Star Alliance: intenzív terjeszkedés helyett zökkenőmentes utazás

Több millió dolláros technológiai fejlesztésre bólintottak rá a legnagyobb légiszövetség, a Star Alliance vezérigazgatói zürichi tanácskozásukat követően szombaton. A csomagkezelést könnyítő fejlesztés illeszkedik a 2013-ban útjára indított programba. Zürichből jelentjük.

Miközben újabb és újabb légitársaságokkal bővült 28 tagúra a legidősebb légi szövetség, nem feledkeztek meg arról sem, hogy a számítástechnika fejlődése milyen kihívások elé állítja őket. 2013-ban utasfelvételi rendszerüket gondolták át és harmonizálták, egy évvel később a prémium utasok adatbázisának közös használatát reformálták meg, tavaly a mérföldgyűjtés rendszere esett át ráncfelvarráson. Az idei évben a csomagkezelés és az ezzel kapcsolatos információmegosztás egységesítése került napirendre. A szövetség szerint poggyászok repterénként eltérő kezelése, és az információcsere hiányána miatt sokszor nehezen meghatározható egy csomag holléte. Bár a napi 1,7 millió utast szállító Star Alliance szerint saját praxisukban ritkák az ilyen esetek, ha előfordulnak, az nem csak bosszantó az utas számára, de a légitársaság zsebére is megy.

Majd megszokjuk

A több millió dollárosra taksált fejlesztési terv egy másik, szintén Zürichben jóváhagyott felvonása során a repülőtéri utasfelvételi procedúrát egyszerűsítenék a szövetség tagjai által repült légikikötőkben. Egységes repülőtéren kívüli check-in, gyorsított csomagfelvétel, saját címkézés és automatizált úti okmányellenőrzés könnyítené az utasok életét. Némiképp referálva a IATA 72. kongresszusán — elsősorban biztonsági megfontolásokból — is megfogalmazott célkitűzésekre. Tony Tyler IATA-igazgató a brüsszeli merénylet tanulságai alapján sürgette, hogy a repülőterek nyilvános tereiben a lehető legkevesebb ideig, a lehető legkevesebb ember tartózkodjon, amire a megoldást a IATA is részben a fenti folyamatok automatizálásában látja. A fejlesztésekre szánt befektetés a szövetség szerint egy év alatt megtérülhet: a fentiek 1 300 reptéren csökkentik jelentősen kiszolgáló infrastruktúrát. „A bankautomata is furcsa volt sokáig, majd megszokjuk” — nyugtatta meg Mark Schwab, Star Alliance vezérigazgató a tamáskodókat, akik szerint az utasok túlnyomó többsége igényli az utazás előtt a személyes kapcsolatot. Utóbbi persze kultúrafüggő is, de az új technológiával az okos készülékek tulajdonosai hamar megbarátkoznak - tette hozzá Schwab.

Váltás az élen

Év végéig az összes központi repülőterén szeretné a Star Alliance a rendszert beüzemelni. Ekkorra már nem Mark Schwab fogja vezetni a szövetséget. Utódjául a szingapúri születésű Jeffrey Goh-t, a Star Alliance jelenlegi általános vezérigazgató-helyettesét, egyben vezető jogi tanácsosát nevezték ki. Személyében ezúttal nem egy légitársaság első embere veszi át az elnökséget a következő öt évre. A IATA-ból a Star Alliance-hez 2007-ben igazoló Goh a szövetség emberi erőforrásokért, üzemanyaggal és jogi és gazdasági, valamint a tagsággal kapcsolatos ügyeivel foglalkozott. A szövetséget 5 éven át sikeresen vezető Schwab 42 év után távozik.

Diszkont, vegyesvállalat, fehér folt

A terjeszkedés intenzitása kiegészítésre szorul annyiban, hogy a szövetség folytatja a tavaly Chicagóban bejelentett nyitást a fapadosok felé. A South African Airways-leány Mango elsőként állapodott meg útvonalhálózatának bekapcsolásáról. A megállapodás 2016. harmadik negyedévében lép életbe. Az azóta eltelt majdnem egy évre nem elsősorban az útvonalak összecsiszolása, sokkal inkább az IT-háttér kialakítása miatt volt szükség. A fapados partnerségi program kiterjesztésének ez a legnagyobb kihívása Mark Schwab szerint. Hozzátette: kezdeményezésük nyomán több megkeresés is érkezett, többekkel folytatnak párbeszédet. Továbbra sem várják el a fapadosoktól, hogy kiforduljanak önmagukból a partnerség kedvéért, de szolgáltatásaik legjavát a szövetség prémium utasainak rendelkezésére bocsássák.

