Január elsejétől – a nemzetközi személyszállítási szolgáltatás működtetésének céljából – valamennyi európai vasúttársaságnak joga lesz ahhoz, hogy hozzáférjen a vasúti infrastruktúrákhoz a többi tagállamban. Az új szabályozás célja nem más, minthogy megnyissa a közösségen belüli nemzetközi vasúti személyszállítási szolgáltatások – nem pedig a tagállamok és harmadik ország közötti szolgáltatások – piacát. Azok a vasúttársaságok például, amelyek a megfelelő engedély és biztonsági tanúsítványok birtokában vannak, működtethetnek nemzetközi járatokat.
Az új szabályozás magában foglalja a nemzetközi járatoknak a kabotázshoz való jogát is, lehetővé téve ezzel, hogy a nemzetközi vonatok egy adott ország két pontja között – azaz a nemzetközi útvonalon található bármely állomáson, beleértve az ugyanazon tagállamban található állomásokat is – utasokat szállítsanak. A közszolgáltatásokkal kapcsolatosan az új szabályozás kimondja, hogy a tagállamok korlátozhatják a hozzáférési jogot a kiindulási és célállomás közötti szolgáltatások esetén, de ez nem akadályozhatja az utasoknak egy nemzetközi szolgáltatás útvonalán a fel- és leszállását – kivéve, ha ez a jog veszélyeztetné a közszolgáltatási szerződés gazdasági egyensúlyát. A Bizottság azt várja a mostani nyitástól, hogy olyan új üzleti lehetőségeket teremt a vasúttársaságok és az infrastruktúrák üzemeltetői számára, amelyek révén új, innovatív és ügyfélorientált szolgáltatásokat kínálhatnak majd a vasúttal utazóknak.
Antonio Tajani, a Bizottság közlekedésért felelős alelnöke szerint ezzel az európai vasúti szektor megerősödésének új szakasza veszi kezdetét. Hozzátette: a nemzetközi utaspiac megnyitása mind az ágazat, mind pedig az utazók számára előnyökkel jár, például azáltal, hogy jobb minőségű szolgáltatásokhoz juthatnak hozzá alacsonyabb áron. (Bruxinfo)