Star Alliance: intenzív terjeszkedés helyett zökkenőmentes utazás

Több millió dolláros technológiai fejlesztésre bólintottak rá a legnagyobb légiszövetség, a Star Alliance vezérigazgatói zürichi tanácskozásukat követően szombaton. A csomagkezelést könnyítő fejlesztés illeszkedik a 2013-ban útjára indított programba. Zürichből jelentjük.

Miközben újabb és újabb légitársaságokkal bővült 28 tagúra a legidősebb légi szövetség, nem feledkeztek meg arról sem, hogy a számítástechnika fejlődése milyen kihívások elé állítja őket. 2013-ban utasfelvételi rendszerüket gondolták át és harmonizálták, egy évvel később a prémium utasok adatbázisának közös használatát reformálták meg, tavaly a mérföldgyűjtés rendszere esett át ráncfelvarráson. Az idei évben a csomagkezelés és az ezzel kapcsolatos információmegosztás egységesítése került napirendre. A szövetség szerint poggyászok repterénként eltérő kezelése, és az információcsere hiányána miatt sokszor nehezen meghatározható egy csomag holléte. Bár a napi 1,7 millió utast szállító Star Alliance szerint saját praxisukban ritkák az ilyen esetek, ha előfordulnak, az nem csak bosszantó az utas számára, de a légitársaság zsebére is megy.

Majd megszokjuk

A több millió dollárosra taksált fejlesztési terv egy másik, szintén Zürichben jóváhagyott felvonása során a repülőtéri utasfelvételi procedúrát egyszerűsítenék a szövetség tagjai által repült légikikötőkben. Egységes repülőtéren kívüli check-in, gyorsított csomagfelvétel, saját címkézés és automatizált úti okmányellenőrzés könnyítené az utasok életét. Némiképp referálva a IATA 72. kongresszusán — elsősorban biztonsági megfontolásokból — is megfogalmazott célkitűzésekre. Tony Tyler IATA-igazgató a brüsszeli merénylet tanulságai alapján sürgette, hogy a repülőterek nyilvános tereiben a lehető legkevesebb ideig, a lehető legkevesebb ember tartózkodjon, amire a megoldást a IATA is részben a fenti folyamatok automatizálásában látja. A fejlesztésekre szánt befektetés a szövetség szerint egy év alatt megtérülhet: a fentiek 1 300 reptéren csökkentik jelentősen kiszolgáló infrastruktúrát. „A bankautomata is furcsa volt sokáig, majd megszokjuk” — nyugtatta meg Mark Schwab, Star Alliance vezérigazgató a tamáskodókat, akik szerint az utasok túlnyomó többsége igényli az utazás előtt a személyes kapcsolatot. Utóbbi persze kultúrafüggő is, de az új technológiával az okos készülékek tulajdonosai hamar megbarátkoznak - tette hozzá Schwab.

Váltás az élen

Év végéig az összes központi repülőterén szeretné a Star Alliance a rendszert beüzemelni. Ekkorra már nem Mark Schwab fogja vezetni a szövetséget. Utódjául a szingapúri születésű Jeffrey Goh-t, a Star Alliance jelenlegi általános vezérigazgató-helyettesét, egyben vezető jogi tanácsosát nevezték ki. Személyében ezúttal nem egy légitársaság első embere veszi át az elnökséget a következő öt évre. A IATA-ból a Star Alliance-hez 2007-ben igazoló Goh a szövetség emberi erőforrásokért, üzemanyaggal és jogi és gazdasági, valamint a tagsággal kapcsolatos ügyeivel foglalkozott. A szövetséget 5 éven át sikeresen vezető Schwab 42 év után távozik.

Diszkont, vegyesvállalat, fehér folt

A terjeszkedés intenzitása kiegészítésre szorul annyiban, hogy a szövetség folytatja a tavaly Chicagóban bejelentett nyitást a fapadosok felé. A South African Airways-leány Mango elsőként állapodott meg útvonalhálózatának bekapcsolásáról. A megállapodás 2016. harmadik negyedévében lép életbe. Az azóta eltelt majdnem egy évre nem elsősorban az útvonalak összecsiszolása, sokkal inkább az IT-háttér kialakítása miatt volt szükség. A fapados partnerségi program kiterjesztésének ez a legnagyobb kihívása Mark Schwab szerint. Hozzátette: kezdeményezésük nyomán több megkeresés is érkezett, többekkel folytatnak párbeszédet. Továbbra sem várják el a fapadosoktól, hogy kiforduljanak önmagukból a partnerség kedvéért, de szolgáltatásaik legjavát a szövetség prémium utasainak rendelkezésére bocsássák.

