Szegedi reptér: a gazdasági élet szereplői elkerülik

Jóllehet a forgalom növekszik a szegedi reptéren, de 60 milliós mínuszt termel, az üzleti szféra elkerüli - számolt be a Délmagyar.hu.

Utasterminál, hosszabb kifutópálya kellene – ez azonban milliárdokba kerül. A régió tőkevonzó képességéhez szükséges a légikikötő, de szakértők szerint hiába minden, ha kedvezőtlen a gazdasági háttér és gyér a lakosság elkölthető jövedelme - írja lap. A Szegedi Repülőtér forgalmát érzékeltető műveletszámok 2005 óta nőnek. Abban az évben 25 nemzetközi művelet mellett 2346 hazait regisztráltak, 2006-ban már 100-at, illetve 6558-at. Előbbi kategóriában 2008 hozott máig megdönthetetlen csúcsot, 451 művelettel (2010-ben 325-öt jegyeztek fel), az akkori belföldi számot (9660) azonban sikerült túlszárnyalni tavaly, 12 ezer 459 esettel.

Vadász László, a Vidéki Repülőterek Szövetségének elnöke a lapnak úgy nyilatkozott, hogy a regionális repülőterek elsősorban a régiók versenyképességének, tőkevonzó képességének növelése érdekében fontosak az országnak. Vadász László szerint gond, hogy a forgalom 99 százaléka a Ferihegyen bonyolódik. – Az egészséges az lenne, ha a vidéknek 35–55 százalék jutna. Már az is segítség volna, ha nem diszkriminálnák ezeket a létesítményeket: a katasztrófavédelem biztosítaná, mint a budapesti repülőteret. Bizonyos feladatokat – mint a határátkelőhely fenntartását is – át kellene vállalnia az államnak – fogalmaz. Szakértők szerint ugyanakkor nem a szabályozási környezet, hanem a csekély forgalom, a kedvezőtlen a gazdasági háttér, a lakosság gyér elkölthető jövedelme gátolja a fellendülést.

Nem nyilvános

Szeged jelenleg nem nyilvános, de aszfaltos pályával rendelkező repülőtér, így nem fogadhat menetrend szerinti és charterjáratokat. A szegedi repülőtér december 31-éig elküldi kérelmét, folyamatban van az eljárási engedélyek beszerzése – tájékoztatta a Délmagyart Tóth István Tibor, a Szegedi Közlekedési Kft. ügyvezető igazgatója. Persze a menetrend szerinti járatok fogadásához nem elég az átminősítés. utasforgalmi épületet kellene emelni informatikai, poggyász-, csomagkezelő és biztonsági rendszerrel. Az utasterminál tervét évekkel ezelőtt engedélyeztették, de nincs rá forrás. 300 millió forintra becsülték, de az ügyvezető szerint kevesebből is kijönne. A 2006-ban átadott, 1185 méter hosszú és 30 méter széles kifutópálya legfeljebb 40–50 személyes gépek fogadására alkalmas – korábban tervezték, hogy 2500 méteresre hosszabbítják, de a beruházás mintegy négymilliárd forintba kerülne. Ráadásul – mint írtuk 2008-ban – ki kellene találni a hosszabbítás módját is: a 2500 méteres betonpálya már nem fér el az 55-ös és az 5-ös főút között. Át kellene vágni az 55-ös utat, és a forgalmat a nyugati elkerülő útra terelni, vagy alagúton kellene átvezetni az 55-ös forgalmát, vagy a gibraltári reptérhez hasonlóan addig sorompóval kellene lezárni az 55-öst, amíg fel- vagy leszáll a repülő.

Kilábalás

Több éves kilábalási tervre van szükség, hogy eltűnjön a mintegy 100 millió forintos költségvetés 60 milliós mínusza. A repülőtér ugyanis az évi 11 milliós önkormányzati támogatás mellett csupán nagyjából 29 milliós bevételt produkál – sorolta az ügyvezető igazgató. Elmondta, főleg a tranzitjellegű forgalom jellemző: a Salzburgból, Münchenből távolabbi célpontok felé induló gépek állnak meg tankolni. Erős a sportrepülés is – tavaly Szegeden rendezték a 31. vitorlázórepülő-világbajnokságot, valamint az 5. Nemzetközi Flatland kupát és az 55. Magyar Nemzeti Bajnokságot. A gazdasági élet szereplői, az üzletemberek azonban ritka ügyfelek a reptéren, ipari szállítmányok sem gyakoriak.


Kínában indul a légitaxi-szolgáltatás

Kínában indul a légitaxi-szolgáltatás 

Kína megadta az engedélyt az EHang elektromos légitaxijának (eVTOL), amely mostantól hivatalosan is szállíthat utasokat Kantonban és Hefejben.
Ült már szállítórepülő fedélzetén?

Ült már szállítórepülő fedélzetén? 

A RepTár Szolnoki Repülőmúzeum 2025-ben is különleges programokkal várja a családokat, baráti társaságokat, kirándulókat és a repülés szerelmeseit.
A LOT május 25-én indít egy járatot New York és Budapest között

A LOT május 25-én indít egy járatot New York és Budapest között 

Egyszeri charterjáratról van szó, nem közvetlen légi hídról New York és Budapest között.
Az izraeli miniszterelnök látogatása miatt gyakorlatilag lezárják fél Budapestet

Az izraeli miniszterelnök látogatása miatt gyakorlatilag lezárják fél Budapestet 

Az izraeli miniszterelnök, Benjamin Netanjahu látogatása miatt április 6-ig megváltozik a főváros forgalmi rendje.
Megérkezett az első járat Máltáról Debrecenbe

Megérkezett az első járat Máltáról Debrecenbe 

Sikeresen landolt a Universal Air légitársaság Máltáról érkező első menetrendszerű járata vasárnap délután.
Csoportok figyelmébe: vonaton, buszos utazáshoz előzetes regisztráció kell

Csoportok figyelmébe: vonaton, buszos utazáshoz előzetes regisztráció kell 

Előzetesen regisztrálni kell a csoportos utazás tervét a MÁV-csoport honlapján.
Budapest Airport nyári kínálata: 200 járat, 136 úti célra

Budapest Airport nyári kínálata: 200 járat, 136 úti célra 

A kínálatban új célállomások és légitársaságok is szerepelnek.
Indul a nyári menetrend: heti 55 budapesti járatpár az Air France-KLM-mel

Indul a nyári menetrend: heti 55 budapesti járatpár az Air France-KLM-mel 

A hétvégi nyári időszámításra átállással életbe lép az Air France-KLM nyári menetrendi időszaka.
Indul a Balatonnál a hajózási szezon

Indul a Balatonnál a hajózási szezon 

Elindult a személyhajózási szezon a Balatonon.
Szezonális repülőjárat Tel-Aviv és a Balaton között

Szezonális repülőjárat Tel-Aviv és a Balaton között  

Június 2. és szeptember 29. között heti két alkalommal közlekedik az Arkia Israeli Airlines Sármellékre.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.