszere esett át ráncfelvarráson. Az idei évben a csomagkezelés és az ezzel kapcsolatos információmegosztás egységesítése került napirendre. A szövetség szerint poggyászok repterénként eltérő kezelése, és az információcsere hiányána miatt sokszor nehezen meghatározható egy csomag holléte. Bár a napi 1,7 millió utast szállító Star Alliance szerint saját praxisukban ritkák az ilyen esetek, ha előfordulnak, az nem csak bosszantó az utas számára, de a légitársaság zsebére is megy.
Majd megszokjuk
A több millió dollárosra taksált fejlesztési terv egy másik, szintén Zürichben jóváhagyott felvonása során a repülőtéri utasfelvételi procedúrát egyszerűsítenék a szövetség tagjai által repült légikikötőkben. Egységes repülőtéren kívüli check-in, gyorsított csomagfelvétel, saját címkézés és automatizált úti okmányellenőrzés könnyítené az utasok életét. Némiképp referálva a IATA 72. kongresszusán — elsősorban biztonsági megfontolásokból — is megfogalmazott célkitűzésekre. Tony Tyler IATA-igazgató a brüsszeli merénylet tanulságai alapján sürgette, hogy a repülőterek nyilvános tereiben a lehető legkevesebb ideig, a lehető legkevesebb ember tartózkodjon, amire a megoldást a IATA is részben a fenti folyamatok automatizálásában látja. A fejlesztésekre szánt befektetés a szövetség szerint egy év alatt megtérülhet: a fentiek 1 300 reptéren csökkentik jelentősen kiszolgáló infrastruktúrát. „A bankautomata is furcsa volt sokáig, majd megszokjuk” — nyugtatta meg Mark Schwab, Star Alliance vezérigazgató a tamáskodókat, akik szerint az utasok túlnyomó többsége igényli az utazás előtt a személyes kapcsolatot. Utóbbi persze kultúrafüggő is, de az új technológiával az okos készülékek tulajdonosai hamar megbarátkoznak - tette hozzá Schwab.
Váltás az élen
Év végéig az összes központi repülőterén szeretné a Star Alliance a rendszert beüzemelni. Ekkorra már nem Mark Schwab fogja vezetni a szövetséget. Utódjául a szingapúri születésű Jeffrey Goh-t, a Star Alliance jelenlegi általános vezérigazgató-helyettesét, egyben vezető jogi tanácsosát nevezték ki. Személyében ezúttal nem egy légitársaság első embere veszi át az elnökséget a következő öt évre. A IATA-ból a Star Alliance-hez 2007-ben igazoló Goh a szövetség emberi erőforrásokért, üzemanyaggal és jogi és gazdasági, valamint a tagsággal kapcsolatos ügyeivel foglalkozott. A szövetséget 5 éven át sikeresen vezető Schwab 42 év után távozik.
Diszkont, vegyesvállalat, fehér folt
A terjeszkedés intenzitása kiegészítésre szorul annyiban, hogy a szövetség folytatja a tavaly Chicagóban bejelentett nyitást a fapadosok felé. A South African Airways-leány Mango elsőként állapodott meg útvonalhálózatának bekapcsolásáról. A megállapodás 2016. harmadik negyedévében lép életbe. Az azóta eltelt majdnem egy évre nem elsősorban az útvonalak összecsiszolása, sokkal inkább az IT-háttér kialakítása miatt volt szükség. A fapados partnerségi program kiterjesztésének ez a legnagyobb kihívása Mark Schwab szerint. Hozzátette: kezdeményezésük nyomán több megkeresés is érkezett, többekkel folytatnak párbeszédet. Továbbra sem várják el a fapadosoktól, hogy kiforduljanak önmagukból a partnerség kedvéért, de szolgáltatásaik legjavát a szövetség prémium utasainak rendelkezésére bocsássák.
Költői újságírói kérdésre, mely szerint felvenné-e tagjai közé az Emirates-t a Star Alliance, Thomas Klühr, a zürichi tanácskozást vendégül látó Swiss vezérigazgatója borítékolható választ adott: nem. Mert nem tudna semmi újat hozzátenni a hálózatukhoz — indokolta válaszát. „Vegyesvállalatot azonban bármelyik tag alapíthat szövetségen kívüli légitársasággal is” — mondta. Azonban továbbra is egy nagy fehér folt fénylik a szövetség térképén: Oroszország. Mi arról érdeklődtünk, hogy mikor ünnepelhetünk egy ottani fuvarost a tagok közt? „Amint megtaláljuk a megfelelő légitársaságot” — válaszolta kérdésünkre Jeffrey Goh. Nem lesz könnyű dolguk, hacsak a piac megkerülhetetlen szereplője, az Aeroflot nem vált szövetséget. „Addig is lefoglal minket saját belső hálózatunk tökéletesítése, az egymás közti együttműködés erősítése, valamint az utazás zökkenőmentessé tétele” — fogalmazta meg a hivatalába 2017. január 1-től lépő Goh a következő évek feladatait.
A vezérigazgatók randevújának ezúttal a Lufthansa-csoport tag Swiss volt a házigazdája. A svájci légitársaság éppen 10 éve csatlakozott a szövetséghez. Az évfordulót nem csak a jeles találkozóval ünnepelte a tavaly 16,3 millió utast szállító Swiss, hanem egy új repülőgéppel: első légitársaságként állítják forgalomba a kanadai Bombardier CS100-as típusát. A gép Dublin érintésével érkezett Zürichbe fedélzetén a szövetségi vezérigazgatókkal.