Költői újságírói kérdésre, mely szerint felvenné-e tagjai közé az Emirates-t a Star Alliance, Thomas Klühr, a zürichi tanácskozást vendégül látó Swiss vezérigazgatója borítékolható választ adott: nem. Mert nem tudna semmi újat hozzátenni a hálózatukhoz — indokolta válaszát. „Vegyesvállalatot azonban bármelyik tag alapíthat szövetségen kívüli légitársasággal is” — mondta. Azonban továbbra is egy nagy fehér folt fénylik a szövetség térképén: Oroszország. Mi arról érdeklődtünk, hogy mikor ünnepelhetünk egy ottani fuvarost a tagok közt? „Amint megtaláljuk a megfelelő légitársaságot” — válaszolta kérdésünkre Jeffrey Goh. Nem lesz könnyű dolguk, hacsak a piac megkerülhetetlen szereplője, az Aeroflot nem vált szövetséget. „Addig is lefoglal minket saját belső hálózatunk tökéletesítése, az egymás közti együttműködés erősítése, valamint az utazás zökkenőmentessé tétele” — fogalmazta meg a hivatalába 2017. január 1-től lépő Goh a következő évek feladatait.

A vezérigazgatók randevújának ezúttal a Lufthansa-csoport tag Swiss volt a házigazdája. A svájci légitársaság éppen 10 éve csatlakozott a szövetséghez. Az évfordulót nem csak a jeles találkozóval ünnepelte a tavaly 16,3 millió utast szállító Swiss, hanem egy új repülőgéppel: első légitársaságként állítják forgalomba a kanadai Bombardier CS100-as típusát. A gép Dublin érintésével érkezett Zürichbe fedélzetén a szövetségi vezérigazgatókkal.


Bárki által elérhető nagysebességű internet a lett légitársaság fedélzetén

Bárki által elérhető nagysebességű internet a lett légitársaság fedélzetén 

A lett airBaltic légitársaság az első, amely ingyenesen bevezeti a SpaceX Starlink nagysebességű internetet az Airbus A220-300-as flottáján.
Előzetes kártérítés landolt a torontói repülőgép-baleset utasainál

Előzetes kártérítés landolt a torontói repülőgép-baleset utasainál  

A Delta Air Lines 30 000 amerikai dollárt (11.500.000 forint) ajánlott fel minden utasnak, aki a hétfőn Torontóban kényszerleszállást végrehajtó repülőgépen tartózkodott.
Latin-Amerikában is ott robognak a zöld buszok

Latin-Amerikában is ott robognak a zöld buszok 

A Flix erősíti jelenlétét a latin-amerikai buszpiacon.
Jól indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren

Jól indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren 

Minden idők legmagasabb januári utasforgalmával indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
Feltűnőbb színt kapnak a szegedi villamosok

Feltűnőbb színt kapnak a szegedi villamosok 

A szürke Tram-train járatok élénk sárga színben pompáznak ezentúl.
Jön az új KRESZ?

Jön az új KRESZ? 

A 27 oldalas dokumentum célja a jelenlegi, nehezen átlátható szabályrendszer korszerűsítése és a mai közlekedési szokásokhoz igazítása.
Minden, ami eddig tudható a Torontóban landoló és átforduló gépről – VIDEÓVAL

Minden, ami eddig tudható a Torontóban landoló és átforduló gépről – VIDEÓVAL 

A baleset egy erős havazást követően történt.
Ezeket az utakat jobb, ha két napig elkerüli

Ezeket az utakat jobb, ha két napig elkerüli  

Kedden és szerdán lezárások lesznek Budapesten delegáció közlekedése miatt.
BKK: hamarosan indul a Flórián téri felüljárók felújítása

BKK: hamarosan indul a Flórián téri felüljárók felújítása 

Március elsejétől lezárják a déli hidat.
Törökország új, nagy sebességű vasúti összeköttetést indít

Törökország új, nagy sebességű vasúti összeköttetést indít 

Az új nagysebességű vonat mindössze 3 óra alatt összekapcsol két fő európai várost.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.