Költői újságírói kérdésre, mely szerint felvenné-e tagjai közé az Emirates-t a Star Alliance, Thomas Klühr, a zürichi tanácskozást vendégül látó Swiss vezérigazgatója borítékolható választ adott: nem. Mert nem tudna semmi újat hozzátenni a hálózatukhoz — indokolta válaszát. „Vegyesvállalatot azonban bármelyik tag alapíthat szövetségen kívüli légitársasággal is” — mondta. Azonban továbbra is egy nagy fehér folt fénylik a szövetség térképén: Oroszország. Mi arról érdeklődtünk, hogy mikor ünnepelhetünk egy ottani fuvarost a tagok közt? „Amint megtaláljuk a megfelelő légitársaságot” — válaszolta kérdésünkre Jeffrey Goh. Nem lesz könnyű dolguk, hacsak a piac megkerülhetetlen szereplője, az Aeroflot nem vált szövetséget. „Addig is lefoglal minket saját belső hálózatunk tökéletesítése, az egymás közti együttműködés erősítése, valamint az utazás zökkenőmentessé tétele” — fogalmazta meg a hivatalába 2017. január 1-től lépő Goh a következő évek feladatait.

A vezérigazgatók randevújának ezúttal a Lufthansa-csoport tag Swiss volt a házigazdája. A svájci légitársaság éppen 10 éve csatlakozott a szövetséghez. Az évfordulót nem csak a jeles találkozóval ünnepelte a tavaly 16,3 millió utast szállító Swiss, hanem egy új repülőgéppel: első légitársaságként állítják forgalomba a kanadai Bombardier CS100-as típusát. A gép Dublin érintésével érkezett Zürichbe fedélzetén a szövetségi vezérigazgatókkal.


Ősztől visszatérhet az Air Algerie Budapestre

Ősztől visszatérhet az Air Algerie Budapestre 

Az algériai légitársaság október 20-tól naponta repül majd az előzetes tervek szerint Algír és Budapest között.
Perelnek a londoni taxisok, elegük van az Uber-sofőrökből

Perelnek a londoni taxisok, elegük van az Uber-sofőrökből 

Több mint tízezer londoni taxis nyújtott be keresetet az Uber ellen, azzal vádolva a céget, hogy szándékosan félrevezette a hatóságokat az engedélyek megszerzése érdekében.
A legaktívabb sofőr egy év alatt 747-szer használta az autómegosztót

A legaktívabb sofőr egy év alatt 747-szer használta az autómegosztót 

Már 23 millió megtett kilométer felett jár a most 5 éves wigo.
Így lehet hamarosan vonattal Spanyolországból Marokkóba utazni

Így lehet hamarosan vonattal Spanyolországból Marokkóba utazni 

Az alagút 27,6 km hosszú lenne maximum 300 méteres mélységben.
Koncert és foci élmények egy légitársasági platformon

Koncert és foci élmények egy légitársasági platformon 

Az új szolgáltatás több, mint tízmillió belépőjegyet kínál utasai számára, több mint háromszáz városába.
Ez a légitársaság a szektor legvonzóbb munkáltatója

Ez a légitársaság a szektor legvonzóbb munkáltatója 

A Randstad Employer Brand díjakat a világ legnagyobb független munkáltatói márkakutatása alapján osztják ki.
Low cost járatindulás: Isztambult köti össze Budapesttel

Low cost járatindulás: Isztambult köti össze Budapesttel 

Az AVIAREPS Magyarország, az idén 30 éves AVIAREPS cégcsoport magyar leányvállalata jelentette be a járatindítást.
Dubaj a világ legnagyobb repülőterét tervezi

Dubaj a világ legnagyobb repülőterét tervezi 

Dubajban vasárnap bejelentették az emírség azon tervét, hogy az Al Maktoum nemzetközi repülőteret a világ legnagyobb repülőterévé fejlesztik.
A 111 éves hajómatuzsálem visszatér a BAHART flottájába

A 111 éves hajómatuzsálem visszatér a BAHART flottájába 

A Jókaival a nagyközönség május elsejétől Balatonfüreden találkozhat, ahol sétahajóként üzemel  a teljes hajózási szezonban.
Lazulós döntés a holland légitársaságnál

Lazulós döntés a holland légitársaságnál 

Tornacipőt hordhat májustól a KLM teljes hajózó személyzete.

Interjú

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.